Gå til innhold

Er det virkelig en sjangse for at jeg er/har vært psykotisk?


J.R.

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nylig funnet ut at BUP mente jeg hadde bekymringsfulle symptomer på paranoia/psykose. Dette er mange år siden, og jeg fann dette nettopp ut da jeg ba om journalen min. De reagerte på at jeg kunne høre navnet mitt bli ropt flere ganger (både åleine og i nærheten av andre), at jeg så skygger, at jeg kunne være mistenksom, at jeg mente klassekameratene mine kviskret og lo av meg (noe jeg mener de gjorde), og at jeg følte folk så på meg på gaten. På denne tiden visste ikke jeg hva psykose var, og jeg fikk heller aldri høre noe om at eg hadde symptom på det. Jeg avsluttet behandlingen selv fordi jeg ikke ville være der lengre. Jeg tenker at disse symptomene kan være forklart av mye annet enn paranoia/psykose.

Jeg kan si såpass at jeg i perioder er helt overbevist om at skyggene er sanne, og at det er en person i rommet mitt. Jeg blir redd, men begynner å lete etter han. Jeg klarer aldri å finne han, men ser han i øyekroken. I periodene jeg er overbevist om dette, så mener jeg at dette er en veldig smart, rask og godt trent person som nesten er umulig å få tak i. At en person skal komme seg ut av rommet mitt uten at jeg ser han når jeg leter etter han er jo "umulig", men jeg stiller ikke noe kritisk spørsmål til dette i de periodene. Jeg mener i de periodene at han er så smart, rask og godt trent han han unngå at andre ser han, men at han vil jeg skal vite han er der. Jeg har andre symptomer også, men går ikke inn på det. Det jeg lurer på ut i fra det lille jeg skriver her; Er det virkelig en sjangse for at jeg er/har vært psykotisk? Burde ikke det ha blitt oppdaget av andre når det er flere år siden den første psykiateren skrev det jeg nevnte øverst her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor gammel var du da du opplevde dette? Å høre navnet sitt bli ropt er ganske vanlig. Å føle at folk ser på deg eller snakker om deg og ler av deg er som regel angst. Var neppe psykose for da hadde du nok vært veldig dårlig og tydelig syk.. psykoser kommer i de aller fleste tilfeller hos barn og ungdom svært snikende med isolasjon og skulking av skole som kanskje de tydligste symtpomer.

 

Anonymkode: 0a392...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel var du da du opplevde dette? Å høre navnet sitt bli ropt er ganske vanlig. Å føle at folk ser på deg eller snakker om deg og ler av deg er som regel angst. Var neppe psykose for da hadde du nok vært veldig dårlig og tydelig syk.. psykoser kommer i de aller fleste tilfeller hos barn og ungdom svært snikende med isolasjon og skulking av skole som kanskje de tydligste symtpomer.

 

Anonymkode: 0a392...41f

Litt usikker på hvor ung jeg var når det begynte, men var i BUP når jeg var 16år. Jeg har det også slik enda. Jeg og vet at hver for seg, så kan feks stemmehøringen være helt normal, og psykiateren spørte hvor ofte jeg hørte det, når jeg hørte det osv. På denne tiden startet jeg å skulke skolen, og jeg ville heller ikke være med klassekamerater på fest og lignende. Spilte fotball, og ellers foretrakk jeg å være hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, kupton skrev:

Til TS: Ja, det er sannsynlig at du har vært psykotisk.

Men hvordan kan ingen ha merket det av venner/familie osv? Ingen har reagert noe spesielt på atferden min noen sinne. Og jeg har aldri fallt ut av skolen, selv om jeg skulket litt. 

Endret av anonymmm3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...