Gå til innhold

Hva med oss som ikke dro på ferie til utlandet på arbeidsavklaringspenger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 27.11.2019 den 18.31, AnonymBruker skrev:

Klarer man å gjøre alt mulig annet, men bare ikke jobbe så er det heller tvilsomt at personen skulle hatt aap i utgangspunktet. Klarer man ikke fulltid nei da søker man deltidsjobb. Men å drive å feste hver helg, trene flere dager i uken og henge rundt med venner det klarer dem..

Anonymkode: c3a40...120

Klarer man alt mulig annet når man klarer å ta ferie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 27.11.2019 den 20.26, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ingen rett på ferie når jeg gikk på aap. Tiltak hele året. Misunnet de som hadde ordinært arbeid og kunne ta ferie sammen med barna. Dette var snakk om ferie i norge. Fikk ferie en ukes tid på grunn av snill saksbehandler. Friske har krav om å ta 5 uker. 

Anonymkode: d98a7...689

Tiltak med oppmøteplikt gjennom hele jula, påsken og hele sommeren? Hver dag? Høres rart ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett en i nær relasjon på aap og vedkommende hadde ikke noen problemer med å få reise til utlandet med aap. Vedkommende ble rådet av både sykehus og lege til å reise på ferie og fikk legeerklæring på dette.  Vedkommende søkte så om å få ferie og fikk det uten problemer. Vedkommende søkte dessuten om ferie i juli, som uansett var uten aktiviteter fra nav/behandler.

Nå tror jeg at dette har blitt praktisert litt ulikt fra de forskjellige nav kontorene, men det første en iallefall må gjøre er å søke.

Tanken mange har på at kan en f.eks trene eller reise på ferie, så greier en å jobbe litt også. For meg er det slik at skal jeg holde meg friskest mulig, så må jeg leve et rolig og ganske forutsigbart liv. Men jeg må også ha noe positive input . Noe som f.eks både trening eller ferie er.  

Jeg skulle gjerne vært frisk og fungere bedre enn det jeg gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Kayia skrev:

Tiltak med oppmøteplikt gjennom hele jula, påsken og hele sommeren? Hver dag? Høres rart ut. 

Mandag til fredag alle dager som ikke var røde dager. Også sommeren. Det var bra å få tiltak som gav meg mulighet til å komme tilbake i jobb. Jeg følte bare at jeg også trengte en god ferie sammen med barna. Kunne kanskje fått fri med at jeg ikke fikk utbetaling. Med med 60 % inntekt og ingen feriepenger er det vanskelig. Dette er noen år siden. Men jeg ønsker å få frem hvordan regelverket fungerte for meg.

Anonymkode: d98a7...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Friday, November 29, 2019 den 9.02, Kayia skrev:

Tiltak med oppmøteplikt gjennom hele jula, påsken og hele sommeren? Hver dag? Høres rart ut. 

De endret på reglene for noen år siden til at de på aap ikke hadde lov til å ta seg ferie i det hele tatt gjennom hele året fordi politikerne mente at det var bra for de på aap å aldri ha rett på ferie som vanlige arbeidstakere. Helt utrolig. Det var vel for at de trodde det ville "tvinge" folk ut av aap og over i arbeid. Mens de på aap som er i arbeidstiltak over flere år minst trenger like mye ferie som de som er friske. Men som vanlig når det gjelder folk som er syke så er det ingen som roper hei, dette går ikke, vi kan ikke ha slike regler. De eneste som reagerte ordentlig var de som gikk på aap, ikke politikerne. Men, de på NAV er mennesker og så urimeligheten i de nye reglene og folk fikk ferie likevel. Men nå har jeg hørt at de har blitt enda strengere på det, og jeg vet om ei på tiltak som aldri kan ta seg ferie. Har selvfølgelig fri når det er helligdager og noen enkeltdager når bedriften holder stengt, men hun kan ikke ta seg sommerferie. Det jeg ikke skjønner er hvordan det kan være lov, at ikke normale rettigheter arbeidstakere har gjelder når folk går på aap.

Anonymkode: 42289...dce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mandag til fredag alle dager som ikke var røde dager. Også sommeren. Det var bra å få tiltak som gav meg mulighet til å komme tilbake i jobb. Jeg følte bare at jeg også trengte en god ferie sammen med barna. Kunne kanskje fått fri med at jeg ikke fikk utbetaling. Med med 60 % inntekt og ingen feriepenger er det vanskelig. Dette er noen år siden. Men jeg ønsker å få frem hvordan regelverket fungerte for meg.

Anonymkode: d98a7...689

Vet ikke om det var sånn da du gikk på aap, men da jeg gikk på aap for et par år siden, fikk jeg skattefri lønn i juni. Det var ment som en slags kompensasjon fordi man ikke får feriepenger.

 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

De endret på reglene for noen år siden til at de på aap ikke hadde lov til å ta seg ferie i det hele tatt gjennom hele året fordi politikerne mente at det var bra for de på aap å aldri ha rett på ferie som vanlige arbeidstakere. Helt utrolig. Det var vel for at de trodde det ville "tvinge" folk ut av aap og over i arbeid. Mens de på aap som er i arbeidstiltak over flere år minst trenger like mye ferie som de som er friske. Men som vanlig når det gjelder folk som er syke så er det ingen som roper hei, dette går ikke, vi kan ikke ha slike regler. De eneste som reagerte ordentlig var de som gikk på aap, ikke politikerne. Men, de på NAV er mennesker og så urimeligheten i de nye reglene og folk fikk ferie likevel. Men nå har jeg hørt at de har blitt enda strengere på det, og jeg vet om ei på tiltak som aldri kan ta seg ferie. Har selvfølgelig fri når det er helligdager og noen enkeltdager når bedriften holder stengt, men hun kan ikke ta seg sommerferie. Det jeg ikke skjønner er hvordan det kan være lov, at ikke normale rettigheter arbeidstakere har gjelder når folk går på aap.

Anonymkode: 42289...dce

Hvor står den regelen? Jeg har sjekket både nav og lov om folketrygd. Det står ingen steder at man ikke har lov til å ta ferie når man går på aap. En annen ting, dersom man klarer å jobbe fullt når man er i tiltak, vil man ikke da også klare å jobbe fullt i en ordinær jobb? Jeg forstår at det kan være vanskelig å få seg jobb dersom man trenger tilrettelegging, eller ikke er like effektiv som aldre, Men å være fulltid i tiltak i flere år, forstår jeg ikke helt hvordan er mulig.

Uansett burde de i tiltak beskyttes med samme lov som de i arbeid. Når de i arbeid er lovpålagt å ta 4 uker ferie, burde de som er fulltid i tiltak også være lovpålagt å ta ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.11.2019 den 11.46, AnonymBruker skrev:

De endret på reglene for noen år siden til at de på aap ikke hadde lov til å ta seg ferie i det hele tatt gjennom hele året fordi politikerne mente at det var bra for de på aap å aldri ha rett på ferie som vanlige arbeidstakere. Helt utrolig. Det var vel for at de trodde det ville "tvinge" folk ut av aap og over i arbeid. Mens de på aap som er i arbeidstiltak over flere år minst trenger like mye ferie som de som er friske. Men som vanlig når det gjelder folk som er syke så er det ingen som roper hei, dette går ikke, vi kan ikke ha slike regler. De eneste som reagerte ordentlig var de som gikk på aap, ikke politikerne. Men, de på NAV er mennesker og så urimeligheten i de nye reglene og folk fikk ferie likevel. Men nå har jeg hørt at de har blitt enda strengere på det, og jeg vet om ei på tiltak som aldri kan ta seg ferie. Har selvfølgelig fri når det er helligdager og noen enkeltdager når bedriften holder stengt, men hun kan ikke ta seg sommerferie. Det jeg ikke skjønner er hvordan det kan være lov, at ikke normale rettigheter arbeidstakere har gjelder når folk går på aap.

Anonymkode: 42289...dce

Jeg måtte rett og slett google for å se om dette stemmer, det hørtes veldig rart ut syns jeg.

I følge nav sine sider og diverse avisartikler (feks denne: https://www.dinerstatning.no/trygdesaker/slik-kan-du-ta-ferie-med-ytelser-fra-nav) stemmer ikke det du sier. Både du og hun du vet om har misforstått reglene. Jeg anbefaler deg å google selv, samt booke deg en time hos nav for å få dette oppklart.

Ps. Bruk stemmeretten om du vil påvirke politiske beslutningsprosesser. Endingene som sittende regjering har gjennomført kommer ikke som en overraskelse, regjeringspartiene gikk på valg for dette. Valganalyser viser at de som rammes hardest av regjeringens tiltak er de samme som har stemt dem fram, og i stor grad forklares dette med at disse partienes ønske om innstramming av innvandringspolitikken. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Kayia skrev:

Jeg måtte rett og slett google for å se om dette stemmer, det hørtes veldig rart ut syns jeg.

I følge nav sine sider og diverse avisartikler (feks denne: https://www.dinerstatning.no/trygdesaker/slik-kan-du-ta-ferie-med-ytelser-fra-nav) stemmer ikke det du sier. Både du og hun du vet om har misforstått reglene. Jeg anbefaler deg å google selv, samt booke deg en time hos nav for å få dette oppklart.

Ps. Bruk stemmeretten om du vil påvirke politiske beslutningsprosesser. Endingene som sittende regjering har gjennomført kommer ikke som en overraskelse, regjeringspartiene gikk på valg for dette. Valganalyser viser at de som rammes hardest av regjeringens tiltak er de samme som har stemt dem fram, og i stor grad forklares dette med at disse partienes ønske om innstramming av innvandringspolitikken. 

Jeg synes ikke dette er like opplagt som deg. På NAV sine egne sider, så står det at ferie - i betydningen fravær fra tiltak - i utgangspunktet ikke gir rett til AAP. Forhåpentligvis finner man fleksible løsninger, men dersom det ikke er ferieperioden i tiltaket en person deltar i, så er det ikke opplagt at vedkommende har rett til ferie med utbetaling av AAP.

 https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Relatert+informasjon/fravær-på-grunn-av-sykdom-eller-ferie-aap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, frosken skrev:

Jeg synes ikke dette er like opplagt som deg. På NAV sine egne sider, så står det at ferie - i betydningen fravær fra tiltak - i utgangspunktet ikke gir rett til AAP. Forhåpentligvis finner man fleksible løsninger, men dersom det ikke er ferieperioden i tiltaket en person deltar i, så er det ikke opplagt at vedkommende har rett til ferie med utbetaling av AAP.

 https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Relatert+informasjon/fravær-på-grunn-av-sykdom-eller-ferie-aap

Ok, jeg syns det står greit forklart jeg. Alle som har gått på AAP i mer enn 52 uker har rett på fire uker ferie.

Jeg støtter Krupton her, løsningen ligger i å ringe nav i forkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Kayia skrev:

Ok, jeg syns det står greit forklart jeg. Alle som har gått på AAP i mer enn 52 uker har rett på fire uker ferie.

Jeg støtter Krupton her, løsningen ligger i å ringe nav i forkant.

Da må det ha blitt endring på reglene. Jeg hadde ikke rett på noe. Men fikk likevel en uke pga godvilje. Var på tiltak nærmere to år i strekk. Det er flott hvis de har endret på det. 

Anonymkode: d98a7...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Kayia skrev:

Ok, jeg syns det står greit forklart jeg. Alle som har gått på AAP i mer enn 52 uker har rett på fire uker ferie.

Må være noe jeg overser; hvor står dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve å forklare litt. Jeg har informasjon fra tiltaksarrangør i arbeidsmarkedsbedrift som har direkte og mye kontakt med NAV i tillegg til folk i tiltak. Jeg fikk vite at de på tiltak ikke lengre hadde krav på ferie for en del år siden. De som går i tiltak har det som en del av sin aktivitetsplan og er ikke ansatt i bedriften med normale rettigheter på bl.a ferie. Begrunnelsen til NAV når de strammet inn på at de i tiltak ikke hadde krav på ferie var at tiltaksarrangør fikk betalt for hele perioden av NAV for å ha de i tiltak. Da kunne ikke bedriften gi folkene i tiltak fri den tiden de fikk betalt av NAV for å ha dem i tiltak. Det ble regnet som et brudd i avtalen mellom arbeidsmarkedsbedrift og NAV. Dermed måtte tiltaksarrangør følge reglene til NAV om å ikke gi ferie. Mange som går i tiltak har flere ulike tiltak etter hverandre over tid som kan strekke seg over flere år. Det virker ikke helt som om politikerne som bestemte dette hadde tenkt helt over dette, da hvert enkelt tiltak ofte går over kortere tid/måneder. Tror muligens de kunne risikere å miste tiltaksplassen hvis de tok seg fri fra tiltak og aktivitetsplanen, men akkurat det er jeg ikke sikker på. Både de som jobbet i NAV og tiltaksarrangør syns egentlig det var urimelig at de i tiltak ikke skulle få ferie. 

Anonymkode: 42289...dce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, Kayia skrev:

Jeg måtte rett og slett google for å se om dette stemmer, det hørtes veldig rart ut syns jeg.

I følge nav sine sider og diverse avisartikler (feks denne: https://www.dinerstatning.no/trygdesaker/slik-kan-du-ta-ferie-med-ytelser-fra-nav) stemmer ikke det du sier. Både du og hun du vet om har misforstått reglene. Jeg anbefaler deg å google selv, samt booke deg en time hos nav for å få dette oppklart.

Ps. Bruk stemmeretten om du vil påvirke politiske beslutningsprosesser. Endingene som sittende regjering har gjennomført kommer ikke som en overraskelse, regjeringspartiene gikk på valg for dette. Valganalyser viser at de som rammes hardest av regjeringens tiltak er de samme som har stemt dem fram, og i stor grad forklares dette med at disse partienes ønske om innstramming av innvandringspolitikken. 

Det er nok du som har misforstått her. Har man mottatt dagpenger i mer enn 52 uker, har man rett på 4 uker ferie. Det står ingenting om hvor mye ferie man har rett på når man mottar aap. Aap og dagpenger er ikke det samme. Desom man tar feie og det ikke går utover planlagte aktiviteter, får man aap mens man har ferie. Går det ut over aktivitet, har man ikke rett på å få aap mens man er på ferid. Så det kommer helt an på saksbehandleren hvorvidt en i tiltak får ferie eller ikke. Det er ingen regler som sikrer at de på aap og som er i tiltak, får ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.12.2019 den 16.17, frosken skrev:

Må være noe jeg overser; hvor står dette?

 

På 2.12.2019 den 2.10, Trine skrev:

Det er nok du som har misforstått her. Har man mottatt dagpenger i mer enn 52 uker, har man rett på 4 uker ferie. Det står ingenting om hvor mye ferie man har rett på når man mottar aap. Aap og dagpenger er ikke det samme. Desom man tar feie og det ikke går utover planlagte aktiviteter, får man aap mens man har ferie. Går det ut over aktivitet, har man ikke rett på å få aap mens man er på ferid. Så det kommer helt an på saksbehandleren hvorvidt en i tiltak får ferie eller ikke. Det er ingen regler som sikrer at de på aap og som er i tiltak, får ferie.

Dere har rett, jeg har misforstått. Jeg legger meg flat og burde ikke kommentert i det hele  tatt siden jeg ikke vet noe om dette. Nå var jeg forsåvidt åpen om at jeg fant dette via google, men siden dette er et sårbart tema burde jeg holdt meg unna når jeg ikke vet :)

Jeg trodde pengene man får utbetalt på AAP også er Dagpenger, derfor misforståelsen. TS kommer dessuten men annen viktig info - flere på AAP bytter oppdragsgivere ofte, og kommer uansett ikke opp i 52 sammenhengende uker. 

Det virker rart at ikke folk på AAP skal opparbeide seg rett til ferie og feriepenger slik man gjør på Dagpenger (om jeg har forstått det riktig) - det trodde jeg ærlig talt alle med trygdeytelser gjorde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Kayia skrev:

 

Dere har rett, jeg har misforstått. Jeg legger meg flat og burde ikke kommentert i det hele  tatt siden jeg ikke vet noe om dette. Nå var jeg forsåvidt åpen om at jeg fant dette via google, men siden dette er et sårbart tema burde jeg holdt meg unna når jeg ikke vet :)

Jeg trodde pengene man får utbetalt på AAP også er Dagpenger, derfor misforståelsen. TS kommer dessuten men annen viktig info - flere på AAP bytter oppdragsgivere ofte, og kommer uansett ikke opp i 52 sammenhengende uker. 

Det virker rart at ikke folk på AAP skal opparbeide seg rett til ferie og feriepenger slik man gjør på Dagpenger (om jeg har forstått det riktig) - det trodde jeg ærlig talt alle med trygdeytelser gjorde. 

Hehe. Vi skal nok veilede deg hvis du skulle være så uheldig å havne i uføre😎🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kayia skrev:

 

Dere har rett, jeg har misforstått. Jeg legger meg flat og burde ikke kommentert i det hele  tatt siden jeg ikke vet noe om dette. Nå var jeg forsåvidt åpen om at jeg fant dette via google, men siden dette er et sårbart tema burde jeg holdt meg unna når jeg ikke vet :)

Jeg trodde pengene man får utbetalt på AAP også er Dagpenger, derfor misforståelsen. TS kommer dessuten men annen viktig info - flere på AAP bytter oppdragsgivere ofte, og kommer uansett ikke opp i 52 sammenhengende uker. 

Det virker rart at ikke folk på AAP skal opparbeide seg rett til ferie og feriepenger slik man gjør på Dagpenger (om jeg har forstått det riktig) - det trodde jeg ærlig talt alle med trygdeytelser gjorde. 

Æh, du la ved link, så man kunne jo bare gå inn og lese selv. Alle kan misforstå og veldig mange gjør det. Så du er vel bare menneske :) Men dagpenger er det som før het arbeidsledighetstrygd. Aap vet jeg ikke hva het før, omskoleringspenger + et par andre ting, tror jeg. Men egentlig aner jeg ikke.

Jeg tror ikke det er sånn at man ikke får ferie. Har man opphold mellom to tiltak, kan man ta ferie uten å miste aap. Man må bare avklare med saksbehandler. Er man i tiltak, kan man ta ferie uten aap. Nav der jeg bor, sa man kunne ta 4-5 uker ferie i året, uten at det var noe problem. I juni har man skattefri utbetaling, siden man ikke får feriepenger. Det dekker så klart ikke 4 uker ferie, men det dekker ihvertfall et par uker. Problemet er vel at det ikke er en lov som sier man har krav på ferie, og noen saksbehandlere kan sikkert være litt vrange. Men når det står at dersom man tar ferie som går ut over planlagt aktivitet, får man ikke aap i den perioden, må vel det tolkes som at man kan ta ferie. Man får bare ikke penger da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Trine skrev:

Æh, du la ved link, så man kunne jo bare gå inn og lese selv. Alle kan misforstå og veldig mange gjør det. Så du er vel bare menneske :) Men dagpenger er det som før het arbeidsledighetstrygd. Aap vet jeg ikke hva het før, omskoleringspenger + et par andre ting, tror jeg. Men egentlig aner jeg ikke.

Jeg tror ikke det er sånn at man ikke får ferie. Har man opphold mellom to tiltak, kan man ta ferie uten å miste aap. Man må bare avklare med saksbehandler. Er man i tiltak, kan man ta ferie uten aap. Nav der jeg bor, sa man kunne ta 4-5 uker ferie i året, uten at det var noe problem. I juni har man skattefri utbetaling, siden man ikke får feriepenger. Det dekker så klart ikke 4 uker ferie, men det dekker ihvertfall et par uker. Problemet er vel at det ikke er en lov som sier man har krav på ferie, og noen saksbehandlere kan sikkert være litt vrange. Men når det står at dersom man tar ferie som går ut over planlagt aktivitet, får man ikke aap i den perioden, må vel det tolkes som at man kan ta ferie. Man får bare ikke penger da.

Det er ikke alle som har opphold mellom to tiltak. På 60 % inntekt er det heller ikke alle som har råd til å ta fri uten betaling eller feriepenger. 

Anonymkode: d98a7...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare dro til utlandet jeg fordi jeg var hypoman og bare reiste.. det er 10 år siden, men er livredd jeg skal bli straffa om det blir oppdaget..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Marye skrev:

Jeg bare dro til utlandet jeg fordi jeg var hypoman og bare reiste.. det er 10 år siden, men er livredd jeg skal bli straffa om det blir oppdaget..

Etter ti år er risikoen svært nær null, hvis du ikke graver i saken selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...