Gå til innhold

Spiseforstyrrelse i barndom og slutthøyde


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan alvorlig spiseforstyrrelse i barneåra gjøre at man får en lav slutthøyde? Altså en god del lavere enn det man skulle blitt utifra foreldrenes høyde?

Anonymkode: 837da...934

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan alvorlig spiseforstyrrelse i barneåra gjøre at man får en lav slutthøyde? Altså en god del lavere enn det man skulle blitt utifra foreldrenes høyde?

Anonymkode: 837da...934

Det kan det sikkert, men man kan gjerne bli lav selv om en foreldrene er høy også. Min far er over 190 cm, selv stoppet jeg på 152 cm, helt uten noen spiseforstyrrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Lillemus skrev:

Det kan det sikkert, men man kan gjerne bli lav selv om en foreldrene er høy også. Min far er over 190 cm, selv stoppet jeg på 152 cm, helt uten noen spiseforstyrrelse.

Det var stor høydeforskjell. Hvor høy er moren din?

Anonymkode: 82bd7...0e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det var stor høydeforskjell. Hvor høy er moren din?

Anonymkode: 82bd7...0e5

Mamma var vel rundt 155-157 cm på sitt høyeste, så hun ga meg alt av høydegener gitt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig alltid tenkt på deg som liten siden du har bilde av en mus. Så ikke framfor meg at du var over 1.80 ;)

Anonymkode: 82bd7...0e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tvangsbehandlet mange av landets alvorligste tilfeller av anorexi. De hadde alvorlig sykdom fra før de var utvokst. Flere av dem vokste ca 10 cm som voksne når de fikk tilstrekkelig og riktig næring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, kupton skrev:

Jeg har tvangsbehandlet mange av landets alvorligste tilfeller av anorexi. De hadde alvorlig sykdom fra før de var utvokst. Flere av dem vokste ca 10 cm som voksne når de fikk tilstrekkelig og riktig næring.

Som voksne? Mener du da at de var typ 25-30år eller snakker du om 18-19åringer (regner med at sistnevnte faktisk kan vokse, men er jo rart om en 25åring plutselig vokser 10cm...)?

Men er disse personene med alvorlig anorexi oftest ganske lave?

Anonymkode: 837da...934

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, kupton skrev:

Jeg har tvangsbehandlet mange av landets alvorligste tilfeller av anorexi. De hadde alvorlig sykdom fra før de var utvokst. Flere av dem vokste ca 10 cm som voksne når de fikk tilstrekkelig og riktig næring.

Hæææ, hva ? Er det lov ? Jeg trodde at så lenge man var over 18 år så kunne man nekte. Var din vurdering utifra fysiske eller psykiske symptomer ? Kom de tilbake til deg eller stakk de av etter det ? Hadde de noen felles trekk ? Som traumer eller lignende. 

Anonymkode: 99ab6...251

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hæææ, hva ? Er det lov ? Jeg trodde at så lenge man var over 18 år så kunne man nekte. Var din vurdering utifra fysiske eller psykiske symptomer ? Kom de tilbake til deg eller stakk de av etter det ? Hadde de noen felles trekk ? Som traumer eller lignende. 

Anonymkode: 99ab6...251

Selvfølgelig er det lov å tvangsbehandle folk med ALVORLIG anorexi der en er så underernært at en nesten er død. Hvorfor skulle ikke det vært lov? Når en tvangsinnlegger folk som tar overdose og selv ringer ambulansen fordi de plutselig de angrer så burde en selvfølgelig i de alvorligste tilfellene av anorexi tvangsbehandle også.

Anonymkode: 837da...934

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er det lov å tvangsbehandle folk med ALVORLIG anorexi der en er så underernært at en nesten er død. Hvorfor skulle ikke det vært lov? Når en tvangsinnlegger folk som tar overdose og selv ringer ambulansen fordi de plutselig de angrer så burde en selvfølgelig i de alvorligste tilfellene av anorexi tvangsbehandle også.

Anonymkode: 837da...934

Det er jo stor forskjell på det å ta en overdose og det å ville slanke seg/ gå ned i vekt

Anonymkode: 99ab6...251

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo stor forskjell på det å ta en overdose og det å ville slanke seg/ gå ned i vekt

Anonymkode: 99ab6...251

Jeg ble truet med sondemating om jeg ikke spiste. Og jeg hadde ikke engang anoreksi, bare null matlyst.

Anonymkode: 11412...bb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det lov ? Jeg trodde at så lenge man var over 18 år så kunne man nekte. Var din vurdering utifra fysiske eller psykiske symptomer ? Kom de tilbake til deg eller stakk de av etter det ? Hadde de noen felles trekk ? Som traumer eller lignende. 

Anonymkode: 99ab6...251

Det er lov (ellers hadde vi ikke gjort det) jfr Psykisk helsevernloven §4-4 b. Vurderingen er utfra en samlet vurdering av det fysiske og psykiske (vi er ett menneske). Etter behandling (BMI > 18) ble de overført spesialavdeling for SF. Felles trekk var at de var sykelig undervektige. Noen hadde traumer, men det gikk vi ikke inn i. Det har ingen hensikt å drive psykoterapi med så undervektige. Det primære målet under oppholdet var vektoppgang, dernest at de skulle ha det triveligst mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, kupton skrev:

Det er lov (ellers hadde vi ikke gjort det) jfr Psykisk helsevernloven §4-4 b. Vurderingen er utfra en samlet vurdering av det fysiske og psykiske (vi er ett menneske). Etter behandling (BMI > 18) ble de overført spesialavdeling for SF. Felles trekk var at de var sykelig undervektige. Noen hadde traumer, men det gikk vi ikke inn i. Det har ingen hensikt å drive psykoterapi med så undervektige. Det primære målet under oppholdet var vektoppgang, dernest at de skulle ha det triveligst mulig.

Så sonde brukes ikke som straff ? 

Anonymkode: 99ab6...251

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...