Gå til innhold

Jeg må beskytte meg selv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fra en suicidal person. Jeg har prøvd å støtte, oppmuntre, tilbudt meg å hjelpe, kommet med råd..men dessverre til ingen eller lite nytte. I perioder har jeg ikke orket.

Er det egoistisk av meg å ikke orke dette mer? 

Propblemer er at hvis hen tar livet sitt vil jeg få skyldfølelse bl.a.. 

Jeg blir bekymret når jeg leser om suicidalitet på Facebook. Jeg blir også le meg. 

Hva om tanker blir til handling. 

Anonymkode: cd18a...6ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan ikke gjøre noe annet enn å oppmuntre vedkommende til å søke hjelp. Om vedkommende er til fare for seg selv synes jeg du skal ringe legevakten.

Anonymkode: a9791...120

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Jeg håper andre ikke reagerer på at jeg ikke makter å stille opp lenger.. de kan jo synes jeg er egoistisk og ikke bryr meg siden jeg er så nærme hen. Hen har mye hjelp.

Anonymkode: cd18a...6ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke din jobb å hjelpe vedkommende. Vedkommende får jo også mye hjelp som du sier så da er det ikke så mye mer å gjøre. Og om en person ønsker å ta selvmord så mener jeg vi tross alt er frie mennesker, det er ihvertfall ikke ditt ansvar å hindre en person i å ta selvmord. Dersom vedkommende prøver å legge ansvaret for hans liv og bekymringene over på deg så er det veldig dårlig gjort. Det er hva man har helsevesenet til.

Anonymkode: 8844f...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fra en suicidal person. Jeg har prøvd å støtte, oppmuntre, tilbudt meg å hjelpe, kommet med råd..men dessverre til ingen eller lite nytte. I perioder har jeg ikke orket.

Er det egoistisk av meg å ikke orke dette mer? 

Propblemer er at hvis hen tar livet sitt vil jeg få skyldfølelse bl.a.. 

Jeg blir bekymret når jeg leser om suicidalitet på Facebook. Jeg blir også le meg. 

Hva om tanker blir til handling. 

Anonymkode: cd18a...6ce

Jeg støtter de andre her som sier at dette ikke er ditt ansvar. Du har gjort ditt, og når det ikke har ført fram er det bare å trekke seg tilbake. Vedkommende får jo hjelp, og da regner jeg med at det er profesjonell hjelp. Da er det denne personens valg å nyttiggjøre seg hjelpen, eller la være. 

Om han/hun skulle ta livet sitt, er det verken din eller behandlernes skyld. Ansvaret for livet til vennen din er ene og alene hans/hennes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har alle ansvar for vårt eget liv når det kommer til stykket. Jeg har vært i samme situasjon som deg. Min kamerat er dessverre død i dag. Han valgte å ta livet av seg. Det er i slike tilfeller viktig å huske på at det er personens valg. Du kan ikke ansvarliggjøres for en annen persons valg. En annen ting jeg tenker er viktig å huske på, er å ikke tillegge seg selv mer informasjon eller klokskap i ettertid. Det har vi mennesker svært lett for å gjøre i mange situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fra en suicidal person. Jeg har prøvd å støtte, oppmuntre, tilbudt meg å hjelpe, kommet med råd..men dessverre til ingen eller lite nytte. I perioder har jeg ikke orket.

Er det egoistisk av meg å ikke orke dette mer? 

Propblemer er at hvis hen tar livet sitt vil jeg få skyldfølelse bl.a.. 

Jeg blir bekymret når jeg leser om suicidalitet på Facebook. Jeg blir også le meg. 

Hva om tanker blir til handling. 

Anonymkode: cd18a...6ce

Jeg takler dårlig folk som truer med å ta livet sitt gang på gang,henviser da til hjelpeapparatet. Noen ganger blir det alvor til slutt,men det kunne ingen andre gjøre noe med. Det er jo et valg det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stjernestøv skrev:

Jeg takler dårlig folk som truer med å ta livet sitt gang på gang,henviser da til hjelpeapparatet. Noen ganger blir det alvor til slutt,men det kunne ingen andre gjøre noe med. Det er jo et valg det også. 

Han har flere forsøk bak seg..

Anonymkode: cd18a...6ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han har flere forsøk bak seg..

Anonymkode: cd18a...6ce

Ja som regel har de det,det er en vond spiral det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han har flere forsøk bak seg..

Anonymkode: cd18a...6ce

Interessant å tenke på at menn også kan ha eupf...

Anonymkode: 49d33...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Interessant å tenke på at menn også kan ha eupf...

Anonymkode: 49d33...a28

Han har ikke eupf

Anonymkode: cd18a...6ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Interessant å tenke på at menn også kan ha eupf...

Anonymkode: 49d33...a28

Hvorfor det? Det er vel flest kvinner, men finnes mange menn også med diagnosen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.12.2019 den 9.21, kupton skrev:

Fra hans side tror jeg mest det er spill for galleriet. Mange har tilbudt hjelp som han har avslått. Ansvaret er hans.

Hvorfor tror du det er et spill for galleriet?

Anonymkode: cd18a...6ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.12.2019 den 22.24, AnonymBruker skrev:

Fra en suicidal person. Jeg har prøvd å støtte, oppmuntre, tilbudt meg å hjelpe, kommet med råd..men dessverre til ingen eller lite nytte. I perioder har jeg ikke orket.

Er det egoistisk av meg å ikke orke dette mer? 

Propblemer er at hvis hen tar livet sitt vil jeg få skyldfølelse bl.a.. 

Jeg blir bekymret når jeg leser om suicidalitet på Facebook. Jeg blir også le meg. 

Hva om tanker blir til handling. 

Anonymkode: cd18a...6ce

Dette har  nå pågått  lenge, og det er på tide at du lar personen og hjelpeapparatet holde på med dette uten din hjelp. Fokuser på ditt eget liv og dine aller nærmeste familie. La h*n holde på med sin utagering uten at du forholder deg til det. Jeg er overbevist om at det er ikke din innsats som avgjør hvordan dette går, la h*n ta ansvaret selv sammen med hjelpeapparatet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, frosken skrev:

Dette har  nå pågått  lenge, og det er på tide at du lar personen og hjelpeapparatet holde på med dette uten din hjelp. Fokuser på ditt eget liv og dine aller nærmeste familie. La h*n holde på med sin utagering uten at du forholder deg til det. Jeg er overbevist om at det er ikke din innsats som avgjør hvordan dette går, la h*n ta ansvaret selv sammen med hjelpeapparatet. 

Jeg prøver så godt jeg kan å ta avstand. Men det er ikke lett å bare sitte og se på som nærmeste pårørende. Det er utfordringen. Så sent som i natt tok hen en ny overdose. 

Anonymkode: cd18a...6ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, frosken skrev:

Dette har  nå pågått  lenge, og det er på tide at du lar personen og hjelpeapparatet holde på med dette uten din hjelp. Fokuser på ditt eget liv og dine aller nærmeste familie. La h*n holde på med sin utagering uten at du forholder deg til det. Jeg er overbevist om at det er ikke din innsats som avgjør hvordan dette går, la h*n ta ansvaret selv sammen med hjelpeapparatet. 

Kan du se hvem de anonyme er ?

Anonymkode: c05e7...f82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du se hvem de anonyme er ?

Anonymkode: c05e7...f82

Hun gjenkjenner nok historien. 

Anonymkode: cd18a...6ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...