Gå til innhold

Helene sjekker inn på institusjon for ungdommer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det bare meg eller blir livet på institusjon fremstilt ganske "idyllisk" ? 

Det fremstår som om det er ganske slakke rammer på institusjonen , og det begrunnes igjen ut i fra en traumebasert omsorg-tilnærmingsmåte . Jeg lurer på om denne  traumebaserte omsorgen kan virke til å ha negative sider, kan det bli for mye ? Blir man egentlig bedre av å ikke ha noe å gjøre ?

https://tv.nrk.no/serie/helene-sjekker-inn/2019/MDFP12700119/avspiller

Anonymkode: ff8d6...3c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det bare meg eller blir livet på institusjon fremstilt ganske "idyllisk" ? 

Det fremstår som om det er ganske slakke rammer på institusjonen , og det begrunnes igjen ut i fra en traumebasert omsorg-tilnærmingsmåte . Jeg lurer på om denne  traumebaserte omsorgen kan virke til å ha negative sider, kan det bli for mye ? Blir man egentlig bedre av å ikke ha noe å gjøre ?

https://tv.nrk.no/serie/helene-sjekker-inn/2019/MDFP12700119/avspiller

Anonymkode: ff8d6...3c0

Bedre? Bedre av hva da?

Det var jo bare han ene som bodde der som ikke gikk på skole (vgs) da, hun andre gikk jo på ungdomsskolen og hadde plan videre for både vgs og jobb. Alle som bor i barnevernsinstitusjon trenger jo ikke å ha psykiske problemer heller..

Anonymkode: bf4a4...3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bedre? Bedre av hva da?

Det var jo bare han ene som bodde der som ikke gikk på skole (vgs) da, hun andre gikk jo på ungdomsskolen og hadde plan videre for både vgs og jobb. Alle som bor i barnevernsinstitusjon trenger jo ikke å ha psykiske problemer heller..

Anonymkode: bf4a4...3ff

får man det bedre i livet sitt av å ikke gjøre så mye .?

alle har ikke psyk problemer men de er på paragrafer som tilsier at de har adferdsprob eller omsorgsbehov, altså er det ofte noe psykisk . bare lurer på om det er fort gjort at denne formen for tilnærming kan skli ut til å ikke ha så mye krav eller grenser. Synes iblant det virker slik på de institusjonene jeg har kjennskap til i hvertfall 

Anonymkode: ff8d6...3c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

får man det bedre i livet sitt av å ikke gjøre så mye .?

alle har ikke psyk problemer men de er på paragrafer som tilsier at de har adferdsprob eller omsorgsbehov, altså er det ofte noe psykisk . bare lurer på om det er fort gjort at denne formen for tilnærming kan skli ut til å ikke ha så mye krav eller grenser. Synes iblant det virker slik på de institusjonene jeg har kjennskap til i hvertfall 

Anonymkode: ff8d6...3c0

Nei dette er feil. Det er ikke sånn at de er der på grunn av "noen paragrafer som tilsier at de har adferdsproblem" de er under barnevernets omsorg og er ikke der nødvendigvis fordi de har adferdsproblemer. Grunnen til at mange ungdommer ender opp i institusjon og ikke i fosterhjem er nettopp fordi det er få som ønsker å få et fosterbarn som er 15 eller 17år gammelt.

Og i de aller fleste tilfeller der barnevernet overtar omsorgen for et barn eller ungdom så er det ikke pga at ungdommen er problemet eller har psykiske diagnoser, men pga at foreldrene f.eks ruser seg, er syke eller av en eller annen grunn ikke klarer å ha omsorgen for sine barn.

Anonymkode: bf4a4...3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerte litt på at ungdommene fikk snakke fritt om egne foreldre på TV, og at det ble vist bilder av dem. 

Man skjønner jo av seg selv at ungdommene er der for en grunn, og at det f.eks er fordi foreldrene ikke greier ansvaret. Men man trenger da ikke å oute foreldrene ved å vise bilder av dem, og fortelle detaljert om hva omsorgssvikten gikk ut på. Jeg vil jo tro at foreldrene har krav på en viss beskyttelse og anonymitet i TV-sammenheng, selv om de ikke har mestret foreldreoppgavene.

Endret av Visma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martine
41 minutter siden, Visma skrev:

Jeg reagerte litt på at ungdommene fikk snakke fritt om egne foreldre på TV, og at det ble vist bilder av dem. 

Man skjønner jo av seg selv at ungdommene er der for en grunn, og at det f.eks er fordi foreldrene ikke greier ansvaret. Men man trenger da ikke å oute foreldrene ved å vise bilder av dem, og fortelle detaljert om hva omsorgssvikten gikk ut på. Jeg vil jo tro at foreldrene har krav på en viss beskyttelse og anonymitet i TV-sammenheng, selv om de ikke har mestret foreldreoppgavene.

Det stod helt på slutten av programmet at foreldrene har samtykket til dette og at de er enig i beskrivelsen  så da er det vel greit? 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Martine skrev:

Det stod helt på slutten av programmet at foreldrene har samtykket til dette og at de er enig i beskrivelsen  så da er det vel greit? 🙂 

Åja, det fikk jeg ikke med meg 😅 Da er det jo selvfølgelig greit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei dette er feil. Det er ikke sånn at de er der på grunn av "noen paragrafer som tilsier at de har adferdsproblem" de er under barnevernets omsorg og er ikke der nødvendigvis fordi de har adferdsproblemer. Grunnen til at mange ungdommer ender opp i institusjon og ikke i fosterhjem er nettopp fordi det er få som ønsker å få et fosterbarn som er 15 eller 17år gammelt.

Og i de aller fleste tilfeller der barnevernet overtar omsorgen for et barn eller ungdom så er det ikke pga at ungdommen er problemet eller har psykiske diagnoser, men pga at foreldrene f.eks ruser seg, er syke eller av en eller annen grunn ikke klarer å ha omsorgen for sine barn.

Anonymkode: bf4a4...3ff

selvfølgelig er det under barnevernets omsorg. at foreldrene ruser seg er syke eller annet gir jo også følger, ergo er de barn som trenger omsorg og oppfølging . Men uansett så er ikke årsaken til at de er der det som er poenget med hovedinnlegget .

Anonymkode: ff8d6...3c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.12.2019 den 12.19, AnonymBruker skrev:

selvfølgelig er det under barnevernets omsorg. at foreldrene ruser seg er syke eller annet gir jo også følger, ergo er de barn som trenger omsorg og oppfølging . Men uansett så er ikke årsaken til at de er der det som er poenget med hovedinnlegget .

Anonymkode: ff8d6...3c0

Alle barn trenger vel omsorg og oppfølging vil jeg tro?

Anonymkode: 07015...7a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle barn trenger vel omsorg og oppfølging vil jeg tro?

Anonymkode: 07015...7a5

ja , men barn som har levd under vanskelige forhold kan trenge en litt annen/ mer form for omsorg og oppfølging . 

Anonymkode: ff8d6...3c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...