Gå til innhold

Å ha vært ute av arbeidslivet lenge, men så kommet seg tilbake..


Glitter

Anbefalte innlegg

Er det noen som har klart det? Fulltid/deltid? 

Jeg har vært ute av det i tre år og har jo sånn sett statistikken i mot meg. Dessuten var jeg hjemme med barn kort tid før det og har generelt alltid slitt når belastningen har blitt for stor. Med en gang jeg har noen ekstra aktive dager slik som jeg har hatt nå så blir jeg til slutt helt ødelagt og kræsjlander. Men jeg håper jo jeg skal klare å jobbe opp mot 40% i løpet av et par år. Å komme ut i full jobb er ikke realistisk og heller ikke noe de som følger meg opp tror jeg kan klare uten at det blir inn og ut av stadige sykemeldinger fordi det blir for mye. Som da igjen kanskje ender med 100% ufør og det vil jeg ikke. 

Men hadde vært interessant å høre om det er noen som selv har vært lenge utenfor arbeidslivet og som har klart det. Da tenker jeg ikke på de som har hatt en eller annen fysisk skade som bare tok tid å rette opp i, men de som sliter med langvarig sykdom og som har vært på AAP, utprøving og slikt. 

Hvordan er livet i dag? Har du restenergi til å klare resten av hverdagen utenfor jobb? Fikk du god hjelp av Nav til å finne rett arbeidsmengde? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bygget meg sakte opp. Jobbet ti prosent om gangen og fikk bruke den tiden jeg trengte av nav. jeg tror jeg brukte et par år på å komme meg opp i 50 %. 
 

Idag jobber jeg 100 % stilling.

Anonymkode: 911d2...9fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bygget meg sakte opp. Jobbet ti prosent om gangen og fikk bruke den tiden jeg trengte av nav. jeg tror jeg brukte et par år på å komme meg opp i 50 %. 
 

Idag jobber jeg 100 % stilling.

Anonymkode: 911d2...9fc

Så bra! :) Jeg føler jeg har det veldig travelt. Har litt under to år igjen på AAP og på den tiden skal jeg bli frisk nok til å komme ut i arbeidstrening, finne ut hvor mye jeg klarer å jobbe også er det jo de 8 mnd med behandlingstid på uføretrygdsøknaden. Skjønner ikke hvordan jeg skal rekke det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Glitter skrev:

Så bra! :) Jeg føler jeg har det veldig travelt. Har litt under to år igjen på AAP og på den tiden skal jeg bli frisk nok til å komme ut i arbeidstrening, finne ut hvor mye jeg klarer å jobbe også er det jo de 8 mnd med behandlingstid på uføretrygdsøknaden. Skjønner ikke hvordan jeg skal rekke det. 

Snakk med nav om din bekymring 

Anonymkode: 911d2...9fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Glitter skrev:

Er det noen som har klart det? Fulltid/deltid? 

Jeg har vært ute av det i tre år og har jo sånn sett statistikken i mot meg. Dessuten var jeg hjemme med barn kort tid før det og har generelt alltid slitt når belastningen har blitt for stor. Med en gang jeg har noen ekstra aktive dager slik som jeg har hatt nå så blir jeg til slutt helt ødelagt og kræsjlander. Men jeg håper jo jeg skal klare å jobbe opp mot 40% i løpet av et par år. Å komme ut i full jobb er ikke realistisk og heller ikke noe de som følger meg opp tror jeg kan klare uten at det blir inn og ut av stadige sykemeldinger fordi det blir for mye. Som da igjen kanskje ender med 100% ufør og det vil jeg ikke. 

Men hadde vært interessant å høre om det er noen som selv har vært lenge utenfor arbeidslivet og som har klart det. Da tenker jeg ikke på de som har hatt en eller annen fysisk skade som bare tok tid å rette opp i, men de som sliter med langvarig sykdom og som har vært på AAP, utprøving og slikt. 

Hvordan er livet i dag? Har du restenergi til å klare resten av hverdagen utenfor jobb? Fikk du god hjelp av Nav til å finne rett arbeidsmengde? 

Kan du ikke finne en jobb som er litt "rolig"? Hva slags jobber er det du ser etter?

Anonymkode: e6d76...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Glitter skrev:

Så bra! :) Jeg føler jeg har det veldig travelt. Har litt under to år igjen på AAP og på den tiden skal jeg bli frisk nok til å komme ut i arbeidstrening, finne ut hvor mye jeg klarer å jobbe også er det jo de 8 mnd med behandlingstid på uføretrygdsøknaden. Skjønner ikke hvordan jeg skal rekke det. 

Om du ikke rekker det, og blir uføretrygdet, kan du alltids prøve å komme ut i jobb på et senere tidspunkt likevel. Du virker ressurssterk. Om du kommer deg tilstrekkelig ovenpå slik at jobb blir aktuelt, klarer du nok det og, selv om det ikke blir via arbeidstrening. En dag, en måned, et år om gangen. Du har ennå livet foran deg. 

Anonymkode: 98436...f68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke finne en jobb som er litt "rolig"? Hva slags jobber er det du ser etter?

Anonymkode: e6d76...864

Jo, jeg har ikke tenkt til å for eksempel jobbe på travel sykehusavdeling, men jeg ønsker å bruke utdanningen min. Håper jeg kan klare det. 

Jeg hadde en veldig fin og rolig jobb i kommunen før jeg knakk sammen og jeg prøvde å komme meg tilbake til den uten hell. Starter med bare to timer i uken liksom. Jeg hadde klart å jobbe litt i den nå tror jeg, men jeg kan ikke komme tilbake til den nå. I mine dårlige perioder så klarer jeg ikke jobbe i det hele tatt. Og hvem vil ansette en som bare kan jobbe i gode perioder? 

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du ikke rekker det, og blir uføretrygdet, kan du alltids prøve å komme ut i jobb på et senere tidspunkt likevel. Du virker ressurssterk. Om du kommer deg tilstrekkelig ovenpå slik at jobb blir aktuelt, klarer du nok det og, selv om det ikke blir via arbeidstrening. En dag, en måned, et år om gangen. Du har ennå livet foran deg. 

Anonymkode: 98436...f68

Ressurssterk er jeg usikker på om jeg er. Eller jo kanskje. Har jo klart en del selv om jeg har slitt siden jeg var barn. Men så gikk jeg helt på veggen for noen år siden da. 

Det er muligens en løsning, men jeg har svært lyst til å komme meg ut i jobb snart og begynne livet på en måte. Selv om jeg akkurat nå for det meste ikke makter det. Skulle jeg først bli 100% uføretrygdet så føler jeg det kan bli vanskeligere å komme seg ut i litt jobb etter hvert. At det vil føles som en slags sperre? Kanskje det ikke er det. Uansett må jeg jo gjennom utprøving i Nav før de vil godkjenne noen grad av uføretrygd. Er sjeldent de går med på at man ikke prøver først slik jeg har forstått det. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Glitter skrev:

Det er muligens en løsning, men jeg har svært lyst til å komme meg ut i jobb snart og begynne livet på en måte. Selv om jeg akkurat nå for det meste ikke makter det. Skulle jeg først bli 100% uføretrygdet så føler jeg det kan bli vanskeligere å komme seg ut i litt jobb etter hvert. At det vil føles som en slags sperre? Kanskje det ikke er det. Uansett må jeg jo gjennom utprøving i Nav før de vil godkjenne noen grad av uføretrygd. Er sjeldent de går med på at man ikke prøver først slik jeg har forstått det. 

Jeg forstår ønsket og tankene dine. Du kan uansett ikke presse deg til å bli bedre, og det skaper lett bare ekstra stress og uro å tenke du har det travelt i forhold til å komme deg ut i jobb. Det løser seg nok i forhold til NAV, på den ene eller andre måten. Tror du gjør lurt å ha tillit til dét, og fokuserer på å gjøre det du kan for å få det bedre her og nå, noe du utvilsomt allerede gjør. 

Anonymkode: 98436...f68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ønsket og tankene dine. Du kan uansett ikke presse deg til å bli bedre, og det skaper lett bare ekstra stress og uro å tenke du har det travelt i forhold til å komme deg ut i jobb. Det løser seg nok i forhold til NAV, på den ene eller andre måten. Tror du gjør lurt å ha tillit til dét, og fokuserer på å gjøre det du kan for å få det bedre her og nå, noe du utvilsomt allerede gjør. 

Anonymkode: 98436...f68

Jo du har nok rett i det, men må innrømme det er vanskelig. Bekymringer rundt både framtidig økonomi og det å skulle bli gående hjemme resten av livet er ganske store. Men det tar vel den tiden det tar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bygget meg sakte opp. Jobbet ti prosent om gangen og fikk bruke den tiden jeg trengte av nav. jeg tror jeg brukte et par år på å komme meg opp i 50 %. 
 

Idag jobber jeg 100 % stilling.

Anonymkode: 911d2...9fc

Hva slags hjelp fikk du fra nav? 

Anonymkode: ccfd0...afb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags hjelp fikk du fra nav? 

Anonymkode: ccfd0...afb

Tid og oppfølgning. En saksbehandler som trodde på meg da jeg sa jeg trengte tid og måtte bygge meg sakte men sikkert opp. Hn kalte meg og min historie en solskinnshistorie. Jeg var åpen og ærlig.

Anonymkode: 911d2...9fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...