Gå til innhold

Hvor mye bruker dere på julegaver?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så en artikkel om at gjennomsnittsnordmann bruker 13000 kr. på julegaver.  Spesielt besteforeldre føler på kjøpepress.  Jeg har to barnebarn og føler absolutt på kjøpepress ift. dem.  De andre besteforeldrene gir store gaver og jeg må bite tennene sammen når jeg kjøper mindre gaver.  Jeg har den fordelen at jeg strikker mye og de får hjemmestrikkede ting fra meg, men garn er dyrt.

Jeg bruker 3000 - 4000 hvert år på julegaver, men jeg gir ikke mange gaver. Mine to barn, svigerbarn, barnebarn, min mor og min søster får gaver av meg.  7 personer til sammen.

Anonymkode: 04611...4dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker 11-1200. Har nok brukt mer forrige år, men jeg prøver å bli mer sparsom. Dessuten er jeg ufør, og har begrenset inntekt. Størst gave får min niese, så en 100-250 hver på 5 andre.

Anonymkode: 916cd...ef6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så en artikkel om at gjennomsnittsnordmann bruker 13000 kr. på julegaver.  Spesielt besteforeldre føler på kjøpepress.  Jeg har to barnebarn og føler absolutt på kjøpepress ift. dem.  De andre besteforeldrene gir store gaver og jeg må bite tennene sammen når jeg kjøper mindre gaver.  Jeg har den fordelen at jeg strikker mye og de får hjemmestrikkede ting fra meg, men garn er dyrt.

Jeg bruker 3000 - 4000 hvert år på julegaver, men jeg gir ikke mange gaver. Mine to barn, svigerbarn, barnebarn, min mor og min søster får gaver av meg.  7 personer til sammen.

Anonymkode: 04611...4dc

Jeg bruker nok rundt 10.000,- ser jeg når jeg regner over. Gir ikke til så mange egentlig, men det er 4 personer jeg ikke har noen maxgrense på og så har jeg, som deg, strikket en del og som du sier er garn dyrt. Men om jeg ikke hadde hatt råd så hadde ikke de 4 fått så dyre gaver altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok brukt 6000 på julegaver når jeg er ferdig. Dette året blir spesielt dyrt, pga vi er mange som skal feire sammen.  I tillegg til denne summen, kommer pakkekalenderen til datteren.  Selv prøver jeg å spre gaveinnkjøp over flere måneder pluss at jeg har tatt noe fra sparekontoen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, emilie321 skrev:

Jeg har nok brukt 6000 på julegaver når jeg er ferdig. Dette året blir spesielt dyrt, pga vi er mange som skal feire sammen.  I tillegg til denne summen, kommer pakkekalenderen til datteren.  Selv prøver jeg å spre gaveinnkjøp over flere måneder pluss at jeg har tatt noe fra sparekontoen.  

Jeg er så å si ferdig før "julelønna" kommer så jeg berger fint. :) De hjemmelagde gavene har vært ferdige leeenge så de utgiftene er unnagjort forlengst, garn er faktisk ganske dyrt. For ikke å snakke om hva det koster å sende i posten! Sendte 2 pakker innenlands og 1 brevsending (liten pakke, men gikk som brev) utenlands og det kostet 425,- tilsammen! Helt vanvittig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Lillemus skrev:

Jeg er så å si ferdig før "julelønna" kommer så jeg berger fint. :) De hjemmelagde gavene har vært ferdige leeenge så de utgiftene er unnagjort forlengst, garn er faktisk ganske dyrt. For ikke å snakke om hva det koster å sende i posten! Sendte 2 pakker innenlands og 1 brevsending (liten pakke, men gikk som brev) utenlands og det kostet 425,- tilsammen! Helt vanvittig!

Ja, det er godt å være ferdig før julelønna kommer. Før var jeg flinkere til å være tidlig ferdig.  Men nå har jeg vært flinkere til å spare, så jeg har litt gå på.

Ja, det å sende med posten er svindyrt. Jeg sendte to små pakker til grandtante barna mine i sommer og da måtte jeg betale over 80 kr pr pakke. Og de var ikke hverken store eller særlig tunge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, emilie321 skrev:

Jeg sendte to små pakker til grandtante barna mine i sommer og da måtte jeg betale over 80 kr pr pakke. Og de var ikke hverken store eller særlig tunge. 

Sjekk HeltHjem for småpakker, det koster 75 kr (når det ikke er tilbud) med sporing og forsikring. Men hvor lettvint det er, kommer an på om de henter hjemme hos deg og leverer på døra hos mottaker, eller ikke. Det finner du ut på https://helthjem.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så en artikkel om at gjennomsnittsnordmann bruker 13000 kr. på julegaver.  Spesielt besteforeldre føler på kjøpepress. 

Jeg har ikke barnebarn, men to voksne barn i etableringsfasen som i år får julegaver for ca. 2500 hver. Det er en blanding av gaver, gavekort og penger på konto. Skulle det komme barnebarn noen gang, regner jeg med at de vil "overta" mesteparten av budsjettet. Men vi vil nok tilpasse det til familienes ønsker og behov.

Vi er eldste generasjon i familien og gir ikke presanger til våre søsken eller deres voksne barn, unntatt noe småtteri hvis vi feirer julaften sammen. Så de øvrige gavene kommer på maks. 2000 - 3000 tilsammen. De eneste "faste" går til våre nieser og nevøers småbarn pluss til noen helt spesielle venner.  Vi treffer ikke disse småbarna ofte, men jeg synes det er hyggelig å kjøpe noe til barn. Jeg prøver da å finne noe de selv blir glade for, kombinert med noe (f.eks. ulltøy) som foreldrene blir glade for 😊 

I vår situasjon har vi god råd, men jeg synes ikke det er noe poeng å kjøpe dyre presanger bare for å vise det fram. Det er verken vår stil eller miljøvennlig.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så en artikkel om at gjennomsnittsnordmann bruker 13000 kr. på julegaver.  Spesielt besteforeldre føler på kjøpepress.  Jeg har to barnebarn og føler absolutt på kjøpepress ift. dem.  De andre besteforeldrene gir store gaver og jeg må bite tennene sammen når jeg kjøper mindre gaver.  Jeg har den fordelen at jeg strikker mye og de får hjemmestrikkede ting fra meg, men garn er dyrt.

Jeg bruker 3000 - 4000 hvert år på julegaver, men jeg gir ikke mange gaver. Mine to barn, svigerbarn, barnebarn, min mor og min søster får gaver av meg.  7 personer til sammen.

Anonymkode: 04611...4dc

Har god råd, men bruker nok mindre enn gjennomsnittsnordmannen, med mindre barna skal få ny Mac eller noe sånt. Har ikke noe fast budsjett; gave til småbarn koster typisk et par-tre hundre, gaver til voksne nære familiemedlemmer gjerne noe mer. Ikke fordi jeg synes de voksne fortjener mer, men fordi det er vanskeligere å finne bra og rimelige gaver til voksne. Gave til ektefelle kan koste alt fra 500 til flere tusen, helt avhengig av hva jeg finner/han ønsker/trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har råd til de julegavene jeg gir i år, men jeg har ikke alltid hatt det.  Jeg har måttet gi mye mindre gaver enn andre besteforeldre og da var det vondt.  Det gjør meg ikke vondt nå når jeg kan bestemme meg for å holde igjen av prinsipp.

Jeg gir ikke julegaver for flere tusen uansett om jeg har råd til det eller ikke.  Jeg vil da heller gi barna mine gaver utenom jul og bursdager, og jeg kjøper ofte noe til barnebarna når jeg er på reise.  Barna mine får sokker som jeg har strikket med mønsterstrikk og gavekort i matvarebutikk som jeg fikk selv og bestemte meg for at de trengte det mer.

Da jeg startet tråden så tenkte jeg ikke så mye på om gjennomsnittlig 13000 i julegaver var mye eller lite, om nordmenn har råd eller ikke råd.  Selv synes jeg det er for mye for meg.  Jeg ser ingen grunn til at de som er rundt meg skal gi meg dyre gaver.  Det er et eller annet med julegavehysteriet som jeg stritter imot.  Ikke pga. dårlig råd, men pga. mentaliteten.  De siste årene har jeg bedt om penger til veldedighet på bursdagen min så hvis noen føler at de må gi meg noe så styrer de helt selv hva de gir og det kommer noen til gode.

Jeg skulle ønske at julegavene snur over til pengegaver til fattige, syke og krigsrammede som trenger det.

Anonymkode: 04611...4dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 8.12.2019 den 23.23, AnonymBruker skrev:

Så en artikkel om at gjennomsnittsnordmann bruker 13000 kr. på julegaver.  Spesielt besteforeldre føler på kjøpepress.  Jeg har to barnebarn og føler absolutt på kjøpepress ift. dem.  De andre besteforeldrene gir store gaver og jeg må bite tennene sammen når jeg kjøper mindre gaver.  Jeg har den fordelen at jeg strikker mye og de får hjemmestrikkede ting fra meg, men garn er dyrt.

Jeg bruker 3000 - 4000 hvert år på julegaver, men jeg gir ikke mange gaver. Mine to barn, svigerbarn, barnebarn, min mor og min søster får gaver av meg.  7 personer til sammen.

Anonymkode: 04611...4dc

jeg har få jeg kjøper til men ligger på ca 5000.-

Anonymkode: cf696...712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...