Gå til innhold

Hvordan skal jeg forholde meg til disse følelsene ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er sjalu på en elev, skikkelig sjalu! Hun er slank, skoleflink og populær! 

Jeg er ingen av disse delene, bare en deprimert og ulykkelig drittunge. 

Jeg blir så sjalu, sammenligner meg med henne hele tiden og det ødelegger live mitt. 

Hvordan bør jeg forholde meg til henne og disse følelsene ? Prøver å spy opp maten min for å bli like tynn som henne, men får det ikke til. 

Hun er naturlig slank 😢 sykt sykt sjalu! Hjeeelp. Jeg hater å være slik, jeg vil ikke være slik og jeg vil ikke ha slike følelser. 

Sjalusien tar helt overhånd, livet følelse ikke verdt å leve lenger. What can I do ? Hvordan får jeg disse tankene bort ? 

Når jeg ser meg i speilet så hater jeg meg selv! Jeg vil være som henne, lykkes i 1 ting, bare en ting som henne! 

Anonymkode: 70e92...ad5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er dette en i klassen? Det er helt naturlig at noen er tynnere, penere, flinkere, klokere, rikere, mer populær osv. Velkommen til virkeligheten. Det er imidlertid veldig dumt på å kaste bort tid på å være sjalu og bitter. Bedre å dyrke det beste i seg selv. Når det er sagt, synes jeg tråden din lukter oppkonstruert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, cilie skrev:

Er dette en i klassen? Det er helt naturlig at noen er tynnere, penere, flinkere, klokere, rikere, mer populær osv. Velkommen til virkeligheten. Det er imidlertid veldig dumt på å kaste bort tid på å være sjalu og bitter. Bedre å dyrke det beste i seg selv. Når det er sagt, synes jeg tråden din lukter oppkonstruert...

Veldig oppkonstruert.

Anonymkode: 0266b...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere mener at det er oppkonstruert det ts skriver, mener dere da at hun har funnet dette på og at hun har funnet på det for å få oppmerksomhet? 

Anonymkode: a96a6...027

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å svare som om dette er virkelige tanker en ungdom sitter med og ikke en oppkonstruert tråd, for jeg tror dessverre det er typiske tanker mange unge kan streve med i dagens samfunn der krav til utseende og prestasjon øker.

Verden er ikke enten eller - svart eller hvit. Cilie har et poeng. Velkommen til virkeligheten. Antakelig er denne medeleven du har svært sjalu på, sine negative sider, men hun skjuler de trolig godt på skolen og sammen med andre. Vi mennesker er ikke perfekte på alle livets områder. Hun har garantert sine områder hun ikke er vellykket på. Noe annet ville forundre meg. Kanskje hun sitter på helsesykepleiers kontor og gråter over et eller annet som ikke er greit? Hun har garantert områder hun ikke er flink til. Det har vi alle.

Vi er som en bukett blandede blomster som ser forskjellig ut, med ulike egenskaper og kvaliteter. Noen er flinke til en ting mens andre er flinke til noe annet. Slik skal det være og slik er samfunnet bygget opp til at det skal være. Det er fint at det finnes så mange ulike yrker å velge blant, alt fra lege, lærer, pilot, prest, lastebilsjåfør, drosjesjåfør, renholdsarbeider og butikkmedarbeider. Alle er like viktige for at samfunnet skal gå rundt.

Mitt eneste råd til deg er: Glem denne jenta. Konsentrer deg heller om deg selv. Ungdomsårene er ikke verdt å kaste bort på å være sjalu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig oppkonstruert.

Anonymkode: 0266b...2fa

Jeg synes at det er utrolig dårlig gjort av dere å skrive sånn. Har man ikke noe godt å si så trenger man ikke å si noe. Jeg liker ikke den måten dere svarer meg på. Dere får meg til å føle meg som den eneste som sliter med sjalusi. Forstår ikke hvorfor dere mener at det virker oppkonstruert. Jeg sliter jo med psyken og da er det vanlig at man føler seg sjalu på andre som har det bedre enn en selv eller som lykkes med ting man ikke lykkes med selv. Det svaret jeg fikk var unødvendig, det kom ingenting godt ut av det. Føler meg enda mere alene med mim problematikk og føler meg unormal . 

Anonymkode: 70e92...ad5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde håpet på å finne noen som har det som meg, men nå føler jeg meg skikkelig alene som om jeg er den eneste som ikke har normale følelser. Blei lei meg nå

Anonymkode: 70e92...ad5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Eva Sofie skrev:

Jeg velger å svare som om dette er virkelige tanker en ungdom sitter med og ikke en oppkonstruert tråd, for jeg tror dessverre det er typiske tanker mange unge kan streve med i dagens samfunn der krav til utseende og prestasjon øker.

Verden er ikke enten eller - svart eller hvit. Cilie har et poeng. Velkommen til virkeligheten. Antakelig er denne medeleven du har svært sjalu på, sine negative sider, men hun skjuler de trolig godt på skolen og sammen med andre. Vi mennesker er ikke perfekte på alle livets områder. Hun har garantert sine områder hun ikke er vellykket på. Noe annet ville forundre meg. Kanskje hun sitter på helsesykepleiers kontor og gråter over et eller annet som ikke er greit? Hun har garantert områder hun ikke er flink til. Det har vi alle.

Vi er som en bukett blandede blomster som ser forskjellig ut, med ulike egenskaper og kvaliteter. Noen er flinke til en ting mens andre er flinke til noe annet. Slik skal det være og slik er samfunnet bygget opp til at det skal være. Det er fint at det finnes så mange ulike yrker å velge blant, alt fra lege, lærer, pilot, prest, lastebilsjåfør, drosjesjåfør, renholdsarbeider og butikkmedarbeider. Alle er like viktige for at samfunnet skal gå rundt.

Mitt eneste råd til deg er: Glem denne jenta. Konsentrer deg heller om deg selv. Ungdomsårene er ikke verdt å kaste bort på å være sjalu.

Takk for et fint og konstruktivt svar. Jeg har alltid sammenlignet meg selv med andre rundt meg. Mye skyldes at jeg har vokset opp med foreldre som hadde høye krav til meg og som ønsket alltid at jeg skulle være best i alt. Jeg var jo flink i mange år helt til jeg begynte å slite med psyken. Skulle ønske at jeg kunne få det bedre, men det eneste jeg jager etter er lykke. Jeg ser mye på Instagram og det folk legger ut på sosiale medier. Alt virker så fint og flott. Jeg har aldri hatt en kjæreste og de jeg har prøvd meg på har avvist meg. Jeg tror at det har med min utseende og gjøre og det med personlighet. Jeg har prøvd å endre meg og bli den jeg vil være, men det virker ikke. Føler meg bare falsk når jeg prøver å bli noe jeg ikke er, men så liker jeg ikke meg selv. Jeg klarer ikke å godta meg selv som den jeg er. Jeg vet hvem jeg vil bli for jeg har jo rollemodeller i live mitt, men vi er så forskjellige og det føles bare som en drøm å klare å bli som de. Føler meg så mislykket, klarte ikke engang å skrive et innlegg hær uten at noen følte at det var et løgn. Jeg hater bare alt med meg. Jeg mislykkes stadig og jeg ser det bare fra den lille tråden hær. Unnskyld for at jeg er så lite verdt! Så dum og fæl! 

Anonymkode: 70e92...ad5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for et fint og konstruktivt svar. Jeg har alltid sammenlignet meg selv med andre rundt meg. Mye skyldes at jeg har vokset opp med foreldre som hadde høye krav til meg og som ønsket alltid at jeg skulle være best i alt. Jeg var jo flink i mange år helt til jeg begynte å slite med psyken. Skulle ønske at jeg kunne få det bedre, men det eneste jeg jager etter er lykke. Jeg ser mye på Instagram og det folk legger ut på sosiale medier. Alt virker så fint og flott. Jeg har aldri hatt en kjæreste og de jeg har prøvd meg på har avvist meg. Jeg tror at det har med min utseende og gjøre og det med personlighet. Jeg har prøvd å endre meg og bli den jeg vil være, men det virker ikke. Føler meg bare falsk når jeg prøver å bli noe jeg ikke er, men så liker jeg ikke meg selv. Jeg klarer ikke å godta meg selv som den jeg er. Jeg vet hvem jeg vil bli for jeg har jo rollemodeller i live mitt, men vi er så forskjellige og det føles bare som en drøm å klare å bli som de. Føler meg så mislykket, klarte ikke engang å skrive et innlegg hær uten at noen følte at det var et løgn. Jeg hater bare alt med meg. Jeg mislykkes stadig og jeg ser det bare fra den lille tråden hær. Unnskyld for at jeg er så lite verdt! Så dum og fæl! 

Anonymkode: 70e92...ad5

Facebook og Instagram gir et falskt bilde av livet til folk. Med unntak av noen dikt jeg har lagt ut på Insta som viser noe av kampen min så er det kun positive og "friske" bilder på Instagram. Likevel har livet mitt stort sett bestått av sykdom, rus, sykehusinnleggelser og nesten-død de siste årene. Folk som ikke kjenner meg så godt ville trodd jeg hadde det helt fantastisk hadde det ikke vært for at jeg har delt noen dikt. Fortsatt har de ikke anelse om det omfanget av lidelse jeg har befunnet meg i. 

Og slik er det med de fleste. Det er de fine tingene som blir lagt ut på SOME. Ikke alt det folk sliter med eller som de mislykkes i. Så det er viktig at du husker på det når du scroller på Facebook og Instagram og får det ene glansbildet etter det andre servert. 

Når det gjelder at noen tenkte det var oppkonstruert så la det prelle av deg som vann på gåsa. Skal man være på forum er det viktig å ta høyde for at det kommer både krasse svar, frekke svar og mistenkeliggjøring. Hvis man lar det gå inn på seg slik du ser ut til å gjøre så bør man ikke være på forum. For det er alltid noen der som kommer med kritikk eller annet. Men så kommer det som oftest saklige og omsorgsfulle svar også. Det er de du skal ta til deg. De andre lar du bare flyte videre uten å gi det så mye ettertanke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...