Gå til innhold

Hvorfor begynner det viktige på slutten av en behandlingstime?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en veldig fin behandler som jeg stoler på og som jeg føler jeg kan si det meste til. Likevel viser det seg gang på gang at jeg rett før timen er ferdig sier noe som er mye viktigere enn det vi har snakket om frem til da, og som jeg burde startet med. Behandleren er og enig i det. Er det andre som har det sånn? Er det vanlig? Jeg er usikker på hvordan jeg kan endre det, har forsøkt å forberede meg, skrive ned ting jeg vil ta opp osv. Men likevel kommer det ting som jeg har visst jeg bør si hele tiden, men ikke klart å formulere, så detter det ut allikevel. 

Anonymkode: 0939a...47d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en veldig fin behandler som jeg stoler på og som jeg føler jeg kan si det meste til. Likevel viser det seg gang på gang at jeg rett før timen er ferdig sier noe som er mye viktigere enn det vi har snakket om frem til da, og som jeg burde startet med. Behandleren er og enig i det. Er det andre som har det sånn? Er det vanlig? Jeg er usikker på hvordan jeg kan endre det, har forsøkt å forberede meg, skrive ned ting jeg vil ta opp osv. Men likevel kommer det ting som jeg har visst jeg bør si hele tiden, men ikke klart å formulere, så detter det ut allikevel. 

Anonymkode: 0939a...47d

Jeg opplevde mye det samme når jeg gikk i 45 minutters lange samtaler på DPS. Nå går jeg privat i timer som varer i 60 minutter og jeg opplever at det kvarteret jeg får ekstra utgjør enormt mye for hva jeg får ut av timen. Kan det hjelpe deg å noen ganger få dobbelttime?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at private med da frikortavtale er at de er mye mer fleksible og også på mange måter bedre enn de på dps. Går man privat så er man også garantert å få en som faktisk er psykologspesialost i motsetning til hva man kan få på dps der man også ender opp med å måtte bytte behandlere ganske ofte. Private kan man også gå til resten av livet om du har behov for det, mens på dps så er det mest for de som går på aap eller på andre måter er i stand til å komme ut i arbeidslivet igjen ved hjelp av behandling og de som er akutt suicidale.

Anonymkode: 257dc...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en veldig fin behandler som jeg stoler på og som jeg føler jeg kan si det meste til. Likevel viser det seg gang på gang at jeg rett før timen er ferdig sier noe som er mye viktigere enn det vi har snakket om frem til da, og som jeg burde startet med. Behandleren er og enig i det. Er det andre som har det sånn? Er det vanlig? Jeg er usikker på hvordan jeg kan endre det, har forsøkt å forberede meg, skrive ned ting jeg vil ta opp osv. Men likevel kommer det ting som jeg har visst jeg bør si hele tiden, men ikke klart å formulere, så detter det ut allikevel. 

Anonymkode: 0939a...47d

Helt vanlig. Forbered deg så godt du kan. Husk at alt handler heller ikke om deg, men også den veien samtalen tar i løpet av timen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.12.2019 den 22.37, AnonymBruker skrev:

Jeg har en veldig fin behandler som jeg stoler på og som jeg føler jeg kan si det meste til. Likevel viser det seg gang på gang at jeg rett før timen er ferdig sier noe som er mye viktigere enn det vi har snakket om frem til da, og som jeg burde startet med. Behandleren er og enig i det. Er det andre som har det sånn? Er det vanlig? Jeg er usikker på hvordan jeg kan endre det, har forsøkt å forberede meg, skrive ned ting jeg vil ta opp osv. Men likevel kommer det ting som jeg har visst jeg bør si hele tiden, men ikke klart å formulere, så detter det ut allikevel. 

Anonymkode: 0939a...47d

Behandling er prosess, og tanker, bearbeiding og endring av tankemønster/handlingsmønster mellom timene er vel så viktig som samtalen/dialogen på behandlerens kontor. Jeg gjetter at du ikke slutter å tenke på det du opplever som viktig selv om timen er avsluttet, men fortsetter å tenke og jobbe med disse tankene etterpå. Den måten du beskriver opplevelsen din på vitner om at du får mye ut av timene syns jeg, fordi samtalen bringer deg til viktige tema :) 

Støtter ellers XbellaXs råd mhp forberedelse. Som ledd i forberedelsene kan du notere de temaene du syns er viktig og ikke har fått snakket om, slik at du kan ta opp tråden i begynnelsen av neste time. Jeg gjetter at du vil erfare at du ikke har behov for dette hver gang, fordi du jobber deg ferdig med en del viktige tema mellom timene :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...