Gå til innhold

lavalder for straff burde være fra 13 og opp. sett noe så gale som dette??


Blomsterfluen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Politiet etterlyser flere og bedre verktøy å håndtere dette på. Kallmyr vil åpne for å sette slik problemungdom i fengsel. Det sies at de vet identiteten til disse jentene, og hvor mange de er, og at de opererer sammen. Barnevernstjenesten er involvert, men ingen greier altså å forhindre at denne gruppen fortsetter å holde på.

Mine umiddelbare tanker (uten at jeg har tenkt på alle mulige utfall og scenarioer) når jeg leser dette er at det må da kunne  gå an å skille dem og f. eks sette dem i ulike barnevernsinstitusjoner med klare grenser og regler. Det virker i alle fall som et bedre alternativ enn å putte dem i fengsel, siden fengsel er mer belastende. På barnevernsinstitusjoner skal det (ideelt sett) være trygge voksne som kan sette grenser og som kan oppdra og "utdanne" dem til å oppføre seg bedre. Det burde settes klare regler for utgang og det på en måte som blant annet hindrer disse jentene i å treffes på fritiden. Et slags fengsel det også kanskje, men hvor omsorg og verktøy for livsmestring står i fokus. Uansett tror jeg denne gruppen må splittes siden de har slik smittsom negativ innvirkning på hverandre. Hvordan det bør skje i praksis har jeg ingen sterke formeninger om, bortsett fra de umiddelbare tankene jeg har nevnt. 

Anonymkode: 14b0d...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor er foreldrene? Hvorfor får de ikke husarrest?

Anonymkode: 96562...8cd

Det lurer jeg også på, politiet vet jo hvem de er og dermed også hvem foreldrene er. Om mine unger hadde oppført seg sånn så hadde jeg skammet meg noe hinsides. Man har jo lyst til å gi disse snørrungene skambank rett og slett. Nytter ikke med silkehansker på slike. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Lillemus skrev:

Det lurer jeg også på, politiet vet jo hvem de er og dermed også hvem foreldrene er. Om mine unger hadde oppført seg sånn så hadde jeg skammet meg noe hinsides. Man har jo lyst til å gi disse snørrungene skambank rett og slett. Nytter ikke med silkehansker på slike. 

Jeg får mine mistanker om at dette er innvandrerbarn som foreldrene ikke greier å holde styr på. Men uansett nasjonal og kulturell bakgrunn så vitner det om at foreldrene uansett ikke har kontroll. Og da er det vel på sin plass å plassere dem andre steder, f.eks i barnevernsinstitusjoner som jeg nevnte. De bør uansett i alle fall skilles sånn at de ikke får vært en gjeng.

Anonymkode: 14b0d...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får mine mistanker om at dette er innvandrerbarn som foreldrene ikke greier å holde styr på. Men uansett nasjonal og kulturell bakgrunn så vitner det om at foreldrene uansett ikke har kontroll. Og da er det vel på sin plass å plassere dem andre steder, f.eks i barnevernsinstitusjoner som jeg nevnte. De bør uansett i alle fall skilles sånn at de ikke får vært en gjeng.

Anonymkode: 14b0d...a2d

det ble sagt i videoen at de gjør det fordi de syns det er gøy, og at de gjør det uten å være redd for fengsel, og da gjør de det også uten å høre på andre beskjeder, fordi de ikke kan komme i fengsel av det fordi de er for unge til fengsel, og at de syns det er gøy.

Endret av Blomsterfluen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

det ble sagt i videoen at de gjør det fordi de syns det er gøy, og at de gjør det uten å være redd for fengsel, og da gjør de det også uten å høre på andre beskjeder, fordi de ikke kan komme i fengsel av det fordi de er for unge til fengsel, og at de syns det er gøy.

Ja, det er helt ille. Men jeg tror løsy må være å få skilt dem på et vis. Sammen er de sterke og tøffe, men alene og hver for seg er de nok ikke det i like stor grad... Og så bør andre fra f.eks barnevernet komme på banen og enten hjelpe foreldrene med å mestre foreldrerollen bedre, eller så må andre voksne få komme til å gjøre den jobben foreldrene ikke greier. 

Anonymkode: 14b0d...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får mine mistanker om at dette er innvandrerbarn som foreldrene ikke greier å holde styr på.

Ingen ting from tyder på det.

Anonymkode: 96562...8cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...