Gå til innhold

Kommer psykisk lidelser til å bli sjeldnere og sjeldnere ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sånn evolusjonært sett tenkte jeg på. Vil det ikke sakte men sikkert bli færre og færre med psykiske lidelser etterhvert som generasjonene går?

En med sosial angst som ikke tørr å gå ut døra, snakke med folk, jobbe, dra på byen og få seg kjæreste = vil ikke få barn

En som er deprimert og ikke orker annet enn å ligge i senga, og ellers ikke ser meningen med noe vil heller ikke se meningen med kjæreste = vil ikke få barn

En med asperger har så dårlig sosial IQ at de vil aldri få seg kjæreste = vil ikke få barn

En med schizofreni er antagelig så syk at de ikke er i stand til å ha kjæreste = vil ikke få barn

 

Og så har man kanskje diagnoser som kommer til å bli hyppigere etterhvert som generasjonene går? Som adhd og bipolar.

En med adhd er så hyper og glad i "at noe skjer" hele tiden at de får masse unger = masse unger

En med bipolar er så glad og får økt sexlyst så de får masse unger = masse unger

Anonymkode: 9b0f7...839

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har hatt psykiske lidelser i samfunnet i alle år bare at det har ikke alltid vært navn på det og det ble i mye mindre grad snakket om. 

Tror nok ikke den teorien din vil nå fram. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Mange med psyk lidelser har møtt partner på psykiatriske opphold. Jeg har møtt noen sånne par. Ingen av de hadde barn rett nok. Kanskje like greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 90-tallet kom de første rapportene om at insidensen av schizofreni var nedadgående. Dette forklares sannsynligvis av bedre svangerskaps- og barselomsorg.

Insidensen av Downs syndrom er fallende pga stadig bedre fosterdiagnostikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, kupton skrev:

På 90-tallet kom de første rapportene om at insidensen av schizofreni var nedadgående. Dette forklares sannsynligvis av bedre svangerskaps- og barselomsorg.

Insidensen av Downs syndrom er fallende pga stadig bedre fosterdiagnostikk.

Er det den som går gravid eller barnet som du mener har mindre sannsynlighet for å bli schizofren du mener nå? Hvis det er den gravide du snakker om så visste jeg ikke at å gå gravid økte sannsynligheten for å bli schizofren..?

Anonymkode: 3977a...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det den som går gravid eller barnet som du mener har mindre sannsynlighet for å bli schizofren du mener nå?

Barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, kupton skrev:

Barnet.

Ok. Men hva i svangerskapet/barseltiden på 90 tallet var det som gjorde at flere barn endte opp med schizofreni?

Anonymkode: 3977a...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sånn evolusjonært sett tenkte jeg på. Vil det ikke sakte men sikkert bli færre og færre med psykiske lidelser etterhvert som generasjonene går?

En med sosial angst som ikke tørr å gå ut døra, snakke med folk, jobbe, dra på byen og få seg kjæreste = vil ikke få barn

En som er deprimert og ikke orker annet enn å ligge i senga, og ellers ikke ser meningen med noe vil heller ikke se meningen med kjæreste = vil ikke få barn

En med asperger har så dårlig sosial IQ at de vil aldri få seg kjæreste = vil ikke få barn

En med schizofreni er antagelig så syk at de ikke er i stand til å ha kjæreste = vil ikke få barn

 

Og så har man kanskje diagnoser som kommer til å bli hyppigere etterhvert som generasjonene går? Som adhd og bipolar.

En med adhd er så hyper og glad i "at noe skjer" hele tiden at de får masse unger = masse unger

En med bipolar er så glad og får økt sexlyst så de får masse unger = masse unger

Anonymkode: 9b0f7...839

jeg tror noen diagnoser "dør ut" og nye kommer til . slik som å være "utbrent"

Anonymkode: 6a3c3...a1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

En med schizofreni er antagelig så syk at de ikke er i stand til å ha kjæreste = vil ikke få barn

 

Anonymkode: 9b0f7...839

Ikke helt sant. Flere har kun 1 eller 2 sykdomsperioder. Uten store problemer i mellom. Noen er psykotiske livet ut, mens andre er ca midt imellom.

Jeg kunne ha blitt far da jeg hadde en god periode i store deler av 20 årene. Der jeg hadde jobb og samboer og slike ting. Men så kom det tilbake. Det er bare tilfeldigheter att jeg ikke ble far. Men sånn gikk det. Og det er nok egentlig for det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Men hva i svangerskapet/barseltiden på 90 tallet var det som gjorde at flere barn endte opp med schizofreni?

Anonymkode: 3977a...0eb

Det var på 90-tallet en begynte å se følgene av en stadig bedre svangerskaps- og barselomsorg sammenlignet med hva den hadde vært tidligere. Den hadde også gunstig effekt på fosterets og det nyfødte barnets hjerne med den følge jeg har nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...