Gå til innhold

Hva gjør du for å kutte ned på plastbruken?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

hva gjør du selv? :) 

Anonymkode: bb27e...263

Tja, skal jeg være ærlig så.. eh.. ingenting 🤣

Jeg tenkte jeg skulle få noe tips her.

Anonymkode: b1c2b...efb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ingenting, ut over å ikke få barn. 

Anonymkode: 87781...ed0

Er barn lagd av plast?

Anonymkode: b1c2b...efb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

?

Anonymkode: b1c2b...efb

Ikke så mye 🙈. Vet ikke hva som er best og verst. Når en tenker på poser f.e... Så et program der de hadde funnet ut at en måtte bruke en tøypose usannsynlig mange ganger for at det alt i alt skulle være bedre enn plastposer, så sant man ikke kaster den i naturen. Da er produksjonsprosessen medregna. De som sværger til tøy- ellerpapirpose når de handler, hva bruker de å kaste søpla i? 

Det er jo plast i det meste. Ser nok ikke på emballasje når jeg handler mat, og jeg kjøoer en del fleeceklær til barna. Ikke bevisst ellers heller på hva som er laget av plast. Er visst noe som heter microplast også, som flyter rundt i naturen, som man ikke har kintroll på.

Eneste jeg er bevisst på, er nok å ikke kaste fra meg boss ute, jeg sorterer avfall, me innrømmer at jeg ikke skyller skitten plast for å sortere.  Forresten mener jeg å ha lest at im en skyller emballasje med varmt vann for å sortere, så er det ikke alt i alt bedre for miljøet å sortere. 

 

Endret av Villanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er barn lagd av plast?

Anonymkode: b1c2b...efb

Lager du et barn, vil barnet gjennom sitt liv bruke mye plast, og trolig få egne barn, som vil bruke plast osv. Så er målet å bruke lite plast, må du unngå å få barn, det er det eneste som vil gjøre en forskjell. sugerør av papir etc, utgjør 0 forskjell i det store og hele, det trengs sterkere midler, som å ikke få barn, om du vil redde kloden

Lykke til

Anonymkode: 87781...ed0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Jeg bor i oslo. Og slitne plastposer og brukt matembalasje kan gå i plastavfalls poser. Det er ikke alle kommuner som har det, men da lages det nye poser. Ellers er jeg flink til å pante flasker, som det går mye av.

 

Ellers så er det vel i afrika og sørover det er størst kasting av plast i havet. Norge har ganske grei håndtering av plast. Vi ligger nok ikke særlig høyt oppe når det gjelder plastforurensning fra innbyggerne.

 

Jeg vet ikke hva slags/hvor mye energi som kreves for å lage plast eller resirkulere den. Det er det litt lite om i media.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lager du et barn, vil barnet gjennom sitt liv bruke mye plast, og trolig få egne barn, som vil bruke plast osv. Så er målet å bruke lite plast, må du unngå å få barn, det er det eneste som vil gjøre en forskjell. sugerør av papir etc, utgjør 0 forskjell i det store og hele, det trengs sterkere midler, som å ikke få barn, om du vil redde kloden

Lykke til

Anonymkode: 87781...ed0

Enig i det. Men det hjelper ikke en dritt om vi opplyste hele Skandinavia og nektet folk å få barn. Om hele Skandinavia ble utslettet ville det uansett ikke ha noenting å si for den globale forsøplingen. 

Det er de fattige landene som ikke er opplyste nok som får flest barn og som forurenser mest. Tiltakene ble settes inn hos disse først og fremst. Tvangssterilisere indere og andre asiater er nok en sped begynnelse for å redde kloden. .

Anonymkode: cb825...4c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

?

Anonymkode: b1c2b...efb

Bruker gjenbruksposer når jeg kjøper frukt og grønt og undrer meg stadig over at dagligvarebutikkene ikke selger slike poser? 

Har med poser når jeg handler og bruker plastposene til de er utslitte, eller til søppel. Kildesorterer selvfølgelig. Velger også varer med lite emballasje der det er mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...