Gå til innhold

1000kr i gebyr for å ikke møte hos fastlegen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

koster det 1000kr å ikke møte til fastlegen nå eller er det fortsatt 350kr det koster?

Anonymkode: 39757...a21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tror det bare er hos spesialist det koster 1000kr for å ikke møte, men det gjelder ikke psykiatri. 

Anonymkode: 68f20...d9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror det bare er hos spesialist det koster 1000kr for å ikke møte, men det gjelder ikke psykiatri. 

Anonymkode: 68f20...d9d

Er ikke noen fastleger spesialister og? Er du sikker?

Anonymkode: 39757...a21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror det bare er hos spesialist det koster 1000kr for å ikke møte, men det gjelder ikke psykiatri. 

Anonymkode: 68f20...d9d

Er ikke noen fastleger spesialister og? Er du sikker?

Anonymkode: 39757...a21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke noen fastleger spesialister og? Er du sikker?

Anonymkode: 39757...a21

Fastlege har fastpris, uansett om de er spesialist. Veldig mange fastleger har jo allmennmedisin som spesialitet. Når man snakker om spesialist mener man vel heller de man får henvisning fra fastlege til.

 

Aner ikke noe om gebyrer, men min personlige mening er at 350 er for lite og 1000 kanskje for mye ;) . Å ikke melde avbud er en uting.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

koster det 1000kr å ikke møte til fastlegen nå eller er det fortsatt 350kr det koster?

Anonymkode: 39757...a21

Standard egenandel er fortsatt 351 kr. 

Uteblivelsesgebyret har vært to egenandeler, 702 kr. Nå er dette økt til tre egenandeler, 1053 kr. 

For pasienter innenfor psykisk helsevern og rusbehandling er gebyret uforandret på 351 kr. 

Etter hva jeg finner av informasjon, gjelder dette sykehustimer. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, laban skrev:

Standard egenandel er fortsatt 351 kr. 

Uteblivelsesgebyret har vært to egenandeler, 702 kr. Nå er dette økt til tre egenandeler, 1053 kr. 

For pasienter innenfor psykisk helsevern og rusbehandling er gebyret uforandret på 351 kr. 

Etter hva jeg finner av informasjon, gjelder dette sykehustimer. 

 

En nerdete tåpelig bemerkning:

For rus og psykiatri er gebyret uforandret, men av en rimelig meningsløs grunn er det 350 kroner i stedet for 351. For det første synes jeg ikke det skal være lavere enn ordinær ikke møtt, og når det først er det, begriper jeg ikke at det skal være en krone lavere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, ISW skrev:

En nerdete tåpelig bemerkning:

For rus og psykiatri er gebyret uforandret, men av en rimelig meningsløs grunn er det 350 kroner i stedet for 351. For det første synes jeg ikke det skal være lavere enn ordinær ikke møtt, og når det først er det, begriper jeg ikke at det skal være en krone lavere. 

Nøye. Det er vel fordi de akkurat har en femtilapp vel! 

Anonymkode: 4b6b3...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nøye. Det er vel fordi de akkurat har en femtilapp vel! 

Anonymkode: 4b6b3...8de

Til å betale på sykehuset med når du ikke var der? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, ISW skrev:

Til å betale på sykehuset med når du ikke var der? 

Ja

Anonymkode: 4b6b3...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, ISW skrev:

En nerdete tåpelig bemerkning:

For rus og psykiatri er gebyret uforandret, men av en rimelig meningsløs grunn er det 350 kroner i stedet for 351. For det første synes jeg ikke det skal være lavere enn ordinær ikke møtt, og når det først er det, begriper jeg ikke at det skal være en krone lavere. 

Jeg synes alle slike gebyrer kunne vært (nokså) runde tall. 351 kr er en tullepris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, laban skrev:

Jeg synes alle slike gebyrer kunne vært (nokså) runde tall. 351 kr er en tullepris.

Ja, røntgen koster 250. Det er et fint og rundt tall! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 7.1.2020 den 14.04, Xtra skrev:

Aner ikke noe om gebyrer, men min personlige mening er at 350 er for lite og 1000 kanskje for mye ;) . Å ikke melde avbud er en uting.

Nå hjelper det jo ikke om en melder avbud heller da dersom det er nærmere enn 24 timer til avtalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AJP skrev:

Nå hjelper det jo ikke om en melder avbud heller da dersom det er nærmere enn 24 timer til avtalen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er vanskelig/tvungrodd i dette, er om du får behov for å melde avbud i løpet av helgen og har time på mandag. Da får du gebyr uansett. Da hjelper det ikke om det så var på lørdag og mer enn 24 timer før timen, for da er resepsjonen på sykehusavdelingen stengt og ingen mulighet til å melde avbud. Nå skal det jo mye til for at man ikke skal klare å møte opp på en avtale gjort i god tid, slik jeg ser det, kun alvorlig fysisk sykdom eller andre svært viktige avtaler. Ofte kan man ta seg sammen for å få avtalen gjort om man skulle være i dårlig psykisk form - om den er viktig nok. I hvert fall er det min erfaring at jeg klarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martine
3 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Det jeg synes er vanskelig/tvungrodd i dette, er om du får behov for å melde avbud i løpet av helgen og har time på mandag. Da får du gebyr uansett. Da hjelper det ikke om det så var på lørdag og mer enn 24 timer før timen, for da er resepsjonen på sykehusavdelingen stengt og ingen mulighet til å melde avbud. Nå skal det jo mye til for at man ikke skal klare å møte opp på en avtale gjort i god tid, slik jeg ser det, kun alvorlig fysisk sykdom eller andre svært viktige avtaler. Ofte kan man ta seg sammen for å få avtalen gjort om man skulle være i dårlig psykisk form - om den er viktig nok. I hvert fall er det min erfaring at jeg klarer.

Min erfaring er at noen steder er fleksible på dette hvis man har en god grunn og forklarer situasjonen. Jeg er døv, og det var en lang periode der jeg måtte bruke taxi (pasientreiser) til behandlinger både på sykehus og DPS. Problemet var at det ikke var mulig å sende sms/mail for å si i fra om avbud eller hvis taxi ikke dukket opp. Skulle jeg gi beskjed måtte jeg få noen til å ringe for meg, og det var ikke alltid like lett å få gjort i tide. Har i de tilfellene sluppet å betale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Martine skrev:

Min erfaring er at noen steder er fleksible på dette hvis man har en god grunn og forklarer situasjonen. Jeg er døv, og det var en lang periode der jeg måtte bruke taxi (pasientreiser) til behandlinger både på sykehus og DPS. Problemet var at det ikke var mulig å sende sms/mail for å si i fra om avbud eller hvis taxi ikke dukket opp. Skulle jeg gi beskjed måtte jeg få noen til å ringe for meg, og det var ikke alltid like lett å få gjort i tide. Har i de tilfellene sluppet å betale. 

Det er også min erfaring at kommer man med en god nok grunn, slipper man gebyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Det er også min erfaring at kommer man med en god nok grunn, slipper man gebyr.

Det er min erfaring også, men da har jeg selvfølgelig ringt tidlig på morgenen. Veldig mange glemmer eller rett og slett gir faen,  og det er jo dette en vil ha bort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...