Gå til innhold

Små spist


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Magesekken min rommer lite og derfor er jeg småspist. Når jeg spiser normale porsjoner som andre normalvektige mennesker så blir jeg skikkelig kvalm og uvel. Finnes det ingen måte å utvide magesekken på uten at det skal føre til så mye ubehag ? 

Klarer ikke å fullføre et eneste måltid uten å føle meg på grensa til å kaste opp. Har også fått kommentarer på det når jeg har spist med andre folk, noe som gjør at jeg unngår sosiale settinger så mye det lar seg gjøre. 

 

En vanlig hverdag for meg ser omtrent slik ut: 

Frokost: en halv skive brød med pålegg. Ingen drikke

lunsj: ingenting for jeg er mett av frokosten. 

Middag: en halv porsjon middag av en normal porsjon middag

Kveldsmat: ingenting er mett etter middag. 

Mellommåltider: en kopp te med sukker eller en kiwi. 

 

Har vært hos legen en gang og han sjekket magesekken min. Det viste seg at den var veldig liten Mtp størrelse. 

Fikk ikke så mye hjelp annet enn at legen bekreftet at magesekken var veldig liten Mtp gjennomsnittet. Nå begynner det å gå utover det sosiale og ikke minst kroppen. Føler meg konstant sliten. På de værste dagene så får jeg bare ned middag og ikke noe annet når jeg presser meg for hardt og det har ført til ufrivellig  oppkast i perioder. Jeg vil klare å spise normale porsjoner! Jeg vil ha det fint sosialt. Det begynner å gå utover live mitt. Hvordan kan jeg utvide magesekken min ? Misunner dere som kan spise normalt uten å føle at maten sitter langt opp i halsen. 

Anonymkode: 7b408...4b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet bare med meg selv at etter en periode med overspising, så har magesekken blitt betydelig større. Om det finnes en annen metode, så bør kanskje fastlegen vite om det. 

Jeg sliter også med å spise sammen med andre, av flere årsaker. En av dem er at det er nesten alltid en som skal kommentere hva, hvor mye eller hvor fort jeg spiser. F.eks så tar jeg gjerne mer av salat og ingen (eller svært lite) saus (Det er mer enn nok salat til alle). Og det blir nesten alltid kommentert av en eller annen.   Synes det er en uting at andre kommenterer hva og hvor mye andre spiser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Magesekken min rommer lite og derfor er jeg småspist. Når jeg spiser normale porsjoner som andre normalvektige mennesker så blir jeg skikkelig kvalm og uvel. Finnes det ingen måte å utvide magesekken på uten at det skal føre til så mye ubehag ? 

Anonymkode: 7b408...4b5

 

Min lege har også nevnt på at jeg også bør forsøke å få utvidet magesekken. Min magesekk har ikke klart å blitt utvidet etter at jeg tok vektoperasjon for mer enn 6 år siden. Det er vanlig at den utvides en god del etter vektoperasjonen, men jeg får i meg kun ca. 2 dl mengde eller ca. én brødskive før jeg er stapp mett. Jeg har forstått at den eneste måten å utvide magesekken på er "the hard way" ved å gradvis spise større porsjoner. Ubehagelig synes jeg. Det er nok det for deg også vil jeg tro. Kanskje du kan snakke med en ernæringsfysiolog om dette? Han eller hun bør vite ganske mye om akkurat dette og kanskje mer enn en vanlig lege som mer har generell kompetanse på kroppen og ikke ernæring spesielt. Be om henvisning fra legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mellomtiden kan det hjelpe på å drikke litt ekstra kcal. Når jeg er i veldig depressive perioder så mister jeg matlysten så da kjøper jeg smoothie og iskaffe som jeg drikker i løpet av dagen i tillegg til maten for å unngå å gå for mye ned i vekt. Med mindre det fyller deg så mye opp at du spiser enda mindre da og går mer ned i vekt. Jeg kjenner på kvalme store deler av dagen fordi jeg ikke har lyst på mat før det er kveld, men jeg prøver å trosse kvalmen fordi jeg blir jo så ufattelig slapp av å få i meg så lite mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...