Gå til innhold

"MIA"-SAKEN


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har lest denne saken? Er på ti kapitler i Nettavisen. 

Jeg har både møtt henne (pasienten) og hatt Sara Pavall som behandler. Har også noe av samme problematikk, men fått annen behandling. Jeg har mine tanker om det hele uten at jeg skal si noe mer om det, men jeg lurer på. Hva tenker dere som verken har møtt pasienten eller behandlere som har hatt med henne å gjøre? Tar dere alle joutnalistikkens og pasientens side og perspektiv, eller er det slik at folk flest skjønner at det er både vanskelige og kompliserte avgjørelser som ligger bak?

Anonymkode: d7826...ffd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan du gi en liten oppsummering på hva saken handler om?

Anonymkode: d277a...18e

Synes det er vanskelig å oppsummere. Men hun framstod som et barn. Forsøkte få masse tips om alvorlig adferd og diverse. Da jeg møtte henne. Bar på en bamse. 

Her er link, men den er omfattende med ti kapitler. 

https://www.nettavisen.no/livsstil/kapittel-1-jenta-ingen-kan-hjelpe/3423846155.html

Anonymkode: d7826...ffd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sluttet å lese da jeg leste at hun i løpet av 200 dager hadde "forsøkt å ta livet sitt" 41 ganger. Det kan jo ikke regnes som forsøk da, da er det vel heller villet egenskade. 

Anonymkode: d277a...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sluttet å lese da jeg leste at hun i løpet av 200 dager hadde "forsøkt å ta livet sitt" 41 ganger. Det kan jo ikke regnes som forsøk da, da er det vel heller villet egenskade. 

Anonymkode: d277a...18e

Ja, kan si meg enig. Samtidig. Hun gjorde inntrykk på meg. Dette var før de begynte å skrive om henne. Samtidig er det vel i noe det du sier. 

Anonymkode: d7826...ffd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sluttet å lese da jeg leste at hun i løpet av 200 dager hadde "forsøkt å ta livet sitt" 41 ganger. Det kan jo ikke regnes som forsøk da, da er det vel heller villet egenskade. 

Anonymkode: d277a...18e

 

Nederst i 1. kapittel står det at hun er bl.a. diagnostisert med emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse, så det forklarer det kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner henne, vi har vært en del innlagt i lag. Hun er verdens søteste jente, men hun er også veldig, veldig syk. Vi satt ei natt og byttet mobil og leste hverandre sine journaler. Jeg vil ikke si for mye om det hun har delt med meg, men hun har det utrolig tungt fordi hun ikke blir trodd. Hun fikk først én diagnose da hun var innlagt en annen plass, også vurderer de der hun er nå nå annen diagnose.

Om hun har vært tilregnelig i gjerningsøyblikkene er vanskelig å si. Psykose tilsier jo ofte utilregnelighet, mens dissosiasjon ikke gjør det. Det synes jeg er litt rart egentlig. En psykotisk person _kan_ være klar over handlingene sine, mens ved alvorlig dissosiasjon er man jo ikke tilstede i det hele tatt.

Uansett utfall av rettssaken så håper jeg virkelig at hun skal få det bedre og at hjelpeapparatet ikke gir henne opp. Hun er utrolig smart, kommer med de sykeste glosene og får meg alltid til å le. Tror hun har mye å gi i denne verden, hvis hun bare blir frisk. 

Endret av Cesium
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Cesium skrev:

Jeg kjenner henne, vi har vært en del innlagt i lag. Hun er verdens søteste jente, men hun er også veldig, veldig syk. Vi satt ei natt og byttet mobil og leste hverandre sine journaler. Jeg vil ikke si for mye om det hun har delt med meg, men hun har det utrolig tungt fordi hun ikke blir trodd. Hun fikk først én diagnose da hun var innlagt en annen plass, også vurderer de der hun er nå nå annen diagnose.

Om hun har vært tilregnelig i gjerningsøyblikkene er vanskelig å si. Psykose tilsier jo ofte utilregnelighet, mens dissosiasjon ikke gjør det. Det synes jeg er litt rart egentlig. En psykotisk person _kan_ være klar over handlingene sine, mens ved alvorlig dissosiasjon er man jo ikke tilstede i det hele tatt.

Uansett utfall av rettssaken så håper jeg virkelig at hun skal få det bedre og at hjelpeapparatet ikke gir henne opp. Hun er utrolig smart, kommer med de sykeste glosene og får meg alltid til å le. Tror hun har mye å gi i denne verden, hvis hun bare blir frisk. 

Ja, får virkelig håpe hun vil greie seg etter hvert. Det er nok vanskelig selv for de som har blitt litt kjent med henne å forstå akkurat hvorfor hun har blitt vurdert som hun har blitt vurdert. Om det har vært gjort feil eller ikke. 

Anonymkode: d7826...ffd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Jeg er syk, jeg er innlagt, noen må hjelpe meg.» Så gir man opp seg selv litt. Jeg mener det er kjempeviktig at også disse pasientene tar litt ansvar for seg selv. Men denne gruppa vil gjerne være innlagt og føler at det er bra for dem, derfor oppleves det som en avvisning når den faglige vurderingen er motsatt. 😆👍

Anonymkode: 29e4a...e9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

«Jeg er syk, jeg er innlagt, noen må hjelpe meg.» Så gir man opp seg selv litt. Jeg mener det er kjempeviktig at også disse pasientene tar litt ansvar for seg selv. Men denne gruppa vil gjerne være innlagt og føler at det er bra for dem, derfor oppleves det som en avvisning når den faglige vurderingen er motsatt. 😆👍

Anonymkode: 29e4a...e9d

Har du noen gang tenkt på mulig årsak til at noen «vil være innlagt»?

Anonymkode: a9952...fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

«Jeg er syk, jeg er innlagt, noen må hjelpe meg.» Så gir man opp seg selv litt. Jeg mener det er kjempeviktig at også disse pasientene tar litt ansvar for seg selv. Men denne gruppa vil gjerne være innlagt og føler at det er bra for dem, derfor oppleves det som en avvisning når den faglige vurderingen er motsatt. 😆👍

Anonymkode: 29e4a...e9d

Viktig at mennesker tar ansvar for seg selv, men kan det ikke være sånn at noen «av og til» ikke evner å ta vare på seg selv og i tillegg ikke evner å ta ansvar?

Anonymkode: a9952...fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sluttet å lese da jeg leste at hun i løpet av 200 dager hadde "forsøkt å ta livet sitt" 41 ganger. Det kan jo ikke regnes som forsøk da, da er det vel heller villet egenskade. 

Anonymkode: d277a...18e

Råder deg til å lese hele saken😊

Anonymkode: a9952...fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Cesium skrev:

Jeg kjenner henne, vi har vært en del innlagt i lag. Hun er verdens søteste jente, men hun er også veldig, veldig syk. Vi satt ei natt og byttet mobil og leste hverandre sine journaler. Jeg vil ikke si for mye om det hun har delt med meg, men hun har det utrolig tungt fordi hun ikke blir trodd. Hun fikk først én diagnose da hun var innlagt en annen plass, også vurderer de der hun er nå nå annen diagnose.

Om hun har vært tilregnelig i gjerningsøyblikkene er vanskelig å si. Psykose tilsier jo ofte utilregnelighet, mens dissosiasjon ikke gjør det. Det synes jeg er litt rart egentlig. En psykotisk person _kan_ være klar over handlingene sine, mens ved alvorlig dissosiasjon er man jo ikke tilstede i det hele tatt.

Uansett utfall av rettssaken så håper jeg virkelig at hun skal få det bedre og at hjelpeapparatet ikke gir henne opp. Hun er utrolig smart, kommer med de sykeste glosene og får meg alltid til å le. Tror hun har mye å gi i denne verden, hvis hun bare blir frisk. 

Jeg tenker at om det var meg som hadde vært innlagt sammen med deg hadde jeg ønsket at du ikke hadde snakket om meg på forumer.

Anonymkode: fdda0...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at om det var meg som hadde vært innlagt sammen med deg hadde jeg ønsket at du ikke hadde snakket om meg på forumer.

Anonymkode: fdda0...42c

Det er jo nettopp det hun ikke gjør :) 

Anonymkode: c8c35...4ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har lest denne saken? Er på ti kapitler i Nettavisen. 

Jeg har både møtt henne (pasienten) og hatt Sara Pavall som behandler. Har også noe av samme problematikk, men fått annen behandling. Jeg har mine tanker om det hele uten at jeg skal si noe mer om det, men jeg lurer på. Hva tenker dere som verken har møtt pasienten eller behandlere som har hatt med henne å gjøre? Tar dere alle joutnalistikkens og pasientens side og perspektiv, eller er det slik at folk flest skjønner at det er både vanskelige og kompliserte avgjørelser som ligger bak?

Anonymkode: d7826...ffd

For å være ærlig mister jeg veldig fort sympatien med pasienten, selv om jeg skjønner at hun ikke er frisk. Jeg får en følelse av at hun setter opp et show, med tegningene, bamsen, smokken, legger seg på togskinna, knivangrep etc. Mest mulig himmel og jord i bevegelse hele tiden. 

Kanskje bra at jeg ikke jobber med psykiatri. 

Endret av Gargamel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Det virker som hun gjør sitt ytterste for å være en som ødelegger alt i sin vei. Hun er jo psyk. Men hun bør ikke forståes i hjel. Jeg tror grensesetting er viktigere enn forståelse for denne jenten. Litt usikker om 10 kapitler i en stor nettavis er rett for å dempe uønsket adferd...

 

Du begår ikke 41 selvmordsforsøk på noen måneder, da driver du selvskading. For så dum er hun ikke att hun ikke kan lære seg hvordan man begår selvmord....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Gargamel skrev:

For å være ærlig mister jeg veldig fort sympatien med pasienten, selv om jeg skjønner at hun ikke er frisk. Jeg får en følelse av at hun setter opp et show, med tegningene, bamsen, smokken, legger seg på togskinna, knivangrep etc. Mest mulig himmel og jord i bevegelse hele tiden. 

Kanskje bra at jeg ikke jobber med psykiatri. 

Enig. Jeg kjenner jeg blir fryktelig irritert på sånne drama-queens som dette. Det virker som om alt er planlagt til minste detalj, og alt kun for å få oppmerksomhet. Og for om mulig å bli kjent utilregnelig for ugjerningene sine. 

Anonymkode: d277a...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Worrysome plenty skrev:

Det virker som hun gjør sitt ytterste for å være en som ødelegger alt i sin vei. Hun er jo psyk. Men hun bør ikke forståes i hjel. Jeg tror grensesetting er viktigere enn forståelse for denne jenten. Litt usikker om 10 kapitler i en stor nettavis er rett for å dempe uønsket adferd...

 

Du begår ikke 41 selvmordsforsøk på noen måneder, da driver du selvskading. For så dum er hun ikke att hun ikke kan lære seg hvordan man begår selvmord....

 

Ja, enig med deg. Her bør det grensesetting til. Ansvarliggjøring. 

Godt jeg ikke jobber i psykiatrien for sånne case som dette hadde jeg ikke tålt. Jeg tror jeg hadde blitt forbannet og ønsket å gi henne kjeft eller noe i håp om å få henne til å ta seg sammen: -Slutt å jug og slutt å forestille deg og begynn å oppføre deg som vanlige folk! Hehe...

Anonymkode: d277a...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Gargamel skrev:

 

Kanskje bra at jeg ikke jobber med psykiatri. 

Dro litt på smilebåndet av den kommentaren😉 Dessverre jobber det nok FOR mange «som deg og meg» i psykiatrien - de mangler kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
13 minutter siden, Notpuk skrev:

Dro litt på smilebåndet av den kommentaren😉 Dessverre jobber det nok FOR mange «som deg og meg» i psykiatrien - de mangler kunnskap.

Tror nok kunnskap og forventning om å bli sett kolliderer her. I psykiatrien mer enn noe annen medisinsk avart, er det viktig å forstå pasienten. Men det kan skli ut å bli for mye forståelse også. Derfor vil enkelte individer havne i en ond sirkel. Hvis man er vant med å få forståelse for selvskading, utagering osv, heller enn grenser så kanskje man blir avhengig av bekreftelsen, og skader seg mer og oftere og verre. Så blir det en ond spiral. Dette er ikke noe nytt. Feks da jeg var innlagt i begynnelsen av 90 tallet ble jeg forferdet da jeg fortalte en sykepleier att en annen pasient skulle ta livet sitt med oppsparte medisiner. Dette hadde pasienten truet med og gjort mange ganger før. Så sykepleieren ville ikke gjøre noe som helst for å stoppe det.

En annen gang så var det en stille og udramatisk mann som fortalte meg att han ville dø og hadde planer. Da sladret jeg, og han tok de på alvor, fordi han ikke hadde det for vane.

 

Så med mine to eksempler så ser du hvordan psykiatrien allerede tolker lignende symptomer hos to vesentlig forskjellige pasienter forskjellig.

 

For ordens skyld, han rolige han er død. Hang seg noen år senere. Om hun som hadde gjort så mange selvmordsforsøk vet jeg ikke noe om. Men hun overlevde "mirakuløst" nok den pilleoverdosen også for 19de gang.

 

Spørsmålet jeg sitter igjen med er jo hvorfor fikk hun dramatiske så mye mer oppfølging, mens han rolige ble avspist? Det er selvfølgelig ett enkelt svar, hun var mer dramatisk. De som skriker høyest er ikke nødvendigvis de det er verst stilt med....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...