Jump to content
AnonymBruker

Slitenhet og vekt

Recommended Posts

AnonymBruker

Jeg veier 115 kg og er 170 høy. Jeg jobber full stilling og har en hard fysisk jobb som holder meg i form. Jeg går over 10.000 skritt hver dag. Men på fritiden er jeg så sliten at jeg ikke har noe verdig liv. Det hadde ikke vært noe problem å sove fra jeg kommer hjem til jeg skal på jobb igjen. Kan det at jeg er så sliten skyldes vekten min (og ikke bare psyken)? Jeg svettet mye også, noe jeg også tenker kan skyldes vekt. 

Anonymkode: eb986...c4d

Fortsetter under...

AnonymBruker
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg veier 115 kg og er 170 høy. Jeg jobber full stilling og har en hard fysisk jobb som holder meg i form. Jeg går over 10.000 skritt hver dag. Men på fritiden er jeg så sliten at jeg ikke har noe verdig liv. Det hadde ikke vært noe problem å sove fra jeg kommer hjem til jeg skal på jobb igjen. Kan det at jeg er så sliten skyldes vekten min (og ikke bare psyken)? Jeg svettet mye også, noe jeg også tenker kan skyldes vekt. 

Hva spiser du? Får du i deg det du trenger av næringstoffer? :)

Anonymkode: 6b077...78a

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva spiser du? Får du i deg det du trenger av næringstoffer? :)

Det blir mye dårlig og billig mat pga økonomi. Så jeg vet ikke. Men nå var spørsmålet uansett om vekta kan være en årsak til at jeg orker så lite på fritiden. Jeg føler jeg bruker opp energien på jobb. Har t o m vurdert å snakke med legen om jeg må redusere stillingen min fordi jeg er så lei av å ha det sånn. Jeg har ikke noe verdig liv på fritiden. 

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir mye dårlig og billig mat pga økonomi. Så jeg vet ikke. Men nå var spørsmålet uansett om vekta kan være en årsak til at jeg orker så lite på fritiden. Jeg føler jeg bruker opp energien på jobb. Har t o m vurdert å snakke med legen om jeg må redusere stillingen min fordi jeg er så lei av å ha det sånn. Jeg har ikke noe verdig liv på fritiden. 

Jeg tror ikke vekta er grunnen. Hvis du ikke får i deg nok skikkelig næring orker du ikke så mye. Tenk på Erna, hun er en maskin sånn sett. 

AnonymBruker

Ja, det er fullt mulig. Man blir trøtt av å være såpass overvektig. 

Anonymkode: 07ae5...087

emilie321
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir vesentlig mer sliten i perioder jeg spiser helt feil, men da er jeg jo også dårligere psykisk. Når jeg greier å snu om, så får jeg ganske raskt litt mer energi. Med meg så har det selvfølgelig mest med psyken å gjøre, men jeg er hellig overbevist om at den sunne maten også har noe si. Da jeg veide 20 kg mindre, så orket jeg også mer. 

Annonse

Glitter

Er jo vanskelig å si om det er psyken, overvekten eller en kombinasjon (sannsynligvis kombo?), men jeg har 20 i BMI, er godt trent og likevel ekstremt lavt energinivå. Psyken min er fryktelig dårlig og for min del er nok det grunnen. 

Så jeg holder en knapp på at det er psyken som sliter deg ut mest. Samtidig så vil psyken din kunne dra nytte av godt kosthold, aktivitet og vektnedgang.  Dette vil jo muligens totalt øke energinivået ditt. 

Når det er sagt bør du sjekke om du har noen mangler. D-vitamin-, jern- og B12- mangel kan gi utmattelse. Stoffskifte også. 

frosken
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kan nok hende at vekten din bidrar til slitenhet, - du bærer jo ganske mange kg med deg gjennom dagen. Samtidig blir man sterk i beina av å være såpass tung, så det kan ikke sammenlignes med om en normalvektig skulle ha båret samme antall kg. 

Har du vurdert å bli henvist til livsstilsbehandling for sykelig overvekt? Ved å delta på det, så kan du både få gått litt ned i vekt og fått hjelp til trening som kan motvirke belastningsskader i jobben. 

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke bra for helsa å være så overvektig som du er. Har du virkelig så dårlig råd at du ikke kan kjøpe sunn mat både med tanke på at du er i jobb og at det er mulig å kjøpe sunn mat som ikke er så dyrt. Ris og en pose frossengrønnsaker koster ikke så mye og så en type protein (fisk, kjøtt, annet, mye å velge i så du finner noe som ikke er så dyrt). Du kan også kjøpe en del ferske grønnsaker som du bruker over flere middager så det ikke blir så dyrt. Hva spiser du av dårlig mat som ikke koster så mye? Nudler? Hva koster egentlig den usunne middagen din sånn ca? Er du sikker på at du ikke kan erstatte den med sunn mat til samme pris? Den sunne maten er jo ofte i større pakninger så du kan lage flere middager av den.

Anonymkode: 72042...bd5

kupton

Mye av slitenheten kan nok forklares med overvekten. Du har såpass stor aktivitet i jobben din, at det er ikke på dette området det er så mye mer å hente. Overvekten skyldes for stort inntak av energi/kalorier. Når overvekten er såpass stor, skyldes det ikke først og fremst at en spiser for usunn og billig mat, men at en spiser for mye. Det koster ikke noe ekstra å spise mindre. Første bud er å kutte ut all snop og brus. Det sparer en også penger på.

Drømmeautomat

Jeg ville også starta med vektreduksjon. Ja, du må nok spise mindre, men jeg tror også det hjelper om du kutter ut ting som gir mye energi, men lite næring. Kutt ned på/helt ut drikke med sukker, som brus og juice. Unngå pasta og ris, ikke spis for mye poteter heller. Jeg spiser som regel bare grønnsaker som tilbehør til middagene. Ikke spis for mye brød, f.eks. er salat til lunsj bedre enn brødskiver. Unngå smågodt, sjokolade og potetgull så mye du klarer selvfølgelig.

En måte å gå ned i vekt på er å hoppe over måltider, f.eks. frokost. Mange skryter også av ulike former for lett fasting, som 5-2-dietten.

emilie321
9 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Jeg ville også starta med vektreduksjon. Ja, du må nok spise mindre, men jeg tror også det hjelper om du kutter ut ting som gir mye energi, men lite næring. Kutt ned på/helt ut drikke med sukker, som brus og juice. Unngå pasta og ris, ikke spis for mye poteter heller. Jeg spiser som regel bare grønnsaker som tilbehør til middagene. Ikke spis for mye brød, f.eks. er salat til lunsj bedre enn brødskiver. Unngå smågodt, sjokolade og potetgull så mye du klarer selvfølgelig.

En måte å gå ned i vekt på er å hoppe over måltider, f.eks. frokost. Mange skryter også av ulike former for lett fasting, som 5-2-dietten.

Jeg vil ikke råde til å hoppe over noen måltider, det kan fort gi en så stor sultfølelse at en spiser for mye resten av dagen. Selv har jeg trua på sunn og litt magrere mat, samt litt mindre måltider. Det skal jo ikke være en kur, men en livsstilsendring. 

stjernestøv
2 minutter siden, emilie321 skrev:

Jeg vil ikke råde til å hoppe over noen måltider, det kan fort gi en så stor sultfølelse at en spiser for mye resten av dagen. Selv har jeg trua på sunn og litt magrere mat, samt litt mindre måltider. Det skal jo ikke være en kur, men en livsstilsendring. 

Det er jeg enig i,man må ikke på slankekur for da er det lett for å legge på seg igjen. Mindre mat og spise ofte holder jeg på med,likevel går jeg ikke ned i helgene. Unner meg litt ekstra på lørdagskvelden. 

Annonse

Kayia
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette handler nok om vekt ja. Hva spiser du på en normal ukedag og helgedag? Hva spiste du hhv torsdag og lørdag feks?

Hvilke psykiske utfordringer har du?

Lillemus
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det første du bør gjøre er vel å ta tak i kostholdet ditt - man fyller ikke opp en bensinbil med diesel fordi dieselen er billigere og forventer at den funker heller. Jeg tror mange tror at sunn mat er såååå dyrt og usunn mat kjempebillig, men det er ikke tilfelle. Om du har fryser så følg med på tilbud og frys ned en del der - ev. lag ferdige gryter og frys ned i porsjonspakker, disse tiner kjapt i microen, om du ikke har micro så planlegg såpass at du tar opp fra fryseren kvelden før. Grove knekkebrød inneholder mye færre kalorier enn brød. Noen grønnsaker er dessverre grisedyre, men slett ikke alt - hodekål, kålrot, gulrot koster ikke stort og det er ofte tilbud på blomkål og brokkoli. Vi frekventerer ofte 50%-disken på butikken og har gjort mange, gode kjøp av kjøtt og fisk der - selv om de går ut dato dagen etter så holder de lenge i fryseren. :)  Bønner, linser og erter koster ikke mange kronene på "innvandrersjappa" - i dagligvaren koster frosne erter ikke mange kronene om du kjøper butikkenes eget merke, man trenger ikke luksusutgaven som koster 35,- når de andre koster 8,-... Disse matvarene inneholder mye proteiner og kan godt erstatte fisk og kjøtt i mange måltider.

Jeg synes det er litt i overkant dramatisk å redusere stillingen på jobben først i alle fall - ta tak i den fysiske helsa di og se om det ikke bedrer seg etter en stund, det er ingen over-natten-fix selvfølgelig, men etter noen uker med skikkelig kosthold bør du merke forskjell. Klart du blir sliten når du er såpass overvektig, kroppen din bærer på ca. 30 kg for mye og det er tungt!

AnonymBruker
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du gi oss noen eksempler på hva du spiser til middag og hva det koster? 

Anonymkode: 72042...bd5

AnonymBruker

Tusen hjertelig takk for alle svar jeg har fått. Jeg er overveldet over engasjementet. 
Jeg vil ta med meg rådene og jobbe for endring. 

Hvis noen har tips til sunne middager er det også kjært velkomment. Det er middager som er utfordringen i vårt hjem. I vårt hjem er det en mann med bl a urinsyregikt og diabetes, og jeg fikk svar på Mail av en ernæringsfysiolog som skrev at vi må fokusere på diabetes-mat. Men det er så vanskelig fordi de andre i huset er så kresne. Jeg kan spise nesten hva som helst, men de andre... så ja, det er vanskelig. Brødmat/knekkebrød er for øvrig  ikke noe problem.

Han er også henvist til diabetespoliklinikk ved sykehuset, men ventetiden er svært lang. 

Eva Sofie
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen hjertelig takk for alle svar jeg har fått. Jeg er overveldet over engasjementet. 

Hvis noen har tips til sunne middager er det også kjært velkomment. Det er middager som er utfordringen i vårt hjem. I vårt hjem er det en mann med bl a urinsyregikt og diabetes, og jeg fikk svar på Mail av en ernæringsfysiolog som skrev at vi må fokusere på diabetes-mat. Men det er så vanskelig fordi de andre i huset er så kresne. Jeg kan spise nesten hva som helst, men de andre... så ja, det er vanskelig. Brødmat/knekkebrød er for øvrig  ikke noe problem.

Han er også henvist til diabetespoliklinikk ved sykehuset, men ventetiden er svært lang. 

En nettside med mye diabetesvennlig mat, er http://mintype1mat.no - kanskje du kan finne noe der? Der er det middag og bakst. Det er heldig for diabetikere å redusere matinntak med hvetemel og det er det også fokus på på den bloggen.

kupton

Som vanlig er det noen som kommer med forslag til fancy dietter. Du som har hardt fysisk arbeid skal verken kutte ut frokost eller lunch. Mengden kan du vurdere, men du skal ikke hoppe over. Reduksjonen bør komme etter arbeidstid.

Gi f.. i de kresne. La dem kjøpe/lage mat selv om de ikke vil ha det du lager.

Lillemus
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Diabetes 1 eller 2? Diabetes 2 kan holdes i sjakk eller nærmest "spises bort" med riktig kosthold, dvs. kutte kraftig ned på fint mel, sukker, pasta, ris - altså raske karbohydrater. Fyll på med grønnsaker og frukt (men han bør ikke spise store mengder frukt da den også inneholder sukker!), grove knekkebrød og fisk / kjøtt / egg / belgfrukter.

Tenkte jeg skulle sende deg en pm ang urinsyregikt, men det går ikke ettersom du er anonym. Her i huset har vi hatt et par ekstreme tilfeller av det og etter at han begynte å ta dråper av molybden (et grunnstoff) så har det forsvunnet, om han kutter det ut i flere uker så kommer det tilbake. Jeg har prøvd det mot revmatiske smerter i hendene og hadde i fjor min første smertefrie vinter på flere år! Fås hos urtesenteret på nett. Koster ikke mange kronene for en flaske så det er vel verdt et forsøk. Jeg mener kjæresten tar 3 dråper i et halv glass vann på hverdagene når han er på jobb, for meg holder det med 2 dråper i et halvt glass vann 3 dager i uka (tar man for mye får man smerter av det også, så man må finne en balanse!). Lykke til med alt! :)

Edited by Lillemus