Jump to content
AnonymBruker

Slitenhet og vekt

Recommended Posts

AnonymBruker
29 minutter siden, frosken skrev:

Ingen kan få deg til å føle deg mindreverdig uten ditt eget samtykke.

Dessverre er det sånn for noen at mindreverd er en innprentet opplevelse og følelse man feilaktig samtykket til som barn, for å overleve i utrygge omgivelser. Å kalle det et valg når dette såret trigges som voksen blir feil, mener jeg. Mønsteret kan jobbes med, heldigvis, noe Ts. jo gjør, men før man har klart å styrke sitt selvbilde tilstrekkelig, har man faktisk ikke et reelt valg. Det blir lett en påminnelse om at man burde ha klart å heve seg over noe man faktisk ikke klarer, å påpeke det. Selvmedfølelse funker mye bedre. 

Anonymkode: 8f1de...578

Fortsetter under...

frosken
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dessverre er det sånn for noen at mindreverd er en innprentet opplevelse og følelse man feilaktig samtykket til som barn, for å overleve i utrygge omgivelser. Å kalle det et valg når dette såret trigges som voksen blir feil, mener jeg. Mønsteret kan jobbes med, heldigvis, noe Ts. jo gjør, men før man har klart å styrke sitt selvbilde tilstrekkelig, har man faktisk ikke et reelt valg. Det blir lett en påminnelse om at man burde ha klart å heve seg over noe man faktisk ikke klarer, å påpeke det. Selvmedfølelse funker mye bedre. 

Anonymkode: 8f1de...578

Jeg er enig i at selvmedfølelse er svært hensiktsmessig. Tror allikevel at trådstarter kan ha nytte av å vite at det finnes andre måter å tenke om dette med mindreverdsfølelse på enn hennes automatiske respons om at hun overhodet ikke kan gjøre noe med den. Jeg tror ikke at man fullt ut kan forhindre følelsen av mindreverd, men man trenger heller ikke uhemmet ta i mot enhver anledning til å falle ned i grøfta si. 

AnonymBruker
1 time siden, frosken skrev:

Ingen kan få deg til å føle deg mindreverdig uten ditt eget samtykke.

Sant det ❤️

Anonymkode: eb986...c4d

AnonymBruker

Leste dette fra artikkelen kupton linket til. Greit å vite hva man skal fokusere på: 

«– Mat er forbausende ukomplisert. Spis variert, litt av hvert av vanlig mat. La hverdagsmaten bestå mest av grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk, og begrens mengdene bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker får du i deg det du trenger, og du får ikke i deg for mye av det du ikke skal ha.«

AnonymBruker

Til tross for en meget vanskelig dag, har det gått bra med kostholdet. Til frokost ble det 2 grove hjemmebakte brødskiver med hvitost og paprika (og uten smør!). Til lunsj ble det 4 knekkebrød med hvitost og paprika (uten smør). Til middag ble det wok med kyllingkjøttdeig og chop suey saus. Til kvelds ble det havregrøt uten sukker. 

Som snacks tok jeg en skive paprika. Jeg merker at det går stadig bedre med søtsuget. 

Lillemus
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til tross for en meget vanskelig dag, har det gått bra med kostholdet. Til frokost ble det 2 grove hjemmebakte brødskiver med hvitost og paprika (og uten smør!). Til lunsj ble det 4 knekkebrød med hvitost og paprika (uten smør). Til middag ble det wok med kyllingkjøttdeig og chop suey saus. Til kvelds ble det havregrøt uten sukker. 

Som snacks tok jeg en skive paprika. Jeg merker at det går stadig bedre med søtsuget. 

Når jeg lager havregrøt har jeg i noen dråper flytende stevia, det er kalorifritt og mye søtere enn sukker. :) For havregrøt helt uten søtning kommer jeg liten vei med... 

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, Lillemus skrev:

Når jeg lager havregrøt har jeg i noen dråper flytende stevia, det er kalorifritt og mye søtere enn sukker. :) For havregrøt helt uten søtning kommer jeg liten vei med... 

Ok :) vi så et sukker på butikken som heter sukrin og sukrin gold. Har du hørt om dette? Var dyrt da, 60-75 kr for en halvkilo.

Lillemus
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok :) vi så et sukker på butikken som heter sukrin og sukrin gold. Har du hørt om dette? Var dyrt da, 60-75 kr for en halvkilo.

Jeg liker dem ikke, de smaker veldig "kaldt" og jeg har enda til gode å smake noe som helst som er laget med sukrin og som smaker godt, sukrin gold er hakket bedre enn ren sukrin da. Finnes andre søtningmidler som er kalorifrie og smaker bedre - ta en tur innom en helsekost og hør der. :) 

AnonymBruker
4 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg liker dem ikke, de smaker veldig "kaldt" og jeg har enda til gode å smake noe som helst som er laget med sukrin og som smaker godt, sukrin gold er hakket bedre enn ren sukrin da. Finnes andre søtningmidler som er kalorifrie og smaker bedre - ta en tur innom en helsekost og hør der. :) 

Ok, den er god ;) 

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Veldig bra. Søtsuget blir gradvis mindre. 

Anonymkode: 72042...bd5

Kayia
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns disse er grei erstatning for sukker, men smak til for de er mer «konsentrert» enn rørsukker. Jeg bruker dette i syltetøy feks, og i all bakst svigerfar skulle spise (han har diabetes) :) 

AnonymBruker

Jeg måtte dobbeltsjekke størrelsen på arbeidstøyet idag. Trodde jeg hadde tatt feil  (større) størrelse - men nei, det stemte :) Så jeg tenker jeg snart kan gå ned fra XXL til XL. 

RamonaK
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg måtte dobbeltsjekke størrelsen på arbeidstøyet idag. Trodde jeg hadde tatt feil  (større) størrelse - men nei, det stemte :) Så jeg tenker jeg snart kan gå ned fra XXL til XL. 

:) bra jobba.

Annonse

AnonymBruker
2 timer siden, RamonaK skrev:

:) bra jobba.

Det viser bare at det gjør monn.. 

AnonymBruker
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg foretrekker flytende Natrena i havregrøt. Billig og i følge mine smaksløker, ok søtsmak. Jeg liker derimot ikke Stevia, og synes det er mye enklere med Natrena enn Sukrin. 

Anonymkode: a69bb...7dd

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg foretrekker flytende Natrena i havregrøt. Billig og i følge mine smaksløker, ok søtsmak. Jeg liker derimot ikke Stevia, og synes det er mye enklere med Natrena enn Sukrin. 

Anonymkode: a69bb...7dd

Jeg fant ikke dette på butikken. Så jeg kjøpte natreen strø søtningsmiddel, det var Ok på havregrøten. Har ikke prøvd det på noe annet enda. 

Eva Sofie
På 28.1.2020 den 21.37, AnonymBruker skrev:

Jeg har istedenfor brukt et søtningsstoff som heter Tagatese. Det er ikke billigere, men gir ikke den kjølnende smaken som sukrin og sukrin gold og man skal kun bruke halv mengde for å oppnå samme søthetsgrad. Kjemisk sett har det nesten samme sammensetning som fruktose. Du får kjøpt Tagatese på helsekostbutikker.

cilie
8 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Jeg har istedenfor brukt et søtningsstoff som heter Tagatese. Det er ikke billigere, men gir ikke den kjølnende smaken som sukrin og sukrin gold og man skal kun bruke halv mengde for å oppnå samme søthetsgrad. Kjemisk sett har det nesten samme sammensetning som fruktose. Du får kjøpt Tagatese på helsekostbutikker.

Vær obs på magetrøbbel da.

Eva Sofie
På 29.1.2020 den 11.06, AnonymBruker skrev:

Ja, og det er ikke alltid så mange kiloene som skal av før man merker forskjell i klesstørrelse. Jeg har en samboer som jobber med å gå ned i vekt og han synes det er motiverende å se at han kan gå ned i buksestørrelser. Han var ute og fløy i går og kunne med et stort smil fortelle at det var blitt bedre plass mellom magen og bordet. Mange på jobb bemerker at han har gått ned noen kilo også.

Ønsker deg lykke til videre!

Eva Sofie
3 minutter siden, cilie skrev:

Vær obs på magetrøbbel da.

Jo, men er ikke det med større mengder? Synes å ha lest det. Er en stund siden jeg har lest om Tagatese nå...