Jump to content
AnonymBruker

Slitenhet og vekt

Recommended Posts

AnonymBruker
25 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Ja, og det er ikke alltid så mange kiloene som skal av før man merker forskjell i klesstørrelse. Jeg har en samboer som jobber med å gå ned i vekt og han synes det er motiverende å se at han kan gå ned i buksestørrelser. Han var ute og fløy i går og kunne med et stort smil fortelle at det var blitt bedre plass mellom magen og bordet. Mange på jobb bemerker at han har gått ned noen kilo også.

Ønsker deg lykke til videre!

Så gøy at samboeren din også klarer det! Han er flink da :) la oss gjerne få høre hvordan det går etter hvert. 

Til alle: Her går det usedvanlig bra så langt, over all forventning, ikke noe stress og plag. Jeg kom meg også gjennom de vonde dagene uten å ty til mat, og DA har jeg kommet langt synes jeg. Dere var til stor hjelp, neste gang håper jeg å kunne klare det på egen hånd ved å minne meg selv på at jeg klarte det. 

Jeg stresser ikke med vekt, det viktigste er å legge om kostholdet og innføre mer aktivitet på fritiden så får evt vekta komme etter. Dette klarer vi. 

Jeg tror imidlertid jeg må fortelle mine nærmeste kolleger om det fordi jeg ser de reagerer på at jeg ikke spiser kjeks osv til kaffen. Det er jo en skål som ofte fylles med kjeks, sjokolade osv som står på bordet hos temaet mitt. Sukkerbiter også. Det er vanskelig å si nei pga det sosiale, jeg har ikke engang lyst på. 

Merker at jeg har fått mer overskudd på fritiden og håper det er den veien det går. Jeg er ikke så sliten som jeg var lenger. Jeg har time hos legen pga denne slitenheten for å sjekke B12 og jernlagre, men nå er jeg i tvil om jeg trenger timen. 

Jeg tar i møt alle tips og råd, og selv om jeg ikke har svart hver enkelt, vil jeg bare si at det ikke betyr at svarene ikke er nyttige for meg, for det er de i aller høyeste grad. Jeg går også tilbake og leser svar jeg har fått. 

Jeg har ikke hatt behov for å småspise, og søtsuget er i ferd med å forsvinne.

For første gang i livet føler jeg at jeg har blitt sunn - men jeg vet at jeg har mye å gå på enda. Ting blir og vil bli byttet ut og erstattet med sunnere varer. Tomater er også innført og godt på brødskiver. 

Ps, vi kjøpte epler på kiwi, first price. De er knallgode. Bare et tips til andre :) 

Anonymkode: eb986...c4d

Fortsetter under...

RamonaK

Så bra :) synes du er skikkelig flink. Og jeg er så enig med deg det du sier om vekta. At det som er viktig er å fokusere på sunn livsstil.

AnonymBruker
8 minutter siden, RamonaK skrev:

Så bra :) synes du er skikkelig flink. Og jeg er så enig med deg det du sier om vekta. At det som er viktig er å fokusere på sunn livsstil.

Takk. Jeg er overveldet over ditt og andres engasjement. Jeg trodde ikke det skulle bli sånn. Men målet er å snart bli selvgående....

RamonaK

Du kommer til å klare deg bra har jeg på følelsen av :)

AnonymBruker
Akkurat nå, RamonaK skrev:

Du kommer til å klare deg bra har jeg på følelsen av :)

Jeg har det jeg også :) tror det kommer av ekte indre motivasjon, særlig pga at jeg står i fare for å utvikle livstilsykdommer. Min mor og mormor ble tidlig rammet av både diabetes og hjerneslag, og jeg ønsker ikke å få det. Jeg håper iallfall at sjansen blir betydelig mindre fremover. 

RamonaK

Det blir den helt sikkert :)

Annonse

AnonymBruker

Siden det skrives om fast nick i en tråd får jeg vel presentere meg, og jeg har ikke vært ufin mot noen som anonym, men jeg har vært anonym for å beskytte meg selv da jeg er en sårbar sjel. Men kanskje kostholdet kan hjelpe litt på det også da man føler seg litt bedre. Jeg heter iallefall KV44 på DOL. Og jeg skal prøve å fortsette med nick. 

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så gøy at samboeren din også klarer det! Han er flink da :) la oss gjerne få høre hvordan det går etter hvert. 

Til alle: Her går det usedvanlig bra så langt, over all forventning, ikke noe stress og plag. Jeg kom meg også gjennom de vonde dagene uten å ty til mat, og DA har jeg kommet langt synes jeg. Dere var til stor hjelp, neste gang håper jeg å kunne klare det på egen hånd ved å minne meg selv på at jeg klarte det. 

Jeg stresser ikke med vekt, det viktigste er å legge om kostholdet og innføre mer aktivitet på fritiden så får evt vekta komme etter. Dette klarer vi. 

Jeg tror imidlertid jeg må fortelle mine nærmeste kolleger om det fordi jeg ser de reagerer på at jeg ikke spiser kjeks osv til kaffen. Det er jo en skål som ofte fylles med kjeks, sjokolade osv som står på bordet hos temaet mitt. Sukkerbiter også. Det er vanskelig å si nei pga det sosiale, jeg har ikke engang lyst på. 

Merker at jeg har fått mer overskudd på fritiden og håper det er den veien det går. Jeg er ikke så sliten som jeg var lenger. Jeg har time hos legen pga denne slitenheten for å sjekke B12 og jernlagre, men nå er jeg i tvil om jeg trenger timen. 

Jeg tar i møt alle tips og råd, og selv om jeg ikke har svart hver enkelt, vil jeg bare si at det ikke betyr at svarene ikke er nyttige for meg, for det er de i aller høyeste grad. Jeg går også tilbake og leser svar jeg har fått. 

Jeg har ikke hatt behov for å småspise, og søtsuget er i ferd med å forsvinne.

For første gang i livet føler jeg at jeg har blitt sunn - men jeg vet at jeg har mye å gå på enda. Ting blir og vil bli byttet ut og erstattet med sunnere varer. Tomater er også innført og godt på brødskiver. 

Ps, vi kjøpte epler på kiwi, first price. De er knallgode. Bare et tips til andre :) 

Applauderer. Syns du er kjempeflink :). Jeg syns ikke det gjør noe at du bruker oss på dol til å holde oppe motivasjonen. Selv om det går veldig bra nå vil det komme perioder der det går tyngre. Da er det konstruktivt og greit å bruke oss til den indre motivasjonen er sterk igjen. Det kommer vel opp- og nedturer ved livsstilsendringer, og flere perioder der du må finne motivasjonen igjen. Foreløpig har du vært kjempeflink og jobbet deg gjennom de tyngre dagene også.

Anonymkode: 72042...bd5

AnonymBruker

Syns det høres ut som en god idè å si fra til dine nærmeste kollegaer om at du legger om kostholdet ditt og dermed ikke spiser kjeks eller så mye søtsaker lengre. Det høres slitsomt ut å føle seg tvunget til å spise søtsaker på jobb hele tiden. De fleste spiser bare vanlig mat i løpet av en arbeidsdag, og folk pleier ikke å reagere på at man ikke spiser søtsaker. Kanskje du til og med kan foreslå at dere har en skål med frukt i pauserommet, så kan flere gjøre et sunnere valg. Eller at du selv tar med deg frukt til deg selv, så du har noe å spise på når de andre spiser kjeks.

Guest KV44

Takk skal dere ha :) 

Eva Sofie
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syns det høres ut som en god idè å si fra til dine nærmeste kollegaer om at du legger om kostholdet ditt og dermed ikke spiser kjeks eller så mye søtsaker lengre. Det høres slitsomt ut å føle seg tvunget til å spise søtsaker på jobb hele tiden. De fleste spiser bare vanlig mat i løpet av en arbeidsdag, og folk pleier ikke å reagere på at man ikke spiser søtsaker. Kanskje du til og med kan foreslå at dere har en skål med frukt i pauserommet, så kan flere gjøre et sunnere valg. Eller at du selv tar med deg frukt til deg selv, så du har noe å spise på når de andre spiser kjeks.

Jeg tror faktisk det er flere som innerst inne ønsker seg at det ikke skal stå så mye søtsaker fremme på jobben din, men er som deg, ikke tør stå opp og si ifra fordi de er redd for å stå imot det såkalte flertallet som kanskje ikke er et flertall engang. Det har bare alltid vært slik over tid. Det er jo ingen skam å legge om livsstilen sin - tvert imot - det er noe å være stolt av! Du gjør grep for din egen helse - mye mer enn mange andre velger å gjøre. Du gjør gode valg for deg selv og din egen fremtid. Hev hodet og foreslå at det skal være frukt og kanskje grønnsaker som alternativ til alt det søte. Jeg er sikker på at det blir godt mottatt :)

Edited by Eva Sofie

AnonymBruker

Kan fortelle at mannens blodsukker er stabilt (7) og at jeg har fått tilbake overskudd på fritiden. Jeg trenger heller ikke legge meg kl 21 lenger uten å våkne uopplagt og slite meg gjennom arbeidsdagen. Jeg tror jeg er på rett vei (at det ikke er bare midlertidig).

Vi har fortsatt mye å gå på når det gjelder enda sunnere kosthold, men stresser ikke med det nå. Vi Jobber for å innarbeide nye vaner og ikke gå i gamle. Når dette er på plass skal vi innføre nye retter. 

idag skal jeg kose meg på kjøkkenet med brødbaking. 

Eva Sofie
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har fortsatt mye å gå på når det gjelder enda sunnere kosthold, men stresser ikke med det nå. Vi Jobber for å innarbeide nye vaner og ikke gå i gamle. Når dette er på plass skal vi innføre nye retter. 

idag skal jeg kose meg på kjøkkenet med brødbaking. 

Veldig flott å høre, og godt å se at dere ikke stresser. Jeg har lest et sted at det tar ca. tre uker før hjernen og kroppen har innlært seg nye vaner. Etter min erfaring stemmer dette ganske bra. Det høres ut som en lur plan å fokusere på å få inn de vanene dere nå har og etter hvert innføre nye retter når dere har kommet inn i gode vaner. Selv finer jeg mye inspirasjon til middager på Matpaabordet.no og trinesmatblogg.no. Jeg føler vel at Matpåbordet.no har mer hverdagsmat for den enkle enn hva trinesmatblogg har. Både Trine Sandberg og Ina Johnsen, som står bak bloggene, har gitt ut flere kokebøker med oppskrifter.

Jeg skulle selv ha bakt brød i dag, men mulig det blir utsatt til i morgen, for jeg sliter med litt slitenhet og lite energi i dag. Håper brødene dine blir gode. Nybakt brød er jo kjempegodt og det metter jo mye mer enn hva de brødene man får i butikken som 80% består av luft :)

Annonse

AnonymBruker

Tusen takk til alle som har bidratt med råd og støttet meg. Jeg går veien videre alene og avslutter nå denne tråden. Mvh TS. 

AnonymBruker

Jeg hadde min første sprekk i går kveld Ting ble for vanslelig for meg og det endte i overspising. Jeg beklager at jeg har skrevet så mye :( 

Eva Sofie
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde min første sprekk i går kveld Ting ble for vanslelig for meg og det endte i overspising. Jeg beklager at jeg har skrevet så mye :( 

Men kjære deg, hvorfor beklage? Det er jo reise seg igjen man skal når man snubler. Det er det alle barn gjør :) Gå Videre og se fremover. Gjort er gjort og spist er spist, bokstavelig talt. Nå må du se fremover. Morgendagen kan du gjøre noe med :)

AnonymBruker
1 time siden, Eva Sofie skrev:

Men kjære deg, hvorfor beklage? Det er jo reise seg igjen man skal når man snubler. Det er det alle barn gjør :) Gå Videre og se fremover. Gjort er gjort og spist er spist, bokstavelig talt. Nå må du se fremover. Morgendagen kan du gjøre noe med :)

Ok. Jeg bare føler at jeg har mast. Skal prøve å reise meg igjen. Det var egentlig ikke så mye overspising i forhold til før; dobbel porsjon middag (kyllingfilet, chips og bearnéssaus), et rundstykke med MYE smør og banan på pluss 3 glass med fruktsalat i stedet for 1. Var verre før. 

Takk for støtten din, den betyr mye for meg. Det er ikke lett når man tyr til mat når følelsene blir sterke i styrke. Det er en gammel vane jeg ikke alltid mestrer. Men jeg skal prøve igken. 

emilie321
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Jeg bare føler at jeg har mast. Skal prøve å reise meg igjen. Det var egentlig ikke så mye overspising i forhold til før; dobbel porsjon middag (kyllingfilet, chips og bearnéssaus), et rundstykke med MYE smør og banan på pluss 3 glass med fruktsalat i stedet for 1. Var verre før. 

Takk for støtten din, den betyr mye for meg. Det er ikke lett når man tyr til mat når følelsene blir sterke i styrke. Det er en gammel vane jeg ikke alltid mestrer. Men jeg skal prøve igken. 

Jeg synes du fortsatt er flink, det var ikke store overspisingen.  Rom ble ikke bygget på en dag. 

Har selv fulgt denne tråden og jeg synes du ikke har mast i det hele tatt, heller tvert om.

Eva Sofie
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg gikk på videregående, var jeg svært glad i sitater og plukket de opp både hist og her. Det er noe som heter at "En smerte som deles, taper sin kraft" og det er noe i det. Et annet sitat sier "Delt glede, er dobbelt glede. Delt sorg, er halv sorg." Det sier denne tråden her noe tydelig om tenker jeg. Her har du delt oppturer og nedturer og det tror jeg har hjulpet deg godt, så fortsett med det om det hjelper deg. Det hjelper sjelden å brenne inne med ting alene. Det hjelper ofte å si det til andre.

PS: Takk for at jeg får lov til å støtte deg også. Det betyr mye for meg :) Jeg er glad for at du fortsetter i tråden din. Jeg ble litt lei meg når du skrev tidligere at du valgte å avslutte tråden og gå veien videre alene. Jeg synes det er gøy når folk virkelig går inn for å gjøre en endring i livsstilen sin! :)

Edited by Eva Sofie

AnonymBruker
På 2.2.2020 den 7.40, Eva Sofie skrev:

Da jeg gikk på videregående, var jeg svært glad i sitater og plukket de opp både hist og her. Det er noe som heter at "En smerte som deles, taper sin kraft" og det er noe i det. Et annet sitat sier "Delt glede, er dobbelt glede. Delt sorg, er halv sorg." Det sier denne tråden her noe tydelig om tenker jeg. Her har du delt oppturer og nedturer og det tror jeg har hjulpet deg godt, så fortsett med det om det hjelper deg. Det hjelper sjelden å brenne inne med ting alene. Det hjelper ofte å si det til andre.

PS: Takk for at jeg får lov til å støtte deg også. Det betyr mye for meg :) Jeg er glad for at du fortsetter i tråden din. Jeg ble litt lei meg når du skrev tidligere at du valgte å avslutte tråden og gå veien videre alene. Jeg synes det er gøy når folk virkelig går inn for å gjøre en endring i livsstilen sin! :)

Takk til dere. Jeg var ikke flink i helga mht mengde. Det ble overspising, og helger er et gjentakende problem når det kommer til følelser. Da får jeg nemlig tid til å tenke, og det er lett å havne i destruktive tankebaner og finne ting som får meg til å tenke at jeg er mindre verdt enn andre og dermed; «hvorfor skal jeg gå ned i vekt og endre livsstil, jeg som er så lite verdt?». Jeg kjemper mot disse følelsene hver dag, og det går langt bedre enn før - men som noen sier; rom ble ikke bygget på en dag. 

Det ble som sagt overspising, men jeg holdt meg unna snop, brus, potetgull osv. Jeg spiste «bare» for mye av maten vi hadde.