Jump to content
AnonymBruker

Slitenhet og vekt

Recommended Posts

AnonymBruker

Hvis vi klarer dette, vil vi spare penger. Planen er å spare 4.000 kr hver mnd (som vi før har brukt til mat/drikke) og bygge en sparekonto. Vi håper å klare oss med 1.000 kr uka i mat/drikke. 

Anonymkode: eb986...c4d

Fortsetter under...

RamonaK
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis vi klarer dette, vil vi spare penger. Planen er å spare 4.000 kr hver mnd (som vi før har brukt til mat/drikke) og bygge en sparekonto. Vi håper å klare oss med 1.000 kr uka i mat/drikke. 

Så bra :) 1000 kr burde holde i massevis. Jeg bruker 1500 kr i måneden. 

Lillemus
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere er kjempeflinke! Når det gjelder mengder og middag - ikke lag mer enn dere spiser. Om dere har barn er det sikkert vanskelig å beregne hvor mye som blir spist og man vil jo ikke lage for lite heller, men lag heller litt mindre enn alt for mye. Så kan man heller spise litt frukt til dessert. :) Vi lager to porsjoner (vi er to voksne) og that's it, er det tomt så er det tomt. Noen ganger lager vi så vi skal ha middag i flere dager da, supper eller gryter.

Vi sjekker alltid 50%-disken på butikken (både Rema og Kiwi her har egne disker til mat som straks går ut på dato) og her handler vi faktisk en del. Bl.a. torsk, laks, pølser og annet kjøtt - sparer mye på det! Og selv om torsken går ut på dato dagen etter så holder den seg fremdeles like godt noen måneder i fryseren.

Eva Sofie
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk til dere. Jeg var ikke flink i helga mht mengde. Det ble overspising, og helger er et gjentakende problem når det kommer til følelser. Da får jeg nemlig tid til å tenke, og det er lett å havne i destruktive tankebaner og finne ting som får meg til å tenke at jeg er mindre verdt enn andre og dermed; «hvorfor skal jeg gå ned i vekt og endre livsstil, jeg som er så lite verdt?». Jeg kjemper mot disse følelsene hver dag, og det går langt bedre enn før - men som noen sier; rom ble ikke bygget på en dag. 

Det ble som sagt overspising, men jeg holdt meg unna snop, brus, potetgull osv. Jeg spiste «bare» for mye av maten vi hadde. 

Finnes det andre mer konstruktive måter du kan ta ut disse tankene og følelsene på slik at de slipper å gå så langt at de må få utløp i overspising? Kan du klare å snu det til noe positivt til deg selv istedenfor? Jeg tenker at kanskje å skrive ned alle tanker og følelser, tegne eller fargelegge (ev. i fargeleggingsbøker) kan hjelpe deg litt på vei. Eller kanskje trene eller legge ut på en joggetur for å bruke litt muskler. Hva med å gjøre en aktivitet du trives med slik at du kan trives i eget selskap? Jeg selv har klart å snu trenden der jeg tidligere fikk en impuls til å skade meg, får jeg nå en impuls om å ville gå på kjøkkenet å finne på et eller annet, dvs. min hovedinteresse.

Jeg vet ikke. Jeg forsøker bare å dele tanker. Selv har jeg ingen erfaring med overspising, så mulig jeg er langt ut på naboens jorde. I så fall beklager jeg det :)

AnonymBruker
20 timer siden, Eva Sofie skrev:

Finnes det andre mer konstruktive måter du kan ta ut disse tankene og følelsene på slik at de slipper å gå så langt at de må få utløp i overspising? Kan du klare å snu det til noe positivt til deg selv istedenfor? Jeg tenker at kanskje å skrive ned alle tanker og følelser, tegne eller fargelegge (ev. i fargeleggingsbøker) kan hjelpe deg litt på vei. Eller kanskje trene eller legge ut på en joggetur for å bruke litt muskler. Hva med å gjøre en aktivitet du trives med slik at du kan trives i eget selskap? Jeg selv har klart å snu trenden der jeg tidligere fikk en impuls til å skade meg, får jeg nå en impuls om å ville gå på kjøkkenet å finne på et eller annet, dvs. min hovedinteresse.

Jeg vet ikke. Jeg forsøker bare å dele tanker. Selv har jeg ingen erfaring med overspising, så mulig jeg er langt ut på naboens jorde. I så fall beklager jeg det :)

Dette er veldig gode råd. Spesielt det om å snu det om til noe positivt istedenfor. 

Til TS: Jeg som selv har hatt problemer med overspising syns faktisk at du viser fremgang. Det å overspise «vanlig» mat istedenfor snop, chips, sjokolade er et steg i positiv retning. Jeg sier ikke at det er bra å overspise vanlig mat, men for det første så slipper du den negative sirkelen med økt søtsug som sjokolade osv. bringer med seg. For det andre, så er det en endring fra tidligere vaner, som viser at du er i en endringsprosess som er på vei fremover. Tenk ett steg av gangen, en dag av gangen.   Gjør du et feilsteg en dag, så forandrer det ingenting, ingenting er ødelagt. Ta et riktig steg neste dag, og så fortsetter den positive prosessen derfra. 

Nå vet jeg ikke hvordan din økonomiske situasjon er, men hvis du har penger til det, eller eventuelt bruker noe av pengene du sparer på mat, så kan du f.eks unne deg noe som vil gjøre dørstokkmilen litt mindre. Da tenker jeg på for eksempel en god regnjakke/turjakke i en fresh farge som du liker. Gode sko er veldig viktig hvis du går på asfalt, spesielt hvis du er litt tung. Her kan jeg anbefale Hoka. De ser helt forferdelig ut (blitt noe bedre med årene). Jeg har ingen plager av min plantar facitt når jeg går tur etter at jeg byttet til Hoka. Fitbit er også helt genialt hvis du ikke har det.

Hvis du har gode klær, så er det deilig å gå tur i all slags vær. Jeg er bergenser, snakker av erfaring. Når følelsene kommer veltende over deg og du føler for å spise, kle på deg turtøyet, kom deg ut i frisk luft, hør på en podcast eller musikk mens du går for å få tankene over på andre ting. Se på det som din egentid, der du pleier både din psykiske og fysiske helse. Grunnen til at jeg fokuserer på tur er at jeg tror det vil hjelpe deg med både overspising, negative tanker og vektnedgang. Tur kan ofte hjelpe når man føler seg veldig sliten og trett, så ikke la kroppen lure deg til å tro at du er for sliten til å få tur, kanskje er det akkurat det kroppen trenger! Du er flink, stå på! 

Anonymkode: aa177...65a

AnonymBruker

Fra 20.januar og til idag har jeg gått ned fra 116,4 kg til 112.5 kg. Tråden er til kjempestor hjelp for meg. Jeg setter enormt stor pris på alle råd og støtte. 

Ps. matbudsjettet har krympet vi har ofte middager i to dager nå... og vi kan faktisk begynne å spare penger nå. Målet er å spare 3000 i mnd så vi kan bygge oss opp en buffer til uforutsette utgifter. Jeg plages ofte med angst og uro for at noe uforutsett skal skje med feks bilen og hunden, for vi har ikke penger til det. Så dette har mer innvirkning enn jeg i utgangspunktet tenkte.

Hjertelig takk alle sammen. Kan ikke få takket dere nok 😃

Annonse

AnonymBruker

Det er helt utrolig at vi har klart å holde oss 100 % unna brus, potetgull og snop. 

AnonymBruker
På Wednesday, February 05, 2020 den 15.23, AnonymBruker skrev:

Fra 20.januar og til idag har jeg gått ned fra 116,4 kg til 112.5 kg. Tråden er til kjempestor hjelp for meg. Jeg setter enormt stor pris på alle råd og støtte. 

Ps. matbudsjettet har krympet vi har ofte middager i to dager nå... og vi kan faktisk begynne å spare penger nå. Målet er å spare 3000 i mnd så vi kan bygge oss opp en buffer til uforutsette utgifter. Jeg plages ofte med angst og uro for at noe uforutsett skal skje med feks bilen og hunden, for vi har ikke penger til det. Så dette har mer innvirkning enn jeg i utgangspunktet tenkte.

Hjertelig takk alle sammen. Kan ikke få takket dere nok 😃

Jeg er imponert. Veldig bra jobba. Du har jo snudd livet ditt helt. Merker mye mer optimisme og livsglede hos deg enn hvordan du hadde det i høst. Du har virkelig tatt tak og fått orden både på økonomi og livsstil. Bruk oss gjerne til støtte videre. Heier på deg. 

Anonymkode: 72042...bd5

AnonymBruker

Hvordan går det forresten med lunsjen på jobb? Har du sagt fra til de du kjenner best om at du har begynt å spise sunnere? Har du foreslått frukt i lunsjen for de andre også? 

AnonymBruker
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan går det forresten med lunsjen på jobb? Har du sagt fra til de du kjenner best om at du har begynt å spise sunnere? Har du foreslått frukt i lunsjen for de andre også? 

Jeg er med på fredagskosen for «syns skyld». Tar en liten porsjon som jeg bruker lang tid på. Jeg har egentlig ikke lyst på, men jeg har ikke greid å si noe enda da jeg sliter med å komme til ordet som følge av at noen tar stor plass gruppa. Men utover det tar jeg ikke noe, og ingen har kommentert så langt. 

Ja, jeg har det generelt mye bedre. Det at økonomien er bedre som følge av dette er også en stor lettelse som jeg ikke forutså. Jeg er sikker på at vi har halvert matutgiftene. 

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er med på fredagskosen for «syns skyld». Tar en liten porsjon som jeg bruker lang tid på. Jeg har egentlig ikke lyst på, men jeg har ikke greid å si noe enda da jeg sliter med å komme til ordet som følge av at noen tar stor plass gruppa. Men utover det tar jeg ikke noe, og ingen har kommentert så langt. 

Ja, jeg har det generelt mye bedre. Det at økonomien er bedre som følge av dette er også en stor lettelse som jeg ikke forutså. Jeg er sikker på at vi har halvert matutgiftene. 

Du trenger ikke å ta det opp på jobb. Det er bare å gjøre som du føler for. Syns det høres ut som en god løsning å ta en liten smakebit på fredagene.

AnonymBruker

Kan man bytte ut hvetemelet i bakst? Eller har det en funksjon? Tenker da på der det skal være både hvetemel og grovt mel som feks pizzadeig.

Kan man kutte ut melk i kostholdet? Melk er så dyrt..

Eva Sofie
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan man bytte ut hvetemelet i bakst? Eller har det en funksjon? Tenker da på der det skal være både hvetemel og grovt mel som feks pizzadeig.

Jeg vet ikke helt hva du tenker å bytte ut hvetemelet med? Annen type mel? Du kan jo gjøre baksten grovere med å erstatte noe av den med rugmel (grov eller fin), byggmel eller f.eks. speltmel. Alle de tre meltypene jeg nevner har hver sine bakeegenskaper og "særheter" vil jeg si (rug er klissete, bygg krever mer væske og spelt må ikke eltes for mye i kjøkkenmaskin). Om du tenker å bytte ut med noen av de, er det enkleste å finne oppskrifter som er tilpasset til de, f.eks. Ingers rugbrød eller byggbrød.

Ang. melk i kosten, mener i hvert fall jeg at du ikke bør ekskludere melkeprodukter helt da det er en viktig kilde til bl.a. kalsium, men du kan jo få dette noe dekket med ost, yoghurt og andre syrnede produkter. Jeg har jo forstått at du baker brød selv. Mange oppskrifter oppgir melk som væske, men selv bruker jeg nesten kun vann i brødbakst og halvblandet vann og melk i søt gjærbakst da jeg synes kornsmaken kommer bedre frem i baksten.

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Jeg vet ikke helt hva du tenker å bytte ut hvetemelet med? Annen type mel? Du kan jo gjøre baksten grovere med å erstatte noe av den med rugmel (grov eller fin), byggmel eller f.eks. speltmel. Alle de tre meltypene jeg nevner har hver sine bakeegenskaper og "særheter" vil jeg si (rug er klissete, bygg krever mer væske og spelt må ikke eltes for mye i kjøkkenmaskin). Om du tenker å bytte ut med noen av de, er det enkleste å finne oppskrifter som er tilpasset til de, f.eks. Ingers rugbrød eller byggbrød.

Ang. melk i kosten, mener i hvert fall jeg at du ikke bør ekskludere melkeprodukter helt da det er en viktig kilde til bl.a. kalsium, men du kan jo få dette noe dekket med ost, yoghurt og andre syrnede produkter. Jeg har jo forstått at du baker brød selv. Mange oppskrifter oppgir melk som væske, men selv bruker jeg nesten kun vann i brødbakst og halvblandet vann og melk i søt gjærbakst da jeg synes kornsmaken kommer bedre frem i baksten.

Ok. Ja, bytte ut med grovt mel :) 

emilie321
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke om det er lurt å kutte helt ut melk. Det er viktig for alle å få i seg nok kalsium.  Selv har jeg fått beskjed av legen om å øke inntaket av melk og melkeprodukter,  men nå har jeg fått benskjørhet da. Nå vet jo ikke vi hvor mye melk dere drikker, men  går det an å drikke litt mindre? 

Kayia
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du kan fint bytte hvetemel med grovere varianter, men det påvirker både smak og konsistens. Bakst med grovt mel blir mer porøst og ryr lettere, og feks rug gir syrlig smak. I brød syns jeg dette er godt, men i pizza blir det feil for meg. Jeg baker derfor grovt brød, mens i pizza bruker jeg kun hvetemel og sørger for at grovt brød er hverdagsmaten og mengden pizza begrenses til kos. Til gjengjeld er pizzaen GOD :) 

Melk kan fint kuttes, men mengde kalsium må opprettholdes. Jeg er laktoseintolerent og har aldri drukket melk, det finnes nemlig mange andre kalsiumkilder utenom melk. Fast ost, yoghurt, brokkoli, blomkål, bønner, nøtter er gode kilder, men her kan du Google litt. Husk å spis nok d-vitamin (feks fet fisk) for å sikre kroppens opptak av kalsium.

Imponert over hver flinke dere er! :) 

Edited by Kayia

kupton
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan man bytte ut hvetemelet i bakst?

Husk at det også finnes sammalt hvetemel. Det gir en grovere (og bedre) bakst.

Glitter

Så flink du er TS! :) Jeg er vanligvis veldig sunn, men hittil i år har jeg ikke klart å være så sunn som jeg burde. Har gått ned i vekt (noe jeg ikke trenger), men den siste uken har jeg gått i motsatt retning og overspist. Jeg som aldri kjøper potetgull, is eller slikt har gjort det to ganger på ei uke pluss iskaffe hver dag. Nå er jeg innlagt og skal bruke disse dagene på å komme meg i lage igjen og skal sette opp en plan når jeg kommer hjem. Må komme meg i gang med å lage meg middag igjen. Tror det at jeg har begynt å få masse cravings og har overspist siste uken er en konsekvens av at jeg har spist både lite næringsrikt og lite totalt slik at jeg har gått ned i vekt. Jeg har visstnok ikke godt av å gå mer ned i vekt så prøver å forholde meg til det. 

Uansett. Det er inspirerende å lese her synes jeg. For selv om det ikke ser sånn ut fysisk så bruker jeg også mat for å døyve/kontrollere følelser. Så jeg kjenner meg igjen i mye. Jeg gikk jo opp 30 kg på kort tid for tre år siden. Veide 89 kg på det meste. Nå veier jeg 61-62 kg, og når jeg kommer i overspisingsmodus som jeg er nå (som alltid kommer etter en periode hvor jeg spiser for lite) så blir jeg alltid redd for å havne i det sporet igjen. Greier som regel å hente meg inn igjen i løpet av et par uker. 

AnonymBruker

Tusen takk for svarene :) 

AnonymBruker

Min mann har begynt å bake brød 😱 han har til nå bakt 4 brød og synes det er morsomt. Idag fikk han til 2 rugbrød 🥰