Jump to content
AnonymBruker

Slitenhet og vekt

Recommended Posts

AnonymBruker
På 8.2.2020 den 19.58, Glitter skrev:

Så flink du er TS! :) Jeg er vanligvis veldig sunn, men hittil i år har jeg ikke klart å være så sunn som jeg burde. Har gått ned i vekt (noe jeg ikke trenger), men den siste uken har jeg gått i motsatt retning og overspist. Jeg som aldri kjøper potetgull, is eller slikt har gjort det to ganger på ei uke pluss iskaffe hver dag. Nå er jeg innlagt og skal bruke disse dagene på å komme meg i lage igjen og skal sette opp en plan når jeg kommer hjem. Må komme meg i gang med å lage meg middag igjen. Tror det at jeg har begynt å få masse cravings og har overspist siste uken er en konsekvens av at jeg har spist både lite næringsrikt og lite totalt slik at jeg har gått ned i vekt. Jeg har visstnok ikke godt av å gå mer ned i vekt så prøver å forholde meg til det. 

Uansett. Det er inspirerende å lese her synes jeg. For selv om det ikke ser sånn ut fysisk så bruker jeg også mat for å døyve/kontrollere følelser. Så jeg kjenner meg igjen i mye. Jeg gikk jo opp 30 kg på kort tid for tre år siden. Veide 89 kg på det meste. Nå veier jeg 61-62 kg, og når jeg kommer i overspisingsmodus som jeg er nå (som alltid kommer etter en periode hvor jeg spiser for lite) så blir jeg alltid redd for å havne i det sporet igjen. Greier som regel å hente meg inn igjen i løpet av et par uker. 

Det ble en vanskelig dag i går. Jeg har en bror som gjør ting vanskelig for meg. Men jeg klarte meg bra. Det hjelper meg veldig å lese din og andre sine erfaringer, selv om jeg ikke svarer alle :) jeg har kommet dit jeg er idag mye takket være deres hjelp og støtte. Og jeg akter å fortsette. Målet er å skrive mindre og mindre og klare meg uten dere 😆

Anonymkode: eb986...c4d

Fortsetter under...

AnonymBruker
På 8.2.2020 den 11.27, Kayia skrev:

Du kan fint bytte hvetemel med grovere varianter, men det påvirker både smak og konsistens. Bakst med grovt mel blir mer porøst og ryr lettere, og feks rug gir syrlig smak. I brød syns jeg dette er godt, men i pizza blir det feil for meg. Jeg baker derfor grovt brød, mens i pizza bruker jeg kun hvetemel og sørger for at grovt brød er hverdagsmaten og mengden pizza begrenses til kos. Til gjengjeld er pizzaen GOD :) 

Melk kan fint kuttes, men mengde kalsium må opprettholdes. Jeg er laktoseintolerent og har aldri drukket melk, det finnes nemlig mange andre kalsiumkilder utenom melk. Fast ost, yoghurt, brokkoli, blomkål, bønner, nøtter er gode kilder, men her kan du Google litt. Husk å spis nok d-vitamin (feks fet fisk) for å sikre kroppens opptak av kalsium.

Imponert over hver flinke dere er! :) 

Tusen takk :) 

Jeg har aldri lært om næringstoffer, men merker jeg begynner å få interessen for det. Når jeg får litt bedre tid skal jeg lese litt om det og hva vi trenger. 

Vi har nå redusert på melkinntaket, vi vil ikke kutte det helt ut. 

Glitter
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ble en vanskelig dag i går. Jeg har en bror som gjør ting vanskelig for meg. Men jeg klarte meg bra. Det hjelper meg veldig å lese din og andre sine erfaringer, selv om jeg ikke svarer alle :) jeg har kommet dit jeg er idag mye takket være deres hjelp og støtte. Og jeg akter å fortsette. Målet er å skrive mindre og mindre og klare meg uten dere 😆

Stå på! Vanskelige dager og perioder kommer. Hvis man sprekker litt gjelder det å klare å hente seg inn før man er tilbake til start. :) Jeg er litt sånn hvis det har gått dårlig hele uken fram til torsdag så blir jeg litt sånn "fuck denne uka, starter igjen på mandag". Egentlig er det jo helt tullete. Jo tidligere en klarer å hente seg inn jo mindre skade er jo skjedd. :)

veldig bra du har klart å stå i det vanskelige. 

Edited by Glitter

AnonymBruker
Akkurat nå, Glitter skrev:

Stå på! Vanskelige dager og perioder kommer. Hvis man sprekker litt gjelder det å klare å hente seg inn før man er tilbake til start. :) Jeg er litt sånn hvis det har gått dårlig hele uken fram til torsdag så blir jeg litt sånn "fuck denne uka, starter igjen på mandag". Egentlig er det jo helt tullete. Jo tidligere en klarer å hente seg inn jo mindre skade er jo skjedd. :)

før ga jeg opp hvis det gikk dårlig, det har ødelagt for meg alle ganger - men nå tenker jeg stadig mer som deg, og det holder meg i gang :) lillemus skrev noe om det tidlig i denne tråden. 

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Min mann har begynt å bake brød 😱 han har til nå bakt 4 brød og synes det er morsomt. Idag fikk han til 2 rugbrød 🥰

Ikke verst :) imponerende at du har fått til endringer med hele familien 

Anonymkode: 72042...bd5

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke verst :) imponerende at du har fått til endringer med hele familien 

Anonymkode: 72042...bd5

Ja. Nye endringer ;) 

Annonse

AnonymBruker

Det har vært tøft i det siste pga ting som skjer i livet. Men til tross for det har det gått veldig bra med livsstilendringen. Null brus og snop på bortimot en mnd. Jeg fikk en plate sjokolade av noen på jobben idag, men jeg spanderte den på mine kolleger og tok ingen selv. 

Alle er like innstilt som da vi startet for vel en mnd siden, om ikke mer. Det går utrolig bra. 

emilie321
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har vært tøft i det siste pga ting som skjer i livet. Men til tross for det har det gått veldig bra med livsstilendringen. Null brus og snop på bortimot en mnd. Jeg fikk en plate sjokolade av noen på jobben idag, men jeg spanderte den på mine kolleger og tok ingen selv. 

Alle er like innstilt som da vi startet for vel en mnd siden, om ikke mer. Det går utrolig bra. 

Så utrolig bra. Du er så flink👏

AnonymBruker
23 minutter siden, emilie321 skrev:

Så utrolig bra. Du er så flink👏

Tusen takk. Jeg prøver så godt jeg kan. Vi er heldigvis veldig motiverte alle sammen, hvis ikke hadde det nok vært tøffere. 

AnonymBruker

Jeg avslutter denne tråden nå. 
Takk til alle for at dere bidro til at jeg kom så langt 😃

AnonymBruker

Jeg hadde en ekstremt vanskelig og vond dag i går der hele dette opplegget lett kunne skjært seg. Jeg har det fortsatt vondt idag (men ikke i like stor grad takket være hjelp her Inne  i går). 

Det som holder meg oppe nå ift mat og snop osv er at det hjelper på et allerede stramt budsjett/økonomien. Vi sparer masse penger på det. Ellers er jeg lite motivert da følelsene inne i meg sier meg at jeg er så lite verdt - hvorfor skal jeg bry meg om helsa når jeg er så lite verdt. 

AnonymBruker

Hvis noen har råd ift mine tanker så er det kjært velkomment . 

laban
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som holder meg oppe nå ift mat og snop osv er at det hjelper på et allerede stramt budsjett/økonomien. Vi sparer masse penger på det. Ellers er jeg lite motivert da følelsene inne i meg sier meg at jeg er så lite verdt - hvorfor skal jeg bry meg om helsa når jeg er så lite verdt.

Da tenker du hardt på økonomien og ignorerer følelsene (i den grad det er mulig).

På lengre sikt vil du kanskje merke endring i form / helse og utseende, slik at det blir lettere å la fornuften overdøve / undertrykke de negative følelsene? 

Annonse

AnonymBruker
Akkurat nå, laban skrev:

Da tenker du hardt på økonomien og ignorerer følelsene (i den grad det er mulig).

På lengre sikt vil du kanskje merke endring i form / helse og utseende, slik at det blir lettere å la fornuften overdøve / undertrykke de negative følelsene? 

Problemet er at jeg bryr meg lite om utseende da jeg har det som jeg har det. Så livstilsendringen var pga helsa - men hvorfor bry seg når jeg er så lite verdt sier følelsene. Jeg så i går hvor lite verdt jeg er og kjenner fremdeles på det. Så hadde det ikke vært for økonomien hadde jeg ikke brydd meg mer. Jeg er så langt nede at jeg ikke bryr meg. Helse og utseende spiller liten rolle fordi jeg er som jeg er. 

laban
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Helse og utseende spiller liten rolle fordi jeg er som jeg er. 

Jeg har ikke noe annet råd enn å gi det litt tid. Flere små endringer kan snu (litt) på ting når tiden får gå. Ønsker deg en god helg!

AnonymBruker
1 minutt siden, laban skrev:

Jeg har ikke noe annet råd enn å gi det litt tid. Flere små endringer kan snu (litt) på ting når tiden får gå. Ønsker deg en god helg!

Ok. Jeg var bare ærlig om tankene og følelsene jeg har. Håper andre har råd. 
God helg. Selv skal jeg på MGP i morgen og hadde gledet meg til det, men nå har jeg ingen lyst. Vil bare grine. 

laban
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var bare ærlig om tankene og følelsene jeg har.

Jeg mente ikke at du skal undertrykke dem, bare prøve å la være å tro at ting aldri kan endre seg. 

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv skal jeg på MGP i morgen og hadde gledet meg til det, men nå har jeg ingen lyst.

Bare dra dit uten å tenke så mye på forhånd, finn noe i arrangementet som er et hyggelig avbrekk fra hverdagen (turen dit, musikken, stemningen, lokalet eller hva som helst) og konsentrer deg om det. Ikke krev av deg selv at du skal være i kjempehumør. 

Edited by laban

RamonaK
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis noen har råd ift mine tanker så er det kjært velkomment . 

Du må prøve å snu tankene dine ( lettere sagt en gjort) hver gang du tenker negativt prøv å skifte fokus over på noe annet, noe som er positivt og som gjør deg glad. Tenk på alle de bra tingene du har gjort. Jeg vet om mange som har et mantra til å psyke seg selv opp med, eller lager en mental liste over det som er bra med en selv som person. Også hjelper det å føle seg "fin" , skjem deg selv bort litt. Jeg elsker når jeg har farget håret, tatt ansiktsmaske og fikset neglene. Da føler jeg meg mye bedre med meg selv :)

AnonymBruker
25 minutter siden, laban skrev:

Jeg mente ikke at du skal undertrykke dem, bare prøve å la være å tro at ting aldri kan endre seg. 

Bare dra dit uten å tenke så mye på forhånd, finn noe i arrangementet som er et hyggelig avbrekk fra hverdagen (turen dit, musikken, stemningen, lokalet eller hva som helst) og konsentrer deg om det. Ikke krev av deg selv at du skal være i kjempehumør. 

Takk for råd og støtte, betyr mye for meg. Noen ganger skal det lite til.

AnonymBruker
12 minutter siden, RamonaK skrev:

Du må prøve å snu tankene dine ( lettere sagt en gjort) hver gang du tenker negativt prøv å skifte fokus over på noe annet, noe som er positivt og som gjør deg glad. Tenk på alle de bra tingene du har gjort. Jeg vet om mange som har et mantra til å psyke seg selv opp med, eller lager en mental liste over det som er bra med en selv som person. Også hjelper det å føle seg "fin" , skjem deg selv bort litt. Jeg elsker når jeg har farget håret, tatt ansiktsmaske og fikset neglene. Da føler jeg meg mye bedre med meg selv :)

Skal prøve. Skal også prøve å kose meg sammen med dattera i helga. Vi skal på mgp, og jeg gleder meg til å se keinoo 😃