Jump to content
AnonymBruker

Slitenhet og vekt

Recommended Posts

Lillemus
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg prøver iallefall. Fortsetter bare å kjempe. Har fått mye styrke i denne tråden. 

Anonymkode: eb986...c4d

Du (og mannen din!) er kjempeflink! Når livet går deg i mot og alt føles tungt og feil så prøv å si til deg selv at "ok, nå snublet jeg litt, men jeg har jobbet hardt og vært flink og dette gjør ingenting. En liten sprekk er ingenting i den store sammenhengen og jeg skal reise meg igjen og gå videre!" ❤️ Det er lov til å vise svakhet, men du er kjempesterk også. :) 

Fortsetter under...

AnonymBruker
11 timer siden, Lillemus skrev:

Du (og mannen din!) er kjempeflink! Når livet går deg i mot og alt føles tungt og feil så prøv å si til deg selv at "ok, nå snublet jeg litt, men jeg har jobbet hardt og vært flink og dette gjør ingenting. En liten sprekk er ingenting i den store sammenhengen og jeg skal reise meg igjen og gå videre!" ❤️ Det er lov til å vise svakhet, men du er kjempesterk også. :) 

Det er ikke lett, men jeg prøver. Fint å se at jeg blir oppfattet som sterk ❤️

AnonymBruker

Gått ned fra 116,4 kg til 110,9 

Lillemus
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke lett, men jeg prøver. Fint å se at jeg blir oppfattet som sterk ❤️

Det er du vel! Det står stor respekt av den livsstilsendringen dere har tatt! Og et lite snublesteg nå og da i form av en sjokolade eller en pose potetgull spiller ingen rolle i det store og hele. :) 

påskelilje
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gått ned fra 116,4 kg til 110,9 

Utrolig bra 😊 Har ikke skrevet noe (tror jeg), men følger tråden din!

AnonymBruker
18 minutter siden, påskelilje skrev:

Utrolig bra 😊 Har ikke skrevet noe (tror jeg), men følger tråden din!

Takk for at dere kke har gitt meg opp ❤️

Annonse

AnonymBruker

Fikk i dag vite at min mann har gått ned 9 kg. Fra 107 til 98. Det er veldig positivt for hans helse siden han har flere sykdommer og spesielt diabetes, hjertesykdom, nyresvikt og søvnapné.

Hovedcluet er mindre porsjoner samt kutte ut snavel og brus i tillegg til at vi også har innført sunnere matvarer. 

Guest KV44

Jeg vil bare si tusen takk for all støtte og hjelp jeg har fått. Nå må jeg klare meg på egen hånd, men jeg tror det skal gå bra siden ting har blitt så automatisert 💞

AnonymBruker

Jeg lovet noen her inne å oppdatere tråden. Jeg avsluttet den fordi jeg ville klare meg selv. Og det har jeg klart til en viss grad.

Jeg sliter mye med psykisk smerte og indre uro, og overspising blir min måte å komme meg gjennom helgene på. Det går bra på jobb, for der har jeg fokuset rettet mot andre ting og kommer meg på den måten lettere gjennom dagen - men i helger går det ikke så bra. Da går også aktivitetsnivået ned fordi alt blir tungt. Jeg klarer ikke å motivere meg selv fordi Livssituasjonen hjemme ikke er så bra som den burde være. Vi bor trangt, kjøkkenet er bare et hybelkjøkken med plass til bare en innpå, og vi går oppå hverandre hele tiden. Min mann er uføretrygdet og liker seg best foran TV.  Selv har jeg mistet all interesse for hus og hjem og må ta et skippertak med rydding og vasking en gang i mnd (eller sjeldnere). I går holdt jeg på i 6 timer og ryddet og vasket. Håper å holde det i orden nå, for nå er det trivelig her. Jeg skal forsøke å tvinge meg selv til det. Mannen gjør mye, så ikke misforstå :) 

Den siste mnd har vært knalltøff rent mentalt, og jeg har gått opp 2 kg. Hadde jeg fått bukt med overspisingen, hadde jeg nok gått ned i vekt. Men overspisingen kan sammenlignes med selvskading på lik linje med at jeg biter neglene så langt ned at jeg ikke kan vise dem for andre og blir superstresset. Når jeg føler meg fæl på innsiden er det min måte å vise andre på hvor fæl jeg er.

Da jeg var alvorlig deprimert la jeg på meg over 40 kg for å kompensere for hvordan jeg var innvendig, og jeg gikk fra å være normalvektig (70 kg) til 110 kg på kort tid, det var min måte å mestre depresjonen på, akkurat som jeg mestrer den psykiske smerten og uroen på. Jeg fikk ingen hjelp den gangen. 

Vi har imidlertid holdt oss til planene. Vi har vært kjempeflinke. Og vi har også holdt oss helt unna brus og snop - men hovedårsaken til til det er nok at det er så dyrt i tillegg til at vi er så vant til det.

Så. Det går tross alt bra :) Jeg håper også å få det bedre etter hvert, og det tror jeg, bare jeg blir flinkere og jobber enda hardere i terapien.

Ps. Frem til 15/5 må vi klare oss med 3400 kr til mat, drikke og det vi MÅ ha. Så vi holder oss til de samme planene til da. Når vi får bedre råd etter det skal vi endre på noen av middagene. Vi fikk noen ekstra utgifter som gjør at vi henger etter, og vi vil ikke bruke sparepengene. 

Anonymkode: 2d6a4...4d0

Eva Sofie
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ps. Frem til 15/5 må vi klare oss med 3400 kr til mat, drikke og det vi MÅ ha. Så vi holder oss til de samme planene til da. Når vi får bedre råd etter det skal vi endre på noen av middagene. Vi fikk noen ekstra utgifter som gjør at vi henger etter, og vi vil ikke bruke sparepengene. 

Jeg synes du og dere er veldig flinke og løsningsorienterte. Du var flink som stod på i 6 timer for å få huset i orden i går! Det blir så mye koseligere å være hjemme når det er ryddig og rent rundt en - og hjemme hos oss selv må vi jo være hele tiden nå :)

Ser du kjemper mot kiloene og overspisingen. Det er en kamp for deg dette. Jeg bet også neglene helt ned så de blødde i tenårene og skammet meg over det. Kan enkelte ganger finne på å gjøre det enda, men det skjer sjelden og er mer en uvane enn utbrudd av følelser. Hele tiden blir du jo påminnet om din mislykkethet når neglene er nedbitt - for hendene har vi med oss over alt og vi bruker de hele tiden. Kan du forsøke å snu på det og tenke at du egentlig ikke har noen grunn til å vise andre at du er fæl? Andre har ikke noe med det. De har nok med sitt. Dessuten er et faktum at slik du presenterer deg her i tråden ser du ikke ut som en fæl person, men en person som kjemper hardt for at hverdagen skal gå rundt for seg selv og familien sin. Hvordan vi selv ser på oss selv og hvordan andre ser på oss kan sprike. Det diskuteres for øvrig veldig fint i denne tråden, "Selvrespekt".

Stå på og lykke til den kommende måneden med både å holde budsjettet og planlegge måltider!

AnonymBruker
2 timer siden, Eva Sofie skrev:

Hele tiden blir du jo påminnet om din mislykkethet når neglene er nedbitt - for hendene har vi med oss over alt og vi bruker de hele tiden.

Tusen takk, Eva Sofie :) 

Jeg siterte en setning, som jeg ikke har tenkt over før. Den er viktig, for du har så rett. 

AnonymBruker

Den siste tiden har jeg vært veldig sliten. Jeg har jobbet mye, og jeg er den som styrer økonomien og handler mat. 

Etter at jeg skrev det siste innlegget har ting sklidd ut, og det til tross for at jeg har det rimelig bra psykisk. Jeg har mistet oversikten og vi har ikke holdt oss til ukesmenyen. Det har også blitt småhandling fremfor en storhandel en gang i uka. Ikke nok med det - vi har spist is og drukket brus. Masse is. Billig er den også, 20 kr for 6 kroneis bla. Det er så godt med is på denne tiden. Utover det har det blitt en del potetgull og noe sjokolade. 

Jeg har ikke våget å gå på vekta, men jeg kjenner jeg har lagt på meg. Jeg begynner også å lure på om det er det for tiden dårlige kostholdet har en innvirkning på min slitenhet i kombinasjon med mye jobb. 

Jeg og min familie har m a o vært i et dårlig spor siden forrige innlegg. Jeg har begynt å gi opp, derfor velger jeg nå å skrive dette innlegget og fortelle om det. Jeg håper jeg klarer å snu igjen.

laban
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har begynt å gi opp, derfor velger jeg nå å skrive dette innlegget og fortelle om det. Jeg håper jeg klarer å snu igjen.

Nå vet du jo mye om hva som skal til, så det kan du nok klare. De aller fleste har problemer med å takle store forandringer, særlig hvis de er under press av faktorer de ikke styrer helt selv. Så du skal ikke se dette som et nederlag og gi opp. Finn en middelvei, f.eks. med is på lørdager, så blir det kanskje lettere å styre unna det som er verre for vekta (som potetgull og sjokolade)?

Annonse

frosken
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den siste tiden har jeg vært veldig sliten. Jeg har jobbet mye, og jeg er den som styrer økonomien og handler mat. 

Etter at jeg skrev det siste innlegget har ting sklidd ut, og det til tross for at jeg har det rimelig bra psykisk. Jeg har mistet oversikten og vi har ikke holdt oss til ukesmenyen. Det har også blitt småhandling fremfor en storhandel en gang i uka. Ikke nok med det - vi har spist is og drukket brus. Masse is. Billig er den også, 20 kr for 6 kroneis bla. Det er så godt med is på denne tiden. Utover det har det blitt en del potetgull og noe sjokolade. 

Jeg har ikke våget å gå på vekta, men jeg kjenner jeg har lagt på meg. Jeg begynner også å lure på om det er det for tiden dårlige kostholdet har en innvirkning på min slitenhet i kombinasjon med mye jobb. 

Jeg og min familie har m a o vært i et dårlig spor siden forrige innlegg. Jeg har begynt å gi opp, derfor velger jeg nå å skrive dette innlegget og fortelle om det. Jeg håper jeg klarer å snu igjen.

Å få til en omfattende livsstilsendring og vektreduksjon, er sjelden noe som endres på et øyeblikk. De fleste vil oppleve at de begynner å surre det til igjen, og hvis man først har funnet veien til vårens billige is-pakker, så er det enklere å finne veien til isen enn til den mer restriktive og fornuftsbaserte stilen. 

Jeg tenker at det i slike situasjoner gjelder å se fremover og ikke bakover. Ta i bruk de løsningene som fungerte for noen uker siden og fortsette prosjektet "bedre livsstil". Ikke bruk energi på å kjefte på deg selv om du har gått oppover i vekt, men bruk energien på å unngå vektøkning de nærmeste dagene:-)

Eva Sofie

Jeg synes du er modig som tør å være så ærlig overfor deg selv å fortelle om dette her på forumet. Du vet aldri hvilke reaksjoner du får, men her opplever du å få støtte og oppmuntring på veien videre. Både Frosken og Laban kommer med gode råd til deg fremover.

Hehe, jeg har blitt så glad i et ordtak fra Johnson Gordon for tiden: "Det vi får bevisstgjort, kan vi ofte gjøre noe med. Det vi ikke får bevisstgjort, gjør alltid noe med oss." Nå vet du hva du trolig har å jobbe med, så se fremover, som Frosken sier, og jobb med å gradvis fortsette gode vaner. Kos dere med den gode isen på lørdagene. Da smaker den enda bedre!

Glitter

Tilbakefall er en del av prosessen for de fleste når det kommer til å gjøre endringer i livsstil. Så ikke vær for hard mot deg selv. :) Du kan fortsette der du slapp, framfor å nå gi opp på grunn av dette tilbakefallet. Jeg har også sklidd ut med kostholdet siste ukene, men nå SKAL jeg komme på rett spor igjen. 

You can do it! :)

AnonymBruker

Veide meg idag. 115 kg. 

Jeg kommer ikke til å klare dette. Jeg har mistet motivasjonen fordi jeg har prøvd så mange ganger før uten å lykkes. Det gikk bra inntil jeg i mars fikk utfordringer jeg ikke taklet, og etter det har det bare gått gradvis feil vei. Jeg tror ikke noen kan hjelpe meg med dette. Jeg får bare være som jeg er, jeg blir aldri lykkelig uansett pga min livssituasjon. 

Eva Sofie
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veide meg idag. 115 kg. 

Jeg kommer ikke til å klare dette. Jeg har mistet motivasjonen fordi jeg har prøvd så mange ganger før uten å lykkes. Det gikk bra inntil jeg i mars fikk utfordringer jeg ikke taklet, og etter det har det bare gått gradvis feil vei. Jeg tror ikke noen kan hjelpe meg med dette. Jeg får bare være som jeg er, jeg blir aldri lykkelig uansett pga min livssituasjon. 

Æsj, ikke la noen tall ødelegge for deg. Fortsett det gode arbeidet dere var i gang med. Ett steg her og ett steg der. Det blir til slutt mange steg det. Og mange fremover og noen tilbake. Slik er det i blant. Men vi må hele tiden kjempe oss fremover og fremover.

Kanskje du kan sette deg delmål? Kanskje det er mer oppnåelig enn et stort langt der fremme og det virker mer motiverende når veien ikke er så lang frem til målet? Jeg selv må ha delmål, bare i motsatte retning tror jeg, for hvis ikke virker oppgaven totalt uoppnåelig.

AnonymBruker
4 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Æsj, ikke la noen tall ødelegge for deg. Fortsett det gode arbeidet dere var i gang med. Ett steg her og ett steg der. Det blir til slutt mange steg det. Og mange fremover og noen tilbake. Slik er det i blant. Men vi må hele tiden kjempe oss fremover og fremover.

Kanskje du kan sette deg delmål? Kanskje det er mer oppnåelig enn et stort langt der fremme og det virker mer motiverende når veien ikke er så lang frem til målet? Jeg selv må ha delmål, bare i motsatte retning tror jeg, for hvis ikke virker oppgaven totalt uoppnåelig.

Tusen takk for at du (og de andre) bruker tid  på å forsøke å hjelpe meg. Jeg trenger dette nå, det betyr mye for meg. Jeg skal tenke gjennom det du skriver idag, og prøve å finne tilbake til motivasjonen. 

Eva Sofie
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for at du (og de andre) bruker tid  på å forsøke å hjelpe meg. Jeg trenger dette nå, det betyr mye for meg. Jeg skal tenke gjennom det du skriver idag, og prøve å finne tilbake til motivasjonen. 

Vit at jeg ønsker deg lykke, lykke til og tenker hardt på deg og vil gjerne at du skal lykkes i dette! :)