Jump to content
AnonymBruker

Slitenhet og vekt

Recommended Posts

AnonymBruker

Jeg har gått fra 115 til 95 kg og merker faktisk en forskjell i hvor mye jeg orker å gjøre.

Anonymkode: 9f1e4...f0a

Fortsetter under...

frosken
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen hjertelig takk for alle svar jeg har fått. Jeg er overveldet over engasjementet. 
Jeg vil ta med meg rådene og jobbe for endring. 

Hvis noen har tips til sunne middager er det også kjært velkomment. Det er middager som er utfordringen i vårt hjem. I vårt hjem er det en mann med bl a urinsyregikt og diabetes, og jeg fikk svar på Mail av en ernæringsfysiolog som skrev at vi må fokusere på diabetes-mat. Men det er så vanskelig fordi de andre i huset er så kresne. Jeg kan spise nesten hva som helst, men de andre... så ja, det er vanskelig. Brødmat/knekkebrød er for øvrig  ikke noe problem.

Han er også henvist til diabetespoliklinikk ved sykehuset, men ventetiden er svært lang. 

Anonymkode: eb986...c4d

Jeg synes du skal fokusere på din egen helse og så får mannen din ta ansvar for sin. Det ligger forøvrig mye god informasjon  om kosthold på nett, rådene ved diabetes er på flere områder sammenfallende med råd ved overvekt.

Lykke til😀

Drømmeautomat

Professor: - Dropp frokosten

Det står i artikkelen at Helsedirektoratet anbefaler frokost, men det gjør de ikke nå lenger, artikkelen er noen år gammel.

Rådene om hvordan man kan gå ned i vekt spriker alle veier. Lenge var det mye snakk om hvor viktig det var å spise mange små måltider, men det ser ikke ut som det er bedre enn andre metoder. Regnestykket er veldig enkelt, man må få i seg mindre energi enn man trenger. For noen vil en effektiv måte å få til det på være å kutte måltider, for andre ikke.

Sida ekspertene er så uenige er det beste å eksperimentere selv. De gangene jeg har ønska å gå ned i vekt har jeg spist de samme måltidene, men hver gang gitt meg litt før jeg følte meg mett. Det har fungert bra.

Kan også anbefale apper der du registrerer hva du spiser og hvor mange kalorier som er i det. Da blir du oppmerksom på hvor mye kalorier det er i ulike ting og tenker deg om to ganger.

Edited by Drømmeautomat

Martine

Hvis du trenger litt veiledning eller inspirasjon til å  sette opp dagsmeny anbefaler jeg denne siden. Der finner du konkrete dagsmenyer med forskjellige kcal mengde. Ellers er det også mye annet nyttig kostholdstips på sidene deres. 

kupton

@Drømmeautomat Har du lest hele artikkelen eller bare overskriften?

"Svihus fraråder barn og unge under 18 år, de med svært høyt aktivitetsnivå og undervektige å droppe frokosten." TS hører nok til de øverste 5% av befolkningen hva gjelder aktivitetsnivå på jobb.

Drømmeautomat

Jeg leste hele. Jeg oppfatta det ikke som at trådstarter nødvendigvis hadde et svært høyt aktivitetsnivå, det er vel et definisjonsspørsmål.

Annonse

Lillemus
2 timer siden, kupton skrev:

@Drømmeautomat Har du lest hele artikkelen eller bare overskriften?

"Svihus fraråder barn og unge under 18 år, de med svært høyt aktivitetsnivå og undervektige å droppe frokosten." TS hører nok til de øverste 5% av befolkningen hva gjelder aktivitetsnivå på jobb.

At man jobber i barnehage er nok ikke ensbetydende med et voldsomt høyt aktivitetsnivå. Kan være, men like gjerne ikke. 

kupton
22 minutter siden, Lillemus skrev:

At man jobber i barnehage er nok ikke ensbetydende med et voldsomt høyt aktivitetsnivå. Kan være, men like gjerne ikke. 

Barnehage?

AnonymBruker

Vi satte oss ned alle sammen og laget to ukesmenyer i kveld. Vi skal bytte på planene (annenhver uke). Og vi skal handle hver mandag. 

Vi har forsøkt å finne sunne middager, men det viktigste er nok å redusere mengden, og det gjør vi også med denne planen. 

Vi kutter ut all brus og snop, men innfører en dessert på lørdagskvelder med frukt og kremfløte («himmelsk lapskaus») som lørdagskos. 

Brødmat forblir uendret bortsett fra at vi skal justere mengden. 

Vi skal i tillegg til dette gå tur hver dag på et fast tidspunkt, og da skal vi gå selv om kroppen stritter i mot. Vi sørger også for å ha tilgang på kaldt vann ved å ha vannflasker stående i kjøleskapet hele tiden.

Ps. Jeg spiser i følge mine kolleger lite på jobb. En brødskive før jeg drar på jobb kl 06 og 2 brødskiver eller 3-4 knekkebrød til lunsj kl 1030.

Jeg er nok en «trøstespiser», men jeg skal gjøre et forsøk. 

Mange takk for all hjelp. Alle svar betyr mye for meg, og jeg kommer til å gå tilbake til tråden. 

AnonymBruker

Tilllegg: grønnsaker er innført i alle måltider. 

FjellOgDalar

Diabetesmat?? Det synes jeg var et noe merkelig svar fra en ernæringsfysiolog. Anbefalinger til personer med diabetes er så godt som identiske med de generelle kostrådene som gjelder for oss alle. Jeg tror ikke på dietter der man ekskluderer næringsgrupper. Man bør velge mat med langsomme karbohydrater som gir mer stabilt blodsukker. Grønnsaker metter godt, og kostfiber er med på å stabilisere blodsukkeret det og. 

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi satte oss ned alle sammen og laget to ukesmenyer i kveld. Vi skal bytte på planene (annenhver uke). Og vi skal handle hver mandag. 

Vi har forsøkt å finne sunne middager, men det viktigste er nok å redusere mengden, og det gjør vi også med denne planen. 

Vi kutter ut all brus og snop, men innfører en dessert på lørdagskvelder med frukt og kremfløte («himmelsk lapskaus») som lørdagskos. 

Brødmat forblir uendret bortsett fra at vi skal justere mengden. 

Vi skal i tillegg til dette gå tur hver dag på et fast tidspunkt, og da skal vi gå selv om kroppen stritter i mot. Vi sørger også for å ha tilgang på kaldt vann ved å ha vannflasker stående i kjøleskapet hele tiden.

Ps. Jeg spiser i følge mine kolleger lite på jobb. En brødskive før jeg drar på jobb kl 06 og 2 brødskiver eller 3-4 knekkebrød til lunsj kl 1030.

Jeg er nok en «trøstespiser», men jeg skal gjøre et forsøk. 

Mange takk for all hjelp. Alle svar betyr mye for meg, og jeg kommer til å gå tilbake til tråden. 

Jeg blir alltid imponert når folk faktisk velger å gjøre endringer og at dere har satt dere ned og planlagt måltidene. Bra jobba. Hvis du koker grønnsaker i tillegg kan hver enkelt velge hvor stor del av middagstallerkenen som skal være grønnsaker og ta mindre av det andre. Ikke noe du behøver gjøre hver dag, men bare et tips. Liker at du har lagt inn gåturer, det kan erstatte småspising. Lykke til! Og skriv gjerne hvordan det går etter hvert.

Anonymkode: 72042...bd5

Lillemus
1 time siden, kupton skrev:

Barnehage?

🤣 Av en eller annen grunn var jeg sikker på at hun hadde skrevet at hun jobbet i barnehage...

Annonse

AnonymBruker

Kan gi en tilbakemelding hver søndag 🙂
Alt snop er nå kastet. Resten av fridagen skal brukes på rydding og vasking. 
Tur kl 1730-18 hver dag, for å bl a erstatte småspising. Handling for hele uka når sønnen kommer hjem fra skolen. 

Vekta viste 116,4 kg da jeg sto opp idag. Motivasjonen for vektnedgang er helse og ikke utseende. Det er snakk om livsstilsendring for å forebygge livstilsykdommer og fordi det å bære på 115 kg er tungt. Utseende er bonus. 

Jeg er for øvrig flink og går trapper. Hver morgen er jeg med mine kolleger og går 4 etg opp og ned for å bedre kondisen. Det hjelper til en viss grad. Som min snart pensjonistkollega sier; «nå blir hjertet glad :)»

@Lillemus: mannen må snakke med legen sin om molybden. Han er villig til å prøve, men tør ikke gjøre det uten legens tillitelse fordi han har nyresvikt og hjertesvikt. Det finnes forebyggende medisin mot urinsyregikt, men han kan ikke ta det forebyggende pga nyrene og hjertet, han kan så vidt ta det ved anfall (men han har ikke forsøkt det enda). Han var imidlertid på sykehuset og tappet leddvæske i albuen, da fikk han også kortisonsprøyte samtidig. Nevrologen mener at han ikke vil få det tilbake i albuen, men det forflytter jo seg rundt i kroppen.  

Lillemus
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan gi en tilbakemelding hver søndag 🙂
Alt snop er nå kastet. Resten av fridagen skal brukes på rydding og vasking. 
Tur kl 1730-18 hver dag, for å bl a erstatte småspising. Handling for hele uka når sønnen kommer hjem fra skolen. 

Vekta viste 116,4 kg da jeg sto opp idag. Motivasjonen for vektnedgang er helse og ikke utseende. Det er snakk om livsstilsendring for å forebygge livstilsykdommer og fordi det å bære på 115 kg er tungt. Utseende er bonus. 

Jeg er for øvrig flink og går trapper. Hver morgen er jeg med mine kolleger og går 4 etg opp og ned for å bedre kondisen. Det hjelper til en viss grad. Som min snart pensjonistkollega sier; «nå blir hjertet glad :)»

@Lillemus: mannen må snakke med legen sin om molybden. Han er villig til å prøve, men tør ikke gjøre det uten legens tillitelse fordi han har nyresvikt og hjertesvikt. Det finnes forebyggende medisin mot urinsyregikt, men han kan ikke ta det forebyggende pga nyrene og hjertet, han kan så vidt ta det ved anfall (men han har ikke forsøkt det enda). Han var imidlertid på sykehuset og tappet leddvæske i albuen, da fikk han også kortisonsprøyte samtidig. Nevrologen mener at han ikke vil få det tilbake i albuen, men det forflytter jo seg rundt i kroppen.  

Høres ut som dere er godt i gang og innstilte på en livsstilsendring. 😊

Bra at mannen din snakker med legen siden han har flere lidelser i tillegg, men vær forberedt på at legen ikke kjenner til molybdentilskudd... 

Glitter

Å kutte frokost fungerer for noen, men for andre ikke. Jeg for min del har det som livsstil at jeg har en litt lenger faste gjennom døgnet så jeg spiser første måltid kl 12 og siste kl 2030. Det er slik min kropp trives best. Har dårlig matlyst på dagtid og er ikke noe mer sulten før frokost/lunsj kl 12 hvis jeg ikke har spist frokost. Faktisk føler jeg meg ofte mer sulten hvis jeg har spist tidligere på dagen. 

Men det kan ikke sees på som en diett som skal avsluttes etter en stund. Det må være som en del av et varig spisemønster. 

Det er virkelig ingen eksakt fasit for hva som vil fungere for den enkelte. Hadde jeg blitt skrubbsulten og slapp av å ikke spise frokost så hadde jeg jo ikke sluttet å spise frokost. Dessuten i starten når man kutter frokost så vil man kjenne på litt ubehag. Kroppen trenger litt tilvenningstid. 

Totalt sett har ikke jeg tro på dietter, men varige endringer som man vet vil kunne holdes over tid. 

AnonymBruker

Idag har jeg vært flink. Jeg har brukt fridagen min på å rydde skikkelig, inkl i skuffet og skap, samt vasket. Jeg har også bakt 4 grove brød. Det må være minst 10 år siden jeg bakte grove brød. Jeg har begynt å få livet mitt tilbake, og livsstilsendringen vil få mitt fulle fokus fremover, for dette vil jeg klare. 

Jeg fikk en annen gledelig nyhet i dag også, og det er at min datter har fått jobb innenfor sitt fagfellt/utdanning. 

Jeg føler jeg er i ferd med å få livet mitt tilbake. Jeg skal ikke tilbringe fritiden min på sofaen mer, jeg skal være aktiv og skape et godt hjem slik jeg gjorde før jeg ble syk. 

Tusen takk for all hjelp og støtte i dette. 

Eva Sofie
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Idag har jeg vært flink. Jeg har brukt fridagen min på å rydde skikkelig, inkl i skuffet og skap, samt vasket. Jeg har også bakt 4 grove brød. Det må være minst 10 år siden jeg bakte grove brød. Jeg har begynt å få livet mitt tilbake, og livsstilsendringen vil få mitt fulle fokus fremover, for dette vil jeg klare. 

Jeg fikk en annen gledelig nyhet i dag også, og det er at min datter har fått jobb innenfor sitt fagfellt/utdanning. 

Jeg føler jeg er i ferd med å få livet mitt tilbake. Jeg skal ikke tilbringe fritiden min på sofaen mer, jeg skal være aktiv og skape et godt hjem slik jeg gjorde før jeg ble syk. 

Dette klarer du med den innstillingen du har! Det jeg er litt bekymret for, er om du gjør for mange endringer på en gang og at det rett og slett blir å bite over for mye for deg til slutt. Noen mennesker takler det fint og blir motivert av det mens andre gir opp av det. Der er vi forskjellige.

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

:)

Anonymkode: 72042...bd5