Jump to content
AnonymBruker

Slitenhet og vekt

Recommended Posts

AnonymBruker

På mandager har vi stekt fisk med potet og gulrot og fiskesaus, tirsdager brokkoligrateng, onsdager pannekaker med Lett blåbærsyltetøy og tørrstekt bacon, torsdager kokt fisk med potet og gulrot og fiskesaus, fredager taco (kyllingkjøttdeig) med salat, lørdager pizza (kylllgkjøttdeig) med paprika og løk, søndager røkt svinekam stekt i ovnen med grønnsaksblanding. Dette er uke 1-planen. 

Uke 2: mandag, torsdag og fredag det samme som uke 1. Tirsdag har vi wok med kyllingkjøttdeig, onsdag kyllingfilet med potet stekt i ovnen og bearnésaus uten smør og salat, lørdag kyllingsalat med Varme, grove rundstykker og søndag kjøttkaker i brun saus med potet og gulrot. 

Lørdager har vi frukt med krem, søndager grove vafler med lett syltetøy og ost. 

Brødmat velger vi så magert som mulig. Brødet kjøper vi på Coop ekstra, 100 % grovt og 49kr for to (42? for ett).

Ingen brus. Nulltoleranse. Ingen snop. Banan og pærer er enste snop. 

Anonymkode: eb986...c4d

Fortsetter under...

AnonymBruker
På 20.1.2020 den 14.23, kupton skrev:

Molybden mot urinsyregikt. Her kommer en litteraturgjennomgang utført av Relis.

Vet du om det kan tas ved nyre og hjertesvikt? Er en stund til legen.. han var på kontroll før helga. 

Kayia
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ps. Hver fredag er det kake på jobb. Siden det handler om mengder, tenker jeg at jeg ikke skal avstå, men spise mindre. Hva tenker du om dette? 

11 timer siden, Lillemus skrev:

Jeg tenker at det ikke er nødvendig med kake hver uke. Er det mulig å foreslå 1. fredag i mnd? 

Evt inngå en avtale med seg sel om kun å spise én fredag pr mnd, uten å frarøve resten den ukentlige kosen? ;) 

Selv er jeg mer glad i saltgodteri og dessuten laktosetolerent, så jeg vet kjempegodt at det går helt fint å kun drikke kaffe mens resten både spiser kake og drikker kaffe. Kjekt å vite at man har kosen tilgode til man kommer hjem også :D 

Edited by Kayia

AnonymBruker
3 minutter siden, Kayia skrev:

Evt inngå en avtale med seg sel om kun å spise én fredag pr mnd, uten å frarøve resten den ukentlige kosen? ;) 

Selv er jeg mer glad i saltgodteri og dessuten laktosetolerent, så jeg vet kjempegodt at det går helt fint å kun drikke kaffe mens resten både spiser kake og drikker kaffe. Kjekt å vite at man har kosen tilgode til man kommer hjem også :D 

Jeg har bestemt meg for at jeg tar et lite kakestykke, for jeg vet at folk vil reagere (erfaring). For det første hater jeg oppmerksomhet, og for det andre så vil jeg ikke at noen skal vite det, for da blir det så mye fokus på det. Tenker dette er en livsstilendring som vil vare i lang tid fremover, det er som å endre fastgrodde tankemønstre- det vil ta tid, og jeg må også lære meg å ta et stk, jeg kan ta det helt fra starten, og fredagskosen har vært en fast tradisjon i mange år, vi er 30 som sparer til dette og andre ting hver uke. Målet er ikke vekt men helse, og da er det ikke diett som teller men varig omlegging av kosthold:) 

Guest KV44

Ser menyen grei ut mht sunnhet? Bør noe endres? 

AnonymBruker
2 timer siden, KV44 skrev:

Jeg tenker mindre saus og poteter og heller mer grønnsaker kan være lurt, både mtp. helse og vektnedgang. Bananer er nesten for snop å regne når det gjelder kalorier. 

Anonymkode: 8f1de...578

Annonse

stjernestøv
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker mindre saus og poteter og heller mer grønnsaker kan være lurt, både mtp. helse og vektnedgang. Bananer er nesten for snop å regne når det gjelder kalorier. 

Anonymkode: 8f1de...578

Jeg spiser en banan hver morgen og går ned i vekt, må ha noe søtt om morningen. 

Glitter
2 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jeg spiser en banan hver morgen og går ned i vekt, må ha noe søtt om morningen. 

Alt med måte er nok nøkkelordet. :)

stjernestøv
2 minutter siden, Glitter skrev:

Alt med måte er nok nøkkelordet. :)

Ja men trodde ikke at det regnes som godteri, da kan jeg jo heller ta meg et knekkebrød. 

Lillemus
3 timer siden, KV44 skrev:

Vi spiser 1 potet hver og prøver å pøse på med grønt -  halve fatet skal jo være grønnsaker (unntatt potet) sies det. 😊 Det er mye kalorier i saus, jeg er et sausmenneske selv.. 

AnonymBruker

Det var ikke planen min å spørre så mye i starten, det blir nok mindre etter hvert. takk for tålmodet :)

Lillemus
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke planen min å spørre så mye i starten, det blir nok mindre etter hvert. takk for tålmodet :)

Spør i vei du! :) Enten i tråden her, eller inne på forum for kosthold og ernæring kanskje? Eller åpent forum.

Eva Sofie
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er kjempebra at folk spør og er interessert i å bedre sin egen helse og virkelig gå inn for det! :) Da må man ofte søke råd og erfaringer hos andre og til sist ta sin egen vurdering.

Annonse

Glitter
4 timer siden, stjernestøv skrev:

Ja men trodde ikke at det regnes som godteri, da kan jeg jo heller ta meg et knekkebrød. 

Banan inneholder ca 70 kcal (avhengig av størrelse). Det er mye sukker i det, men det er også næringsstoffer i det. 

Til sammenligning så inneholder et knekkebrød 50-100 kcal avhengig av type (de "hjemmelagde" med masse korn inneholder mer enn for eksempel Wasa havre) også kommer pålegg i tillegg. Har man kun tørr skinke på er det jo lavt med kcal, men har man for eksempel smør og ost blir det jo mer. 

Altså. Jeg mener du helt fint kan ta en banan til frokost eller mellommåltid dersom du trives med det. Bare unngå å spis type 4-5 bananer hver dag i tillegg til annen mat. :)

Edited by Glitter

stjernestøv
25 minutter siden, Glitter skrev:

Banan inneholder ca 70 kcal (avhengig av størrelse). Det er mye sukker i det, men det er også næringsstoffer i det. 

Til sammenligning så inneholder et knekkebrød 50-100 kcal avhengig av type (de "hjemmelagde" med masse korn inneholder mer enn for eksempel Wasa havre) også kommer pålegg i tillegg. Har man kun tørr skinke på er det jo lavt med kcal, men har man for eksempel smør og ost blir det jo mer. 

Altså. Jeg mener du helt fint kan ta en banan til frokost eller mellommåltid dersom du trives med det. Bare unngå å spis type 4-5 bananer hver dag i tillegg til annen mat. :)

Da unner jeg meg en banan til frokost :) 

Kayia
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

På mandager har vi stekt fisk med potet og gulrot og fiskesaus, tirsdager brokkoligrateng, onsdager pannekaker med Lett blåbærsyltetøy og tørrstekt bacon, torsdager kokt fisk med potet og gulrot og fiskesaus, fredager taco (kyllingkjøttdeig) med salat, lørdager pizza (kylllgkjøttdeig) med paprika og løk, søndager røkt svinekam stekt i ovnen med grønnsaksblanding. Dette er uke 1-planen. 

Uke 2: mandag, torsdag og fredag det samme som uke 1. Tirsdag har vi wok med kyllingkjøttdeig, onsdag kyllingfilet med potet stekt i ovnen og bearnésaus uten smør og salat, lørdag kyllingsalat med Varme, grove rundstykker og søndag kjøttkaker i brun saus med potet og gulrot. 

Lørdager har vi frukt med krem, søndager grove vafler med lett syltetøy og ost. 

Brødmat velger vi så magert som mulig. Brødet kjøper vi på Coop ekstra, 100 % grovt og 49kr for to (42? for ett).

Ingen brus. Nulltoleranse. Ingen snop. Banan og pærer er enste snop. 

Dersom dette er moderert diett syns jeg det viser at dere må ha hatt et svært usunt kosthold fram til nå :) :o Om jeg fulgte denne dietten tror jeg faktisk jeg ville gått opp i vekt, litt avhengig av mengde selvfølgelig. 

Enig med den anonyme i at det er mye saus og alt for lite magert kjøtt og grønnsaker her, og for meg slår det krøll på ørene at pannekaker med (både) bacon og syltetøy er diettmat på en onsdag!! :o 

Bra dere har to dager med fisk, men prøv å erstatt saus og fett med noe annet som gir smak. Jeg pleier å blande sitron(dråper), finkuttet hvitløk, bittelitt honning, grov pepper og tørket basilikum i et beger lettcreme freshe eller lettrømme, og dette tar jeg én lite spiseskje av på den ene poteten og de dampede grønnsakene når jeg spiser fisk feks. Ikkeno saus, ikke no fett for å steke fisken i, men gjerne moste, kokte erter eller gulrotpuré til :) Gir MASSE smak. 

Dessuten anbefaler jeg å bake eller trekke fisk fremfor å steke. Ellers: Brun saus/skysaus etc hører hjemme til søndagsmiddagen når man skal prøve å gå ned tenker jeg.

Hvordan ser lunsjmenyen ut? 

AnonymBruker
34 minutter siden, Kayia skrev:

Dersom dette er moderert diett syns jeg det viser at dere må ha hatt et svært usunt kosthold fram til nå :) :o Om jeg fulgte denne dietten tror jeg faktisk jeg ville gått opp i vekt, litt avhengig av mengde selvfølgelig. 

Enig med den anonyme i at det er mye saus og alt for lite magert kjøtt og grønnsaker her, og for meg slår det krøll på ørene at pannekaker med (både) bacon og syltetøy er diettmat på en onsdag!! :o 

Bra dere har to dager med fisk, men prøv å erstatt saus og fett med noe annet som gir smak. Jeg pleier å blande sitron(dråper), finkuttet hvitløk, bittelitt honning, grov pepper og tørket basilikum i et beger lettcreme freshe eller lettrømme, og dette tar jeg én lite spiseskje av på den ene poteten og de dampede grønnsakene når jeg spiser fisk feks. Ikkeno saus, ikke no fett for å steke fisken i, men gjerne moste, kokte erter eller gulrotpuré til :) Gir MASSE smak. 

Dessuten anbefaler jeg å bake eller trekke fisk fremfor å steke. Ellers: Brun saus/skysaus etc hører hjemme til søndagsmiddagen når man skal prøve å gå ned tenker jeg.

Hvordan ser lunsjmenyen ut? 

Ja, jeg skrev jo at vi sliter med middager 😆 Takk for din ærlighet. 

Lunsjen er 1-2 grove brødskiver med pålegg og bittelitt smør (pålegg = mager  hvitost med paprika, makrell i tomat, hamburgerrygg, kokt skinke, go og mager salami (gilde), tomat, banan, lett syltetøy) 

eller 2-4 knekkebrød uten smør med mager hvitost eller mager prim. 

Ett glass ekstra lett melk. 
Kaffe.

Kayia
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg skrev jo at vi sliter med middager 😆 Takk for din ærlighet. 

Lunsjen er 1-2 grove brødskiver med pålegg og bittelitt smør (pålegg = mager  hvitost med paprika, makrell i tomat, hamburgerrygg, kokt skinke, go og mager salami (gilde), tomat, banan, lett syltetøy) 

eller 2-4 knekkebrød uten smør med mager hvitost eller mager prim. 

Ett glass ekstra lett melk. 
Kaffe.

Lurte på om jeg bare skulke droppe å svare, var litt usikker på om mitt ærlige svar vill motivere eller virke demotiverende, fint at du syns det var ok :) 

Lunsjen ser fin ut syns jeg, iallefall om ikke frokost og kvelds også er brødmat. Ser ut som det er middag og snacks/kos (som feks fredagskake hver uke) du/dere har mest å vinne på å endre ytterligere.  Baker du brød selv? De metter mer, og du kan være sikker på grovhetsgraden samt tilsette nøtter, frø og div kjærner. Slipper sukker også, som det er i mange av kjøpebrødene. Verd å prøve :) 

Drømmeautomat

Jeg reagerte ikke på middagene. Hvis fokus er å gå ned i vekt er det viktigste hvor mye man spiser, ikke hva. Fett gir dessuten mye metthetsfølelse.

Hvis man vil ned i vekt tror jeg også man må venne seg til å ikke spise seg fullt så mett til hvert måltid. Det er antagelig det vanskeligste for det fleste, ikke at man må spise noe annet. Men det spiller selvfølgelig en rolle at man spiser sunne ting som gir god metthetsfølelse. 

Kayia
1 minutt siden, Drømmeautomat skrev:

Jeg reagerte ikke på middagene. Hvis fokus er å gå ned i vekt er det viktigste hvor mye man spiser, ikke hva. Fett gir dessuten mye metthetsfølelse.

Hvis man vil ned i vekt tror jeg også man må venne seg til å ikke spise seg fullt så mett til hvert måltid. Det er antagelig det vanskeligste for det fleste, ikke at man må spise noe annet. Men det spiller selvfølgelig en rolle at man spiser sunne ting som gir god metthetsfølelse. 

Ts spiser saus hver dag, helgejunk, kake hver fredag og pannekaker med bacon og syltetøy midt i uka. Her det ikke litt fett men mye fett, og det er altfor lite fiber og protein også. Ts trenger ikke kutte alt fett, men minst 70% av dagens nivå.