Jump to content
AnonymBruker

Slitenhet og vekt

Recommended Posts

AnonymBruker

En ting er iallfall positivt da; siden vi lager mindre mengder mat så har også utgiftene på mat gått ned.. og det trengte vi virkelig. Jeg vil nesten si at vi lagde dobbelt så store porsjoner før. 

Anonymkode: eb986...c4d

Fortsetter under...

Drømmeautomat

Dette er nok mye viktigere enn akkurat hva dere spiser.

Drømmeautomat
1 time siden, Kayia skrev:

Ts spiser saus hver dag, helgejunk, kake hver fredag og pannekaker med bacon og syltetøy midt i uka. Her det ikke litt fett men mye fett, og det er altfor lite fiber og protein også. Ts trenger ikke kutte alt fett, men minst 70% av dagens nivå. 

Nå veit vi jo ikke hvor mye eller hva slags fett som er i disse sausene. Jeg ville vært mer bekymra for pizzabunnen, melet i pannekakene og pastaplatene i lasagnen, men hver sin kjepphest.

AnonymBruker

Jeg tar til meg rådene, og vi er absolutt åpne for nye ting og endringer. Jeg setter enormt stor pris på råd og tips, for vi har mye å lære. Men jeg må være ærlig å si at jeg i kveld kjente veldig på at akkurat nå blir det for mye å begynne å tenke helt nytt om dere skjønner. Jeg tror vi må stoppe litt opp og ta det gradvis. Først må vi få til noe av «det grunnleggende» som feks mindre porsjoner og mer grønt i middager, så får vi tenke nytt/nye retter/ ingredienser når det har roet seg litt ned. Det blir for mye å endre på en gang, da er fallgruven så stor også - men jeg tenker at vi om ikke lenge kan starte å innføre nye ting/retter/ingredienser.

Hvis vi etter hvert feks innfører en eller to nye retter hver uke så tror jeg det skal gå bra. Men da må vi ha konkrete forslag/oppskrifter. 

Ps.Jeg trodde menyen var grei, men så ser jeg jo at den ikke er det likevel - men den  er iallefall bedre enn før (jeg skjemmes...).  

Kayia
16 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Nå veit vi jo ikke hvor mye eller hva slags fett som er i disse sausene. Jeg ville vært mer bekymra for pizzabunnen, melet i pannekakene og pastaplatene i lasagnen, men hver sin kjepphest.

Pizzaen og tacoen er det jeg kaller junk her, så noe er vi tross alt enige om :) Og pannekakene burde vært lørdagskos istedenfor pizza eller taco på helgedag, ikke middag en onsdag om man ønsker å gå ned i vekt. Både pizza, taco, fredagskake, pannekaker og saus hver dag når man er på slankekur - hm, not so shore ;) 

Ps. Ikke uenig i at mengde har mye (mest) å si, men mener likevel og samtidig at ukesmenyen til TS ikke er noen god og sunn diett. Til det er den både for næringsfattig og fet. 

Kayia
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde menyen var grei, men så ser jeg jo at den ikke er det likevel - men den  er iallefall bedre enn før (jeg skjemmes...).  

Ikke skjemmes, vær stolt over initiativet og tiltaket, det er virkelig kjempebra :) Som dieselvarmer sier, én uke av gangen nå...

Edited by Kayia

Annonse

RamonaK
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar til meg rådene, og vi er absolutt åpne for nye ting og endringer. Jeg setter enormt stor pris på råd og tips, for vi har mye å lære. Men jeg må være ærlig å si at jeg i kveld kjente veldig på at akkurat nå blir det for mye å begynne å tenke helt nytt om dere skjønner. Jeg tror vi må stoppe litt opp og ta det gradvis. Først må vi få til noe av «det grunnleggende» som feks mindre porsjoner og mer grønt i middager, så får vi tenke nytt/nye retter/ ingredienser når det har roet seg litt ned. Det blir for mye å endre på en gang, da er fallgruven så stor også - men jeg tenker at vi om ikke lenge kan starte å innføre nye ting/retter/ingredienser.

Hvis vi etter hvert feks innfører en eller to nye retter hver uke så tror jeg det skal gå bra. Men da må vi ha konkrete forslag/oppskrifter. 

Ps.Jeg trodde menyen var grei, men så ser jeg jo at den ikke er det likevel - men den  er iallefall bedre enn før (jeg skjemmes...).  

Synes du er flink som gjør en innsats :) og noen ganger må det små steg til men det er jo det at det går fremover som teller. Jeg har jobbet i matbransjen lenge og hvis du trenger råd om oppskrifter som er både sunne og billige bare si ifra :)

Eva Sofie
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes du og dere er utrolig dyktige som faktisk gjør konkrete grep for å endre en livsstil. Som jeg har sagt til deg før, er det bedre å endre på litt og litt istedenfor å gape overfor for mye, for da blir fallhøyden for stor. Men husk at det er lov å snuble og du har absolutt ingen grunn til å skamme deg! Selv synes jeg du har grunn til det motsatte - å være stolt. Jeg synes Kayia forventer litt mye av deg, men jeg er overbevist om at det er godt ment :)

Når du selv er klar for det, kan pizzabunnen og pannekakene gjøres grovere med små grep. Selv har jeg alltid 1/3 av melet i pizzadeigen med grovt sammalt hvete og 2-3 dl med havregryn. Jeg bruker også chiafrø oppi, men det er mer enn tilstrekkelig uten også om man synes det virker avansert. I tillegg til å få pizzabunnen mektigere over tid etter inntak, blir den også betraktelig mettende. Samboeren min klarer kun å spise halvparten så mye av min pizza sammenlignet med andres pizzaer som kun er laget på fint hvetemel. Det blir jo en vinn-vinn-situasjon om man ønsker en vektreduksjon om matinntaket skal ned.

Det samme kan gjøres med pannekakene. Lag helst pannekakene selv fremfor å benytte ferdige poser, for da har du mulighet til å justere grovheten på de selv. Nedenfor har jeg kopiert inn oppskriften på pannekaker jeg fikk av min tidligere svigermor som jeg selv har gjort om til å bli grove.

Oppskriften gir 8 stk. pannekaker og du kan jo selv gange opp om du trenger flere pannekaker:

• 2 egg
  • 5-7,5 dl melk
  • 1 ts salt
  • 2 dl havregryn
  • 1 dl grovt sammalt hvete
  • 3 dl hvetemel

Og du, TS, sier at du strever med å komme på middager. Jeg ønsker helt til sist å komme med et lite tips til en utrolig enkel fiskemiddag som også er sunn ettersom ingenting stekefett benyttes - fiskepakker (se lenke) - eller laksepakker om du vil. Der pakker du fisk og grønnsaker som er kuttet i jevnstore biter i stekeovnen på 200 gr. i en halv time. Grønnsaker jeg kan finne på å bruke er f.eks. løk/vårløk, paprika, sukkererter, squash, cherrytomater/vanlige tomater, gulrot, druer m.m. Jeg forsøkte en gang ananas, men denne fikk en noe beisk smak. Fordelen med fiskepakker er at alle kan få tilpasset sin etter sine preferanser - noen ønsker mer av noe og mindre av noe annet. Bare å prøve seg frem og la kreativiteten få fritt spilldfom. Det trengs ingen saus fordi det blir litt saft fra grønnsakene, men selv synes jeg det er godt å bake potet i mikroen (les her hvordan bake potet i ovn, mikro og på grill). Man trenger jo ikke store smørklumpen i poteten heller.

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns du er skikkelig flink som starter en slik livsstilsendring :) jeg tror også det er helt greit at dere tar det gradvis og innfører mer sunn mat, mer grønnsaker osv. Og så får det være litt opp til dere om dere velger litt mer usunne middagsretter  innimellom, som en gang i helga, det må være lov.

Skal jeg komme med noen innspill var det litt mye med både pannekaker, taco, pizza og vafler på en uke. Det er ikke slankemat. Ville valgt max to av de, helst én ting. Særlig er all osten på pizzaen noe folk legger på seg av. Pannekaker og vafler er kraftig kost med mye fett. Det er også saus litt ofte til middagene. Jeg legger også merke til at lett-syltetøy blir brukt nesten som en unnskyldning til usunne retter som pannekaker med bacon. Det har ikke noe særlig betydning at det er lett-syltetøy til når man spiser noe usunnt. 

Synes ikke du skal endre på menyene du allerde har satt opp. Gå for det og vær stolt av deg selv for at du endrer til sunnere retter. Så kan du se senere på om du trapper litt ned på de mer usunne rettene. Har også tro på det med å ta litt mindre porsjoner enn det en pleier. Det er mengden mat som har størst betydning for vekta.

Anonymkode: 72042...bd5

cilie

Hei!

Jeg synes TS skal få prøve sin plan og så justere etter hvert. Her har hun tilsynelatende satt opp en stor forbedring fra tidligere og da kan det være lurt å ta det trinnvis, og ikke bli påvirket til å gape over for mye med en gang eller tilpasse inntaket til det en med kanskje halv kroppsvekt spiser. 

Når det er sagt, så er min anbefaling mest mulig smartkarbo. Feks tacosalat istedenfor lefser el skjell. 

kupton

To uttrykk dukker opp: "Veien til He.... er brolagt med gode forsetter" og "Ikke la det beste bli det godes fiende".

Nest etter religion er det lite som slår de ulike matsunnhetsideologiene i tullballeri.

I ditt/deres forslag til toukersprogram, har dere tatt et langt og riktig steg i retning sunnere mat og mindre energirik mat. Det første er viktig for helsa, det andre er viktig for vekta (som også er viktig for helsa). Hold fast ved ditt opprinnelige forslag uten å stille flere spørsmål om det her.

Så kan dere evaluere det selv f.eks. til 17. mai. Føles det bedre? Har vi gått ned i vekt? En mor mindre sliten? Har far bedre blodsukker? Trives vi med nåværende kosthold? Skal vi fortsette med det samme, eller er vi motivert for en ytterligere tilstramming?

Det er allerede noen dager siden jeg leste at "i dag er dagen da de fleste slutter på treningssenter" etter at de begynte etter nyttår. Ikke gå i den fella med matopplegget deres.

emilie321

Er enig med de to over her.

Med trening så pleier jeg å si; den beste treningen er den treningen en faktisk får gjort. Og sånn er det med livsstilsendringer også.

Ts,  håper du finner noe som fungerer for dere. Jeg synes du er flink. Og husk at ting tar tid.

Eva Sofie
3 timer siden, cilie skrev:

og ikke bli påvirket til å gape over for mye med en gang eller tilpasse inntaket til det en med kanskje halv kroppsvekt spiser. 

Jeg tolket dette som et lite tilsvar til mitt innlegg der jeg tipset om grovere pizzabunn, grovere pannekaker og til sist en enkel middag. Innlegget mitt var kun ment som inspirasjon dersom man ønsker å gjøre noe som i utgangspunktet er usunt litt sunnere med enkle grep. Intet mer og intet mindre. Jeg har tolket TS dithen at hun har strevd med inspirasjon til å finne riktige middager, men mulig jeg misforstod og da beklager jeg min innblanding. TS står jo fritt hele veien i denne tråden til å følge hva hun vil og ikke - heldigvis! Vi er mange synsere her inne med mange meninger rundt hva som er best/sunt og ikke når det kommer til kosthold... Jeg veier 43 kg, men jeg har også en i husstanden som bærer på 30 kg for mye som jeg skal forsøke å ta hensyn til når jeg planlegger middager. Den middagen jeg foreslo var planlagt med tanke på en som har for mange kilo og ikke til undervektige som meg selv.

Annonse

AnonymBruker
3 timer siden, Eva Sofie skrev:

Jeg tolket dette som et lite tilsvar til mitt innlegg der jeg tipset om grovere pizzabunn, grovere pannekaker og til sist en enkel middag. Innlegget mitt var kun ment som inspirasjon dersom man ønsker å gjøre noe som i utgangspunktet er usunt litt sunnere med enkle grep. Intet mer og intet mindre. Jeg har tolket TS dithen at hun har strevd med inspirasjon til å finne riktige middager, men mulig jeg misforstod og da beklager jeg min innblanding. TS står jo fritt hele veien i denne tråden til å følge hva hun vil og ikke - heldigvis! Vi er mange synsere her inne med mange meninger rundt hva som er best/sunt og ikke når det kommer til kosthold... Jeg veier 43 kg, men jeg har også en i husstanden som bærer på 30 kg for mye som jeg skal forsøke å ta hensyn til når jeg planlegger middager. Den middagen jeg foreslo var planlagt med tanke på en som har for mange kilo og ikke til undervektige som meg selv.

Jeg vil ikke at noen skal føle det slik, Eva S.. jeg setter stor pris på alle svar jeg får. Jeg er helt rørt over engasjementet i tråden, hadde aldri forestilt meg at det skulle bli slik. Jeg har fått masse gode råd og tips. Om det ikke er noe jeg har bruk for akkurat nå, så kan jeg gå tilbake og hente det igjen senere - alt står jo her svart på hvitt. Og som sagt har vi mye å lære, så jeg er svært takknemlig.

Vi skal prøve fisepakken, den så skikkelig god ut, vi er veldig glad i ovnsbakt laks (en av mine favorittmiddager), og dette var en ny og fristende variant av det. Pannekakene tar vi også med siden det allerede står på menyen - det er jo bare å bytte ut melet.

Til alle: tusen takk, nok en gang. Jeg skal innrømme at jeg lurkikka litt på vekta i morges, og det jeg driver med nå har en effekt. Mandag morgen viste vekta 116,4. I morges viste den 113,9 👌😃

AnonymBruker
12 timer siden, kupton skrev:

To uttrykk dukker opp: "Veien til He.... er brolagt med gode forsetter" og "Ikke la det beste bli det godes fiende".

Nest etter religion er det lite som slår de ulike matsunnhetsideologiene i tullballeri.

I ditt/deres forslag til toukersprogram, har dere tatt et langt og riktig steg i retning sunnere mat og mindre energirik mat. Det første er viktig for helsa, det andre er viktig for vekta (som også er viktig for helsa). Hold fast ved ditt opprinnelige forslag uten å stille flere spørsmål om det her.

Så kan dere evaluere det selv f.eks. til 17. mai. Føles det bedre? Har vi gått ned i vekt? En mor mindre sliten? Har far bedre blodsukker? Trives vi med nåværende kosthold? Skal vi fortsette med det samme, eller er vi motivert for en ytterligere tilstramming?

Det er allerede noen dager siden jeg leste at "i dag er dagen da de fleste slutter på treningssenter" etter at de begynte etter nyttår. Ikke gå i den fella med matopplegget deres.

Takk. Tar det med meg videre.
Det ble forresten tøft i går. Jeg ble ikke mett etter middagen. Men jeg kom meg gjennom det. I stedet for å sitte å kjenne på og tenke på det fant jeg ting å gjøre. 

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk. Tar det med meg videre.
Det ble forresten tøft i går. Jeg ble ikke mett etter middagen. Men jeg kom meg gjennom det. I stedet for å sitte å kjenne på og tenke på det fant jeg ting å gjøre. 

Når du venner deg til å spise mindre vil du bli raskere mett. Et tips hvis du fortsatt føler deg sulten etter middag er å vente en stund (halvtime/times tid) før du kjenner etter om du virkelig fortsatt er sulten eller om du kan vente til neste måltid. Er du fortsatt sulten etter to timer er det bedre å ta seg et par brødskiver/knekkebrød enn å småspise. Lurt å bare finne på ting å gjøre som du gjør. Du vil gradvis venne deg til å spise litt mindre. 

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du venner deg til å spise mindre vil du bli raskere mett. Et tips hvis du fortsatt føler deg sulten etter middag er å vente en stund (halvtime/times tid) før du kjenner etter om du virkelig fortsatt er sulten eller om du kan vente til neste måltid. Er du fortsatt sulten etter to timer er det bedre å ta seg et par brødskiver/knekkebrød enn å småspise. Lurt å bare finne på ting å gjøre som du gjør. Du vil gradvis venne deg til å spise litt mindre. 

Ok. Takk skal du ha. Greit å vite. 

Nicklusheletida
På ‎22‎.‎01‎.‎2020 den 21.51, AnonymBruker skrev:

På mandager har vi stekt fisk med potet og gulrot og fiskesaus, tirsdager brokkoligrateng, onsdager pannekaker med Lett blåbærsyltetøy og tørrstekt bacon, torsdager kokt fisk med potet og gulrot og fiskesaus, fredager taco (kyllingkjøttdeig) med salat, lørdager pizza (kylllgkjøttdeig) med paprika og løk, søndager røkt svinekam stekt i ovnen med grønnsaksblanding. Dette er uke 1-planen. 

Uke 2: mandag, torsdag og fredag det samme som uke 1. Tirsdag har vi wok med kyllingkjøttdeig, onsdag kyllingfilet med potet stekt i ovnen og bearnésaus uten smør og salat, lørdag kyllingsalat med Varme, grove rundstykker og søndag kjøttkaker i brun saus med potet og gulrot. 

Lørdager har vi frukt med krem, søndager grove vafler med lett syltetøy og ost. 

Brødmat velger vi så magert som mulig. Brødet kjøper vi på Coop ekstra, 100 % grovt og 49kr for to (42? for ett).

Ingen brus. Nulltoleranse. Ingen snop. Banan og pærer er enste snop. 

Jeg ser du har fått mange svar og alle har sin egen mening. Det kan hende du går ned i vekt med dette kostholdet. Det kommer an på hva du har vært vant til tidligere.

Jeg hadde lagt på meg med vafler to ganger i uka. Pannekaker er nemlig det samme som vafler. Det er ikke middag.

Til fiskemiddagen ville jeg byttet ut potetene med brokkoli. Brokkoli kan brukes til det meste. Jeg vil ikke kritisere sausen. Den er nødvendig 🙂 

Jeg ville heller ha gjort noe med mengden brød og poteter. Rundstykker, vafler, pannekaker og pizza og en mengde poteter i løpet av ei uke? . Litt too much . All denne maten er egentlig helt grei, men det blir for mye i løpet av ei uke. Poteter kan erstattes med grønnsaker. Jeg er ikke helt motstnder av poteter, men det bør ikke bli for mye av det. Rundstykker er ikke ndøvendig til middag. Erstatt det med grønnsaker eller salat.

Jeg er ikke enig med Kayia i at taco er usunt. Det kommer helt an på hvilke ingredienser du har ved siden av og hva du velger å fylle talerken med. Vi spiser ofte taco, men da fyller jeg opp talerken med løk, tomater, salat, agurk, mais og oliven. Bare et skjell og litt karbonadedeig. Tips: Det er mindre kalorier i kabonadedeig enn i kyllingkjøttdeig.

Jeg er ikke enig i at banan er snop. Banan er næringsrikt. Hvis valget står mellom ei brødskive med pålegg eller en banan, så er det mindre kalorier i en banan og det er mettende.

Nicklusheletida
På ‎23‎.‎01‎.‎2020 den 21.57, AnonymBruker skrev:

Menyen er nesten grei. Det er bare enkle grep som skal til for at den kan bli mye sunnere etter min mening Og det var det jeg nevnte i forrige svar🙂 Enig i at du ikke skal endre for mye på en gang.

Nicklusheletida
På ‎19‎.‎01‎.‎2020 den 16.40, kupton skrev:

Edited by Nicklusheletida
.