Jump to content
AnonymBruker

Slitenhet og vekt

Recommended Posts

AnonymBruker

Det må jo ha virket når jeg har gått ned 2,5 kg på under en uke, eller lurer jeg bare meg selv? 

Anonymkode: eb986...c4d

Fortsetter under...

laban
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det må jo ha virket når jeg har gått ned 2,5 kg på under en uke, eller lurer jeg bare meg selv? 

Hvis man spiser mye / veldig usunt og så slutter med det, vil man se forandringer raskt. Noe av vektnedgangen er nok væske. Bare ikke mist motet når det går saktere, du kan ikke regne med å gå ned så mye så raskt i tiden framover.

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enkelte ting bør du besvare selv og ikke legge opp til at andre skal ta stilling til. 

Anonymkode: 924e5...59a

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Enkelte ting bør du besvare selv og ikke legge opp til at andre skal ta stilling til. 

Ok. Jeg skal ikke stille flere spørsmål. Jeg vil ikke dele mer.

cilie
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så bra! Du gjør noe rett nå- stol på deg selv og fortsett med justeringer/følge med på vekten. 

Lillemus
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, spør i vei du! Det er du som har startet denne tråden så du kupper ingen andres tråder heller. :)

Men de første kiloene er gjerne vann som kroppen har holdt på (jo mer karbohydrater man spiser, jo mer vann samles i kroppen), du har nok ikke gått ned 2,5 kg fett dessverre. Men stå på! Du er flink! :)

Annonse

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er du vel egentlig litt barnslig, er du ikke? Det er jo voldsom forskjell på at du skriver om forsøket på livsstilsendring og om du spør om det å gå ned to og en halv kg på kort tid innebærer at forsøket ser ut til å fungere. Fortsett å spørre om ting du lurer på, og så kan du heller be andre om å gratulere deg for at oppstarten har gått så fint.  

Eva Sofie
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gi blaffen i det nettrollet som forsøker å svare deg litt nedlatende. Hev deg over slike kommentarer og fortsett i det fine sporet du var i gang med. Vi er så mange som heier på deg. Dessverre lar vi oss ofte blinde av én negativ kommentar og overser alle de andre positive kommentarene.

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hæ!! Jeg blir oppgitt. Her er det kjempemange som engasjerer seg i tråden og heier på deg! Der er også en spennende tråd å følge og bra å se at en person jobber med seg selv og gjør endringer både i forhold til mat/livsstil og jobber med seg selv for å ikke gå i offerrolle. Du gjør en kjempeinnsats og burde være stolt av deg selv, og da må du ikke la en kommentar gjøre at du trekker deg tilbake og ikke vil skrive mer. Du må veldig gjerne skrive her, og dette var et helt ufarlig tema om mat der alle kan ta opp et tips eller to og gjøre endringer i sitt eget kosthold og livsstil. Det er et tema som angår alle. Nå syns jeg du burde øve deg på å ikke bry deg om en enkeltkommentar og skrive videre som vanlig.

Anonymkode: 72042...bd5

RamonaK

Tenkte jeg skulle legge ved en liste om krydder som er bra når du prøver å gå ned i vekt. Vil bare si at selvfølgelig får de deg ikke til å gå ned i vekt, men de har alle egenskaper når det kommer til metthets følelse, metabolisme ol. 

Kanel

Gurkemeie

Ginseng

Ingefær

Sort pepper

Rosmarin

Cayenne

Sennep ( Ikke på flaske) 

Kayia
13 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg er ikke enig med Kayia i at taco er usunt. Det kommer helt an på hvilke ingredienser du har ved siden av og hva du velger å fylle talerken med.

Selvsagt, men det gjelder jo for alle retter som feks pizza, wok, gryter etc. Alle rette (inkl fisk) kan gjøres sunne, men også usunne om man kjører på med fet eller søt saus, smør, ost, bacon etc. Mistenker imidlertid at man ikke har hatt for vane å gå for den magre tacovarianten uten rømme og ost når man er på diett fordi man har rundet 100 kg.  

Edited by Kayia

RamonaK
38 minutter siden, Kayia skrev:

Selvsagt, men det gjelder jo for alle retter som feks pizza, wok, gryter etc. Alle rette (inkl fisk) kan gjøres sunne, men også usunne om man kjører på med fet eller søt saus, smør, ost, bacon etc. Mistenker imidlertid at man ikke har hatt for vane å gå for den magre tacovarianten uten rømme og ost når man er på diett fordi man har rundet 100 kg.  

Ost kan man spise med god samvittighet. Ikke for mye av de fete ostene, men de andre er ikke noe problem..  

Drømmeautomat

Viktig å skille mellom fetende og usunn mat. Mat kan være fetende uten å være usunn (for en normalvektig person). Også viktig å skille mellom metta og umetta fett. Hummus f.eks. er sunt, men kan ha 20% fett eller mer, men da dreier det seg nesten bare umetta fett. Det er ikke noe som tyder på at folk legger på seg mer hvis de spiser mat med mye fett, men mange trodde jo det inntil nylig. Det vi veit nå er at bearbeida mat bør unngås og at man bør spise mye frukt og grønt.

Taco kan være en viktig kilde for grønnsaker for mange som ellers spiser mye bleik norsk mat. Sånn sett er taco mye sunnere enn f.eks. kjøttkaker med potet og brun saus, pølser eller lignende.

Annonse

RamonaK
Akkurat nå, Drømmeautomat skrev:

Viktig å skille mellom fetende og usunn mat. Mat kan være fetende uten å være usunn (for en normalvektig person). Også viktig å skille mellom metta og umetta fett. Hummus f.eks. er sunt, men kan ha 20% fett eller mer, men da dreier det seg nesten bare umetta fett. Det er ikke noe som tyder på at folk legger på seg mer hvis de spiser mat med mye fett, men mange trodde jo det inntil nylig. Det vi veit nå er at bearbeida mat bør unngås og at man bør spise mye frukt og grønt.

Taco kan være en viktig kilde for grønnsaker for mange som ellers spiser mye bleik norsk mat. Sånn sett er taco mye sunnere enn f.eks. kjøttkaker med potet og brun saus, pølser eller lignende.

Er veldig enig med deg. Fett er viktig å få i seg. Og at processed foods er det lurt å holde seg unna. 

Nicklusheletida
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gratulerer ! 🙂 Som jeg skrev, det kommer an på hvilket kosthold man tidligere har hatt. Fortsett slik du :)

AnonymBruker

Idag har jeg hatt en tung og vond dag. I slike situasjoner pleier jeg å overspise for å veie opp hvordan jeg har det inni meg. Da jeg ble alvorlig syk (deprimert) la jeg på meg 40 kg på kort tid (1 år) fordi jeg ikke taklet det, jeg fikk ingen hjelp. Maten hjalp meg gjennom det. 

Jeg har ikke vært så aktiv idag fordi tankene har vært så tunge. Har bare 726 skritt idag. Men jeg har klart å holde meg unna overspising. Jeg har holdt meg til den avtalen. Så det går da noe rett vei. 

Jeg mister all energi når tankene blir så tunge som de har vært idag, og har egentlig lyst til å bare legge meg og sovne inn. jeg håper dagen i morgen blir bedre og aktiv. 

RamonaK
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Idag har jeg hatt en tung og vond dag. I slike situasjoner pleier jeg å overspise for å veie opp hvordan jeg har det inni meg. Da jeg ble alvorlig syk (deprimert) la jeg på meg 40 kg på kort tid (1 år) fordi jeg ikke taklet det, jeg fikk ingen hjelp. Maten hjalp meg gjennom det. 

Jeg har ikke vært så aktiv idag fordi tankene har vært så tunge. Har bare 726 skritt idag. Men jeg har klart å holde meg unna overspising. Jeg har holdt meg til den avtalen. Så det går da noe rett vei. 

Jeg mister all energi når tankene blir så tunge som de har vært idag, og har egentlig lyst til å bare legge meg og sovne inn. jeg håper dagen i morgen blir bedre og aktiv. 

Alle har dårlige dager. Synes du er skikkelig flink jeg :) stå på... 

AnonymBruker
7 minutter siden, RamonaK skrev:

Alle har dårlige dager. Synes du er skikkelig flink jeg :) stå på... 

Takk ❤️

AnonymBruker
4 timer siden, Drømmeautomat skrev:

Det er fortsatt slik at det totale energiinntaket har stor betydning for vekt. Dersom man spiser fettrik mat, så må man fortsatt også holde styr på det totale energiinntaket. 

AnonymBruker

Når det gjelder det psykologiske mht overspising (jeg hadde tidligere Diagnosen bulimi nervosa). På slike dager som idag mister jeg all energi. Kanskje @kupton har noen råd på slike dager? Det er verst i helger for meg. Jeg har tilbrakt det meste av tiden idag på sofaen, og jeg har sovet flere ganger for å komme meg gjennom dagen