Jump to content
AnonymBruker

Slitenhet og vekt

Recommended Posts

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når det gjelder det psykologiske mht overspising (jeg hadde tidligere Diagnosen bulimi nervosa). På slike dager som idag mister jeg all energi. Kanskje @kupton har noen råd på slike dager? Det er verst i helger for meg. Jeg har tilbrakt det meste av tiden idag på sofaen, og jeg har sovet flere ganger for å komme meg gjennom dagen 

Anonymkode: eb986...c4d

Det beste er om du kommer deg opp om morgenen og går deg en lang tur i rolig tempo. Ligging på sofaen vil gi mindre og mindre energi. 

Anonymkode: 924e5...59a

Fortsetter under...

RamonaK

Prøv å distrahere deg selv. Vet det er lettere sagt en gjort. Gå en tur, hør på musikk, ring noen. I verste fall kanskje du kunne ha noe sunt snacks tilgjengelig, sånn når det ikke går så bra... vær snill mot deg selv...

RamonaK

Hummus ca 10 porsjoner:

2 boks hermetiske kikerter (à 240 g)

saften av 1⁄2 stk sitron

4 båt hvitløk

1 ss tahini

1⁄2 ts malt spisskummen

ca. 1 1⁄4 dl olje

1 ss finhakket frisk persille

Veldig god og sunn oppskrift, jeg pleier å skjære agurk, gulrøtter og seleri i strimler å sippe. Knall god snacks....

Nicklusheletida
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Idag har jeg hatt en tung og vond dag. I slike situasjoner pleier jeg å overspise for å veie opp hvordan jeg har det inni meg. Da jeg ble alvorlig syk (deprimert) la jeg på meg 40 kg på kort tid (1 år) fordi jeg ikke taklet det, jeg fikk ingen hjelp. Maten hjalp meg gjennom det. 

Jeg har ikke vært så aktiv idag fordi tankene har vært så tunge. Har bare 726 skritt idag. Men jeg har klart å holde meg unna overspising. Jeg har holdt meg til den avtalen. Så det går da noe rett vei. 

Jeg mister all energi når tankene blir så tunge som de har vært idag, og har egentlig lyst til å bare legge meg og sovne inn. jeg håper dagen i morgen blir bedre og aktiv. 

Det er når en har det slik det vil hjelpe godt med en gåtur.

AnonymBruker

Kan fortelle at vi harvgjort noen nye endringer etter råd her inne allerede. Bare noen enkle grep: vi laget grov pizzabunn og brukte dobbel mengde paprika og løk i kjøttdeigen.

Vi laget også bare en pizza og ikke to slik vi pleier. Grov pizzabunn smakte faktisk mye bedre enn fin, og konsistensen var også mye bedre. I tillegg spedde vi på med isbergsalat ved siden av.

Tortillalefsene til taco ble byttet fra fine til grove. Disse var også bedre enn de fine. Lettrømme ble byttet ut til drømmelett (tok også bare en teskje, og kun for å dempe smaken (for sterk mat for meg). 

Til fruktdesserten i kveld prøvde vi mager vaniljekesam (har aldri prøvd det før), og det var faktisk godt - bare litt uvant pga den syrlige smaken. 

Det var det jeg kom på. 

RamonaK
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan fortelle at vi harvgjort noen nye endringer etter råd her inne allerede. Bare noen enkle grep: vi laget grov pizzabunn og brukte dobbel mengde paprika og løk i kjøttdeigen.

Vi laget også bare en pizza og ikke to slik vi pleier. Grov pizzabunn smakte faktisk mye bedre enn fin, og konsistensen var også mye bedre. I tillegg spedde vi på med isbergsalat ved siden av.

Tortillalefsene til taco ble byttet fra fine til grove. Disse var også bedre enn de fine. Lettrømme ble byttet ut til drømmelett (tok også bare en teskje, og kun for å dempe smaken (for sterk mat for meg). 

Til fruktdesserten i kveld prøvde vi mager vaniljekesam (har aldri prøvd det før), og det var faktisk godt - bare litt uvant pga den syrlige smaken. 

Det var det jeg kom på. 

Bra jobba. Lite tips, veldig godt med litt kanel i kesamen... 

Annonse

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var det jeg kom på. 

Jeg må bare si at jeg er imponert over at du gjør så mange endringer i kosten. Jeg holder med deg i at du skal følge den planen du selv har nå. Du kan godt lage deg en liste der du veier deg f.eks hver uke som du kan bruke som en ekstra motivasjon til å fortsette med sunnere kost og trim. 

Anonymkode: 72042...bd5

AnonymBruker

Et annet tips for mindre kalorier er at du kan ta litt mindre ost på tacoen og pizzaen enn du pleier.

Eva Sofie
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du/dere imponerer virkelig med den viljen dere viser til å virkelig gjøre grep for endring av kosthold og livsstil. Jeg håper dere finner litt glede og trivsel i det og at det oppleves motiverende å fortsette når dere er sammen om det. At det ikke oppfattes som noe ork.

PS: Selv kommer jeg nok ikke til å gå tilbake til kun fin pizzabunn igjen etter først å ha blitt bortskjemt med grov og velsmakende pizzabunn - og det tror jeg samboer kan si seg enig med meg i.

For den som måtte være interessert, så legger jeg ved min egen versjon av grov pizzadeig utviklet fra fin deig til grov gjennom 15 år på kjøkkenet (chiafrø er ikke med her):

Pizzabunn til ett brett:

• 3,5 dl vann
  • litt flytende melange (ev. avkjølt, smeltet smør)
  • 1/2 pk. gul tørrgjær
  • 1 ts salt
  • 3 dl grov sammalt hvete
  • 2 dl havregryn
  • ca. 6-7 dl hvetemel

Steketips: Prikk bunnen med en gaffel og forstek den i 10 minutter midt i ovnen på 200 gr. Ta den ut og legg på fyllet. Stek pizzaen i ytterligere 15 minutter. Nyt pizzaen.

AnonymBruker

Siden jeg lovet å oppdatere hver søndag får jeg gjøre det, selv om jeg egentlig har oppdatert litt allerede. 

Det går overraskende bra med oss alle, og vekta har gått ned. En av oss har gått ned 4 kg, jeg har gått ned 2,5. Den tredje har ikke veid seg denne uka og kan derfor ikke vise til vekt. Uansett er det helse og ikke vekt som står i fokus. Jeg for min del ønsker å oppnå bedre helse og økt livskvalitet i form av mer overskudd på fritiden. 

Selv om menyen for andre ikke ville vært en kostholdsendring, kan jeg si at det er den virkelig for oss. Vi kommer til å endre enda mer ved å lære om og innføre nye ting etter hvert - men akkurat nå får menyen vår være som den er, så får vi heller bytte ut enkle ting som feks med grovt mel. Det er for vår del ikke lurt å gape over mer på nåværende tidspunkt, for da blir fallgruven så mye større. Vi er på et passelig nivå nå. Vi må ta det steg for steg. Dette er egentlig snakk om livsstilendring og ikke diett. 

Jeg har begynt å få tilbake gleden med å lage mat. Den har vært fraværende hos meg i mange år. Nå har jeg begynt å kose meg på kjøkkenet, og jeg gleder meg til å etterhvert lære mer om og innføre nye ting i kostholdet. Jeg har også begynt å bake egne brød. Brød er jo så dyrt på butikken. Det brødet vi har kjøpt koster 35 på Rema og er 100 % grovt. 

Jeg har nærmest kuttet ut smør, har kun et tynt lag på. Før hadde jeg en smørboks i få dager... 

Vi har redusert mengdene. Idag stekte vi en røkt svinekam vi hadde liggende fra før. Vanligvis ville vi småspist/spist opp alt idag, men vi har nå nok til også i morgen, så da sparer vi de pengene i morgen. Det som sto på planen for i morgen tar vi neste gang, og så får vi heller lære av det og lage mindre porsjon neste gang. 

Tror vi kommer til å spare mye penger på dette. Og det er bra i et ellers lavt budsjett. 

Pizzaen i går er den beste pizzaen vi har spist på lenge - den grove bunnen utgjorde stor forskjell, det samme med løken og paprikaen. 

Det ble en inaktiv dag i går dessverre. Jeg hadde en dårlig dag. Men jeg holdt meg unna overspising. 

Familien har det bedre, og vi er i bedre humør. Vi har det mer hyggelig sammen. Snart skal vi ut og gå, idag blir det en time siden jeg ikke har vært på jobb. 

Dette er hva jeg har på hjertet så langt, det har jo vært oppdateringer underveis den første uka allerede, men det blir slik i starten. Jeg holder meg i denne tråden og starter ingen nye så jeg kan gå tilbake til den om jeg lurer på noe som er skrevet før. Jeg setter stor pris på engasjementet, og hadde aldri forestilt meg at det skulle bli sånn. Det som startet med at jeg for min del ønsket å få svar på om slitenhet har en sammenheng med overvekt, har utviklet seg til en betydelig livstilsendring. Jeg håper at også andre vil finne inspirasjon i tråden.

Eva Sofie
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har begynt å få tilbake gleden med å lage mat. Den har vært fraværende hos meg i mange år. Nå har jeg begynt å kose meg på kjøkkenet, og jeg gleder meg til å etterhvert lære mer om og innføre nye ting i kostholdet. Jeg har også begynt å bake egne brød. Brød er jo så dyrt på butikken. Det brødet vi har kjøpt koster 35 på Rema og er 100 % grovt. 

Dette er ikke bare gøy for dere - det er en spennende tråd å følge også.

Og så utrolig gøy at du har fått gleden tilbake med å stå på kjøkkenet! Jeg elsker jo alt av kjøkkensysler selv og gjærbakst er favoritten. Jeg har bakt brød de siste 12 årene. Min desiderte favoritt er ]Sissels grovbrød nr. 1 fra Trines matblogg som jeg har bakt de siste 5 årene. Med en feiltagelse byttet jeg ut grovt sammalt hvete med byggmel nå sist og det ble faktisk et godt brød ut av det også - så den feilen blir nok gjentatt.

Edited by Eva Sofie

AnonymBruker
2 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Dette er ikke bare gøy for dere - det er en spennende tråd å følge også.

Og så utrolig gøy at du har fått gleden tilbake med å stå på kjøkkenet! Jeg elsker jo alt av kjøkkensysler selv og gjærbakst er favoritten. Jeg har bakt brød de siste 12 årene. Min desiderte favoritt er ]Sissels grovbrød nr. 1 fra Trines matblogg som jeg har bakt de siste 5 årene. Med en feiltagelse byttet jeg ut grovt sammalt hvete med byggmel nå sist og det ble faktisk et godt brød ut av det også - så den feilen blir nok gjentatt :)

Lykke til den kommende uken og stikk gjerne innom om du har noe å fortelle :)

Tusen takk - og fortsett gjerne med å foreslå ting/oppskrifter - trenger det, og jeg kan bare gå tilbake og finne den i tråden 😃

AnonymBruker
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden jeg lovet å oppdatere hver søndag får jeg gjøre det, selv om jeg egentlig har oppdatert litt allerede. 

Det går overraskende bra med oss alle, og vekta har gått ned. En av oss har gått ned 4 kg, jeg har gått ned 2,5. Den tredje har ikke veid seg denne uka og kan derfor ikke vise til vekt. Uansett er det helse og ikke vekt som står i fokus. Jeg for min del ønsker å oppnå bedre helse og økt livskvalitet i form av mer overskudd på fritiden. 

Selv om menyen for andre ikke ville vært en kostholdsendring, kan jeg si at det er den virkelig for oss. Vi kommer til å endre enda mer ved å lære om og innføre nye ting etter hvert - men akkurat nå får menyen vår være som den er, så får vi heller bytte ut enkle ting som feks med grovt mel. Det er for vår del ikke lurt å gape over mer på nåværende tidspunkt, for da blir fallgruven så mye større. Vi er på et passelig nivå nå. Vi må ta det steg for steg. Dette er egentlig snakk om livsstilendring og ikke diett. 

Jeg har nærmest kuttet ut smør, har kun et tynt lag på. Før hadde jeg en smørboks i få dager... 

Vi har redusert mengdene. Idag stekte vi en røkt svinekam vi hadde liggende fra før. Vanligvis ville vi småspist/spist opp alt idag, men vi har nå nok til også i morgen, så da sparer vi de pengene i morgen. Det som sto på planen for i morgen tar vi neste gang, og så får vi heller lære av det og lage mindre porsjon neste gang. 

Tror vi kommer til å spare mye penger på dette. Og det er bra i et ellers lavt budsjett. 

Pizzaen i går er den beste pizzaen vi har spist på lenge - den grove bunnen utgjorde stor forskjell, det samme med løken og paprikaen. 

Det ble en inaktiv dag i går dessverre. Jeg hadde en dårlig dag. Men jeg holdt meg unna overspising. 

Familien har det bedre, og vi er i bedre humør. Vi har det mer hyggelig sammen. Snart skal vi ut og gå, idag blir det en time siden jeg ikke har vært på jobb. 

Dette er hva jeg har på hjertet så langt, det har jo vært oppdateringer underveis den første uka allerede, men det blir slik i starten. Jeg holder meg i denne tråden og starter ingen nye så jeg kan gå tilbake til den om jeg lurer på noe som er skrevet før. Jeg setter stor pris på engasjementet, og hadde aldri forestilt meg at det skulle bli sånn. Det som startet med at jeg for min del ønsket å få svar på om slitenhet har en sammenheng med overvekt, har utviklet seg til en betydelig livstilsendring. Jeg håper at også andre vil finne inspirasjon i tråden.

Dette høres veldig bra ut. Flott at du har fått med hele familien til å bli med på livsstilsendring, og at du har begynt å trives på kjøkkenet igjen. At hele familien trives bedre og er i bedre humør er helt supert. Det gleder meg virkelig helt oppriktig at du har det bedre og at dere sammen gjør en innsats. At du har en dårlig dag innimellom er lov. Så kan man vel komme med et tips til: Har du behov for småspising så ha heller masse god drikke som vann med smak, drikk te og kaffe. Spis sukkerfrie pastiller når behovet for noe godt melder seg (du kan gjerne ha pastiller i skapet) og lag deg sunn snacks som oppkuttede grønnsaker. Lykke til videre! 

Annonse

AnonymBruker
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette høres veldig bra ut. Flott at du har fått med hele familien til å bli med på livsstilsendring, og at du har begynt å trives på kjøkkenet igjen. At hele familien trives bedre og er i bedre humør er helt supert. Det gleder meg virkelig helt oppriktig at du har det bedre og at dere sammen gjør en innsats. At du har en dårlig dag innimellom er lov. Så kan man vel komme med et tips til: Har du behov for småspising så ha heller masse god drikke som vann med smak, drikk te og kaffe. Spis sukkerfrie pastiller når behovet for noe godt melder seg (du kan gjerne ha pastiller i skapet) og lag deg sunn snacks som oppkuttede grønnsaker. Lykke til videre! 

Tusen takk til deg og alle andre som har bidratt 😃

Eva Sofie

Du ønsket deg litt tips og oppskrifter. Noe jeg alltid har i fryseren, er en pose med grove ost- og skinkehorn som jeg har halvstekt og som vi tar opp til lørdagsfrokosten når vi ikke har lyst til å gjøre så mye ut av den. Putter frosne horn inn i ovnen og steker dem i 20-22 minutter synes jeg pleier å holde. Hornene smaker som nystekte.

Dette er et prosjekt om du har god tid en dag eller ev. om hele familien har lyst til å samles om kjøkkenbordet med en aktivitet. Det trengs en del skinke og ost til denne, men om man planlegger litt, kan man kjøpe inn skinke når den er på tilbud. Ost også. Skinken kan dessuten fryses ned om det ikke passer å lage ost- og skinkehorn akkurat da - bare pass på å hell ut vannet av pakken. Jeg anbefaler ikke å bruke frossen skivet ost fordi denne flaker seg (den gjorde det for meg). Da anbefaler jeg kanskje å raspe opp 1 kg ost og bruke raspet ost istedenfor og klemme den litt fast før du ruller de sammen. Men da kan du like gjerne skive opp kilososten som å raspe den om den ikke skal fryses.

Oppskriften har jeg utviklet selv gjennom noen år basert på oppskriften fra Mat fra bunnen-bloggen til Tanja Foss. Du får en litt forenklet versjon der jeg har fjernet havrekli og havremel og endret mengden grovt mel tilsvarende istedenfor. I Tanjas oppskrift var det kun fint og grovt mel.

PS: Hvis du synes det blir mye med 24 horn, kan du skalere oppskriften ned med 1/3, så blir det 18 horn istedenfor. Det føles litt mer overkommerlig når du står der og baker... :) Men 18 horn virker altfor lite når de ligger i fryseren, så det anbefales ikke, og det er en grunn til at hornene er forbeholdt helgene her i huset.

Grove fylte ost og skinkehorn

Til 24 stk. horn:

• 3 dl vann
  • 200 g meierismør (ev. bytt det ut med soyasmør eller vegansk smør)
  • 3 dl lettmelk eller vann
  • 50 g gjær
  • 8 dl grov sammalt hvetemel 
  • 3 dl havregryn
  • ca. 10 dl hvetemel
  • 4 ts sukker
  • 2 ts salt

Fyll:

• krydderskinke, skivet
  • ost, skivet

Smelt margarinen og ha i melken. Når blandingen er fingervarm, smuldrer du i gjæren. Bland sammen det tørre i det våte. La deigen heve på et lunt sted under et klede i ca. 1-1 1/2 time.

PS: Om du bruker kjøkkenmaskin kan du gjerne elte inn 150 g av smøret mot slutten av eltetiden istedenfor å smelte det før du har i melken. Dette vil gi en fantastisk god deig å jobbe med. Du kan også gjøre det for hånd, men belag deg da på en god treningsøkt.

Del deigen opp i tre emner som du kjevler tynt ut til en stor rund leiv og som hver deles inn i 8 "pizzastykker".

Etterheves i 30-40 minutter. Siden bunnen er såpass tynn vil de ikke heve mye. Stekes midt i ovnen på 225 gr. i ca. 12 minutter. Ev. kan du halvsteke de på 160 gr. i 12-15 minutter. Når du tar dem opp av fryseren steker du dem på 200 gr. i 20-25 minutter avhengig hvor godt stekt du liker dem.

RamonaK

Brownies:

1 boks sorte bønner

2 egg

1 dl havregryn

1 dl kakaopulver 

1 dl honning

Frø fra en vaniljestang

1/4 ts havsalt

1/2 ts bakepulver

3 spsk kokosolje, flytende

1/2 dl 70% mørk sjokolade

Ha havregryn i en prosessor til det blir som mel, tilsett alle ingrediensene utenom den mørke sjokoladen. Gjør prosessoren til deg. Finhakk den mørke sjokoladen og bland i deigen. Stek på 175 grader i 12 -16 minutter. Utrolig gode brownies og mye sunnere enn standard brownies.

AnonymBruker
2 timer siden, Eva Sofie skrev:

Du ønsket deg litt tips og oppskrifter. Noe jeg alltid har i fryseren, er en pose med grove ost- og skinkehorn som jeg har halvstekt og som vi tar opp til lørdagsfrokosten når vi ikke har lyst til å gjøre så mye ut av den. Putter frosne horn inn i ovnen og steker dem i 20-22 minutter synes jeg pleier å holde. Hornene smaker som nystekte.

Dette er et prosjekt om du har god tid en dag eller ev. om hele familien har lyst til å samles om kjøkkenbordet med en aktivitet. Det trengs en del skinke og ost til denne, men om man planlegger litt, kan man kjøpe inn skinke når den er på tilbud. Ost også. Skinken kan dessuten fryses ned om det ikke passer å lage ost- og skinkehorn akkurat da - bare pass på å hell ut vannet av pakken. Jeg anbefaler ikke å bruke frossen skivet ost fordi denne flaker seg (den gjorde det for meg). Da anbefaler jeg kanskje å raspe opp 1 kg ost og bruke raspet ost istedenfor og klemme den litt fast før du ruller de sammen. Men da kan du like gjerne skive opp kilososten som å raspe den om den ikke skal fryses.

Oppskriften har jeg utviklet selv gjennom noen år basert på oppskriften fra Mat fra bunnen-bloggen til Tanja Foss. Du får en litt forenklet versjon der jeg har fjernet havrekli og havremel og endret mengden grovt mel tilsvarende istedenfor. I Tanjas oppskrift var det kun fint og grovt mel.

PS: Hvis du synes det blir mye med 24 horn, kan du skalere oppskriften ned med 1/3, så blir det 18 horn istedenfor. Det føles litt mer overkommerlig når du står der og baker... :) Men 18 horn virker altfor lite når de ligger i fryseren, så det anbefales ikke, og det er en grunn til at hornene er forbeholdt helgene her i huset.

Grove fylte ost og skinkehorn

Til 24 stk. horn:

• 3 dl vann
  • 200 g meierismør (ev. bytt det ut med soyasmør eller vegansk smør)
  • 3 dl lettmelk eller vann
  • 50 g gjær
  • 8 dl grov sammalt hvetemel 
  • 3 dl havregryn
  • ca. 10 dl hvetemel
  • 4 ts sukker
  • 2 ts salt

Fyll:

• krydderskinke, skivet
  • ost, skivet

Smelt margarinen og ha i melken. Når blandingen er fingervarm, smuldrer du i gjæren. Bland sammen det tørre i det våte. La deigen heve på et lunt sted under et klede i ca. 1-1 1/2 time.

PS: Om du bruker kjøkkenmaskin kan du gjerne elte inn 150 g av smøret mot slutten av eltetiden istedenfor å smelte det før du har i melken. Dette vil gi en fantastisk god deig å jobbe med. Du kan også gjøre det for hånd, men belag deg da på en god treningsøkt.

Del deigen opp i tre emner som du kjevler tynt ut til en stor rund leiv og som hver deles inn i 8 "pizzastykker".

Etterheves i 30-40 minutter. Siden bunnen er såpass tynn vil de ikke heve mye. Stekes midt i ovnen på 225 gr. i ca. 12 minutter. Ev. kan du halvsteke de på 160 gr. i 12-15 minutter. Når du tar dem opp av fryseren steker du dem på 200 gr. i 20-25 minutter avhengig hvor godt stekt du liker dem.

Dette er neppe mat godt egnet dersom man ønsker å gå ned i vekt. 

Eva Sofie
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er neppe mat godt egnet dersom man ønsker å gå ned i vekt. 

Jeg mener ikke den heller er fetende. Dersom du ser på deigen, er den svært grov. Havregryn metter godt og varer lenge. Jeg har en samboer som nesten veier 100 kg og han blir mett av ett horn og litt for mett av to. Han har gått ned 10 kg det siste halve året av flere grunner, men bl.a. spist av mine ost- og skinkehorn en og annen lørdag i måneden (ikke nødvendigvis hver eneste lørdag). Jeg er enig med deg at om man spiser dette i sin daglige kost går man selvsagt opp i vekt - men alt med måte, men legg merke til at jeg begrenser det til én frokost i uken.

Siden du er opptatt av sunnhet og ernæring her: Hvis du i tillegg har i 3 ss chiafrø (og øker væsken med 1 dl) blir de enda mer mettende (chiafrø skal bløtes opp på forhånd). Chiafrø kan benyttes i pizzadeig også - selv gjør jeg det.

AnonymBruker

Tror jeg går inn for en streng diett. Kanskje blir formen bedre om jeg går ned til 100 kg.  Skal iallefall prøve. Gikk ned 18 kg på 16 uker en gang. 

kupton

I diskusjonen om hvilken mat som er best og sunnest, bør en ikke glemmer hovedsaken: Spis mindre.