Jump to content
AnonymBruker

Slitenhet og vekt

Recommended Posts

AnonymBruker
6 timer siden, kupton skrev:

I diskusjonen om hvilken mat som er best og sunnest, bør en ikke glemmer hovedsaken: Spis mindre.

Jeg har det så vondt innvendig. Hva skal jeg gjøre for å ikke overspise/døyve smerten med mat? Jeg orker ikke tur, jeg er syk ved siden av (migrene). 

Anonymkode: eb986...c4d

Fortsetter under...

cilie
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har det så vondt innvendig. Hva skal jeg gjøre for å ikke overspise/døyve smerten med mat? Jeg orker ikke tur, jeg er syk ved siden av (migrene). 

Legge deg hvis du har migrene? Hvis du ikke har veldige smerter kan du lytte til en podkast? Skrive ned hva som er vondt?

Edited by cilie

RamonaK

Uffa... migrene gjør det jo litt vanskeligere... kanskje legge deg i et mørkt rom og høre på lydbok eller podcast? 

AnonymBruker

Jeg har holdt ut i hele dag. Men jeg er redd for at jeg en dag ikke klarer det. Det med overspising for å dempe indre smerte har ødelagt for meg hver eneste gang jeg har forsøkt å endre livsstil, det er bare derfor jeg spør. 

RamonaK
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har holdt ut i hele dag. Men jeg er redd for at jeg en dag ikke klarer det. Det med overspising for å dempe indre smerte har ødelagt for meg hver eneste gang jeg har forsøkt å endre livsstil, det er bare derfor jeg spør. 

Det er vanskelig å endre livsstil... kanskje passe på å ha sunt snacks tilgjengelig, sånn at hvis du har en dårlig dag kan du spise det. Kanskje det kan bli en overgangs løsning? 

AnonymBruker

Ok. Takk for at dere tok dere tid til å svare meg ❤️

Annonse

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynte å døyve smerte med mat når jeg fikk depresjon, og det var en veldig vanskelig vane å bli kvitt. Så jeg skjønner hvordan du har det, det er skikkelig tungt. Dette er det som funket for meg:

1. Gå tur. Uansett vær, uansett motivasjon (unntatt ved sykdom da)

2. Legge meg tidlig. Hvis jeg ville trøstespise på kvelden, kunne det hjelpe å bare legge seg istedenfor. Jeg hadde sovemedisin i den perioden, noe som gjorde det lettere å sove. 

3. Avledning, avledning, avledning. Lese en bok, se en serie, bake noe sunt som man kan ha i fryseren, ringe noen for å prate om hyggelige ting. 

4. Jeg noterte i dagboken for hver dag jeg klarte å la være å trøstespise. Allerede etter en uke begynte det sterke behovet for å døyve følelsene med mat å roe seg litt. Når jeg hadde passert to uker fikk jeg en skikkelig mestringsfølelse

5. Unngå sukker. Det er nesten litt som dop for min del, jeg får alltid veldig lyst på noe søtt hvis jeg har spist f.eks sjokolade, kake osv dagen før 

Anonymkode: aa177...65a

RamonaK

Ok. Takk for at dere tok dere tid til å svare meg ❤️

Ikke noe problem:) og kan anbefale denne. Alt du trenger er tørket aprikos og kokos flak. Kjør tørket aprikos i prosessor, bland med kokosen, form de til små kuler, og oppbevar i kjøleskapet. 

AnonymBruker

Og en ting til, du må kanskje tåle å ha det vondt de første gangene du dropper trøstespisingen. Det er skikkelig tungt, og der og da føles det som at mat er det eneste som vil døyve smertene. Men det blir bedre når du har unngått trøstespising et par ganger, det er verst i begynnelsen. Jeg har troen på deg, jeg er veldig imponert over hvor flink du er med denne livsstilsendringen. Ikke la den dumme trøstespisingen ødelegge for alt det du har fått til den siste uken ❤️

Anonymkode: aa177...65a

AnonymBruker

Takk for svar. 

AnonymBruker

Tror ikke jeg kommer til å klare dette. Jeg har prøvd før, og det ned følelser og overspising har ødelagt for meg hver gang. Jeg kan ikke noe for det.

AnonymBruker

Jeg overspiser ikke når jeg er på jobb. Jeg får fokusere på å klare det når jeg har fri også. For når jeg klarer det på jobb bør jeg klare det hjemme også. Det handler vel som avledning som en annen skrive om. 

Overspising er vel kanskje en form for selvskading, for det handler om å gjør meg like stygg utenpå som jeg føler meg innvendig - det handler ikke om å spise fordi det er godt, dempe sult osv. 

Får prøve å tenke sånn.

Annonse

emilie321
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke jeg kommer til å klare dette. Jeg har prøvd før, og det ned følelser og overspising har ødelagt for meg hver gang. Jeg kan ikke noe for det.

Ikke gi opp. Prøv heller andre innfallsvinkel.

Sliter selv med overspising og det jeg MÅ passe på, er å få i meg nok mat til ikke å bli kjempe sulten. Da vil jeg gå saktere ned i vekt, men det går nå iallefall rette veien. 

AnonymBruker

En følelse jeg sliter mye med og gjør meg destruktiv for tiden: fortjener jeg respekt? Eller er jeg så lite verdt at jeg ikke fortjener det fordi jeg er som jeg er? Det føles ikke sånn når en feks ønsker andre en fin dag og ikke får den samme respons tilbake. Ikke en gang et smil. Det gjør svært vondt og er en vanskelig følelse å mestre. Kan ikke noe for det.  

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En følelse jeg sliter mye med og gjør meg destruktiv for tiden: fortjener jeg respekt? Eller er jeg så lite verdt at jeg ikke fortjener det fordi jeg er som jeg er? Det føles ikke sånn når en feks ønsker andre en fin dag og ikke får den samme respons tilbake. Ikke en gang et smil. Det gjør svært vondt og er en vanskelig følelse å mestre. Kan ikke noe for det.  

Ja du fortjener absolutt respekt. Tenk på positive ting ved deg selv. Det at du sier hei etc betyr at du er en snill og høflig person, andres reaksjoner er ikke viktige i den forstand. Kanskje de har en dårlig dag? Kanskje de rett og slett er uhøflige? 

Anonymkode: 7d3b1...56c

AnonymBruker

Ja du fortjener absolutt respekt. Tenk på positive ting ved deg selv. Det at du sier hei etc betyr at du er en snill og høflig person, andres reaksjoner er ikke viktige i den forstand. Kanskje de har en dårlig dag? Kanskje de rett og slett er uhøflige? 

Jeg får prøve å tenke at det ikke har noe med meg å gjøre. 

AnonymBruker
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får prøve å tenke at det ikke har noe med meg å gjøre. 

Ja :)

AnonymBruker

Takk for at dere ikke blir sinte på meg og lei av meg og for at jeg får skrive om og stille spørsmål om også andre ting på min vei. Det er pga mine emosjonelle vansker en tøff vei å gå som lett kan ødelegge livsstilsendringen. Jeg håper det blir mindre innlegg fra meg etter hvert. 

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for at dere ikke blir sinte på meg og lei av meg og for at jeg får skrive om og stille spørsmål om også andre ting på min vei. Det er pga mine emosjonelle vansker en tøff vei å gå som lett kan ødelegge livsstilsendringen. Jeg håper det blir mindre innlegg fra meg etter hvert. 

Synes du er kjempe flink jeg... spør og skriv i vei :)