Gå til innhold

Betablokker og måling av Qt-tid


christiie89

Anbefalte innlegg

Hei. 
Jeg har ganske lenge vært redd for forlenget Qt-tid, og har blitt redd for at jeg kan ha tatt Venlafaxin og Zoloft som jeg har liggende som jeg har brukt tidligere. 
Er redd jeg kan ha fått i meg Venlafaxin en dag, og Zoloft dagen etter og dagen etter dette igjen Venlafaxin. 
For er dette tilfelle og jeg fikk forlenget Qt-tid av Venlafaxin og Zoloft, og Venlafaxin da egentlig var på vei ut fra kroppen så ville jo forlengelsen fra Venlafaxin ha blitt borte. Men hvis jeg tok Venlafaxin igjen før forlengelsen jeg fikk av Venlafaxin noen dager før hadde blitt borte så vil jo Qt-tiden fortsatt være forlenget. 
Og hvis tilfelle er at forlengelsen jeg fikk av Venlafaxin etter den første dagen ville ha blitt borte når medisinen gikk ut av kroppen, og jeg da hadde tatt en ny pille med Venlafaxin så ville jeg jo ha hatt medisinen i kroppen igjen og fått forlenget Qt-tid av denne på nytt. 
 

Men uansett hvilke av disse som er tilfelle så er jeg redd for at forlengelsen av Venlafaxin og Zoloft ikke ble borte når jeg ikke har noen av disse medisinene er i kroppen min lenger nå.. 

Og i tillegg så har legen min sagt at betablokker kan forkorte QTc intervall når hjertefrekvensen er høy. 
Og jeg tok Ekg i forrige uke og da hadde jeg hjertefrekvens på 109, og QT 333 og QTc 419. Men jeg tror jeg kan ha hatt en kvart betablokker på 6mg eller en halv betablokker på 12mg i kroppen min når denne EKG’en ble tatt og da er jeg redd for at den QTc 419 ikke er den riktige verdien min og at den egentlig er mye høyere siden jeg hadde en hjertefrekvens på 109 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mer enn noe annet trenger du å få skikk på medisinbruken din slik at du både vet hva du har i deg, og at det du tar er i samsvar med det legen har bestemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har skrevet dette til deg en del ganger men det er reell QT-tid som har betydning for om du hadde stått i fare for å få torsades de pointes. Glem QTc, dette er en matematisk/teoretisk formel uten noen betydning. QTc stiger for alle når pulsen er høy pga formelens overkorreksjon ved høy puls, men om du hadde f.eks en QTc på 480 msek ved puls 180 ville det ikke betydd noen ting. 

Betablokkere forkorter ikke QTc, men de senker pulsen litt og hindrer derfor denne overkorrigeringen.

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...