Gå til innhold

Klarer ikke svelge brødmat (leponex)


Marye

Anbefalte innlegg

Etter at jeg fikk leponex sikler jeg mye om natten, og det vet jeg er bivirkninger 

men jeg sliter mye med noe annet: jeg greier ikke svelge brødmat/knekkebrød osv

prøvde spise en liten halv baguette istad, men det bare vokste inni munnen til jeg plutselig spydde. Er dette også en bivirkning av leponex?

middagsmat går derimot greit (mer fuktig mat)

dette har vart i maaange uker

fastlegen tittet i halsen men alt så normalt ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Marye skrev:

Etter at jeg fikk leponex sikler jeg mye om natten, og det vet jeg er bivirkninger 

men jeg sliter mye med noe annet: jeg greier ikke svelge brødmat/knekkebrød osv

prøvde spise en liten halv baguette istad, men det bare vokste inni munnen til jeg plutselig spydde. Er dette også en bivirkning av leponex?

middagsmat går derimot greit (mer fuktig mat)

dette har vart i maaange uker

fastlegen tittet i halsen men alt så normalt ut

Det er en sjelden bivirkning av leponex. Bra du sa fra til legen. 

Anonymkode: 8fc06...ab1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Marye skrev:

men jeg sliter mye med noe annet: jeg greier ikke svelge brødmat/knekkebrød osv

prøvde spise en liten halv baguette istad, men det bare vokste inni munnen til jeg plutselig spydde. Er dette også en bivirkning av leponex?

middagsmat går derimot greit (mer fuktig mat)

Hm... Går det bedre om du rister brødet litt i en brødrister? Da får det en litt annen konsistens. Eller lager deg toast?

Og hva med gjærbakst for øvrig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en sjelden bivirkning av leponex. Bra du sa fra til legen. 

Anonymkode: 8fc06...ab1

Så det er det, ja. Det er kanskje bedre at det er en sjelden bivirkning, fremfor noe annet fysisk galt man ikke finner ut av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Hm... Går det bedre om du rister brødet litt i en brødrister? Da får det en litt annen konsistens. Eller lager deg toast?

Og hva med gjærbakst for øvrig?

Syns å huske jeg ristet brødet da jeg var innlagt uten greie svelge det.

boller er litt vanskelig å få ned, men kanelboller klarer jeg spise. 

Endret av Marye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Marye skrev:

Så det er det, ja. Det er kanskje bedre at det er en sjelden bivirkning, fremfor noe annet fysisk galt man ikke finner ut av

Tror det er 1 av 1000 el noe. Men det er jo ikke sikkert det er en vedvarende bivirkning.

Anonymkode: 8fc06...ab1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Marye skrev:

Jeg får holde meg til frukt, yoghurt og middagsmat da. Leponex kan jeg jo ikke slutte med sier de

Det er nok lurt. :) mye annet godt å spise, og som sagt, det kan jo hende det blir bedre.

Anonymkode: 8fc06...ab1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tror det er 1 av 1000 el noe. Men det er jo ikke sikkert det er en vedvarende bivirkning.

Anonymkode: 8fc06...ab1

Håper det gir seg, det ga seg jo da jeg fikk strøm støt bare noen snakket eller banka på døra 

sykehuset trodde dette var psykose, men jeg leste på dol det er midlertidig bivirkning av leponex pga noe med serotonin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Marye skrev:

Jeg får holde meg til frukt, yoghurt og middagsmat da. Leponex kan jeg jo ikke slutte med sier de

Hva med å drikke mye inntil brødmaten? Da blir jo konsistensen våt og lettere å svelge. Du kan jo bare vente med å svelge til brødmaten har løst seg opp i væsken (melk, juice, o.l) inni munnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marye skrev:

Jeg får holde meg til frukt, yoghurt og middagsmat da. Leponex kan jeg jo ikke slutte med sier de

Ja, og smoothie. I tillegg kan du toppe smoothie og yoghurt med bær, nøtter og granola.

Hva med frokostblandinger og da helst ikke de som kun består av sukker? Oppbløtt havregryn med ulik topping.

Og jeg er i vaffelmodus om dagen. Kan det være noe med grove frokostvafler med mye syltetøy på? Mulig det blir litt tørt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marye skrev:

boller er litt vanskelig å få ned, men kanelboller klarer jeg spise. 

Jeg har for så vidt litt samme problemet, men ikke av samme grunn. Vanlig hvetebolle blir for tørt for meg, men om den blandes med noe smak, et eller annet, går det bedre. Jeg vet ikke hvorfor, men hos meg oppstod problemet etter at jeg ble vektoperert og at det blir for tørt i munnen og for mye deigmasse med barre bolle og ikke noe som "bryter".

Vet jo ikke om det er slik for deg, men finner ingen ellers logisk forklaring på at det ikke skal gå med bolle, men fint med kanelbolle - bortsett fra at kanelbolle smaker godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anno20 skrev:

Hva med å drikke mye inntil brødmaten? Da blir jo konsistensen våt og lettere å svelge. Du kan jo bare vente med å svelge til brødmaten har løst seg opp i væsken (melk, juice, o.l) inni munnen?

Ja jeg drikker væske til hver eneste bit, men idag funket ikke det heller og jeg kastet opp...:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går på Leponex og har samme problemer som deg! Sikler veldig om natten, har urininkontinens, forstoppelse og så dette leie med at jeg sliter med å svelge. Jeg har kuttet ut hard mat som brødskorper og etter hvert lært meg en teknikk hvor jeg plasserer maten på et bestemt sted i svelget og så svelger. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare deg at jeg gjør det. Kanskje du får lov til å prøve noe mot bivirkninger av Leponex? Jeg får heller ikke lov til å trappe ned eller slutte med Leponex så jeg har lært meg å leve med disse bivirkningene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, ulva skrev:

Jeg går på Leponex og har samme problemer som deg! Sikler veldig om natten, har urininkontinens, forstoppelse og så dette leie med at jeg sliter med å svelge. Jeg har kuttet ut hard mat som brødskorper og etter hvert lært meg en teknikk hvor jeg plasserer maten på et bestemt sted i svelget og så svelger. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare deg at jeg gjør det. Kanskje du får lov til å prøve noe mot bivirkninger av Leponex? Jeg får heller ikke lov til å trappe ned eller slutte med Leponex så jeg har lært meg å leve med disse bivirkningene. 

Hva gjør du om du får en forkjølelse/infeksjon i helgen? Drar du på legevakta? Eller dropper du kveldsdosen og får tatt blodprøve på mandagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, ulva skrev:

Jeg går på Leponex og har samme problemer som deg! Sikler veldig om natten, har urininkontinens, forstoppelse og så dette leie med at jeg sliter med å svelge.

Fy seg for noen bivirkninger bare én person rapporterer om og sikkert har du noen til. Jeg visste at Topimax var ille når det kommer til bivirkninger og at jeg er heldig som har få bivirkninger av den, men jeg bøyer meg dypt i støvet for alle som må gå på Leponex. Virkelig! Jeg måtte lese Forsiktighetsreglene fordi jeg ble nysgjerrig på denne infeksjonen, og jeg ble nesten dårlig selv av alle forsiktighetsregler som måtte tas før og under behandlingen. Jeg orket ikke å se på bivirkningslisten engang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...