Gå til innhold

Burde selvmord være ens eget valg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Syns dere man burde ha rett til å ta sitt eget lov dersom man ønsker det? Eller mener dere man burde stoppes i alle tilfeller? Har vi ikke fri vilje over vår egen kropp og liv?

Anonymkode: f5d14...a2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo man har fri vilje over egen kropp og eget liv. Grunnen til at noen ønsker å dø er oftest på gr av depresjon og en forstilling om at livet aldri vil bli bedre. 

Men da må en tenke på hva et selvmord vil gjøre med ens nærmeste og omgivelsene rundt. Og så må en prøve å få hjelp.

Anonymkode: de602...c12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns dere man burde ha rett til å ta sitt eget lov dersom man ønsker det? Eller mener dere man burde stoppes i alle tilfeller? Har vi ikke fri vilje over vår egen kropp og liv?

Anonymkode: f5d14...a2f

Jeg synes det er mye å kreve at andre ikke skal stoppe det. Jeg ville ikke hatt det hengende over meg at jeg var passiv mens noen tok livet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var et program på TV her en dag der man beskrev hva som er typisk nordmenn. Vi skal være så frie, uavhengige og individualistiske. Samtidig klager vi over mangel på samhold  og ensomhet. Jeg mener at det å ta livet sitt får så store konsekvenser for andre ( i tillegg til den som dør)  at det må ikke sees på som noe man har frihet til selv å velge. Problemet er gjerne at den som er i situasjonen ikke helt forstår sin egen betydning. Å da snakke om frihet til å velge selv blir feil. De må forstå at de er så viktige som menneske både for sin egen og andres del at de må vernes fra seg selv på en måte. De blir selv sin værste fiende. Mye skal prøves for å forhindre selvmord. 

Anonymkode: a0571...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, kupton skrev:

Det er ens eget valg. 

Har en psykisk utviklingshemmet datter som ønsker å dø. Hun er myndig. Ordene dine er som knyttneveslag i magen. 

Anonymkode: a0571...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Man har jo i praksis rett til å ta sitt eget liv, sida det er såpass vanskelig å oppdage det og stoppe det hvis noen virkelig ønsker det. Hvem er det som stopper folk som virkelig ønsker det? Kan ikke se at dette er et problem.

Enkelte aktivister går til og med inn for assistert selvmord for folk som ikke har dødelig fysisk sykdom, og det syns jeg bare er helt latterlig og patetisk. Disse folkene er så tafatte at de later som de ikke har den friheten de faktisk har.

Jeg syns det er helt riktig at helsevesenet griper inn hvis de tror risikoen for selvmord er stor ved psykisk sykdom. Når man f.eks. er deprimert ser man kanskje ikke virkeligheten helt klart og ønsket om å ta livet av seg vil forsvinne når depresjonen er over.

Jeg syns det fungerer sånn det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, kupton skrev:

Det er ens eget valg. 

Enig. Det er jo lov å ta sitt eget liv i Norge. Ingen hindrer en, men så lenge man gir uttrykk for planer har alle plikt til å forhindre planer og forsøk.

Men det er fortvilende for alle som står rundt en person som ønsker å dø - og selv har jeg bunnløs dårlig samvittighet over å ha påført mine nærmeste og venner den belastningen det er å ha vært redd for meg i en slik situasjon. Både for om jeg skulle komme til å ta livet mitt og om jeg skulle komme til å overleve når jeg lå på intensivavdelingen. Det er ikke noe å være stolt av over hodet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en psykisk utviklingshemmet datter som ønsker å dø. Hun er myndig. Ordene dine er som knyttneveslag i magen. 

Anonymkode: a0571...9bc

Hvem sitt valg mener du det er? 

Vi andre har et valg der vi kan påvirke og legge til rette for at livet velges. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, kupton skrev:

Hvem sitt valg mener du det er? 

Vi andre har et valg der vi kan påvirke og legge til rette for at livet velges. 

Det høres så kaldt og klinisk ut. Og på en måte er det et ordspill man driver her og det vet du. Selvfølgelig forstår man at de fleste handlinger man gjør er selvvalgte men føler likevel at tråstarter fremmer et annet spørsmål her. Mer i hvor stor grad skal andre bry seg med denne selvvalgte handlingen. 

Anonymkode: a0571...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det var et program på TV her en dag der man beskrev hva som er typisk nordmenn. Vi skal være så frie, uavhengige og individualistiske. Samtidig klager vi over mangel på samhold  og ensomhet. Jeg mener at det å ta livet sitt får så store konsekvenser for andre ( i tillegg til den som dør)  at det må ikke sees på som noe man har frihet til selv å velge.

Det er ikke alle som har noen andre som bryr seg.

Anonymkode: 36756...5c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alle som har noen andre som bryr seg.

Anonymkode: 36756...5c3

Ja, det er noen som har verken familie eller venner. Enten de er døde eller at kontakten er helt kuttet..

Anonymkode: f5d14...a2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har en psykisk utviklingshemmet datter som ønsker å dø. Hun er myndig. Ordene dine er som knyttneveslag i magen. 

Anonymkode: a0571...9bc

Hvorfor det? 

Anonymkode: de602...c12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det? 

Anonymkode: de602...c12

Nyere forskning viser at psykisk utviklingshemmede er mer utsatt for psykiske plager enn befolkningen ellers. Det finnes mange grunner. Følelse av være annerledes, isolasjon fra det normale liv, redusert kognitiv evne til å håndtere vanskelige tanker og følelser , mindre impulskontroll, vanskelig for å sette ord på det man føler, etterligner andre uten å se konsekvensene osv osv 

Anonymkode: a0571...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nyere forskning viser at psykisk utviklingshemmede er mer utsatt for psykiske plager enn befolkningen ellers. Det finnes mange grunner. Følelse av være annerledes, isolasjon fra det normale liv, redusert kognitiv evne til å håndtere vanskelige tanker og følelser , mindre impulskontroll, vanskelig for å sette ord på det man føler, etterligner andre uten å se konsekvensene osv osv 

Anonymkode: a0571...9bc

Akkurat dette gjelder ikke bare psykisk utviklingshemmede. Du kan også se på gruppen epileptikere, bevegelseshemmede, synshemmede, døve, døvblinde osv. Det er mye forskning de siste årene på de ulike gruppene som understøtter dette. Det er mange som har utfordringer som er knyttet til sine funksjonsnedsettelser enten de er fysiske eller psykiske. Utfordringene er forskjellige, men felles er at de psykiske problemene er større om man har en funksjonshemning. Om selvmorsstatistikken derimot er høyere vet jeg ikke.

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min behandler sier at det er mitt valg hvis jeg skulle bestemme meg for å ta livet mitt, og det er jeg enig i. Likevel har jeg jo vært tvangsinnlagt på grunn av akutt suicidalitet. Så selv om det er mitt valg så plikter vel de å forsøke å hindre meg i det valget. 

Lenge siden tvangsinnleggelse nå da. Nå prøver jeg selv å hindre meg når jeg kjenner jeg er på vei til å ta livet mitt og legger meg inn. Det at jeg også kan snakke åpent om at jeg ikke ønsker å leve lenger uten at det blir masse styr hjelper også. Jeg blir jo spurt om jeg har umiddelbare planer, men så lenge jeg sier nei så holder det for dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Glitter skrev:

Min behandler sier at det er mitt valg hvis jeg skulle bestemme meg for å ta livet mitt, og det er jeg enig i. Likevel har jeg jo vært tvangsinnlagt på grunn av akutt suicidalitet. Så selv om det er mitt valg så plikter vel de å forsøke å hindre meg i det valget. 

Lenge siden tvangsinnleggelse nå da. Nå prøver jeg selv å hindre meg når jeg kjenner jeg er på vei til å ta livet mitt og legger meg inn. Det at jeg også kan snakke åpent om at jeg ikke ønsker å leve lenger uten at det blir masse styr hjelper også. Jeg blir jo spurt om jeg har umiddelbare planer, men så lenge jeg sier nei så holder det for dem. 

De er selvsagt pliktet til å hindre deg i å ta selvmord dersom du sier til dem at "nå går jeg å tar selvmord" eller dersom du ringer en venn og sier at du tar selvmord nå. Men jeg tror ikke at en som er oppriktig suicidal ville ha varslet selvmordet på forhånd.

Anonymkode: f5d14...a2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har vel plikt til å prøve å forhindre et selvmord på lik linje som man har plikt til å stoppe hvis man er først på et ulykkessted? Ingen kan nekte noen å ta livet sitt, men så lenge andre har plikt til å prøve å redde et liv i fare, må man ta selvmord uten at noen ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...