Gå til innhold

Sparetips-tråd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trenger å spare penger.

Har du noen sparetips?
Tar i mot ALLE råd!
 

Telefon, strøm, strømleverandør, forsikring, mat, forbruksting og alt du kan komme på.

Butikk, hva lønner seg; Rema, Kiwi, Coop? 

Drivstoff, trumf. 

En tier der, og en tier der... alle monner drar! 
Jeg tenker å bygge opp en sparekonto og da må det noen endringer til. 

Anonymkode: 5aefc...d04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bake brød.

Ha minst 2 kjøttfrie dager per uke

Drikke vann som tørstedrikk

Selg tøy du ikke bruker

Hvis du må kjøpe noe nytt, kjøp brukt

Ikke gå på café eller kjøp mat i kantina, lag mat selv hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiwi er som regel billigst. Ikke undervurder first Price, jeg kjøper nesten bare det å det er mye å spare. Kjøp mat for en uke av gangen, sjekk 50% disken. Sett opp et budsjett. Når du får lønning setter du over penger til sparekonto med en gang. Jeg har f eks ikke tv eller internett, og det sparer jeg 12000 kr på i året. Jeg låner bøker og filmer på biblioteket og det er jo  gratis. Bli medlem i butikker som europris ol, du får mange gode medlems rabatter . Jeg har mobiltelefon med fleksibel data, grunn abonnementet kommer med 1 gb data, men jeg kan kjøpe extra hvis jeg vil. Strømleverandør er det bare å slå opp på nettet. Også er det mye bra å få tak i brukt, jeg har funnet mye bra enten billig eller gratis på finn. Og det største er vel å ikke bruke mye penger på å spise ute kjøpe kaffe og sånn. Det jeg har funnet også funker, er å bruke kontanter, da har man mye mer kontroll på hvor mye som går ut og hvor mye man har igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha morsom sparing aktivert på konto. Jeg sparer det som rundes opp til 50 hver gang kortet brukes. Det merkes knapt, men blir fort litt hver mnd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trenger å spare penger.

Har du noen sparetips?
Tar i mot ALLE råd!
 

Telefon, strøm, strømleverandør, forsikring, mat, forbruksting og alt du kan komme på.

Butikk, hva lønner seg; Rema, Kiwi, Coop? 

Drivstoff, trumf. 

En tier der, og en tier der... alle monner drar! 
Jeg tenker å bygge opp en sparekonto og da må det noen endringer til. 

Anonymkode: 5aefc...d04

skaff deg mattilbud appen. jeg har spart mye via den

Anonymkode: e75d1...8e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ang strøm, så er varme og varmtvann noe av det som bruker mest strøm. Så hvis en har det litt kjøligere hjemme (og ta på litt mere klær) og dusjer litt kortere (f.eks skru av vannet når en såper seg inn) så kan en spare noen kroner på strømmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.2.2020 den 18.30, Fionys skrev:

Handle inn mat for 1 uke, lage meny.

Det er lurt å handle for flere dager når man først handler istedet for å småhandle. 

Anonymkode: 62d29...4bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes et selskap som kontinuelig sjekker strømpriser og bytter levrandør for deg hele tiden. Husker ikke hva det heter, men mulig du finner det når du googler. Man kan visstnok spare mye penger på det. Eller så kan jeg prøve å finne det ut senere.

Jeg satte bort tv'en og sa opp lisensen, men nå er den jo i skatten, så da sparer jeg ikke på det. Jeg har ikke wifi, men et mobilabonnement med nok data til mitt bruk. Det koster 349 kr mnd.

Jeg handler på Rema 1000, mulig Kiwi er billigere, men jeg liker ikke first price produktene. Rema sine billige produkter, liker jeg. Så for meg blir det garantert billigere å handle på Rema enn på Kiwi. Men jeg har lagt merke til at hva som blir billigst, kommer an på hva du handler. Så det lønner seg å sjekke prisen på det du handler mest og velge butikk ut ifra det. Jeg har den Æ appen og sparer ganske mye på det. I fjor sparte jeg over 2000 kr på Æ.

Hvis det er noe jeg trenger av klær eller andre ting. Prøver jeg å finne det på tilbud på nett. Dersom jeg ikke finner det på tilbud, pleier jeg google det med jevne mellomrom. For siden google er en spion, kommer produktet garantert på tilbud etter en liten stund, et eller annet sted. Man får jo utnytte seg maks av all informasjon som samles når man er på nett.

Lær deg å sy. Jeg har spart ca 1000 kr på å sy en ny treningsvest, fremfor å kjøpe en. Jeg sydde den hovedsaklig fordi jeg ikke fant en som var akkurat sånn jeg ville ha den, men det er jo greit å spare penger på det også. Problemet er at man fort kan finne alle mulige ting man vil sy. Jeg funderer på nytt trekk til sofaene. Det blir billigere enn å kjøpe ny sofa og jeg slipper å måtte kvitte meg med de jeg har og montere opp en ny. Men stoff til to sofaer, blir nok ikke kjempebillig. Så jeg tenker den får være slitt en stund til. Lagt et pledd jeg kjøpte til 150 kr på forsvarsutsalg over sitteputene og det funker en stund til.

Har du, som meg, meldt deg på nyhetsbrev både her og der for å få rabatt første gang man handler, slett mailene uten å se på dem, med mindre det er noe du vet du trenger. Ikke titt bare for å se om det kanskje er noe du kan trenge. Ser du noe du vil ha, bruk noen dager på å vurdere om det faktisk er noe du virkelig vil ha, eller om du bare tror du vil ha det.

Når det gjelder forsikring, er det bare å kontakte alle mulige selskaper. Jeg sparte et par tusen i året på å bytte. Det var totalt på bil, innbo og bolig. Det lønner seg også å sjekke om man faktisk har bruk for alle forsikringene. Jeg har f.eks ikke bruk for reiseforsikring fordi de eiendelene jeg har med på tur, er forsikret så lenge jeg er i Norge (eller mulig det var norden) og jeg er aldri andre steder. Ikke flyr jeg, ikke taper jeg penger dersom jeg blir syk og ikke får dratt på den planlagte ferien og det er i grunn minimal fare for at noen stjeler bagasjen min.

Jeg har kredittkort som heter 365Direkte. Da får jeg 3,65% + 34 øre (mener jeg det var) dersom jeg fyller på esso. Så er det 2% på alle andre bensinstasjoner. Det gjelder både drivstoff og annet man handler der.

Å ha fast trekk til sparekonto, er nok lurt. Jeg har satt et beløp jeg mener skal stå på sparekontoen innen 1. januar 2021. Hvordan jeg får pengene inn på kontoen, spiller ingen rolle. For meg funker ikke faste trekk for jeg finner overhode ingen motivasjon i evig småsparing. Passet jo bra da, at kontoen plutselig hadde økt med over 3000 kr i renter. Da skal det bare inn 9000 til og 4000 er allerede satt inn. Så kan jeg spare som pokker en "kort" stund og ha "fri" resten av året 😁 Men når det kommer til sparing, gjelder det å finne den metoden som funker best for en selv. Jeg overfører mer enn jeg må til regningskontoen for da har jeg automatisk penger til alt uforutsett. Bruker jeg noe av sparepengene, er det som regel til noe jeg vil ha, men som ikke er livsviktig. Det beløpet skal inn på kontoen igjen så fort som overhode mulig. Men generelt anser jeg sparepenger som penger jeg ikke har til rådighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Trine skrev:

Lær deg å sy. Jeg har spart ca 1000 kr på å sy en ny treningsvest, fremfor å kjøpe en. Jeg sydde den hovedsaklig fordi jeg ikke fant en som var akkurat sånn jeg ville ha den, men det er jo greit å spare penger på det også. Problemet er at man fort kan finne alle mulige ting man vil sy. Jeg funderer på nytt trekk til sofaene. Det blir billigere enn å kjøpe ny sofa og jeg slipper å måtte kvitte meg med de jeg har og montere opp en ny. Men stoff til to sofaer, blir nok ikke kjempebillig. Så jeg tenker den får være slitt en stund til. Lagt et pledd jeg kjøpte til 150 kr på forsvarsutsalg over sitteputene og det funker en stund til.

*host* Tro meg - å sy selv blir fort ikke billigere enn å kjøpe ferdig, ikke når vi snakker om vanlig hverdagstøy... Men det er morsomt å ha noe ingen andre har da! ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.2.2020 den 20.17, cilie skrev:

Ha morsom sparing aktivert på konto. Jeg sparer det som rundes opp til 50 hver gang kortet brukes. Det merkes knapt, men blir fort litt hver mnd. 

Dette kunne jeg tenkt meg å gjøre også :) Hvordan utføres det, styres det via en app? Via banken/ konto? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kayia skrev:

Dette kunne jeg tenkt meg å gjøre også :) Hvordan utføres det, styres det via en app? Via banken/ konto? 

Spørs vel hvilken bank du har, DNB tilbyr det i nettbanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Lillemus skrev:

*host* Tro meg - å sy selv blir fort ikke billigere enn å kjøpe ferdig, ikke når vi snakker om vanlig hverdagstøy... Men det er morsomt å ha noe ingen andre har da! ;) 

På stoff og stil koster det jo nesten ingenting for stoff. Jeg driver nå og prøver å sy en turbukse. Hvis jeg ikke får det til, ble det jo en dyr ingenting. Men hvis jeg får det til, blir det en veldig billig turbukse sammenlignet med de jeg har fra før ihvertfall. Men, eh, man får vel kanskje billigere klær enn dem 🙄 Ok, jeg tror du har et poeng. TS, ikke lær deg å sy! Jeg syr selv fordi jeg ikke finner det jeg vil ha i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Kayia skrev:

Dette kunne jeg tenkt meg å gjøre også :) Hvordan utføres det, styres det via en app? Via banken/ konto? 

Jeg ordnet det på DNB-siden under sparing. Nå tror jeg flere mnd sparing går rett til bil😤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start sparing står det i min mobilbank. Der har jeg ordnet mikrosparinf, dvs jeg sparer 10 kr hver gang jeg bruker kortet. Summen kan endres.

Anonymkode: 5aefc...d04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 2.2.2020 den 18.28, AnonymBruker skrev:

Jeg trenger å spare penger.

Har du noen sparetips?
Tar i mot ALLE råd!
 

Telefon, strøm, strømleverandør, forsikring, mat, forbruksting og alt du kan komme på.

Butikk, hva lønner seg; Rema, Kiwi, Coop? 

Drivstoff, trumf. 

En tier der, og en tier der... alle monner drar! 
Jeg tenker å bygge opp en sparekonto og da må det noen endringer til. 

Anonymkode: 5aefc...d04

Handle inn for ca en uke. Kjøpe billig mat men mye for pengene. Gå eller sykle til jobb. 

Anonymkode: 62d29...4bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...