Gå til innhold

Hva skjer hvis banken går konkurs?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som vet ? Jeg har lån i en bank som tydeligvis sliter. Må jeg betale tilbake hele gjelden min med en gang om banken for konkurs? 

Anonymkode: bead8...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet ? Jeg har lån i en bank som tydeligvis sliter. Må jeg betale tilbake hele gjelden min med en gang om banken for konkurs? 

Anonymkode: bead8...434

For å operere som bank i Norge må banken ha en sikring på ca 2 millioner per kunde, så hvis du har mer en to millioner tilsammen kan det lønne seg å bytte. 

Anonymkode: 7b086...dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet ? Jeg har lån i en bank som tydeligvis sliter. Må jeg betale tilbake hele gjelden min med en gang om banken for konkurs? 

Anonymkode: bead8...434

Du vil ikke merke noe. :)«Dersom nye eiere overtar banken, vil du neppe merke noen ting. Dersom ingen overtar banken, vil låneporteføljen bli solgt til andre banker som vil overta lånet ditt».

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

For å operere som bank i Norge må banken ha en sikring på ca 2 millioner per kunde, så hvis du har mer en to millioner tilsammen kan det lønne seg å bytte. 

Anonymkode: 7b086...dab

Du blander sammen, ts har gjeld, ikke 2 mill i innskudd, men du har rett i at man ikke har sikkerhet for mer enn 2 mill i en enkelt bank, da bør man faktisk dele opp summene over flere banker om man er redd banken skal gå konkurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Lillemus skrev:

Du vil ikke merke noe. :)«Dersom nye eiere overtar banken, vil du neppe merke noen ting. Dersom ingen overtar banken, vil låneporteføljen bli solgt til andre banker som vil overta lånet ditt».

 

Du blander sammen, ts har gjeld, ikke 2 mill i innskudd, men du har rett i at man ikke har sikkerhet for mer enn 2 mill i en enkelt bank, da bør man faktisk dele opp summene over flere banker om man er redd banken skal gå konkurs.

Sikringen gjelder lån også trodde jeg. Ihvertfall hvis det gjelder lån av noe av verdi som feks eiendom. Men mulig jeg tar feil der. 

Anonymkode: 7b086...dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sikringen gjelder lån også trodde jeg. Ihvertfall hvis det gjelder lån av noe av verdi som feks eiendom. Men mulig jeg tar feil der. 

Anonymkode: 7b086...dab

Jeg skjønner ikke hvordan du tenker nå - tenker du at lånet ditt blir strøket om banken går konkurs? Neida, det blir overtatt av andre banker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet ? Jeg har lån i en bank som tydeligvis sliter. Må jeg betale tilbake hele gjelden min med en gang om banken for konkurs? 

Anonymkode: bead8...434

Nei, gjelden blir overført til den som kjøper din banks gjeldsportefølje. 

Dersom dette gjelder en norsk bank er innskudd sikret opp til 2 mill via Bankenes sikringsfond (dersom pengene ikke har kommet på konto det siste året), og i tillegg er fondsinnskudd sikret opp til 200.000 gjennom Verdipapirforetakenes sikringsfond.

Det er vel på den siste de fleste av oss bør være litt obs, mange har mer enn 200.000 i fond, mens færre har over 2 mill i cash kanskje. 

Jeg ville tatt en telefon til banken og bedt om skriftlig tilbakemelding (pr mail) på at de er underlagt de to sikringsfondenes bestemmelser. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet ? Jeg har lån i en bank som tydeligvis sliter. Må jeg betale tilbake hele gjelden min med en gang om banken for konkurs? 

Anonymkode: bead8...434

Hvilken bank er dette?

Anonymkode: e4c2d...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lillemus skrev:

Du vil ikke merke noe. :)«Dersom nye eiere overtar banken, vil du neppe merke noen ting. Dersom ingen overtar banken, vil låneporteføljen bli solgt til andre banker som vil overta lånet ditt».

Nuvel. Det kommer an på hvem som kjøper gjelden, og hvilken rentesats de setter på lånet ;) I inkassoverden er salg av gjeld ganske vanlig, og mange har gått på en smell der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg skjønner ikke hvordan du tenker nå - tenker du at lånet ditt blir strøket om banken går konkurs? Neida, det blir overtatt av andre banker det.

Nei jeg tenkte at lånet ikke ble krevd inn med en gang  , hvis lånet ikke blir tatt over. Og at banken f eks ikke kan ta boligen din som følge av bankens konkurs, hvis banken skylder penger mener jeg. 

Anonymkode: 7b086...dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei jeg tenkte at lånet ikke ble krevd inn med en gang  , hvis lånet ikke blir tatt over. Og at banken f eks ikke kan ta boligen din som følge av bankens konkurs, hvis banken skylder penger mener jeg. 

Anonymkode: 7b086...dab

Nei. Gjelden blir solgt videre til en annen gjeldsinnkrever, i første omgang til samme vilkår som du hadde fra før. Etter en viss tid kan imidlertid ny gjeldseier endre vilkårene (feks sette opp renten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kayia skrev:

Nuvel. Det kommer an på hvem som kjøper gjelden, og hvilken rentesats de setter på lånet ;) I inkassoverden er salg av gjeld ganske vanlig, og mange har gått på en smell der...

Hvis banken går konkurs kan jeg garantere at gjelden (såfremt den ikke er misligholdt) ikke blir solgt til inkassoselskaper. Det er ikke deres kjernevirksomhet å kjøpe gjeld som ikke er misligholdt og investeringen er nok lite attraktiv.

Bankene har gjerne pantsatt fordringene sine videre og i første omgang vil gjelden havne der. Så vil de med 99,9% sikkerhet bli solgt til en annen bank. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ISW skrev:

Hvis banken går konkurs kan jeg garantere at gjelden (såfremt den ikke er misligholdt) ikke blir solgt til inkassoselskaper. Det er ikke deres kjernevirksomhet å kjøpe gjeld som ikke er misligholdt og investeringen er nok lite attraktiv.

Bankene har gjerne pantsatt fordringene sine videre og i første omgang vil gjelden havne der. Så vil de med 99,9% sikkerhet bli solgt til en annen bank. 

Eh, jeg har da ikke sagt at den blir det? Min kommentar var til Lillemus som sa at «du vil ikke merke noe». Dersom banken som overtar gjelden vurderer likviditeten til kunden på en annen måte vil imidlertid kunden kunne merke overdragelsen via økt rente, det var mitt poeng. Og så la jeg til at dette har folk med forbrukslån merket tidligere. See?

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ingenting om bank men tror det er noe som har betegnelsen bankenes sikringsfond. På samme måte som de har en bank klagenevmd tror jeg.

Anonymkode: 79316...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...