Gå til innhold

Dra på legevakten (eller til fastlegen), eller kan jeg vente litt?


kupton

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hm. Jeg burde få minst 10% av det fastlegen får for å ha meg på lista. Jeg er innom hvert 3. år. Forløpet er omtrent slik:

- Jeg skal ta celleprøve, påminnelsen fra Kreftregisteret er rett rundt hjørnet. Siden jeg stadig får godartede underlivscyster, bør jeg gjøre det hos gynekolog som har UL. Derfor trenger jeg henvisning.

- Det er jeg enig med deg i, vi har jo dessverre ikke UL her. Du bruker fortsatt ingen medisiner og er i full jobb?

-Ja, jeg er aldri syk. 

- Da kan du betale (underforstått "en uhyrlig minuttpris") ved utgangen, så sender jeg henvisningen elektronisk og du får time på e-post eller SMS.

- Takk, ha det bra!

Anonymkode: 2d1cb...12c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.2.2020 den 23.20, kupton skrev:

Fornøyelig, men også skremmende om fastlegers hverdag:

https://www.aftenposten.no/a-magasinet/i/8mo5aW/pasienten-har-alltid-rett

https://journalisten.no/a-magasinet-aftenposten-statistikk/trine-eilertsen-beklager-misbruk-av-statistikk-i-a-magasinet/398871
 

Trine Eilertsen beklager misbruk av statistikk

– Kort kurs i hvordan man lyver med grafikk, skriver kommentator Sven Egil Omdal tørt i en åpen Facebook-post fredag formiddag.

I artikkelen med tittel «Pasienten har alltid rett» er premisset at norske fastleger opplever stadig mer kravstore pasienter. Temaet underbygges med statistikk, men Omdal påpeker at grafene som brukes gir et skjevt inntrykk av hvor stor økning det faktisk er snakk om, for eksempel i antall fastlegekonsultasjoner.

– For å vise hvor negativ utviklingen er, har avisen laget noen grafer hvor y-aksen er beskåret slik at f.eks. en økning på 0,3 prosent i antall konsultasjoner hos fastlege fra 2017 til 2018, ser ut som en eksplosjon, skriver Omdal.

 

Anonymkode: 38ac5...257

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.2.2020 den 23.20, kupton skrev:

Fornøyelig, men også skremmende om fastlegers hverdag:

https://www.aftenposten.no/a-magasinet/i/8mo5aW/pasienten-har-alltid-rett

 
Harald Sundby
Som fastlege må jeg på vegne av Fastlegeordningen virkelig beklage den respektløse latterliggjøringen av både pasienter og ordningen som Aftenposten bringer til torgs. Tro meg, dette er IKKE representativt for hvordan vi fastleger opplever arbeidet vårt. Vi sitter på orkesterplass og bivåner hvor tøfft det er blitt å være kronisk syk og arbeidsufør i verdens rikeste land. Anstendigheten trues fra flere hold, og den kampen tar vi SAMMEN

Anonymkode: 38ac5...257

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er egentlig problemstillingen i tråen?. Ikke mulig å lese første innlegget uten å betale. 

Anonymkode: 68cbd...5fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er egentlig problemstillingen i tråen?. Ikke mulig å lese første innlegget uten å betale. 

Anonymkode: 68cbd...5fe

Kort fortalt (slik jeg oppfattet det) er det at A-Magasinet har intervjuet 10 fastleger om hvordan de opplever legepraksisen sin. Dette på bakgrunn av at en forfatter ved navn Nina Lykke har skrevet boken Full spredning hvor hun på en humoristisk måte framstiller tenkte møter mellom lege og pasient. Altså fiksjon. 

"Roman om virkeligheten

Mange lesere har i høst humret seg gjennom Nina Lykkes «legeroman» Full spredning. Lykke byr på tragikomiske møter med bortskjemte, selvopptatte pasienter som oppsøker en overarbeidet lege med sine mer eller mindre bagatellmessige lidelser."

A-magasinet ville sjekke om dette stemte med virkeligheten, og fikk tilbakemeldinger fra 10 fastleger om at så var tilfelle. Legene beskriver historier fra sin legepraksis som mildt sagt er sjokkerende. 

I etterkant av denne publiseringen i A-magasinet, hvor altså pasienter blir latterliggjort og stemplet som urimelige, bortskjemte, kravstore og selvopptatte, har flere andre fastleger tatt til motmæle ift den negative framstillingen av pasientene. De forteller om at det overhodet ikke er slike pasienter som dominerer bildet, men at de forekommer i liten grad. De sistnevnte fastlegene vil heller sette fokus på hvor meningsfull og flott jobb de har, at de er glad i pasientene sine, at de er opptatte av å skape en god relasjon med pasientene, og at det er viktig å ta imot hver enkelt med et åpent sinn, vise sympati, ta problemstillingene deres på alvor, og hjelpe dem på best mulig måte -uavhengig av hva det måtte gjelde. De mener at det i det store bildet ikke finnes mange "problempasienter", og at de aller fleste pasientene kommer med reelle problemstillinger. 

Endret av Fastnick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk engang foreskrevet hemningsløst sovepiller og beroligende.  Jeg var blitt fullstendig gal og utenfor alt.  Til slutt satte jeg foten ned og så nå er det nok.  Takk og pris for at jeg klarte det.  De første døgnene var helt vanvittige og jeg kontaktet legevakt og fastlege.  Jeg sendte flere meldinger til fastlegen som noen har sikkert vært rotete.  Jeg ble nektet øyeblikkelig time og sagt å komme etter to uker.  Jeg sa nei takk og la telefonen på og skiftet fastlege samme dag, og gikk til privat lege (også samme dag) til jeg kunne komme til den nye fastlegen tre uker senere.

I journalen som jeg fikk til å gi videre til ny lege, ble jeg ikke beskrevet rettferdig.  Legen gjorde alt til å rettferdiggjøre seg selv og få "skylden" over på meg.  Han la ut om hvordan jeg hadde tenkt og følt i diverse situasjoner, noe han ikke kan ha hatt noen kunnskaper om.  Han og legesekretæren var fullstendig "uskyldige" og "fru sutrestemme" hadde alltid vært særdeles hyggelig mot meg og likevel sa jeg nei takk og la på (hvordan kunne han vite det).

Jeg fikk hjelp til å komme meg ut av pillemisbruket, og det eneste jeg angrer på er at jeg ikke fikk frem den styrken før som jeg brukte da jeg tok beslutning om å slutte.  Det hadde spart meg og samfunnet for mye.

De som bæsjer i heisen og slenger junior opp i munnen til legen har god grunn til å få legehjelp.  Jeg forstår ikke hvorfor dette er "moro"historier.

Anonymkode: b44db...fda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg synes er underlig med fastlegeordningen, er at de pålegges å være en koordinator for eldre og andre med komplekse sykdommer. Jeg har et nært familiemedlem som både har hatt kreft og har andre alvorlige sykdommer, og som til stadighet kalles inn på undersøkelser og legeavtaler på ulike sykehus. Tilsynelatende vet ingen av disse legene/sykehusene noe om hva andre avdelinger og sykehus gjør/undersøker med pasienten, hvilke undersøkelser vedkommende innkalles til og ikke minst hvilken informasjon som er gitt. Alt dette blir lagt i fanget på fastlegen, og det er naturlig nok ikke enkelt og krever ganske mye kapasitet, som fastlegen ikke har. En legetime er 20 minutter og da rekker man ikke mye, særlig ikke med gamle mennesker som er litt langsomme. Som pårørende er det ganske frustrerende å være vitne til. Dette burde være organisert på en annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...