Gå til innhold

Kupton: Finnes det noen medisin mot skjørhet?


Gjest Fastnick

Anbefalte innlegg

Gjest Fastnick

En medisin som kan gjøre meg mer tykkhudet og ikke så sårbar og skjør? En medisin som hindrer meg i å gråte så lett?

 

Endret av Fastnick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fastnick
3 minutter siden, kupton skrev:

SSRI

Jeg tar Venlafaxin 150 mg (da er det vel et SSRI) Bør jeg spørre om jeg bør øke dosen? Eller da blir det vel et SNRI? Kanskje jeg bare skal spørre om å få bytte til et "ordentlig" SSRI?

Jeg er bare så usikker og engstelig for alt nå. Skjønner meg ikke på noen ting, og i alle fall ikke dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fluoxetin (Fontex, Prozac) kom på markedet i USA, var det mange friske, særlig leger, som tok det for å øke sin funksjonsevne både i yrke og fritid. Det ble da gjort studier som viste at SSRI ga folk et "tykkere sosialt skall". Dette er såpass dokumentert at vi kan kalle det bevist. Jeg kjenner imidlertid ikke til at det er gjort noen dose/effektstudier. Jeg har derfor intet grunnlag for å si at en større dose vil gi et tykkere skal. Som en kvalifisert gjetning basert på kunnskap og erfaring, vil jeg ikke tro at dette er en effekt en kan øke ved stadig å øke dosen. Jeg har derfor ingen anbefaling å komme med verken om doseøkning eller medikamentendring. Men jeg antar at dette er en klasseeffekt basert på påvirkningen på serotoninsystemet og at det er lite å hente på å skifte medisin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Fastnick skrev:

En medisin som kan gjøre meg mer tykkhudet og ikke så sårbar og skjør? En medisin som hindrer meg i å gråte så lett?

 

Jeg blir mer tykkhudet av ap, griner ikke lengre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...