Gå til innhold

Når dere trigges av traumer - hvordan "lande"?


Glitter

Anbefalte innlegg

Dere som sliter med PTSD og dere opplever å bli trigget. Hvordan klarer dere å lande? Jeg sliter med dette. 

Ble trigget helt ut av det blå under samtale med behandler i dag. Ble akutt svimmel, nervøs og fikk flashback. Slet med å prate i noen sekunder, men så tvang jeg meg "ut" av flashbacket. Strøk hendene på buksen min for å komme tilbake til "her og nå" og fokuserte på å fortsette å svare på spørsmålene (holder på med noe intervjugreier). 

Dette er nå over en time siden og kroppen min er enda i beredskap. Er urolig og veldig nervøs. Jeg klarer å komme meg ut fra selve flashback, men så føler jeg meg ødelagt lenge etterpå. Bruker mye energi på å ikke gå for mye inn i traumene nå. De gangene jeg ikke klarer det får jeg gjerne gråteanfall og blir liggende helt paralysert og utladet etterpå. 

Hva kan jeg gjøre når jeg har det som nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan legge til at dette med å håndtere traumer er jeg ikke så god på. Har ikke fått traumebehandling da de har ment jeg er for syk/ustabil til det. For å unngå at jeg skal bli skikkelig dårlig. 

Likevel har jeg et behov for å finne gode måter å roe meg ned på når jeg blir trigget som ikke innebærer selvskading eller rus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Glitter skrev:

Hva kan jeg gjøre når jeg har det som nå? 

Jeg har lært et par teknikker i min terapi.

Fokuser på sansene utover. Fokuser på ting du kan se i rommet og beskriv dem for deg selv. Beskriv lyder for deg selv. Ta på ting og beskriv det for deg selv. Snakk gjerne høyt til deg selv om det kan hjelpe.

En annen teknikk er mer å tenke at man skal ta litt avstand fra minnene. Tenk at du låser ned minnene i en skuff, safe eller arkivskap og lar de være der til du og terapeuten skal jobbe med de neste gang. Da kan ikke minnene plage deg.

Og lage et trygt sted for seg selv som du kan gå til når ting blir for overveldende. Ikke et fysisk sted, men et mentalt sted i hodet hvor du kan flykte til i tankene for å beskytte deg selv mot minnene og tankene. Denne krever litt øvelse er min erfaring... Jeg synes i hvert fall den er vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Glitter skrev:

Kan legge til at dette med å håndtere traumer er jeg ikke så god på. Har ikke fått traumebehandling da de har ment jeg er for syk/ustabil til det. For å unngå at jeg skal bli skikkelig dårlig. 

Likevel har jeg et behov for å finne gode måter å roe meg ned på når jeg blir trigget som ikke innebærer selvskading eller rus. 

Akkurat det samme mente DPS med meg også, men den terapeuten jeg har gått til nå i 4 år sa at "når blir man egentlig klar for traumeterapi?" Jeg ble ikke mer ustabil av traumeterapi - tvert imot. Jeg opplevde å bli mer stabil. Også fordi jeg ble vist mer tillit og fikk mer ansvar for egen terapisituasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Glitter skrev:

Dere som sliter med PTSD og dere opplever å bli trigget. Hvordan klarer dere å lande? Jeg sliter med dette. 

Ble trigget helt ut av det blå under samtale med behandler i dag. Ble akutt svimmel, nervøs og fikk flashback. Slet med å prate i noen sekunder, men så tvang jeg meg "ut" av flashbacket. Strøk hendene på buksen min for å komme tilbake til "her og nå" og fokuserte på å fortsette å svare på spørsmålene (holder på med noe intervjugreier). 

Dette er nå over en time siden og kroppen min er enda i beredskap. Er urolig og veldig nervøs. Jeg klarer å komme meg ut fra selve flashback, men så føler jeg meg ødelagt lenge etterpå. Bruker mye energi på å ikke gå for mye inn i traumene nå. De gangene jeg ikke klarer det får jeg gjerne gråteanfall og blir liggende helt paralysert og utladet etterpå. 

Hva kan jeg gjøre når jeg har det som nå? 

Mange bruker et strikk rundt håndleddet. Andre har god nytte av små nåler du bruker for å henge opp lapper på korktavler som jeg plutselig ikke husker navnet på. Problemet med å gå med 2 slike i lomma er at det er fort gjort å stikke seg selv når man minst ønsker det :- ) Andre igjen har en "back to reality"-sten i lomma. En sten med litt skarpe kanter de kan ta og kjenne på når minnene blir for påtrengende og vanskelige. Det som også kan være nyttig er å pugge en regle du kan synge/si inni deg (eller høyt, alt ettersom hva du trenger). Teksten er ikke spesielt viktig, det kan være hva som helst, enkle sangtekster du liker godt kan være et godt eksempel. Når du fyker ut av "vinduet" ditt kan slike ting hjelpe med å hente deg inn på en god måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det har mye med “timing” å gjøre. Da traumet var veldig sterkt i min bevissthet og jeg brukte all min energi på å glemme kunne det å snakke om det være svært vondt. Det kunne holde meg gående i dagesvis uten pause. Tror også det er viktig at man har en terapeut som forstår og er trygg. Min terapeut snakket  i vei om traumet og spurte mange spørsmål. Han hadde ikke en gang diagnostisert meg med PTSD og forstod ikke alvoret i lidelsen. Bare rippet opp i ting og prøvde å trøste meg med at det var jo ikke så farlig. Ikke tenk på det du osv. Jeg var retraumstisert etter timene uten å ha lært noe om hvordan takle det. I stedet fant psykologen ut at jeg trengte eksponeringsterapi. Jeg ble ytterligere traumatisert og sliter enda med hvor tøff denne terapien var. Senere da jeg fikk PTSD-diagnosen hos en annen behandler har jeg fått bedre hjelp. Han forstår alvoret og jeg stoler på han. Men først  nå etter mange år begynner jeg å kunne snakke om det uten at jeg mister kontrollen. 

Anonymkode: 472e6...89e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, frosken skrev:

Hva slags kommentar er det?

Ingenting med vonde baktanker. Jeg synes bare så synd i henne fordi hun har så mye å kjempe med! 😢

Anonymkode: 5b13b...b3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen. Det blir litt mye å svare hver enkelt, men jeg skal ta med meg tipsene både om teknikker og tips om bok. 

Jeg dro etter hvert på trening og det hjalp, men kjenner på en slags uro i kroppen. Jeg skal i hvert fall øve på dette for jeg må lære meg å håndtere det uten å gå i oppløsning eller bli destruktiv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingenting med vonde baktanker. Jeg synes bare så synd i henne fordi hun har så mye å kjempe med! 😢

Anonymkode: 5b13b...b3c

Takk for det, men jeg trenger ikke å bli syntes synd i. Det er jo alltids fint med medfølelse, men på samme tid så er det vel ikke mer synd i meg enn på andre som sliter. Alle har vi fått utdelt ulike kort i livet og jeg prøver å lære meg å leve med mine. :)

Det blir litt sånn som når den nye psykologen stadig vekk sier "oi/Uff det må føles tungt/det må ha vært tungt for deg". Joda, det vet jeg. Men jeg tror at å få høre det bare gjør at jeg får bekreftet ovenfor meg selv hvor fælt alt er og det tar i fra meg kraften til å jobbe meg ut av det på en måte. Den andre psykologen sier aldri slike ting. Hun kan komme med forklaringer og si "at jeg har jo vært gjennom x og y, derfor er det naturlig/ikke uvanlig å slite med a og b". For så å si noe om hva hun tror jeg kan gjøre for å bearbeide eller håndtere det hele. Det er en lang prosess, men veldig nyttig for meg. :)

Skjønner at du ikke mener noe vondt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du PTSD også? Syns så synd i deg!

Anonymkode: 5b13b...b3c

 Tror hun fikk PTSD kun fordi exen hennes psykisk trakasserte henne. Ikke det verste akkurat. 

Anonymkode: b857c...ede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Tror hun fikk PTSD kun fordi exen hennes psykisk trakasserte henne. Ikke det verste akkurat. 

Anonymkode: b857c...ede

Eh nei. Da tror du feil. Skam deg for å skrive slikt. 

Edit: Nå ble jeg faktisk så provosert at jeg ble kvalm. Men hey, du fikk muligheten til å snakke noen ned. Fint for deg. Og dessuten den psykiske trakkaseringen du snakker om var grov psykisk mishandling med trusler og tvang til sex gjennom ni år. Det andre jeg har vært utsatt for som var det jeg fikk flashback fra har jeg ikke tenkt til å fortelle deg, men å bagatellisere hvor alvorlig og ødeleggende psykisk mishandling er, det er ikke ok. Verken på vegne av meg eller andre som har opplevd det samme. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Tror hun fikk PTSD kun fordi exen hennes psykisk trakasserte henne. Ikke det verste akkurat. 

Anonymkode: b857c...ede

Hvorfor skriver du slikt som dette? Hva vil du med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Tror hun fikk PTSD kun fordi exen hennes psykisk trakasserte henne. Ikke det verste akkurat. 

Anonymkode: b857c...ede

Fy.. skam deg og skjerp deg for framtida! Du kan umulig vite hvor ille det har vært for Glitter å oppleve det hun har opplevd! 😡

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick
28 minutter siden, Glitter skrev:

Eh nei. Da tror du feil. Skam deg for å skrive slikt. 

Edit: Nå ble jeg faktisk så provosert at jeg ble kvalm. Men hey, du fikk muligheten til å snakke noen ned. Fint for deg. Og dessuten den psykiske trakkaseringen du snakker om var grov psykisk mishandling med trusler og tvang til sex gjennom ni år. Det andre jeg har vært utsatt for som var det jeg fikk flashback fra har jeg ikke tenkt til å fortelle deg, men å bagatellisere hvor alvorlig og ødeleggende psykisk mishandling er, det er ikke ok. Verken på vegne av meg eller andre som har opplevd det samme. 

Klem til deg, Glitter. Håper du greier å heve deg over sånne skitne, stygge kommentarer! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fastnick skrev:

Klem til deg, Glitter. Håper du greier å heve deg over sånne skitne, stygge kommentarer! 

Takk. AB klarte dessverre å vippe meg av pinnen der ja, men skal prøve å heve meg over det nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick
8 minutter siden, Glitter skrev:

Takk. AB klarte dessverre å vippe meg av pinnen der ja, men skal prøve å heve meg over det nå. 

Ja, gjør det. Lag deg noe varmt å drikke, sett deg under teppet og titt litt på TV for å avlede litt. (Det er i alle fall det jeg føler for å gjøre for deg akkurat nå. Jeg ville ha gitt deg en god klem, bedt deg drite i den tosken som skrev det til deg, laget kakao til deg, bedt deg sette deg i sofaen, og kommet med pledd til deg ❤️) Hehe, hvis du hadde syntes det var ok, da ;) Jeg er litt rar noen ganger

Endret av Fastnick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Fastnick skrev:

Ja, gjør det. Lag deg noe varmt å drikke, sett deg under teppet og titt litt på TV for å avlede litt. (Det er i alle fall det jeg føler for å gjøre for deg akkurat nå. Jeg ville ha gitt deg en god klem, bedt deg drite i den tosken som skrev det til deg, laget kakao til deg, bedt deg sette deg i sofaen, og kommet med pledd til deg ❤️

Åh, takk. Det hjalp bare å høre det. ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...