Gå til innhold

Ord, fraser og uttrykk som bare brukes på DOL


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 timer siden, Trine skrev:

Jeg får melding hver søndag om at jeg må huske å skrive ukeplan. Da skriver de ofte "ha en fortsatt god dag" e.l. Jeg spurte om hvorfor man sier "ha en fortsatt god dag". Det kan jo hende dagen har vært skikkelig dritt. Jeg fikk ikke noe godt svar. Det var bare sånt man sa. Jeg skriver det samme tilbake da, kopiering må jo være trygt 😅

Haha ja ikke sant. Litt artig for jeg har ikke møtt noen som tenker likt som meg rundt akkurat det før. 😂 De fleste bare sier disse frasene uten å tenke over om det egentlig er logisk i si. Ville vært mer riktig å spørre " Hei har du en god morgen?" Framfor "god morgen!" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Glitter skrev:

Haha ja ikke sant. Litt artig for jeg har ikke møtt noen som tenker likt som meg rundt akkurat det før. 😂 De fleste bare sier disse frasene uten å tenke over om det egentlig er logisk i si. Ville vært mer riktig å spørre " Hei har du en god morgen?" Framfor "god morgen!" 

Etter å ha bodd i Australia har jeg begynt å si, hvordan går det? Det er det folk alltid sier der, og jeg synes det er mye hyggeligere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, RamonaK skrev:

Etter å ha bodd i Australia har jeg begynt å si, hvordan går det? Det er det folk alltid sier der, og jeg synes det er mye hyggeligere...

Ja det et jo det, samtidig er det også en slags høflighetsfrase. I England, USA, Australia og ellers hvor dette brukes så blir du sett rart på dersom du faktisk svarer på hvordan du _virkelig_ har det. Likevel bedre enn "god morgen". 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Glitter skrev:

Ja det et jo det, samtidig er det også en slags høflighetsfrase. I England, USA, Australia og ellers hvor dette brukes så blir du sett rart på dersom du faktisk svarer på hvordan du _virkelig_ har det. Likevel bedre enn "god morgen". 😛

Det er sant :) tror egentlig ingen vil høre hvordan man har det. Men høres koselig ut da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Glitter skrev:

Ja det et jo det, samtidig er det også en slags høflighetsfrase. I England, USA, Australia og ellers hvor dette brukes så blir du sett rart på dersom du faktisk svarer på hvordan du _virkelig_ har det. Likevel bedre enn "god morgen". 😛

Jeg synes dette er litt vanskelig når jeg er i USA. Jeg svarer jo automatisk, men den som serverer meg en kaffi er jo ikke interessert i det 😄

Selv om jeg er klar over dette, så svarer jeg jo alltid «fine» 🙈

Heldigvis er engelsken min så dårlig at jeg slipper unna med turiststempelet 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Shira! skrev:

Jeg synes dette er litt vanskelig når jeg er i USA. Jeg svarer jo automatisk, men den som serverer meg en kaffi er jo ikke interessert i det 😄

Selv om jeg er klar over dette, så svarer jeg jo alltid «fine» 🙈

Heldigvis er engelsken min så dårlig at jeg slipper unna med turiststempelet 😂

Hehe ja. Jeg har lært meg at jeg skal si "I'm fine, thank you! How are you?" Men det føles så falsk og påtatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Glitter skrev:

Hehe ja. Jeg har lært meg at jeg skal si "I'm fine, thank you! How are you?" Men det føles så falsk og påtatt. 

Har lært det jeg også, men jeg glemmer jo det nesten hver eneste gang 🙈 Føler som deg at det er falskt, litt feil å svare for meg.

Vi har reist endel rundt, ikke bare på typiske turiststeder, da føler jeg at noen ganger at de synes jeg er litt teit sosialt 😂 

Det er mye sånn overdreven høflighet, jeg vet jo at kulturen er slik, men jeg blir litt satt ut og keitete på min egen respons. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, RamonaK skrev:

Etter å ha bodd i Australia har jeg begynt å si, hvordan går det? Det er det folk alltid sier der, og jeg synes det er mye hyggeligere...

Her jeg bor er det helt vanlig å si det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Glitter skrev:

Haha ja ikke sant. Litt artig for jeg har ikke møtt noen som tenker likt som meg rundt akkurat det før. 😂 De fleste bare sier disse frasene uten å tenke over om det egentlig er logisk i si. Ville vært mer riktig å spørre " Hei har du en god morgen?" Framfor "god morgen!" 

Ja, eller så kan man si "ønsker deg en god morgen". "God morgen" blir jo nesten mer en kommando. Jeg vil ikke bli kommandert til å ha en god morgen. Jeg tror ikke jeg har vært borti noen om i det hele tatt har tenkt noe som helst om god morgen 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Glitter skrev:

Ja det et jo det, samtidig er det også en slags høflighetsfrase. I England, USA, Australia og ellers hvor dette brukes så blir du sett rart på dersom du faktisk svarer på hvordan du _virkelig_ har det. Likevel bedre enn "god morgen". 😛

Jeg tror jeg heller vil kommanderes til å ha en god morgen, enn å måtte lyve på et spørsmål 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Trine skrev:

Ja, eller så kan man si "ønsker deg en god morgen". "God morgen" blir jo nesten mer en kommando. Jeg vil ikke bli kommandert til å ha en god morgen. Jeg tror ikke jeg har vært borti noen om i det hele tatt har tenkt noe som helst om god morgen 😂

 

3 minutter siden, Trine skrev:

Jeg tror jeg heller vil kommanderes til å ha en god morgen, enn å måtte lyve på et spørsmål 😂

Haha ja. 😂 Jeg pleier å velge en mellomting. Jeg svarer "det går greit", som i min verden egentlig betyr "det går ikke bra, men det er ikke passende å legge ut om det", men det blir oppfattet som "det går bra". 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, Glitter skrev:

 

Haha ja. 😂 Jeg pleier å velge en mellomting. Jeg svarer "det går greit", som i min verden egentlig betyr "det går ikke bra, men det er ikke passende å legge ut om det", men det blir oppfattet som "det går bra". 😂 

"Forholdene tatt i betraktning, skal jeg ikke klage", pleier jeg svare 😂 Eller "det kunne vært verre". Folk tror jeg bare svarer tullete. Så jeg tror nesten at samme hva man svarer, blir det oppfattet som "det går bra" 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Trine skrev:

"Forholdene tatt i betraktning, skal jeg ikke klage", pleier jeg svare 😂 Eller "det kunne vært verre". Folk tror jeg bare svarer tullete. Så jeg tror nesten at samme hva man svarer, blir det oppfattet som "det går bra" 😅

Verden vil bedras. 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Trine skrev:

Jeg får melding hver søndag om at jeg må huske å skrive ukeplan. Da skriver de ofte "ha en fortsatt god dag" e.l. Jeg spurte om hvorfor man sier "ha en fortsatt god dag". Det kan jo hende dagen har vært skikkelig dritt. Jeg fikk ikke noe godt svar. Det var bare sånt man sa. Jeg skriver det samme tilbake da, kopiering må jo være trygt 😅

Mener å huske NRK ble kritisert for noe lignende. De sa tidligere at de ønsket seerne en «fortsatt god kveld», men endret dette til noe sånt som «ønsker fortsatt seerne en god kveld».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Xtra skrev:

Mener å huske NRK ble kritisert for noe lignende. De sa tidligere at de ønsket seerne en «fortsatt god kveld», men endret dette til noe sånt som «ønsker fortsatt seerne en god kveld».

Så da er det ikke bare Glitter og meg 😊 Hvis ikke det var Glitter som klaget til NRK da 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Trine skrev:

Så da er det ikke bare Glitter og meg 😊 Hvis ikke det var Glitter som klaget til NRK da 😂

Hvem vet. 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
23 timer siden, Trine skrev:

Jeg får melding hver søndag om at jeg må huske å skrive ukeplan. Da skriver de ofte "ha en fortsatt god dag" e.l. Jeg spurte om hvorfor man sier "ha en fortsatt god dag". Det kan jo hende dagen har vært skikkelig dritt. Jeg fikk ikke noe godt svar. Det var bare sånt man sa. Jeg skriver det samme tilbake da, kopiering må jo være trygt 😅

" Ønsker deg en fin dag" og "Ha en fortsatt fin dag", det skriver jeg mange ganger daglig i jobben min. Det er nok de ordene jeg bruker aller mest i jobben min.

Som du fikk til svar. Det er bare sånt man sier. Høflighetsfrase 🙂

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

" Ønsker deg en fin dag" og "Ha en fortsatt fin dag", det skriver jeg mange ganger daglig i jobben min. Det er nok de ordene jeg bruker aller mest i jobben min.

Som du fikk til svar. Det er bare sånt man sier. Høflighetsfrase 🙂

 

 

"Ønsker deg en fin dag" er jo  forsåvidt greit. De fleste vil vel at andre skal ha fine dager. Men "ha en fortsatt fin dag", passer liksom litt dårlig når man sitter der og har lyst til å kaste mobilen i veggen og pcen ut av vinduet 😂 Og i sta følte jeg meg nesten litt ufin. Var på en chat for å spørre en butikk om noe. Da jeg hadde fått svar, skrev jeg bare ett eller annet med ok, da satser jeg på det. Så ventet jeg litt og avsluttet chaten. Men så fikk jeg svar med blabla, ønsker deg en fin dag, men da fikk jeg ikke svart for jeg hadde avsluttet chaten, så da følte jeg meg plutselig veldig uhøflig. Jeg pleier jo å takke for hjelpen, men nå var ikke hodet helt med. Trøster meg med at de tjente gode penger på meg. Så blir jeg så usikker når jeg får svar på en mail og det ikke er noe mer å svare. Så har de skrevet "ønsker deg en fin dag". Skal jeg da forstyrre dem med en mail hvor det bare står takk og ønsker deg en god dag? Eller ser de ikke på det som forstyrrelse, men heller hyggelig? Jeg føler jo at jeg har forstyrret nok ved å sende en mail i utgangspunktet. Men hvis du har en jobb hvor du ofte bruker disse setningene, vet du kanskje også hva man skal gjøre som kunde/den som forstyrrer. Skal man sende en mail bare for å ønske vedkommende en fin dag, eller tenker dere ikke over det, eller er det irriterende å få mail bare for høflighetens skyld uten noe nyttig innhold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...