Gå til innhold

Ord, fraser og uttrykk som bare brukes på DOL


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida
11 minutter siden, Trine skrev:

"Ønsker deg en fin dag" er jo  forsåvidt greit. De fleste vil vel at andre skal ha fine dager. Men "ha en fortsatt fin dag", passer liksom litt dårlig når man sitter der og har lyst til å kaste mobilen i veggen og pcen ut av vinduet 😂 Og i sta følte jeg meg nesten litt ufin. Var på en chat for å spørre en butikk om noe. Da jeg hadde fått svar, skrev jeg bare ett eller annet med ok, da satser jeg på det. Så ventet jeg litt og avsluttet chaten. Men så fikk jeg svar med blabla, ønsker deg en fin dag, men da fikk jeg ikke svart for jeg hadde avsluttet chaten, så da følte jeg meg plutselig veldig uhøflig. Jeg pleier jo å takke for hjelpen, men nå var ikke hodet helt med. Trøster meg med at de tjente gode penger på meg. Så blir jeg så usikker når jeg får svar på en mail og det ikke er noe mer å svare. Så har de skrevet "ønsker deg en fin dag". Skal jeg da forstyrre dem med en mail hvor det bare står takk og ønsker deg en god dag? Eller ser de ikke på det som forstyrrelse, men heller hyggelig? Jeg føler jo at jeg har forstyrret nok ved å sende en mail i utgangspunktet. Men hvis du har en jobb hvor du ofte bruker disse setningene, vet du kanskje også hva man skal gjøre som kunde/den som forstyrrer. Skal man sende en mail bare for å ønske vedkommende en fin dag, eller tenker dere ikke over det, eller er det irriterende å få mail bare for høflighetens skyld uten noe nyttig innhold?

Det er ingen forstyrrelse. Det er en hyggelig tilbakemelding 🙂

Ellers hvis du velger å ikke svare, går det også helt fint. Da regner man med at alt er ok, frem til man eventelt hører noe annet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, Trine skrev:

"Ønsker deg en fin dag" er jo  forsåvidt greit. De fleste vil vel at andre skal ha fine dager. Men "ha en fortsatt fin dag", passer liksom litt dårlig når man sitter der og har lyst til å kaste mobilen i veggen og pcen ut av vinduet 😂 Og i sta følte jeg meg nesten litt ufin. Var på en chat for å spørre en butikk om noe. Da jeg hadde fått svar, skrev jeg bare ett eller annet med ok, da satser jeg på det. Så ventet jeg litt og avsluttet chaten. Men så fikk jeg svar med blabla, ønsker deg en fin dag, men da fikk jeg ikke svart for jeg hadde avsluttet chaten, så da følte jeg meg plutselig veldig uhøflig. Jeg pleier jo å takke for hjelpen, men nå var ikke hodet helt med. Trøster meg med at de tjente gode penger på meg. Så blir jeg så usikker når jeg får svar på en mail og det ikke er noe mer å svare. Så har de skrevet "ønsker deg en fin dag". Skal jeg da forstyrre dem med en mail hvor det bare står takk og ønsker deg en god dag? Eller ser de ikke på det som forstyrrelse, men heller hyggelig? Jeg føler jo at jeg har forstyrret nok ved å sende en mail i utgangspunktet. Men hvis du har en jobb hvor du ofte bruker disse setningene, vet du kanskje også hva man skal gjøre som kunde/den som forstyrrer. Skal man sende en mail bare for å ønske vedkommende en fin dag, eller tenker dere ikke over det, eller er det irriterende å få mail bare for høflighetens skyld uten noe nyttig innhold?

Dette skjønner ikke jeg heller. Sånn sett er det greit med fastlegen og elektronisk konsultasjon. Når det ikke er noe mer å diskutere og han har svart på alt så sier han ha en fin dag, stå på videre etc. Også avslutter han chatten. Da slipper jeg å forholde meg til det der. 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Glitter skrev:

Dette skjønner ikke jeg heller. Sånn sett er det greit med fastlegen og elektronisk konsultasjon. Når det ikke er noe mer å diskutere og han har svart på alt så sier han ha en fin dag, stå på videre etc. Også avslutter han chatten. Da slipper jeg å forholde meg til det der. 😛

Smart. Jeg har aldri elektronisk konsultasjon hos legen da. Og akkurat den avslutningen på en time, er litt tricky. Jeg tror timen er over når jeg får lappen med ny time. Men jeg er liksom ikke helt sikker. Var hos en annen lege nå, for noe akutt. Det var ikke det at han ikke var nøye. Jeg var der en halv evighet forrige uke for å få restene av Knerten ut av øyer. Han skulle sjekke skikkelig nøye at jeg ikke hadde skadet noe vesentlig inni der. Så skulle jeg på kontroll i går. Han lyste i øyet, smilte og sa han var fornøyd, også ble jeg nesten kastet ut derfra 😂 Det var liksom ingen tvil om at timen var over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.2.2020 den 5.25, AnonymBruker skrev:

Det er en del (rare? spesielle?) ord, fraser og uttrykk som det virker som om nesten bare (eller kanskje bare) brukes på DOL. Her er en liste over de jeg kommer på i farten:

- Trippel dose
- Trygda er god
- Iskald trygdecola (med sukker)
- Kokka
- Hobbies
- Overklassefruer
- Høyklassefruer
- Alt er ikke så enkelt i dag
- Alt er ikke så lett for alle
- Fullverdig liv
- Men men
- Ralle(r)
- Vi får se
- Alle har sitt
- Sånn er det nok
- Sånn er det med den saken
- ...., vel
- Liddli'
- Vi har alle vårt (i våre dager)
- Alle har sitt
- Man tenker sitt
- Hvem vet

Kom gjerne med flere hvis jeg har glemt noe.

Anonymkode: 7c36a...ac2

Nytt dol- uttrykk: "Har du Asperger"?

Anonymkode: 54cdd...682

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Trine skrev:

Smart. Jeg har aldri elektronisk konsultasjon hos legen da. Og akkurat den avslutningen på en time, er litt tricky. Jeg tror timen er over når jeg får lappen med ny time. Men jeg er liksom ikke helt sikker. Var hos en annen lege nå, for noe akutt. Det var ikke det at han ikke var nøye. Jeg var der en halv evighet forrige uke for å få restene av Knerten ut av øyer. Han skulle sjekke skikkelig nøye at jeg ikke hadde skadet noe vesentlig inni der. Så skulle jeg på kontroll i går. Han lyste i øyet, smilte og sa han var fornøyd, også ble jeg nesten kastet ut derfra 😂 Det var liksom ingen tvil om at timen var over.

Uff da! Det hørtes vondt ut. Måtte bare si det først! Jeg synes ofte det er litt kleint når man liksom skal avslutte, det blir liksom "Ok, takk...emm..hadet" 😛 Enda verre på tlf. 

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nytt dol- uttrykk: "Har du Asperger"?

Anonymkode: 54cdd...682

Hehe, virker som noen prøver å få det inn ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.2.2020 den 9.51, Glitter skrev:

Uff da! Det hørtes vondt ut. Måtte bare si det først! Jeg synes ofte det er litt kleint når man liksom skal avslutte, det blir liksom "Ok, takk...emm..hadet" 😛 Enda verre på tlf. 

Ja, jo, det er ikke noe jeg kommer til å forsøke å få til igjen. Men når man går på ski midt i skogen og skal under en busk. Da hender det visst at kKnerten plutselig står der og setter fram foten 🙈 Hjal vel heller ikke at det gikk en bratt kneik ned under busken, jeg fikk skia på riktig side, bøyde meg ned og sa "kjør på, xxxx (wannebe trekkhunden)". Et øyeblikk ble jeg litt bekymret for hvordan jeg skulle komme meg hjem 😂 Ja, veldig kleint. En gang spurte jeg "er jeg ferdig nå?", føltes ikke helt riktig det heller 😅 Men jeg er ganske sikker på at legen min vet nok om asperger til å forstå at sånne hadet-situasjoner er vanskelig. Egentlig tror jeg ikke hun er så jævlig opptatt av hadet selv heller. Hun er ikke så skravlesyk akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Trine skrev:

Ja, jo, det er ikke noe jeg kommer til å forsøke å få til igjen. Men når man går på ski midt i skogen og skal under en busk. Da hender det visst at kKnerten plutselig står der og setter fram foten 🙈 Hjal vel heller ikke at det gikk en bratt kneik ned under busken, jeg fikk skia på riktig side, bøyde meg ned og sa "kjør på, xxxx (wannebe trekkhunden)". Et øyeblikk ble jeg litt bekymret for hvordan jeg skulle komme meg hjem 😂 Ja, veldig kleint. En gang spurte jeg "er jeg ferdig nå?", føltes ikke helt riktig det heller 😅 Men jeg er ganske sikker på at legen min vet nok om asperger til å forstå at sånne hadet-situasjoner er vanskelig. Egentlig tror jeg ikke hun er så jævlig opptatt av hadet selv heller. Hun er ikke så skravlesyk akkurat.

Det skal ikke være lett. 😂 

Bra du kom deg hjem i hvert fall. 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Glitter skrev:

Det skal ikke være lett. 😂 

Bra du kom deg hjem i hvert fall. 😛

Nei, lett hadde jo vært kjedelig 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Aspergers Inc.
På 17.2.2020 den 23.16, Trine skrev:

Jeg får melding hver søndag om at jeg må huske å skrive ukeplan. Da skriver de ofte "ha en fortsatt god dag" e.l.

Har du så mye du må gjøre at du trenger ukeplan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aspergers Inc.
På 20.2.2020 den 9.06, AnonymBruker skrev:

Nytt dol- uttrykk: "Har du Asperger"?

Anonymkode: 54cdd...682

🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Aspergers Inc. skrev:

Har du så mye du må gjøre at du trenger ukeplan?

Tja, noen ganger har jeg det. Men jeg har også adhd og hvis jeg ikke skriver ned ting, blir det glemt. Da kan jeg f.eks tenke ut hva jeg skal ha til middag 20 ganger i løpet av dagen, fordi jeg har glemt at jeg allerede har funnet ut hva jeg skal spise. Det frigjør endel plass i hjernen når ting er planlagt og notert. Og hvis jeg f.eks må ringe noen, kan jeg bruke enormt mye energi på å tenke på at jeg må ringe og finne på grunner til å vente med å ringe, for jeg hater å ringe folk. Hvis jeg skriver ned at jeg skal ringe f.eks på onsdag, rett etter frokost, så slipper jeg tenke på at jeg burde ringe, for da er det allerede bestemt at jeg skal ringe på onsdag. Ikke på tirsdag og ikke på torsdag. Jeg er en komplisert enkel sjel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...