Gå til innhold

Suicidalitet og håpløshet


kupton

Anbefalte innlegg

Lærte noe nytt i dag. Har så langt lært at håpløshet predikerer suicid sterkere enn depresjon. Denne studien viser noe annet og forklarer hvorfor.

Conclusions: In patients with depressive disorder, hopelessness explains suicidal ideation, but largely because it covaries with depressive symptoms. The role of hopelessness as a central determinant of suicidal ideation in depression may have been overestimated. Symptoms of anxiety moderate the association between hopelessness and suicidal ideation. Severity of depressive symptoms may predict suicidal ideation more accurately than hopelessness.

Konklusjoner: Hos pasienter med depressiv lidelse forklarer håpløshet selvmordstanker, men i stor grad fordi det samvarierer med depressive symptomer. Håpløshetens rolle som en sentral determinant for selvmordstanker i depresjon kan ha blitt overvurdert. Symptomer på angst modererer assosiasjonen mellom håpløshet og selvmordstanker. Alvorlighetsgraden av depressive symptomer kan forutsi selvmordstanker mer nøyaktig enn håpløshet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håpløshet ER jo et symptom på depresjon da..

Skjønner ikke hva du vil du med dette..

Anonymkode: 6b57b...3f2

En må kanskje ha litt peiling på psykiatri for å skjønne det. Har du lest linken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, kupton skrev:

En må kanskje ha litt peiling på psykiatri for å skjønne det. Har du lest linken?

Nei, det er da allmennkunnskap. Trenger ikke være ekspert for å vite det.

Anonymkode: 6b57b...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er da allmennkunnskap. Trenger ikke være ekspert for å vite det.

Anonymkode: 6b57b...3f2

Ikke bry deg om 3f2, Kupton! Hun har nok eupd!

Anonymkode: 0207e...e1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er deprimert om kvelden derfor sliter jeg kognitivt. Prøver å finne meningen i det som skrives men får liksom ikke tak i det. Kanskje jeg er dum. Men altså håpløshetstenking har blitt overvurdert som årsak til selvmordstanker? 

Anonymkode: fe323...f5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke bry deg om 3f2, Kupton! Hun har nok eupd!

Anonymkode: 0207e...e1e

Nå tror jeg det er best at jeg forlater forumet. Dere er bare slemme mot meg uansett.

Anonymkode: 6b57b...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nå tror jeg det er best at jeg forlater forumet. Dere er bare slemme mot meg uansett.

Anonymkode: 6b57b...3f2

Hmm.. høres ut som meg, jo. Blir spennende å se om du får like mye tyn som meg for sånne utsagn! Tror ikke du har noe å frykte der, så det er bare å bli værende hvis du vil det. Det er ikke deg folk her er ute etter å ta, det er MEG!

Men nå har jeg lovet @ISW å ta en pause. Så logger av nå. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Fastnick skrev:

Hmm.. høres ut som meg, jo. Blir spennende å se om du får like mye tyn som meg for sånne utsagn! Tror ikke du har noe å frykte der, så det er bare å bli værende hvis du vil det. Det er ikke deg folk her er ute etter å ta, det er MEG!

Men nå har jeg lovet @ISW å ta en pause. Så logger av nå. Lykke til!

Eh? Oppmerksomhetssyk, much? Nei det er MEG folk misliker, ikke deg.

Anonymkode: 6b57b...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh? Oppmerksomhetssyk, much? Nei det er MEG folk misliker, ikke deg.

Anonymkode: 6b57b...3f2

Nei, det er nok meg

Anonymkode: 82614...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, kupton skrev:

Lærte noe nytt i dag. Har så langt lært at håpløshet predikerer suicid sterkere enn depresjon. Denne studien viser noe annet og forklarer hvorfor.

Conclusions: In patients with depressive disorder, hopelessness explains suicidal ideation, but largely because it covaries with depressive symptoms. The role of hopelessness as a central determinant of suicidal ideation in depression may have been overestimated. Symptoms of anxiety moderate the association between hopelessness and suicidal ideation. Severity of depressive symptoms may predict suicidal ideation more accurately than hopelessness.

Konklusjoner: Hos pasienter med depressiv lidelse forklarer håpløshet selvmordstanker, men i stor grad fordi det samvarierer med depressive symptomer. Håpløshetens rolle som en sentral determinant for selvmordstanker i depresjon kan ha blitt overvurdert. Symptomer på angst modererer assosiasjonen mellom håpløshet og selvmordstanker. Alvorlighetsgraden av depressive symptomer kan forutsi selvmordstanker mer nøyaktig enn håpløshet.

Kan du forklare denne setningen :» symptomer på angst modererer assosiasjonen mellom håpløshet og selvmordstanker». ? 

Anonymkode: fe323...f5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, kupton skrev:

En må kanskje ha litt peiling på psykiatri for å skjønne det. Har du lest linken?

Nå må du gi deg! Frekkere enn få! 

Anonymkode: 82614...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå må du gi deg! Frekkere enn få! 

Anonymkode: 82614...84d

Jeg blander så lett de anonyme. Det er nok du som har eupd

Anonymkode: 0207e...e1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blander så lett de anonyme. Det er nok du som har eupd

Anonymkode: 0207e...e1e

Hvis jeg hadde hatt den ukjente diagnosen EUPD, hvilken diagnose har Kupton da? 

Anonymkode: 82614...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg hadde hatt den ukjente diagnosen EUPD, hvilken diagnose har Kupton da? 

Anonymkode: 82614...84d

Spør Fastnick hvem bås han bør settes i.

Anonymkode: 0207e...e1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Spør Fastnick hvem bås han bør settes i.

Anonymkode: 0207e...e1e

Det er mange som setter folk i bås her inne!

Anonymkode: 82614...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Spør Fastnick hvem bås han bør settes i.

Anonymkode: 0207e...e1e

Nå synes jeg dere skal slutte. Jeg synes iallefall dette ikke er ålreit . 

Hvor ble det av det å være snille mot hverandre og heller bygge hverandre opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, emilie321 skrev:

Nå synes jeg dere skal slutte. Jeg synes iallefall dette ikke er ålreit . 

Hvor ble det av det å være snille mot hverandre og heller bygge hverandre opp?

Enig. Dette går alt for langt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nå må du gi deg! Frekkere enn få! 

Anonymkode: 82614...84d

Hvorfor hater alle meg? Nå sletter jeg brukeren snart for alle har har tydeligvis noe imot meg!

Anonymkode: 6b57b...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor hater alle meg? Nå sletter jeg brukeren snart for alle har har tydeligvis noe imot meg!

Anonymkode: 6b57b...3f2

Jeg vet ikke hvem du er bak AB. Jeg hater deg i hvert fall ikke. Men hey, jeg har EUPF. Kan jo ikke stole på sånne som meg. :)

(forsøk på humor). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...