Jump to content
AnonymBruker

Visste dere at dps lekker ut informasjon?

Recommended Posts

AnonymBruker

Men hvordan fungerer dette da? Er jo mange flere behandlere enn helsesekretærer, og helsesekretærene har jo en del annet å gjøre også tenker jeg. 

Min behandler tar aldri notater, så om vedkommende må skrive noe til en helsesekretær etterpå kan vel han skrive jorunalnotatet? Virker bare som om det er mye styr, men gjøres det slik så er det vel enklere da? 

Anonymkode: 838d9...a0c

Fortsetter under...

Undulaten
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan fungerer dette da? Er jo mange flere behandlere enn helsesekretærer, og helsesekretærene har jo en del annet å gjøre også tenker jeg. 

Min behandler tar aldri notater, så om vedkommende må skrive noe til en helsesekretær etterpå kan vel han skrive jorunalnotatet? Virker bare som om det er mye styr, men gjøres det slik så er det vel enklere da? 

Anonymkode: 838d9...a0c

Behandlere sier det som skal skrives i journalnotatet via mikrofon koblet til pc og pasientdataprogram.

Sekretærer har så på hodetelefoner og skriver da inn i jounalnotat på pcen det behandler har diktert inn i pasientdataprogrammet.

Når jornalnotatet er skrevet, får den som har diktert notatet tilgang til det og kan endre/rette opp feil/endringer før vedkommende godkjenner journalnotatet som sekretær har skrevet inn og da ligger det fast i pasientens journal. 

Mvh tidligere mangeårig sekretær i psykiatrien 😉

AnonymBruker
2 timer siden, Undulaten skrev:

Behandlere sier det som skal skrives i journalnotatet via mikrofon koblet til pc og pasientdataprogram.

Sekretærer har så på hodetelefoner og skriver da inn i jounalnotat på pcen det behandler har diktert inn i pasientdataprogrammet.

Når jornalnotatet er skrevet, får den som har diktert notatet tilgang til det og kan endre/rette opp feil/endringer før vedkommende godkjenner journalnotatet som sekretær har skrevet inn og da ligger det fast i pasientens journal. 

Mvh tidligere mangeårig sekretær i psykiatrien 😉

Det der høres utrolig tungvint ut, og må da være sløsing med ressurser? Det er jo raskere å skrive mens man tenker, men her må man være to for å gjøre jobben til en.

Anonymkode: 762bb...0d0

kupton

Det er et generasjonsskifte på gang. Dagens unge leger/psykologer er like raske på tastaturet som sekretærene og skriver alle journalnotat selv.

Selv var jeg i "mellomklassen", dvs ikke oppvokst med tastatur, men tidlig ute med å lære meg data og bruke det i arbeid. Jeg valgte å diktere de lange notatene som innkomstjournal, epikrise og lengre trygdeerklæringer. Mens de daglige notatene fra samtaler i poliklinikk eller med innlagte skrev jeg selv.

Mange av behandlerne født på 50- og 60-tallet dikterte alle notat unntatt de aller korteste. Verst var det med "gamle" behandlere som insisterte på å skrive selv, men var helt uten tastaturferdigheter. De sløste bort mye dyr tid med sin L&P-teknikk (look and pick).

AnonymBruker

Det gir mening.

Anonymkode: 762bb...0d0

AnonymBruker

Ja fyfaen de sekretærene på dps har sneket i journalen min og sett på GAMLE journalnotater dem ikke har noen ting med. Jeg skal aldri inn i dps systemet noen gang mer!

Anonymkode: 93e24...2ad

Annonse