Gå til innhold

Hva spise når syk? (nb ikke for sarte mager)


cathlin

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg ligger nede med feber og hoste.. Tror jeg er sulten men kaster opp når jeg prøvd å spise knekkebrød. Våknet i går etter jeg hadde sovna og kastet opp. Lurer på om jeg reagerer på kullsyre siden jeg hadde drukket Farris og brus. Sannsynligvis kombi av hoste, lite mat og kullsyre og medisiner som ble for sterkt for magen. 

Har muligheten til å kreke meg over veien til butikken/kiosken. Noen som har tips til hva jeg bør spise drikke? Tar medisiner på kveldstid og tror ikke de vil holde seg nede hvis jeg ikke får spise noe (som jeg ikke kaster opp igjen da). Knekkebrød har tidligere vært safe for å regulere når jeg f.eks ikke har spist noe på en stund og er småkvalm. Nå kom en liten bit rett opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøv med litt salt potetgull eller kjeks. Pass på å ikke spis for mye. Drikk en blanding av Farris og eplejuice. 

Endret av Fionys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jeg og ville satset på noe salt potetgull, det gikk ned da ungene hadde spysjuke som barn. Og de drakk cola. 

Tror ikke det begynte med spysyke, men det er et resultat av at jeg ikke har orket å spise samt hoste som provoserer refleksen. Knekkebrød med ost ble for skarpt og tungt på en måte. Kanskje jeg må ha noe mildt som er snilt for magen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Fionys skrev:

Prøv med litt salt potetgull eller kjeks. Pass på å ikke spis for mye. Drikk en blanding av Farris og eplejuice. 

Prøver på en smakløs kjeks nå. Går foreløpig bedre. Virker ikke som magen min tåler kullsyre så godt, tror det er for mye syre der allerede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, cathlin skrev:

Tror ikke det begynte med spysyke, men det er et resultat av at jeg ikke har orket å spise samt hoste som provoserer refleksen. Knekkebrød med ost ble for skarpt og tungt på en måte. Kanskje jeg må ha noe mildt som er snilt for magen. 

Ok. Det er ikke noe godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, cathlin skrev:

Tror ikke det begynte med spysyke, men det er et resultat av at jeg ikke har orket å spise samt hoste som provoserer refleksen. Knekkebrød med ost ble for skarpt og tungt på en måte. Kanskje jeg må ha noe mildt som er snilt for magen. 

Loff?

Anonymkode: b69f8...81f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, cathlin skrev:

Prøver på en smakløs kjeks nå. Går foreløpig bedre. Virker ikke som magen min tåler kullsyre så godt, tror det er for mye syre der allerede. 

Mariekjeks pleier å være sikkerstikk om man er kvalm, ev. bokstavkjeks. Husker jeg gikk med en liten pose bokstavkjeks i lomma da jeg var gravid og kvalm. En blanding av eplejuice og farris er også anbefalt,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Lillemus skrev:

Mariekjeks pleier å være sikkerstikk om man er kvalm, ev. bokstavkjeks. Husker jeg gikk med en liten pose bokstavkjeks i lomma da jeg var gravid og kvalm. En blanding av eplejuice og farris er også anbefalt,

Mariekjeks. Kan se om de har det. Lader opp til å stå opp og handle.  Tror jeg prøver banan og youghurt i tillegg. Kanskje saft. Tåler ikke kullsyre så godt, provoserer på et vis til å kaste opp. Tror det er fordi halsen har blitt harkete provosert etter mye hosting og litt følsomhet for et eller annet, syre eller hva det er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har vært spysyk (eller skikkelig fyllesyk) så har jeg spist Ritz kjeks og drukket litt halvdød cola. Har også klart å få i meg litt Mr. Lee kyllingnudler (overkoker de slik at det er mest nudler og lite kraft). 

Har jeg bare dårlig matlyst av ulike grunner så får jeg i meg havregryn med syltetøy og melk, men det funker sikkert dårlig når man spyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sykehuset fikk jeg servert tørr, smakløs kjeks etter en operasjon. Da hadde jeg ikke spist hele dagen og det var blitt kvelden innen jeg våknet av narkosen. Tipper det er en grunn til at de serverer tørr, smakløs kjeks. De var også veldig opptatt av å ikke fôre meg for mye på engang, til min store fortvilelse. Jeg måtte be om mat midt på natta for jeg fikk jo aldri nok til å bli mett.

Men her hjemme går jeg for salt potetgull, salt kjeks, loff, pasta, yoghurt, cola med kullsyre og melk. De to siste er visst nok helt feil. Colaen skal være doven, men jeg blir litt småkvalm av doven cola. Også syns jeg det hjelper på kvalmen å rape, så kullsyre er fint 😅 Melk er nok fordi jeg føler magesyra trenger å nøytraliseres litt. Kan hjelpe litt på sår hals også forsåvidt. Men melk mot kvalme er helt feil og ikke til å forstå, har jeg blitt fortalt. Hvis problemet er at du hoster så du spyr, er det bedre å satse på noe som smører halsen og ihvertfall ikke knekkebrød, som skraper godt nedover det såre. Da er forsåvidt ikke kjeks og potetgull det beste heller. Men jeg syns salt hjelper når halsen er sår, uten at jeg vet hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, Glitter skrev:

Når jeg har vært spysyk (eller skikkelig fyllesyk) så har jeg spist Ritz kjeks og drukket litt halvdød cola. Har også klart å få i meg litt Mr. Lee kyllingnudler (overkoker de slik at det er mest nudler og lite kraft). 

Har jeg bare dårlig matlyst av ulike grunner så får jeg i meg havregryn med syltetøy og melk, men det funker sikkert dårlig når man spyr. 

Takk for tips! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Dorthe skrev:

Ris og kylling eller kyllingsuppe

Ris hørtes lurt ut. Kyllingsuppe også, men litt over mitt nivå å lage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Trine skrev:

På sykehuset fikk jeg servert tørr, smakløs kjeks etter en operasjon. Da hadde jeg ikke spist hele dagen og det var blitt kvelden innen jeg våknet av narkosen. Tipper det er en grunn til at de serverer tørr, smakløs kjeks. De var også veldig opptatt av å ikke fôre meg for mye på engang, til min store fortvilelse. Jeg måtte be om mat midt på natta for jeg fikk jo aldri nok til å bli mett.

Men her hjemme går jeg for salt potetgull, salt kjeks, loff, pasta, yoghurt, cola med kullsyre og melk. De to siste er visst nok helt feil. Colaen skal være doven, men jeg blir litt småkvalm av doven cola. Også syns jeg det hjelper på kvalmen å rape, så kullsyre er fint 😅 Melk er nok fordi jeg føler magesyra trenger å nøytraliseres litt. Kan hjelpe litt på sår hals også forsåvidt. Men melk mot kvalme er helt feil og ikke til å forstå, har jeg blitt fortalt. Hvis problemet er at du hoster så du spyr, er det bedre å satse på noe som smører halsen og ihvertfall ikke knekkebrød, som skraper godt nedover det såre. Da er forsåvidt ikke kjeks og potetgull det beste heller. Men jeg syns salt hjelper når halsen er sår, uten at jeg vet hvorfor.

Tørre smakløse kjeks fungerte. De har tydeligvis peiling på sykehus. Jeg har fått aversjon mot kullsyre og knekkebrød. Det blir en liten ufrivillig slankekur, dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyllingsuppe hørtes fælt ut når en er kvalm! Tanken på å spy ut rester av kyllingsuppe 😝😮😣

Anonymkode: 69b00...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, cathlin skrev:

Ris hørtes lurt ut. Kyllingsuppe også, men litt over mitt nivå å lage

Toro eller Rett i koppen ;)

Endret av Dorthe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kyllingsuppe hørtes fælt ut når en er kvalm! Tanken på å spy ut rester av kyllingsuppe 😝😮😣

Anonymkode: 69b00...e76

Spagetti og tomatsuppe tror jeg er det verste å få i retur. Ihvertfall om det kommer i høyt trykk. Eller, det verste jeg har fått i retur ihvertfall. Tror ikke kyllingsuppe er noe særlig heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...