Gå til innhold

Livredd etter å ha sett film


Undulaten

Anbefalte innlegg

I natt har jeg sovet så lite. Så en film, Flukten på grensen, på kino med barna mine før helgen. Men den skulle jeg aldri sett. 

Jeg føler hele tiden at det kommer nazister og banker hardt på døra. Og i natt har filmen ødelagt all søvn. Jeg har vært gjennom alle scener i hele filmen og jeg er livredd. Føler meg ikke trygg i det hele tatt. 

I går gikk jeg tur og da følte jeg at nazistene var på utkikk etter meg, måtte bare forte meg hjem og så meg bak hele tiden. 

Nå angrer jeg på å ha sett filmen. Og at jeg ikke har lært. Dette er en barne- og ungdomsfilm, det burde jeg tåle, men nei. Jeg lærer aldri. Gruer meg til natta som kommer når ikke barna er her. Da kan det bli enda verre. Redd jeg kommer til å få mye synshallusinasjoner snart. Det er helt forferdelig og kan vare lenge.

Andre som har det vanskelig etter å ha sett filmer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, absolutt. Må være veldig forsiktig med hva det er jeg ser på. Må være forsiktig med det jeg leser også. Jeg er akkurat ferdig med en krimbok og var livredd etterpå. Mord og sinnsykdom i en uskjønn forening. Skrekk og gru!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Undulaten skrev:

I natt har jeg sovet så lite. Så en film, Flukten på grensen, på kino med barna mine før helgen. Men den skulle jeg aldri sett. 

Jeg føler hele tiden at det kommer nazister og banker hardt på døra. Og i natt har filmen ødelagt all søvn. Jeg har vært gjennom alle scener i hele filmen og jeg er livredd. Føler meg ikke trygg i det hele tatt. 

I går gikk jeg tur og da følte jeg at nazistene var på utkikk etter meg, måtte bare forte meg hjem og så meg bak hele tiden. 

Nå angrer jeg på å ha sett filmen. Og at jeg ikke har lært. Dette er en barne- og ungdomsfilm, det burde jeg tåle, men nei. Jeg lærer aldri. Gruer meg til natta som kommer når ikke barna er her. Da kan det bli enda verre. Redd jeg kommer til å få mye synshallusinasjoner snart. Det er helt forferdelig og kan vare lenge.

Andre som har det vanskelig etter å ha sett filmer? 

det var trist å høre , jeg håper du setter deg ned og ser noe mer morsomt og uskyldig på film i kveld heller :) 

Anonymkode: 61f45...aa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.2.2020 den 10.33, Gondor skrev:

Ja, absolutt. Må være veldig forsiktig med hva det er jeg ser på. Må være forsiktig med det jeg leser også. Jeg er akkurat ferdig med en krimbok og var livredd etterpå. Mord og sinnsykdom i en uskjønn forening. Skrekk og gru!

Godt jeg ikke er alene. 🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.2.2020 den 13.13, Cesium skrev:

Ja, jeg har enkelte typer filmer jeg må unngå. Begynner å tro at jeg er i filmen og det er helt jævlig

Sånn har jeg det under og etter filmen. Det er vanskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.2.2020 den 13.59, AnonymBruker skrev:

det var trist å høre , jeg håper du setter deg ned og ser noe mer morsomt og uskyldig på film i kveld heller :) 

Anonymkode: 61f45...aa5

Jeg prøvde å se på noe annerledes, men sliter fortsatt med filmen, selv snart etter 1 uke. 🥺 I dag har jeg sagt i fra til fastlegen i alle fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.2.2020 den 6.21, Undulaten skrev:

I natt har jeg sovet så lite. Så en film, Flukten på grensen, på kino med barna mine før helgen. Men den skulle jeg aldri sett. 

Jeg føler hele tiden at det kommer nazister og banker hardt på døra. Og i natt har filmen ødelagt all søvn. Jeg har vært gjennom alle scener i hele filmen og jeg er livredd. Føler meg ikke trygg i det hele tatt. 

I går gikk jeg tur og da følte jeg at nazistene var på utkikk etter meg, måtte bare forte meg hjem og så meg bak hele tiden. 

Nå angrer jeg på å ha sett filmen. Og at jeg ikke har lært. Dette er en barne- og ungdomsfilm, det burde jeg tåle, men nei. Jeg lærer aldri. Gruer meg til natta som kommer når ikke barna er her. Da kan det bli enda verre. Redd jeg kommer til å få mye synshallusinasjoner snart. Det er helt forferdelig og kan vare lenge.

Andre som har det vanskelig etter å ha sett filmer? 

Jeg kan berolige deg med at 2. verdenskrig sluttet i 1945. Hvis du støter på tyskere nå er det mest sannsynlig snakk om bobilturister, og de er like harmløse som de er gjerrige.

Jeg vil driste meg til å påstå at 9 av 10 av dem har lagt bort alle ambisjoner om å opprette Det Tredje Rike. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får det slik hvis jeg ser film, dokumenter eller serier som gir meg minste minne om traumer. Handler det om mobbing, trusler, trakassering, feilaktige anklagelser osv så kan det trigge traumene så sånt må jeg bare styre unna. Jeg har aldri fått hjelp med traumene, men heller blitt retraumatisert som følger av feil hjelp. Men det finnes heldigvis andre ting å se på tv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 27.2.2020 den 20.06, Janus30 skrev:

Jeg kan berolige deg med at 2. verdenskrig sluttet i 1945. Hvis du støter på tyskere nå er det mest sannsynlig snakk om bobilturister, og de er like harmløse som de er gjerrige.

Jeg vil driste meg til å påstå at 9 av 10 av dem har lagt bort alle ambisjoner om å opprette Det Tredje Rike. 

Det er sant, men ikke lett å tenke at det krigen er over for mange år siden når angsten står på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.2.2020 den 11.00, aa-k-j skrev:

Jeg får det slik hvis jeg ser film, dokumenter eller serier som gir meg minste minne om traumer. Handler det om mobbing, trusler, trakassering, feilaktige anklagelser osv så kan det trigge traumene så sånt må jeg bare styre unna. Jeg har aldri fått hjelp med traumene, men heller blitt retraumatisert som følger av feil hjelp. Men det finnes heldigvis andre ting å se på tv :)

Jeg prøver å ta hensyn til det hver dag jeg ser på TV. Mye jeg ikke kan se på som gir meg mye angst... så ja den filmen jeg ikke skulle se så jeg på. Veldig dårlig vurdert. 🥺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Undulaten skrev:

Det er sant, men ikke lett å tenke at det krigen er over for mange år siden når angsten står på. 

Jeg må innrømme at jeg sliter med å forstå angst for tyske okkupasjonssoldater i 2020.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres sikkert rart ut, men sånn er det når jeg går turer ute. Da må jeg ofte scanne området for tyske soldater. 
For et par år siden, der jeg bodde før, så jeg tyske soldater på balkongen min. Flere ganger skulle de til å skyte meg. 🥺 

5 minutter siden, Janus30 skrev:

Jeg må innrømme at jeg sliter med å forstå angst for tyske okkupasjonssoldater i 2020.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 timer siden, Undulaten skrev:

Det høres sikkert rart ut, men sånn er det når jeg går turer ute. Da må jeg ofte scanne området for tyske soldater. 
For et par år siden, der jeg bodde før, så jeg tyske soldater på balkongen min. Flere ganger skulle de til å skyte meg. 🥺 

 

Bruker du AP?

Anonymkode: 61f45...aa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...