Gå til innhold

Søvn og Quetiapin


Gjest Fastnick

Anbefalte innlegg

Gjest Fastnick

Noen ganger er det sånn at Quetiapin ikke funker på meg, og da får jeg ikke til å sove. Jeg bruker det ikke for søvn, men mot bipolar lidelse. 

Hvorfor er det sånn at den noen ganger ikke funker, mens den andre ganger funker innen en halvtime til en time og jeg blir så trøtt at jeg sovner veldig kjapt? 

Nå har jeg ligget våken siden 23, og greier ikke å bli så trøtt at jeg sovner. Er ikke trøtt i det hele tatt faktisk. Har lyst til å stå opp igjen og gjøre noe mer vettugt enn å ligge her å håpe på søvn. Det har vært sånn i noen dager nå. Jeg tror ikke at jeg begynner å få hypomani/mani. Jeg tror det heller må være ujevn fordeling av medisin i hver tablett sånn at virkningen blir forskjellig fra gang til gang. (Blir nesten som lotto: Får jeg sove i kveld tro?) Kan det stemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Fastnick skrev:

Noen ganger er det sånn at Quetiapin ikke funker på meg, og da får jeg ikke til å sove. Jeg bruker det ikke for søvn, men mot bipolar lidelse. 

Hvorfor er det sånn at den noen ganger ikke funker, mens den andre ganger funker innen en halvtime til en time og jeg blir så trøtt at jeg sovner veldig kjapt? 

Nå har jeg ligget våken siden 23, og greier ikke å bli så trøtt at jeg sovner. Er ikke trøtt i det hele tatt faktisk. Har lyst til å stå opp igjen og gjøre noe mer vettugt enn å ligge her å håpe på søvn. Det har vært sånn i noen dager nå. Jeg tror ikke at jeg begynner å få hypomani/mani. Jeg tror det heller må være ujevn fordeling av medisin i hver tablett sånn at virkningen blir forskjellig fra gang til gang. (Blir nesten som lotto: Får jeg sove i kveld tro?) Kan det stemme?

Hvor stor dose tar du? Er det vanlige tabletter eller er det depottabletter? Tar du de til samme tid hver kveld? Hvor lenge før du tar de eller etter spiser du? Hvor mange timer har du sovet de siste dagene?

Alt dette har noe å si for hvor godt de virker  på søvnen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fastnick skrev:

Hvorfor er det sånn at den noen ganger ikke funker, mens den andre ganger funker innen en halvtime til en time og jeg blir så trøtt at jeg sovner veldig kjapt? 

Jeg har ikke noe godt svar, men har det ofte slik selv. (BPII, bruker quetiapin primært for søvn i stabile faser, justerer kraftig opp i dårlige.) Aktivitetsnivå tidligere på dagen, jobbstress, hormonelle svingninger og ymse annet påvirker hvor søvnig jeg blir. Når jeg føler at effekten uteblir, er det enda viktigere å identifisere "søvnvinduet mitt", altså de ti minuttene der jeg blir litt søvnigere, og før rastløsheten i beina slår til for fullt. Om jeg forsøker å sove før eller etter, funker det rett og slett ikke. 

Jeg har fått Imovane de gangene jeg er på vei inn i depressiv, blandet eller hypoman fase der jeg opplever manglende effekt. Rundt 20 halve tabletter i året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick
4 timer siden, Palma skrev:

Hvor stor dose tar du? Er det vanlige tabletter eller er det depottabletter? Tar du de til samme tid hver kveld? Hvor lenge før du tar de eller etter spiser du? Hvor mange timer har du sovet de siste dagene?

Alt dette har noe å si for hvor godt de virker  på søvnen. 

Ok, takk. Skal tenke gjennom det du spør om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick
3 timer siden, adhoc skrev:

Jeg har ikke noe godt svar, men har det ofte slik selv. (BPII, bruker quetiapin primært for søvn i stabile faser, justerer kraftig opp i dårlige.) Aktivitetsnivå tidligere på dagen, jobbstress, hormonelle svingninger og ymse annet påvirker hvor søvnig jeg blir. Når jeg føler at effekten uteblir, er det enda viktigere å identifisere "søvnvinduet mitt", altså de ti minuttene der jeg blir litt søvnigere, og før rastløsheten i beina slår til for fullt. Om jeg forsøker å sove før eller etter, funker det rett og slett ikke. 

Jeg har fått Imovane de gangene jeg er på vei inn i depressiv, blandet eller hypoman fase der jeg opplever manglende effekt. Rundt 20 halve tabletter i året. 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Fastnick skrev:

Noen ganger er det sånn at Quetiapin ikke funker på meg, og da får jeg ikke til å sove. Jeg bruker det ikke for søvn, men mot bipolar lidelse. 

Hvorfor er det sånn at den noen ganger ikke funker, mens den andre ganger funker innen en halvtime til en time og jeg blir så trøtt at jeg sovner veldig kjapt? 

Nå har jeg ligget våken siden 23, og greier ikke å bli så trøtt at jeg sovner. Er ikke trøtt i det hele tatt faktisk. Har lyst til å stå opp igjen og gjøre noe mer vettugt enn å ligge her å håpe på søvn. Det har vært sånn i noen dager nå. Jeg tror ikke at jeg begynner å få hypomani/mani. Jeg tror det heller må være ujevn fordeling av medisin i hver tablett sånn at virkningen blir forskjellig fra gang til gang. (Blir nesten som lotto: Får jeg sove i kveld tro?) Kan det stemme?

Hvorfor er du interessert i dette??

Anonymkode: c224f...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fastnick
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er du interessert i dette??

Anonymkode: c224f...6d3

Så du spør meg om det fordi jeg spurte deg om hvorfor du var interessert i dårlige erfaringer fra legevakta i en annen tråd? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Fastnick skrev:

Så du spør meg om det fordi jeg spurte deg om hvorfor du var interessert i dårlige erfaringer fra legevakta i en annen tråd? Eller?

Hvordan vet du om det er Samme person? 

Anonymkode: a91a8...e2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uavhengig av Seroquel mener jeg "bakgrunnssøvnigheten" er av betydning. En person som ikke bruker medisiner har også netter hvor en sover mer/mindre eller dypere/lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick
5 timer siden, kupton skrev:

Uavhengig av Seroquel mener jeg "bakgrunnssøvnigheten" er av betydning. En person som ikke bruker medisiner har også netter hvor en sover mer/mindre eller dypere/lettere.

Ja, det er jo helt sant. Takk for svar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, kupton skrev:

Uavhengig av Seroquel mener jeg "bakgrunnssøvnigheten" er av betydning. En person som ikke bruker medisiner har også netter hvor en sover mer/mindre eller dypere/lettere.

Jeg vil også anta at om man føler seg rastløs, urolig eller engstelig en kveld, kan det ta lengre tid å få sove uavhengig av medisin eller ikke og hvilken medisin du måtte gå på. Det merker i hvert fall jeg selv stor forskjell på. Jeg bruker lav dose Truxal for å sove. Nå om dagen skal man våkte seg vel for å oppgi doser ;)

(Og har ingen bipolar lidelse, så beklager innblandingen...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick
4 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Jeg vil også anta at om man føler seg rastløs, urolig eller engstelig en kveld, kan det ta lengre tid å få sove uavhengig av medisin eller ikke og hvilken medisin du måtte gå på. Det merker i hvert fall jeg selv stor forskjell på. Jeg bruker lav dose Truxal for å sove. Nå om dagen skal man våkte seg vel for å oppgi doser ;)

(Og har ingen bipolar lidelse, så beklager innblandingen...)

Ja, det kan nok ha noe å si det også. Takk for innspill! :)

Ja, derfor jeg ikke ville svare konkret på Palmas spørsmål, hehe

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg også merker varierende grad av effekt. Jeg går på Truxal. Hvis jeg en dag er overstimulert så sliter jeg mye mer med å sove. Det er også viktig å komme meg i seng så snart jeg kjenner Truxalen kicker inn. Da sovner jeg raskere enn hvis jeg blir sittende oppe etter at den første sløvende effekten slår inn. Selve søvnkvaliteten min er dårlig uansett når jeg sovner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...