Gå til innhold

Godt voksne folk over 40 som ikke er inne på boligmarkedet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva tenker du om godt voksne folk over 40 som ikke er inne på boligmarkedet? Går dette snakket om "BOLIGMARKEDET" helt av skaftet her i landet?

Anonymkode: c488e...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker du om godt voksne folk over 40 som ikke er inne på boligmarkedet? Går dette snakket om "BOLIGMARKEDET" helt av skaftet her i landet?

Anonymkode: c488e...e5b

Jeg tenker at vedkommende kanskje er "mellom to boliger" og derfor må leie en stund. Eller at vedkommende har vært uheldig og ikke kommet seg inn på boligmarkedet av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martine

Jeg tenker ikke noe spesielt utover det at det kan være mange grunner til at noen står utenfor boligmarkedet. Det er ikke så lenge siden jeg kjøpte  selv.  Jeg er over 40. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at de kanskje er som meg, som eide bolig, men etter skilsmisse og sykdom (som tok mye av egenkapitalen) må leie. Shit happens, du kan planlegge alt du vil, men det er ikke alt du kan kontrollere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Det kan være mange grunner, men den viktigste er nok fattigdom, eller ond sirkel. Vi på uføretrygd kan få kommunalt lån og før også bostøtte. Så det må nesten være noen som faller mellom arbeid og ufør, evnt en som er veldig uforsiktig med penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Worrisome Plenty
3 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Jeg tenker at de bor i Oslo.

Det har ikke bestandig vært dyrt å bo i Oslo. En som er 40+ hadde gode muligheter til å skaffe billig bolig dersom de hadde en fast inntekt i 20 åra. For eksempel har min bolig som jeg kjøpte i 98 blitt 5,5 ganger dyrere enn det jeg ga. Nå hadde jeg ikke hatt nubbesjans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker du om godt voksne folk over 40 som ikke er inne på boligmarkedet? Går dette snakket om "BOLIGMARKEDET" helt av skaftet her i landet?

Anonymkode: c488e...e5b

Jeg tenker at: andre kan ha ulike prioriteringer, at boligprisene er skyhøye, at livet kan være tøft og mulighetene få, og at jeg er takknemlig over å eie noe eget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke 40 enda men vet ikke hvordan man kjøper bolig jeg, hvordan vet du om boligen er verdt det du betaler f.eks, og ikke f.eks 200'000 mindre

Ser noen nevner kommunalt lån, søkte på google og er i praksis null informasjon om dette (meget mistenkelig), eneste jeg fant av informasjon var snittlån på 700'000 ifølge e24.no, hva for en bolig får du for det, ikke noe i Oslo ihvertfall...

Skulle jeg kjøpt noe ville jeg ønsket noe smått med pris tilsvarende smått (jeg vet det selges smått med pris som stort, men da faller poenget bort, vil jeg kjøpe noe til stor-bolig pris, kjøper jeg heller noe stort enn noe smått, men slik er det nå ikke i Norge og da virker det mindre fristende, dessuten trenger jeg ikke noe stort... )

Pyramidespill er ikke veldig forlokkende forøvrig, boligprisene er tilpasset en forventning om super lave renter fremover, og super favorisert politikk, og struping av nybygg, og forbud mot å bygge smått, og befolkningsvekst selv om etniske nordmenn får 1.6 barn per kvinne. Ja, teoretisk sett kan boblen fortsette om dette vedvarer, men vi ser allerede i Oslo at Kommunistene begynner å bli mange og kreve mye, så jeg er ikke overbevist om at pyramiden er stående  i så veldig mange tiår til, Særlig fordi de fattige reproduserer seg i ekstremfart mens de rike reproduserer seg i liten grad, snart blir det for mange fattige og for få rike til at politikken kan fortsette. Så på Venezuela så ser du hva som skjer da. Ja, det kommer hit også. Spørs bare når.

Jeg kan ta feil selvsagt, og jeg har ingen formue uansett så teoretisk sett kan jeg ta en Einar aAas og dette kommunale lånet (angivelig), så vil gevinsten gå til meg (om boligprisene stiger), mens eventuelle tap om boblen sprekker, tas av skattebetalerne, siden jeg ikke har noen egenkaptialt. Fristende, om en ikke har etikk og moral da 😎

Usymetrisk risiko, jaja, da fikk jeg noe å tenke på, men tror jeg står over, men dere for fortsette med morroa, og kose dere med boligene deres, og stem på politikere som vil få boligprisen til å stige, mens landet går i dass.

Lykke til 😄

Anonymkode: b091f...ed8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker du om godt voksne folk over 40 som ikke er inne på boligmarkedet? Går dette snakket om "BOLIGMARKEDET" helt av skaftet her i landet?

Anonymkode: c488e...e5b

Tenker ikke så mye, men ville kanskje gjort det om det var snakk om en framtidig partner eller min sønn :) Det er en trygghet i det å eie sin egne bolig jeg unner alle og enhver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke 40 enda men vet ikke hvordan man kjøper bolig jeg, hvordan vet du om boligen er verdt det du betaler f.eks, og ikke f.eks 200'000 mindre

Alle boliger som selges gjennom megler er sett og grundig undersøkt av en takstmann som bestemmer hva han mener boligen er verdt ut fra teknisk stand, sammen med hva megler mener er realistisk for denne typen bolig i dette området så finner megler en pris som stort sett samsvarer greit med takstmannens. Med mindre selger mener noe helt annet settes denne prisen på salgsopgaven, i alle fall foregikk det slik da jeg solgte i fjor. :) For normale boliger kan du være ganske trygg på at prisanytdning er reell, men det hender jo at boliger går for laaaaangt over antydning, da kan megler ha lagt seg bevisst for lavt (de får gjerne ekstra betalt om boligen går en del høyere enn prisantydning) eller så er det flere budgivere som er fast bestemte på at de SKAL ha akkurat denne boligen og er villige til å betale for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker du om godt voksne folk over 40 som ikke er inne på boligmarkedet?

Altså at de ikke eier boligen sin?

Jeg tenker ikke noe annet enn at de trolig  har prioritert andre ting - enten fordi de har vært nødt til det, eller fordi de har valgt det. Det er ikke min sak å mene noe om andres (mer eller mindre frivillige) valg for seg og sitt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker du om godt voksne folk over 40 som ikke er inne på boligmarkedet? Går dette snakket om "BOLIGMARKEDET" helt av skaftet her i landet?

Anonymkode: c488e...e5b

Jeg tenker vanligvis ikke noe spesielt om andre mennesker som jeg ikke kjenner.  Hvis det var noen jeg kjente så hadde jeg hatt mer muligheter til å vite noe om bakgrunnen og da hadde jeg muligens tenkt noe om det.  Noen er fattige og har ikke råd til egen bolig, andre kan ha flyttet nylig, så finnes de som har gått konkurs og har ikke lov å eie noe, noen er muslimer og tolker religionen slik at de ikke kan ta lån osv.

Jeg kjenner noen med opprinnelse fra Somalia og de eier aldri boligene sine pga. religionen og de som har flyttet hit har kanskje alltid i bakhodet at de vil flytte tilbake (selv om det er urealistiske tanker).  Jeg tenker ikke noe spesielt om det annet enn at sånn er det.  Jeg kjenner også en familie med fire barn som har leid eneboliger forskjellige steder i landet og aldri kjøpt.  Foreldrene er rundt førti, og jeg antar at de ikke har hatt råd til bolig av den størrelsen de trenger.  Sannsynligvis ikke hatt råd til det heller.  Jeg tenker ikke noe særlig over det.  De har det bra og barna er fine og klarer seg bra.  De har også flyttet noe og vil være frie til det.

Anonymkode: 463ec...355

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke 40 enda men vet ikke hvordan man kjøper bolig jeg, hvordan vet du om boligen er verdt det du betaler f.eks, og ikke f.eks 200'000 mindre

Ser noen nevner kommunalt lån, søkte på google og er i praksis null informasjon om dette (meget mistenkelig), eneste jeg fant av informasjon var snittlån på 700'000 ifølge e24.no, hva for en bolig får du for det, ikke noe i Oslo ihvertfall...

Skulle jeg kjøpt noe ville jeg ønsket noe smått med pris tilsvarende smått (jeg vet det selges smått med pris som stort, men da faller poenget bort, vil jeg kjøpe noe til stor-bolig pris, kjøper jeg heller noe stort enn noe smått, men slik er det nå ikke i Norge og da virker det mindre fristende, dessuten trenger jeg ikke noe stort... )

Pyramidespill er ikke veldig forlokkende forøvrig, boligprisene er tilpasset en forventning om super lave renter fremover, og super favorisert politikk, og struping av nybygg, og forbud mot å bygge smått, og befolkningsvekst selv om etniske nordmenn får 1.6 barn per kvinne. Ja, teoretisk sett kan boblen fortsette om dette vedvarer, men vi ser allerede i Oslo at Kommunistene begynner å bli mange og kreve mye, så jeg er ikke overbevist om at pyramiden er stående  i så veldig mange tiår til, Særlig fordi de fattige reproduserer seg i ekstremfart mens de rike reproduserer seg i liten grad, snart blir det for mange fattige og for få rike til at politikken kan fortsette. Så på Venezuela så ser du hva som skjer da. Ja, det kommer hit også. Spørs bare når.

Jeg kan ta feil selvsagt, og jeg har ingen formue uansett så teoretisk sett kan jeg ta en Einar aAas og dette kommunale lånet (angivelig), så vil gevinsten gå til meg (om boligprisene stiger), mens eventuelle tap om boblen sprekker, tas av skattebetalerne, siden jeg ikke har noen egenkaptialt. Fristende, om en ikke har etikk og moral da 😎

Usymetrisk risiko, jaja, da fikk jeg noe å tenke på, men tror jeg står over, men dere for fortsette med morroa, og kose dere med boligene deres, og stem på politikere som vil få boligprisen til å stige, mens landet går i dass.

Lykke til 😄

Anonymkode: b091f...ed8

Det var da voldsomt til negativitet da.

Er du nevenyttig kan du få grisebillig bolig på landet.

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=171421062

Anonymkode: 0be24...e42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var da voldsomt til negativitet da.

Er du nevenyttig kan du få grisebillig bolig på landet.

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=171421062

Anonymkode: 0be24...e42

Kan ikke gjøre fysisk arbeid pga skade, kan ikke skru sammen ett ikea møbel engang -_- så kan ikke kjøpe oppussingsobjekter. Kan ikke kjøre bil heller, så må bo mer sentralt dessverre. 

Men takk for forslag da.

 

Og nei er ikke negativ, bare sier det som det er :) Selv i Norge er det rom for forbedring, selv om ting er bedre her enn stort sett alle andre steder.

 

Viktig å være kritisk

Anonymkode: b091f...ed8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke gjøre fysisk arbeid pga skade, kan ikke skru sammen ett ikea møbel engang -_- så kan ikke kjøpe oppussingsobjekter. Kan ikke kjøre bil heller, så må bo mer sentralt dessverre. 

Men takk for forslag da.

 

Og nei er ikke negativ, bare sier det som det er :) Selv i Norge er det rom for forbedring, selv om ting er bedre her enn stort sett alle andre steder.

 

Viktig å være kritisk

Anonymkode: b091f...ed8

Det ser ut til at du og jeg har noe samme forutsetninger for hva vi kan klare å få til i hverdagen, men av to vidt forskjellige årsaker. Likevel ser det ut til at vi har to forskjellige holdninger til livet. Carpe diem! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Eva Sofie skrev:

 Likevel ser det ut til at vi har to forskjellige holdninger til livet. Carpe diem! :)

Tipper det er fordi du har et liv, jeg ikke ;) 

Lettere å se lyst på livet om en har noe å leve for

Men bra for deg, skal fortsette å være negativ og kritisk jeg, og satse på tidlig naturlig avgang ;) 

Vi har alle vår plass her i verden ;) 

 

Kan sammenlignes med fattige vs rike, fattige stemmer på kommunister, fordi de føler de har mindre å tape på å riste systemet litt, de rike stemmer på kapitalister, fordi de har mer å tjene på å bevare systemet. De som eier bolig elsker boligpolitikken , de uten bolig misliker boligpolitikken. Sånn er verden.

 

On topic, tenker ikke mye, regner med at de er fattige av en eller annen grunn, men dømmer ingen for det

Anonymkode: b091f...ed8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke gjøre fysisk arbeid pga skade, kan ikke skru sammen ett ikea møbel engang -_-

 

Anonymkode: b091f...ed8

Uff da, står det så dårlig til. Det skal ikke være lett. 😟

Men men.

Anonymkode: 0be24...e42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker du om godt voksne folk over 40 som ikke er inne på boligmarkedet?

Helt ærlig: Jeg skjenker det ikke en tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...