Gå til innhold

arveløs


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

§ 34. Arvelataren kan fastsetje i testament at arving som har fylt 18 år, ikkje skal ta pliktdelsarv etter arvelataren, dersom arvingen har gjort seg skyldig til straff for brotsverk mot arvelataren eller mot nokon av slektningane sine i rett opp- eller nedstigande linje eller syskena sine eller avkom etter dei, eller dersom arvingen har late være å hjelpe arvelataren etter evne då arvelataren trong det. Slikt testament gjeld berre når det er stadfest av Kongen.

Blir nokon gjort arvelaus etter reglane framanfor, skal arven gå som om han var død før arven fall.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1972-03-03-5#KAPITTEL_1-5

Anonymkode: 51fab...ad9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En kan også kvitte seg med eiendeler før en dør, så det ikke er noe å arve ^

Anonymkode: 51fab...ad9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

§ 34. Arvelataren kan fastsetje i testament at arving som har fylt 18 år, ikkje skal ta pliktdelsarv etter arvelataren, dersom arvingen har gjort seg skyldig til straff for brotsverk mot arvelataren eller mot nokon av slektningane sine i rett opp- eller nedstigande linje eller syskena sine eller avkom etter dei, eller dersom arvingen har late være å hjelpe arvelataren etter evne då arvelataren trong det. Slikt testament gjeld berre når det er stadfest av Kongen.

Blir nokon gjort arvelaus etter reglane framanfor, skal arven gå som om han var død før arven fall.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1972-03-03-5#KAPITTEL_1-5

Anonymkode: 51fab...ad9

Ok. Jeg er i en situasjon hvor jeg nekter å hjelpe mine foresatte selv om de trenger det. Det er mye som ligger bak. Da betyr det at jeg nok ikke arver noe hahahaha

Anonymkode: 76c2e...224

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes mitt søsken burde få mindre arv en meg. Men det kommer jeg ikke til å foreslå. Hun har gjort fint lite for en handikappet forelder, mens jeg har gjort masse.  Men selvfølgelig arver hun like mye. Det skal mye til og kan skape mye ondt blod. Men dersom TS ikke ønsker å arve, så er det sikkert mulig å slippe. Evnt kan jo TS gi bort pengene til annet søsken eller veldedighet dersom hen ikke har annet søsken.

Anonymkode: 8215d...03a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes mitt søsken burde få mindre arv en meg.

Hvis det er et syn dine foreldre deler, kan de jo gi deg litt penger mens de lever, eller begunstige deg i et testamente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...