Gå til innhold

Selvskadingstrang etter å ha sluttet med det


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er 4 år siden jeg skadet meg med vilje, men jeg fikk plutselig trang til det i dag. 

Går ikke den trangen noen gang over? Vil det alltid komme? Hvordan fjerner man det permanent? 

Pliis hjelp. 

Anonymkode: 34012...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg vil ikke leve resten av livet mitt med den trangen! Har sluttet på behandling, men hvordan i Guds navn kan man fjerne den trangen permanent? Må jeg leve med trangen resten av mitt liv??? 

Anonymkode: 34012...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick

Jeg tenker litt sånn at dette har med avhengighet å gjøre. Hvis du tidligere har vært avhengig av selvskading så vil du nok innimellom få sterk trang til å selvskade. 

En eks-alkoholiker kan nok innimellom føle sterk trang til å drikke, og en eks-røyker vil innimellom føle sterk trang til å røyke, osv. selv om det er flere år siden de sluttet. 

Utfordringen blir vel å stå i mot og avlede til trangen avtar eller blir borte. Noen har i slike situasjoner nytte av å ta fram en forhåndsskrevet liste over negative ting denne skadelige avhengigheten medførte, og på den måten minne seg selv om det. Likedan en liste over positive ting de har oppnådd uten denne avhengigheten for å minne seg selv om det. Da blir det for noen enklere å komme over "kneika". Og for hver gang du greier å jobbe deg gjennom det, tror jeg det blir lettere neste gang. 

Endret av Fastnick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil ikke leve resten av livet mitt med den trangen! Har sluttet på behandling, men hvordan i Guds navn kan man fjerne den trangen permanent? Må jeg leve med trangen resten av mitt liv??? 

Anonymkode: 34012...455

Jeg drev med selvskading i flere år, men etterhvert så ble det mindre og mindre av det. Nå er det veldig mange år siden jeg har hatt den trangen.

Du kan komme over den du også. Fortsett å jobb med deg selv, så kan det hende den trangen etterhvert blir borte hos deg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri selvskadet, men har alltid hatt en trang til å gjøre det. Mindre eller ingen trang i gode perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er 4 år siden jeg skadet meg med vilje, men jeg fikk plutselig trang til det i dag. 

Går ikke den trangen noen gang over? Vil det alltid komme? Hvordan fjerner man det permanent? 

Pliis hjelp. 

Anonymkode: 34012...455

Behovet kan dukke opp i blant selv om du har sluttet (det kan også gå flere år mellom hver gang). Heldigvis virker det ikke som om den har samme effekt på deg som tidligere. Jeg tror dessverre ikke det er realistisk å tro at den kan fjernes fullstendig. Pris deg lykkelig over at du har kommet så langt at behovet kommer sporadisk med ujevne mellomrom - og ikke konstant. Du registrerer lysten, men du har forhåpentligvis en større variasjon av mestringsmåter enn du kanskje hadde den gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...