Gå til innhold

Bør vi være bekymret for korona?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, i noen grad. Når våre myndigheter er bekymret, så er ikke det uten grunn.

For sitt eget liv er det først og fremst de svært gamle og/eller alvorlig syke som må være bekymret.  Vi andre kan være bekymret for at mange samfunnsfunksjoner kan stoppe opp dersom mange nok blir syke. Vi ser allerede at sykehusavdelinger stenger i en tid hvor behovet for sykehustjenester øker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.3.2020 den 19.03, kupton skrev:

Ja, i noen grad. Når våre myndigheter er bekymret, så er ikke det uten grunn.

For sitt eget liv er det først og fremst de svært gamle og/eller alvorlig syke som må være bekymret.  Vi andre kan være bekymret for at mange samfunnsfunksjoner kan stoppe opp dersom mange nok blir syke. Vi ser allerede at sykehusavdelinger stenger i en tid hvor behovet for sykehustjenester øker.

Hva med oss som til dels har redusert immunforsvar? Ernæringsfrysiologen min påpekte at jeg nok har redusert immunforsvar, noe jeg egentlig har merket en stund uten at jeg har satt det i forbindelse med lav vekt. Sist jeg veide meg, viste vekten 40 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mot de aller fleste virus inkl Corona, har vi ingen virksomme medisiner. Det eneste som kan ta opp kampen med viruset er hver enkelt sitt immunforsvar. På gruppenivå vil personer med redusert immunforsvar være en risikogruppe dersom de blir smittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kupton skrev:

Mot de aller fleste virus inkl Corona, har vi ingen virksomme medisiner. Det eneste som kan ta opp kampen med viruset er hver enkelt sitt immunforsvar. På gruppenivå vil personer med redusert immunforsvar være en risikogruppe dersom de blir smittet.

Takk for godt svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det eneste håpet er vel att dette er massivt underdiagnostisert. Det att 50+ nordmenn har blitt smittet i Italia, skulle jo tyde på att det er ganske mange Italienere som har hatt eller har viruset. Og dermed blir jo dødeligheten lavere, enn skrekkelige 5% som er det offisielle tallet fra Italia. I Japan er det vel 1% dødelighet. Kanskje de er flinkere til å fange opp smittede der.

 

Ett par antivirale medisiner har også vist noe effekt. Kanskje kommer det en kombinasjon som lykkes i å ta de alvorligste tilfellene. Det er det man kan håpe på.

Anonymkode: ae80a...78e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, Nicklusheletida skrev:

Det er bare de dummeste i samfunnet som ikke er bekymret. 

Er vel ikke dum, mer egoistisk, jeg er ikke bekymret fordi jeg vil klare meg fint uansett om jeg får viruset eller ikke, pluss at jeg sannsynligvis aldri vil få viruset uansett

Anonymkode: ef226...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
40 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Det er bare de dummeste i samfunnet som ikke er bekymret. 

Det som er dumt er å bekymre seg om ting du ikke kan gjøre noe med.

Anonymkode: 722c4...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som er dumt er å bekymre seg om ting du ikke kan gjøre noe med.

Anonymkode: 722c4...a17

Jeg er mest sannsynlig selv ikke i faresonen. Bekymringen gjelder andre enn meg selv og helsemyndighetene som ligger bakpå og er tafatte. 

Det er ikke riktig at man ikke kan gjøre noe. Hver enkelt kan gjøre sitt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Dette viruset er nok kraftig underdiagnostisert i Italia også, men det er en fattig trøst når smitten er så stor. Da vil mange nok bli syke til at helsevesenet overbelastes og man får situasjonen man nå har i Italia.

Pressen begynner heldigvis å stille flere kritiske spørsmål her etter hvert, så jeg har et håp om at vi ennå kan begrense dette nå. At dette ville skje hvis vi ikke gjorde noe var klart allerede i januar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som er dumt er å bekymre seg om ting du ikke kan gjøre noe med.

Anonymkode: 722c4...a17

Det er ikke alle som kan styre bekymringer, og velge hva de vil bekymre seg for.

 

4 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg er mest sannsynlig selv ikke i faresonen. Bekymringen gjelder andre enn meg selv og helsemyndighetene som ligger bakpå og er tafatte. 

Det er ikke riktig at man ikke kan gjøre noe. Hver enkelt kan gjøre sitt. 

 

Helt enig! Det viktigste man kan gjøre er å holde seg hjemme om man kjenner tegn på sykdom, og ikke møte opp hostende og harkende på jobb, sosiale sammenhenger og slike ting.

Anonymkode: ae80a...78e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alle som kan styre bekymringer, og velge hva de vil bekymre seg for.

 

Helt enig! Det viktigste man kan gjøre er å holde seg hjemme om man kjenner tegn på sykdom, og ikke møte opp hostende og harkende på jobb, sosiale sammenhenger og slike ting.

Anonymkode: ae80a...78e

Jeg har gitt meg selv karantene fra i dag. Jeg har hatt hjemmekontor. Har hatt dundrende hodepine i hele dag og har det fortsatt. 99,9 %sikker på at det ikke er corona, men at det kommer fra stiv nakke. Har ingen andre symptomer enn hodepine. 

Men iom at jeg satt på fly i helga ( kunne ikke avlyse )  med italienere både  forran og bak meg på setet,  samt oppholdt meg både på Gardermoen og Tromsø lufthavn , synes jeg det er greit med hjemmekontor noen dager. 

Har også bedt « barna» mine vente noen dager til de kommer. 

Drar heller ikke på treningsstudioet.

Men der er umulig å sikre folk fullstendig.Samboeren må på jobb og han var også med på turen.  

Testet blir bare de som har vært i risikoområder og da kan mange gå rundt å spre viruset uten å vite om det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg er mest sannsynlig selv ikke i faresonen. Bekymringen gjelder andre enn meg selv og helsemyndighetene som ligger bakpå og er tafatte. 

Det er ikke riktig at man ikke kan gjøre noe. Hver enkelt kan gjøre sitt. 

 

Du kan gjøre det lille du kan gjøre. Utover det kan du ikke gjøre noe.

Anonymkode: 722c4...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alle som kan styre bekymringer, og velge hva de vil bekymre seg for.

Joda, man kan selv kontrollere sine egne tanker.

Anonymkode: 722c4...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Joda, man kan selv kontrollere sine egne tanker.

Anonymkode: 722c4...a17

Det er neimen ikke lett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Joda, man kan selv kontrollere sine egne tanker.

Anonymkode: 722c4...a17

Kanskje du kan, jeg kan ikke. Det kalles å ha en diagnose som man ikke kan gjøre noe annet med. Men når man har prøvd i årevis å bli kvitt den, så tviler jeg på att det lar seg gjøre. Jeg kan godt tro DU kan kontrollere dine tanker. Jeg kan ikke det. 

Anonymkode: ae80a...78e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, man kan selv kontrollere sine egne tanker.

Anonymkode: 722c4...a17

Når jeg har en dårlig sang gående på repeat i hodet, er det ikke fordi jeg kan styre mine egne tanker. Mange kan det, men ikke alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Trine skrev:

Når jeg har en dårlig sang gående på repeat i hodet, er det ikke fordi jeg kan styre mine egne tanker. Mange kan det, men ikke alle.

Da kan man avlede seg selv.

Anonymkode: 722c4...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...