Gå til innhold

Bør vi være bekymret for korona?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
7 minutter siden, stjernestøv skrev:

Det er neimen ikke lett. 

Da må man skjerpe seg.

Anonymkode: 722c4...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan gjøre det lille du kan gjøre. Utover det kan du ikke gjøre noe.

Anonymkode: 722c4...a17

Det er sant. Men vi alle bør være såpass bekymret at vi gjør det lille vi kan gjøre, uten å la bekymringen ta overhånd. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du kan, jeg kan ikke. Det kalles å ha en diagnose som man ikke kan gjøre noe annet med. Men når man har prøvd i årevis å bli kvitt den, så tviler jeg på att det lar seg gjøre. Jeg kan godt tro DU kan kontrollere dine tanker. Jeg kan ikke det. 

Anonymkode: ae80a...78e

Det er utrolig hva man klarer hvis man bare må.

Anonymkode: 722c4...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da må man skjerpe seg.

Anonymkode: 722c4...a17

Det er ikke lett det heller, man tenker jo på de som er syke og eldre. Jeg har en far som tror han kommer til å dø hvis han får det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Det er ikke lett det heller, man tenker jo på de som er syke og eldre.

Var det ikke du som engang sa at det ikke var syndt i barna som døde i tsunamien fordi de kom til et bedre sted?

Anonymkode: 722c4...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Var det ikke du som engang sa at det ikke var syndt i barna som døde i tsunamien fordi de kom til et bedre sted?

Anonymkode: 722c4...a17

OMG! 

Men vi kommer jo alle til et bedre sted,men tror ikke jeg har sagt det. Klart det er synd på dem,på alle som dør en tragisk død. Føler virkelig med dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, stjernestøv skrev:

Det er ikke lett det heller, man tenker jo på de som er syke og eldre. Jeg har en far som tror han kommer til å dø hvis han får det. 

Jeg har en mor som tror hun vil dø hvis hun får coronaviruset. 

Selv er jeg i risikogruppen og kan ikke si at jeg liker dette, men dytter det unna så godt jeg kan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, emilie321 skrev:

Jeg har en mor som tror hun vil dø hvis hun får coronaviruset. 

Selv er jeg i risikogruppen og kan ikke si at jeg liker dette, men dytter det unna så godt jeg kan. 

Ja det er ikke noe særlig når foreldrene tror de kommer til å dø. 

Jeg røyker og kjenner mine lunger ikke er de beste,er litt redd jeg også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, stjernestøv skrev:

OMG! 

Men vi kommer jo alle til et bedre sted,men tror ikke jeg har sagt det. Klart det er synd på dem,på alle som dør en tragisk død. Føler virkelig med dem. 

Nei, når vi dør så er det slutt. Nettopp derfor er det så viktig å leve livet til det fulle. 

Jeg syns oppriktig synd på folk som legger hundre- og tusenvis av begrensninger på seg selv, bare fordi en 2000 år gammel bok fra ørkenen sier at de skal det. De velger bort liv fylt med kjærlighet fordi boka sier at legningen deres er en vederstyggelighet, de hater andre mennesker fordi boka sier at de skal det, de lever med kronisk skam og frykt fordi de aldri kan bli noe annet enn syndere. 

Et helt liv med blind lydighet og andres standarder, bare på grunn av luftige lovnader om "noe bedre" etter døden. Det er en slavemoral jeg ikke begriper at folk vil dyrke frivillig. 

Jeg sier som den fantastiske musikeren James Isbell: "Maybe time running out is a gift". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Det er bare de dummeste i samfunnet som ikke er bekymret. 

Jeg er ikke voldsomt bekymret, men er mer påpasselig med håndhygiene enn vanlig, spesielt på jobben. Var på sykehuset i flere timer i dag og var innom håndspriten flere ganger, både da jeg kom, et par ganger underveis og da jeg gikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
12 minutter siden, Janus30 skrev:

Nei, når vi dør så er det slutt. Nettopp derfor er det så viktig å leve livet til det fulle. 

Jeg syns oppriktig synd på folk som legger hundre- og tusenvis av begrensninger på seg selv, bare fordi en 2000 år gammel bok fra ørkenen sier at de skal det. De velger bort liv fylt med kjærlighet fordi boka sier at legningen deres er en vederstyggelighet, de hater andre mennesker fordi boka sier at de skal det, de lever med kronisk skam og frykt fordi de aldri kan bli noe annet enn syndere. 

Et helt liv med blind lydighet og andres standarder, bare på grunn av luftige lovnader om "noe bedre" etter døden. Det er en slavemoral jeg ikke begriper at folk vil dyrke frivillig. 

Jeg sier som den fantastiske musikeren James Isbell: "Maybe time running out is a gift". 

Da har vi ulik oppfatning av hva døden er. 

Og det må være de kristnes valg, jeg er ikke kristen men respekterer dem fordet. Det er viktig å respektere hverandres tro,men jeg liker ikke fordommer f.eks mot homofile. Alle må få være som de er,og jeg respekerer din tro også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, stjernestøv skrev:

Da har vi ulik oppfatning av hva døden er. 

Og det må være de kristnes valg, jeg er ikke kristen men respekterer dem fordet. Det er viktig å respektere hverandres tro,men jeg liker ikke fordommer f.eks mot homofile. Alle må få være som de er,og jeg respekerer din tro også. 

Jeg kan akseptere andres tro, jeg ser ingen grunn til å respektere den.

Anonymkode: 722c4...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er bare stille før stormen nå. Om noen uker kommer helsemyndighetene til å bli kritisert for sine milde anbefalinger og dårlige beredskap. Det er et ekstremt smittsomt virus.Italienske eksperter hører de ikke på.  Bare at grensen på folkemengder er satt til 500.  Burde vært mye mindre. Det burde ikke vært  større samlinger i det hele tatt på steder det er registrert korona. 

Anonymkode: 17df5...f29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da kan man avlede seg selv.

Anonymkode: 722c4...a17

Nei! Mange kan sikkert avlede seg selv, men ikke alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da må man skjerpe seg.

Anonymkode: 722c4...a17

Det burde du vurdere også, å skjerpe deg altså!

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er utrolig hva man klarer hvis man bare må.

Anonymkode: 722c4...a17

Ja, det er det. Men ikke dersom man må hele tiden. Og hva man klarer når man bare må, går på overlevelsesinstinkter, ikke tankestyring.

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var det ikke du som engang sa at det ikke var syndt i barna som døde i tsunamien fordi de kom til et bedre sted?

Anonymkode: 722c4...a17

Det er jo faktisk ikke synd på barna som døde i tsunamien. Det er ikke synd på de som dør av corona heller. Det er nok synd på dem rett før de dør, men så merker de ingenting lenger. Det er ikke synd på noe som ikke er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, Trine skrev:

Det burde du vurdere også, å skjerpe deg altså!

Ja, det er det. Men ikke dersom man må hele tiden. Og hva man klarer når man bare må, går på overlevelsesinstinkter, ikke tankestyring.

Man kan styre tankene.

11 minutter siden, Trine skrev:

Det er jo faktisk ikke synd på barna som døde i tsunamien. 

Det er synd på de som ble frarøvet livet sitt. Det er synd på de etterlatte, og det er skammelig å si slikt til disse.

Anonymkode: 722c4...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan akseptere andres tro, jeg ser ingen grunn til å respektere den.

Anonymkode: 722c4...a17

Hva er forskjellen?

Anonymkode: 397bb...f7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kan styre tankene.

Tro hva du vil, men du har ingenting med å fortelle andre hva de kan eller ikke. Det blir som å si til en som er lam fra livet og ned at personen kan gå, for alle med ben kan gå.

Hverken du eller Nils Håvard Dahl har adhd. Man kan velge hva man tenker om noe, men man kan ikke gå hele døgnet og kontrollere tankene. Det ville blitt fryktelig slitsomt. Hvis jeg skal ned i kjelleren for å ta opp mat fra fryseren, prøver jeg å hele tiden tenke på at jeg skal i fryseren og hva jeg skal ha der. Likevel kommer jeg stort sett ikke opp med alt jeg skulle ha fordi en av tingene glapp et øyeblikk og ble borte. Når jeg gjør dette, styrer jeg tankene mine. Jeg repeterer det samme om og om igjen slik at det ikke skal bli plass til forstyrrende tanker, som f.eks en skikkelig dårlig sang. Men som psykiateren sa, det blir veldig slitsomt å gjøre det for alt man skal huske.

Når jeg leser noe, vil jeg helst at tankene skal være på det jeg leser. Men jeg kan fint lese en hel side uten å få med meg noe som helst og heller ikke få med meg at jeg leser uten å få med meg noe. Normale folk kan styre fokuset sitt dit det bør være. Derfor klarer man dra seg tilbake dersom man glipper ut. Den evnen har ikke jeg. Når jeg oppdager at jeg har falt ut og konsentrerer meg for å hente meg inn igjen, får jeg kanskje lest to ord før tankene er over på helt andre ting igjen. Jeg kan ikke styre denne reguleringen fordi jeg har reguleringsproblemer, jeg har ikke normalt utviklede eksekutive funksjoner. Og jeg kunne lett ha hoppet på et tog for deretter å finne ut at det var feil tog!

Men dersom regnet høljer ned og jeg må gå tur med hundene, kan jeg enten velge å tenke "drittvær, jeg vil ikke gå tur", eller jeg kan tenke "vær, regntøy, ut på tur, aldri sur". Og det er det NHD mener med tog-historien sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er synd på de som ble frarøvet livet sitt. Det er synd på de etterlatte, og det er skammelig å si slikt til disse.

Og nå trykket jeg send før jeg var ferdig, fordi jeg ikke klarte tenke at jeg kanskje ikke var ferdig. Ingenting jeg kunne styrt der, impulser er og blir impulser. Det er ikke synd på de som ble frarøvet livet. De merker jo ingenting til det uansett. Det er de etterlatte det er synd på, ingen andre. Hva er det som er så skammelig med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da kan man avlede seg selv.

Anonymkode: 722c4...a17

Avledning er jo noe man bruker nettopp fordi man ikke kan styre sine tanker fullt og helt. 

Anonymkode: b8a4c...8a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...