Gå til innhold

Hva kan man forvente når man prøver å bli sosial igjen ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg pleide å være ganske sosial. Etter at jeg ble psykisk syk har jeg følt meg ensom og savnet kontakt med venner og bekjente. Problemet er at nå da jeg prøver å være mer sosial opplever jeg dette som overraskende utfordrende. Jeg blir totalt utslitt etterpå. Får tankekjør, angst og blir depressiv. Burde jeg da begrense sosial kontakt og tenke at slik er min nye hverdag eller burde jeg øke opp sosial kontakt og på en måte trene meg opp til større toleranse? 
 

Anonymkode: 2e710...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

At du isolerer deg og mangler sosialt nettverk er vel et tegn på at du er psykisk syk og sliter. Men er du i stand til det så er selvsagt det beste å være sosial innimellom. 

Anonymkode: 134e9...690

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg pleide å være ganske sosial. Etter at jeg ble psykisk syk har jeg følt meg ensom og savnet kontakt med venner og bekjente. Problemet er at nå da jeg prøver å være mer sosial opplever jeg dette som overraskende utfordrende. Jeg blir totalt utslitt etterpå. Får tankekjør, angst og blir depressiv. Burde jeg da begrense sosial kontakt og tenke at slik er min nye hverdag eller burde jeg øke opp sosial kontakt og på en måte trene meg opp til større toleranse? 
 

Anonymkode: 2e710...497

Jeg synes du har kommet et langt steg videre når du forsøker å gjøre noe med din egen isolasjon og ser at sosial kontakt med andre vil være godt for deg. Den enkleste og mest behagelige motstands vei ville være å fortsatt å leve isolert, men det fører deg ingen steder - det blir en ond spiral slik jeg ser det.

Kanskje du bør ha en gradvis økning eller tilvending til å være sosial igjen slik at overgangen ikke blir for stor og for slitsom for deg? Jeg har selv opplevd det og delvis opplever det i dag som slitsomt å skulle være for mye sosial. Jeg trenger mye alenetid og gir meg den muligheten, fordi jeg vet at om ikke blir jeg for psykisk sliten og det er hverken jeg eller andre tjent med.

Men det å være sammen med andre er viktig. Vi har godt av det, så det at du blir sliten, synes jeg ikke du skal ta som et tegn på at du bør trekke deg tilbake igjen. Det synes jeg du bør ta som et tegn på at tilvendingen kanskje går litt for fort. Vi har godt av å presse oss litt, og litt slitne har vi godt av å bli, hvis ikke har vi ingen fremgang, men går slitenheten utover humøret går det for langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Jeg synes du har kommet et langt steg videre når du forsøker å gjøre noe med din egen isolasjon og ser at sosial kontakt med andre vil være godt for deg. Den enkleste og mest behagelige motstands vei ville være å fortsatt å leve isolert, men det fører deg ingen steder - det blir en ond spiral slik jeg ser det.

Kanskje du bør ha en gradvis økning eller tilvending til å være sosial igjen slik at overgangen ikke blir for stor og for slitsom for deg? Jeg har selv opplevd det og delvis opplever det i dag som slitsomt å skulle være for mye sosial. Jeg trenger mye alenetid og gir meg den muligheten, fordi jeg vet at om ikke blir jeg for psykisk sliten og det er hverken jeg eller andre tjent med.

Men det å være sammen med andre er viktig. Vi har godt av det, så det at du blir sliten, synes jeg ikke du skal ta som et tegn på at du bør trekke deg tilbake igjen. Det synes jeg du bør ta som et tegn på at tilvendingen kanskje går litt for fort. Vi har godt av å presse oss litt, og litt slitne har vi godt av å bli, hvis ikke har vi ingen fremgang, men går slitenheten utover humøret går det for langt.

Er helt enig i dette. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg pleide å være ganske sosial. Etter at jeg ble psykisk syk har jeg følt meg ensom og savnet kontakt med venner og bekjente. Problemet er at nå da jeg prøver å være mer sosial opplever jeg dette som overraskende utfordrende. Jeg blir totalt utslitt etterpå. Får tankekjør, angst og blir depressiv. Burde jeg da begrense sosial kontakt og tenke at slik er min nye hverdag eller burde jeg øke opp sosial kontakt og på en måte trene meg opp til større toleranse? 
 

Anonymkode: 2e710...497

Det trenger vel ikke være enten eller? Få blir bedre av å sitte mutters alene, dersom du klarer å presse deg litt ut og ta det gradvis er nok det det beste 🙂 Det er ikke rart du blir raskt sliten av sosial kontakt dersom du har vært mye alene eller kun med nærmeste familie.

Anonymkode: c1be1...b7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir også veldig sliten, men er enig med behandler om at det er verdt det. Isolasjon fører også mye vondt med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...