Gå til innhold

De hårde prioriteringers tid kan komme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvem skal det velges respirator til? 29 år gamle Sofie som for 10. gang ankommer sykehuset i så dårlig forfatning at hun ikke greier å puste på egenhånd etter nok en kalkulert overdosering av et eller annet farlig stoff i hensikt selvskade/selvmord, ELLER den 45-årige astmatiske, men hardtarbeidende.godt likte familiefaren Geir som har vært veldig uheldig å bli alvorlig syk av Corona-viruset, så syk at han ikke greier å puste selv. 

Bør man hjelpe Geir eller Sofie sett at det i dette tilfellet kun var én respirator igjen tilgjengelig. 

Kjør etisk debatt!

Anonymkode: d892b...a39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Eller to pasienter med like alvorlig sykdomsbilde pga viruset, hvor den ene er 29 og den andre er 45. Eller den ene er 45 og den andre er 85.

Anonymkode: d892b...a39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor denne rangeringen? Hvorfor sette i bås? Først rangering av brukere på dol, nå dette...

Anonymkode: 69771...e7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De(n) som har utsikter til flest mulig leveår bør prioriteres,  om man kommer dit hen at man  prioritere så hardt.  Altså alder. 29 og 45 år blir sidestilt. Alle over 80 blir nedprioritert. Å sortere etter rang og øvrig nytteverdi vil ikke skje. Menneskeverdet står heldigvis sterkt i vår kultur. 

Anonymkode: c91df...ad8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som kommer først. Man kobler ikke fra en i respirator for å koble den til en annen. Da får noen ta jobben manuelt til de får en respirator til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hadde jeg vært lege så hadde jeg blitt sint på Sofie. Som utagerer og beslaglegger knappe resurser. Hun burde i alle fall fått en kraftig skjennepreken etter hun våknet igjen.

 

Det å bli lagt i respirator skremmer vettet av meg. Jeg håper man er bedøvd skikkelig. Intubasjon må være ubehagelig som fy, hvis man er våken. Men det er man vel ikke.

Anonymkode: f8a91...7ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem skal det velges respirator til? 29 år gamle Sofie som for 10. gang ankommer sykehuset i så dårlig forfatning at hun ikke greier å puste på egenhånd etter nok en kalkulert overdosering av et eller annet farlig stoff i hensikt selvskade/selvmord, ELLER den 45-årige astmatiske, men hardtarbeidende.godt likte familiefaren Geir som har vært veldig uheldig å bli alvorlig syk av Corona-viruset, så syk at han ikke greier å puste selv. 

Bør man hjelpe Geir eller Sofie sett at det i dette tilfellet kun var én respirator igjen tilgjengelig. 

Kjør etisk debatt!

Anonymkode: d892b...a39

Man bør hjelpe vedkommende som bruker blinklys i rundkjøringene. 

Hvis begge to er like gode eller dårlige, kan det avgjøres på om pasienten mestrer korrekt bruk av 'i forhold til'. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror det vil bli harde prioriteringer ja, sykehusene er jo sprengt for kapasitet FØR koronaviruset kom, så kommer dette på toppen..

Ville gått for den eldre i dette tilfellet jeg

Anonymkode: edcf1...36a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Janus30 skrev:

Man bør hjelpe vedkommende som bruker blinklys i rundkjøringene. 

Hvis begge to er like gode eller dårlige, kan det avgjøres på om pasienten mestrer korrekt bruk av 'i forhold til'. 

Oh, da hadde jeg hatt gode sjanser for å få respiratoren 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick

Uten å være lege eller ha noen medisinsk utdannelse forøvrig, tror jeg at jeg vet hva jeg ville ha gjort/hvordan jeg ville ha prioritert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor denne rangeringen? Hvorfor sette i bås? Først rangering av brukere på dol, nå dette...

Anonymkode: 69771...e7f

Er det meg du sikter til? Jeg er ikke trådstarter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor denne rangeringen? Hvorfor sette i bås? Først rangering av brukere på dol, nå dette...

Anonymkode: 69771...e7f

Denne såkalte rangeringen av brukere på dol eksisterer kun i ditt hode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fastnick
5 minutter siden, slabbedask skrev:

Denne såkalte rangeringen av brukere på dol eksisterer kun i ditt hode.

Den tenker jeg satt! Bra svar! 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg visste at Sofies selvmordsforsøk ikke skyldtes fiksbar psykisk sykdom men et genuint ønske om å dø ville jeg latt henne få ønsket sitt oppfylt. Jeg ville latt Geir få respiratoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor denne rangeringen? Hvorfor sette i bås? Først rangering av brukere på dol, nå dette...

Anonymkode: 69771...e7f

Det er faktisk begrenset antal pustemaskiner og ikke så uvanlig at man må ta slike valg. Et umulig og umenneskelig valg. Tror man velger den som er mest akutt dårlig med gode sjanser til bedring og så lar man de som kan klare seg litt til uten maskin vente. Prøver andre metoder osv. Tror ikke man tenker så mye på sosial status eller historie. En ung til vanlig frisk person vil nok bli prioritert fremfor eldre mennesker som har andre alvorlige sykdommer i tillegg. Feks tror jeg nok en småbarnsfar vil bli prioritert fremfor en dement sykehjemspasient. Uansett er det de legene som akkurat da er på vakt som må ta avgjørelsen. Ikke alltid de vet så mye om livskvaliteten til pasienten. Håper vi slipper slike tilstander. 

Anonymkode: bc17a...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvfølgelig Geir, som ønsker å leve. 

Jeg tror forøvrig ikke at Sofies selvmordsforsøk var et reelt forsøk, da de fleste reelle selvmordskandidater velger å ta selvmord på steder der man ikke kommer til å bli funnet i tide. Å bruke samfunnets ressurser og massevis av penger for å selvskade (ved å ta overdoser på steder man blir funnet i tide) syns jeg ikke er greit. Da får en heller finne fram barberbladet.

Anonymkode: 518b6...529

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig Geir, som ønsker å leve. 

Jeg tror forøvrig ikke at Sofies selvmordsforsøk var et reelt forsøk, da de fleste reelle selvmordskandidater velger å ta selvmord på steder der man ikke kommer til å bli funnet i tide. Å bruke samfunnets ressurser og massevis av penger for å selvskade (ved å ta overdoser på steder man blir funnet i tide) syns jeg ikke er greit. Da får en heller finne fram barberbladet.

Anonymkode: 518b6...529

Oops, alt virket greit i det du skreiv inntil siste setning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig Geir, som ønsker å leve. 

Jeg tror forøvrig ikke at Sofies selvmordsforsøk var et reelt forsøk, da de fleste reelle selvmordskandidater velger å ta selvmord på steder der man ikke kommer til å bli funnet i tide. Å bruke samfunnets ressurser og massevis av penger for å selvskade (ved å ta overdoser på steder man blir funnet i tide) syns jeg ikke er greit. Da får en heller finne fram barberbladet.

Anonymkode: 518b6...529

Uenig. 

Anonymkode: bc17a...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...