Gå til innhold

De hårde prioriteringers tid kan komme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Akkurat nå, Glitter skrev:

Det sa jeg. Ut fra alder, dvs hvor mange år man har fått/kan forvente å få og hvem de tror har størst sjanse til å overleve uten varige skader.

Jeg synes nå at en må prioritere "verdi" i slike vanskelige saker. Rent samfunnsøkonomisk er det best at Geir overlever. Han har verdi i form av at han er i arbeid og har familie med barn. Det er mer tragisk om han dør enn at Sofie dør. Hun ønsket jo uansett å dø, og sannsynligheten for at hun vil gjøre nye forsøk på selvmord når hun skrives ut fra sykehuset er stor. Dette koster samfunnet mye penger. Hvorfor ikke bare la henne få ønsket ditt oppfylt i en slik ekstrem situasjon? 

Anonymkode: d892b...a39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes nå at en må prioritere "verdi" i slike vanskelige saker. Rent samfunnsøkonomisk er det best at Geir overlever. Han har verdi i form av at han er i arbeid og har familie med barn. Det er mer tragisk om han dør enn at Sofie dør. Hun ønsket jo uansett å dø, og sannsynligheten for at hun vil gjøre nye forsøk på selvmord når hun skrives ut fra sykehuset er stor. Dette koster samfunnet mye penger. Hvorfor ikke bare la henne få ønsket ditt oppfylt i en slik ekstrem situasjon? 

Anonymkode: d892b...a39

Merkelig. Jeg får høre at jeg har stor verdi, ja faktisk like stor som andre selv om jeg er alvorlig psykisk syk og at det virkelig var bra jeg overlevde da jeg nesten døde for to uker siden. Men da er det vel som jeg tenker og mener da. Jeg har ikke verdi og det har visst ikke andre i min båt heller. (For å ha det sagt jeg mener kun at jeg selv er verdiløs). Hvorfor redde meg når jeg likevel ønsker å dø? Joda den er jeg med på, men å mene at jeg da er mindre verdt av den grunn? Kanskje livet mitt har vært tøft vet du? 

Takk for oppklaringen. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Glitter skrev:

Merkelig. Jeg får høre at jeg har stor verdi, ja faktisk like stor som andre selv om jeg er alvorlig psykisk syk og at det virkelig var bra jeg overlevde da jeg nesten døde for to uker siden. Men da er det vel som jeg tenker og mener da. Jeg har ikke verdi og det har visst ikke andre i min båt heller. (For å ha det sagt jeg mener kun at jeg selv er verdiløs). 

Takk for oppklaringen. 

Det er vel å dra dette litt langt Glitter. Vi er like verdifulle, men når det må prioriteres hardt så kommer vi dårligere ut. Ikke fordi vi er mindre verdifulle, men fordi en annen kan ha bedre nytte av behandlingen + at den andre kan få flere bedre år.

Du er like verdifull som alle andre og det er jeg også (det forteller jeg meg selv iallefall)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, emilie321 skrev:

Det er vel å dra dette litt langt Glitter. Vi er like verdifulle, men når det må prioriteres hardt så kommer vi dårligere ut. Ikke fordi vi er mindre verdifulle, men fordi en annen kan ha bedre nytte av behandlingen + at den andre kan få flere bedre år.

Du er like verdifull som alle andre og det er jeg også (det forteller jeg meg selv iallefall)

Det var slik jeg følte det av å lese her inne. Jeg føler meg fullstendig håpløs og de rundt meg prøver å innprente i hodet mitt at det er Håp. Men det er jo ikke det når den harde realitet er at årene som kommer ikke har gode utsikter. Geir sine år derimot...Så da bør jo han reddes framfor meg. For meg føles det som å være verdiløs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes nå at en må prioritere "verdi" i slike vanskelige saker. Rent samfunnsøkonomisk er det best at Geir overlever. Han har verdi i form av at han er i arbeid og har familie med barn. Det er mer tragisk om han dør enn at Sofie dør. Hun ønsket jo uansett å dø, og sannsynligheten for at hun vil gjøre nye forsøk på selvmord når hun skrives ut fra sykehuset er stor. Dette koster samfunnet mye penger. Hvorfor ikke bare la henne få ønsket ditt oppfylt i en slik ekstrem situasjon? 

Anonymkode: d892b...a39

Ho vil egentlig ikke dø. Ho vil tvert imot at folk skal trygle og be på sine knær om at hun skal leve. Det fungerer som næring. 

Anonymkode: 7c7ff...25c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, Glitter skrev:

Det var slik jeg følte det av å lese her inne. Jeg føler meg fullstendig håpløs og de rundt meg prøver å innprente i hodet mitt at det er Håp. Men det er jo ikke det når den harde realitet er at årene som kommer ikke har gode utsikter. Geir sine år derimot...Så da bør jo han reddes framfor meg. For meg føles det som å være verdiløs. 

Menneskeverdet er likt for oss alle og hver og en er uerstattelige for sin familie og venner. Samtidig er noen mer verdifulle rent samfunnsøkonomisk enn oss som står utenfor arbeidslivet, som ab39 påpekte. Det er fakta, ikke personlig. Og heldigvis ikke en faktor som brukes som kriteria ved prioritering. 

Anonymkode: c91df...ad8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, Glitter skrev:

Det var slik jeg følte det av å lese her inne. Jeg føler meg fullstendig håpløs og de rundt meg prøver å innprente i hodet mitt at det er Håp. Men det er jo ikke det når den harde realitet er at årene som kommer ikke har gode utsikter. Geir sine år derimot...Så da bør jo han reddes framfor meg. For meg føles det som å være verdiløs. 

Skjønner at du tenker sånn, men det er håp. For deg og for andre. 

For mange år siden var jeg minst like dårlig som deg og kanskje verre, men jeg har blitt så mye, mye bedre. Som en overlege sa til meg en gang vi tilfeldig traff hverandre; Du er en solskinnshistorie.     Så det går an å reise seg etter å ha ligget lenge nede. Men en må jobbe for å bli bedre og det virker det som at du gjør.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
16 timer siden, Glitter skrev:

Det synes jeg er en uetisk problemstilling hvor man liksom skal sette ett menneske sin verdi over en annens. 

Jeg forventer at både alder og utsikter til å respondere på behandlingen er det som avgjør hvem som får respiratoren. 

Selvskading kan være en fase som går over. Det har jeg selv sett. Derfor virker det feil å avskrive en 29-åring som håpløs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
På 10.3.2020 den 18.13, AnonymBruker skrev:

Hvem skal det velges respirator til? 29 år gamle Sofie som for 10. gang ankommer sykehuset i så dårlig forfatning at hun ikke greier å puste på egenhånd etter nok en kalkulert overdosering av et eller annet farlig stoff i hensikt selvskade/selvmord, ELLER den 45-årige astmatiske, men hardtarbeidende.godt likte familiefaren Geir som har vært veldig uheldig å bli alvorlig syk av Corona-viruset, så syk at han ikke greier å puste selv. 

Bør man hjelpe Geir eller Sofie sett at det i dette tilfellet kun var én respirator igjen tilgjengelig. 

Kjør etisk debatt!

Anonymkode: 

 

De prøver å redde de som har best mulighet til å overleve der og da. 

Hvis Sofie har bedre lunger/ bedre sjanse til å overleve, er det hun som vil bli reddet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

 

De prøver å redde de som har best mulighet til å overleve der og da. 

Hvis Sofie har bedre lunger/ bedre sjanse til å overleve, er det hun som vil bli reddet. 

Har du link til denne retningslinjen?

Anonymkode: 69771...e7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du link til denne retningslinjen?

Anonymkode: 69771...e7f

Nei, det har jeg ikke , men er ikke det en selvfølge ? 

Jeg tenker det er en selvfølge og at det i en hektisk situasjon hvor det gjelder å redde flest mulig, ikke vil være en prioritet og se på hva slags liv vedkommende har levd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tipper de har retningslinjer å gå etter som er basert på alder og underliggende fysiske sykdommer.

En 20 åring med store psykiske lidelser vil gå foran en 75 åring med kols etc.

Anonymkode: 4be33...57f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan være trygge på at det vil komme nasjonale retningslinjer for prioritering dersom dette skulle bli en aktuell problemstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
På 12.3.2020 den 9.23, AnonymBruker skrev:

Har du link til denne retningslinjen?

Anonymkode: 69771...e7f

Her kan du lese prioriteringen som ble gjort i Italia. De er ikke veldig overraskende . 

https://www.nettavisen.no/nyheter/italienere-rader-nordmenn-til-a-ta-pandemien-pa-alvor/3423936116.html?fbclid=IwAR13ydOM6OLz2j4EzqaUJ6cQbs4yva8nhk2aN73uzINe2Hsa9P6n1Zjdelo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...